Osobní zkušenost: 27letá kamarádka Saša, která se zde přivdala z Petrohradu, jejíž manžel jezdí v posledním Pašíkovi (až na volbu vozu fajn chlap) a ona zase poslední generaci Micry. Celou dobu špekuluje jak tady přihlásit poslední generaci Volhy >:D
Bohužel jí tu zřejmě nepřihlásí. Tenhle ruský Sebring je ale docela povedený.... Hlavně vychází z předposlední "hezké" generace, i když....Volhy byly vždycky kus auta a předposlední Sebring vypadal spíš "sportovně":o)
však taky trpí jako blázen, uvažuje o tom, že tady bude lítat na ruských značkách >:D Hold magor ;-)
Jinak GAZ3111 bylo vcelku dosti povedené dílko. Škoda, že se neujalo.
Tak to vážně netuším. Pa ruski neumím ani písmeno, takže ruská fora jsou pro mne hodně nepohodlné. Předpokládám, že byl slabý odbyt nebo nedostatek peněz koncernu? Technické problémy nepředpokládám.
Já bych nehodnotil dokud to neuvidíme naživo - Volha může vypadat pěkně, ale dnes už rozhodují detaily - přesněji - západní značky již mají v drtivé většině perfektně zpracovaný interiér, jak designově, ergonomicky tak kvalitativně. Bojím se, že tohle bude typický rusák... i když už bude konečně vypadat k světul.
to netuším, to mám přímo od zdroje, který s tím machroval, že ten UAZ v poho uživí. Ceny mi říkal jaké jsou v Petrohradu. Někde na sibiři mohou být mnohem menší (nebo taky stejné), kdo ví? :-|
tož nevím, vzhledem k tomu že fabrika Sterling Heights běží dál, řekl bych, že koupili jen a pouze právě tu starou linku+nástroje, pochybuju, že stěhovali zázemí, tedy budou fůru věcí tahat zpočátku přes oceán (tj. nejen motory - motorárnu jim přece neprodali, stejně tak jako lisovna, která je navíc v jiném areálu, zůstala v USA), než si to přizpůsobí k obrazu svému, bude to nejspíš jenom montovna
když se nad tím člověk zamyslí, tak určitým plagiátem byly vlastně jen obě generace záporožců, což bylo spíš ukrajinské než ruské (rozumějme sovětské) auto. a všechno ostatní byl vždycky polooficiální kšeft výhodný pro obě strany, počínaje fordem počátkem 30. let, přes oficiální válečné licence a reparace (willys, studebaker, opel) až po packard a fiat.
mě by spíš zajímal poměr konstruktérské inspirace fordem/čisté licence u poválečných GAZů (poběda, 21, 24) čajku vynechme, to je lisovací nářadí a mechanika packard, stejně jako velké ZISy)
co ty na to T613? nechtěl bys k tomu něco napsat?
zas tak kovaný v tomhle nejsem, ale uvidíme. víceméně to mám v plánu. Záporožce vydávají ukrajinci za předělávku fiatky, což by vzhledem ke spolupráci SSSR a Itálie bylo možné, ale kastle je jasné NSU. Takže možná je to nějaký bastl.
S tou polooficialitou bych byl opatrný. Až do konce druhé světové války byly obchodní vztahy s USA velice dobré. (je to sice OT, ale nedávno jsem se dočetl,že během americké občanské války připlulo několik ruských válečných lodí do San Francisca a New Yorku, aby v případě nutnosti zasáhla proti Konfederaci). Ne nadarmo se říká, že Rusko je zlé dvojče USA (nebo je to naopak?) >:-[]
O licenci willyse nic nevím, pokud máš na mysli GAZ 64/67 tak je to čistě ruská konstrukce. Vznikl jako analog amerického vozu Bantam BRC40, který byl právě testován v USA. Podle Američanů je to ovšem kopie vzniklá na základě fotek z amerických novin! Vcelku úsměvné, ale co chtít od lidí, kteří si myslí, že SU-27 je kopií F-14 >:-[] O GAZ-64 a GAZ67 mám v úmyslu něco do budoucna sesmolit. Původně jsem to chtěl zveřejnit k 30.4. tohoto roku k ukončení Ostravské operace, ale člověk míní..
Do jak velké míry je v případě poválečných Gazů inspirace Fordy inspirací, nebo kopií netuším. Ale carevna je jedna z mých láseček, tak se když tak na to podívám. Ale teď toho mám rozfrcaného tolik ;-\
jinak vůbec bych se nedivil, kdyby mezi sovětskými automobilkami GAZ/ZIL a jejich americkými protějšky byly nějaké tajné obchodní transakce. Přeci jen podobnost s americkými vozy je obrovská, a pokud by měli sověti "volné" ruce tak proč nekopírovat BMW, Mercedes, Daimler nebo Jaguar? Ale tohle už fakt smrdí konspirací, a to já nerad
To by si sa mohol rozpísať na pekných pár strán. Kopírovalo sa po celom svete, a neboli to len Číňania.
Ale v tomto prípade máš pravdu, prvý Zaporožec ml prezývku Fiat Fiatovič, tak sa na Fiat 600 podobal, druhá generácia bol maximálne skopírovaný NSU Prinz, jediné, čo neskopírovali, bolo umiestnenie motora nad nápravu - Rusi ho zavesili až úplne dozadu za nápravu, čím "zabezpečili" autu priam katatrofálne jazdné vlastnosti, hlavne na mokrej vozovke.
Prvý Moskvič napríklad bol vojnovou korisťou, šlo o reinkarnáciu predvojnového Opla Kadett. Motory s malými vylepšeniami vydržali až do osemdesiatych rokov. :-)
Ale ten poprerábali výrazne viac, moskvičácky motor bol stále rovnaký, akurát sem-tam pridali nejakú skrutku alebo spravili novší kryt sania. Škodováci si trúfli na viac... ;-)
Něco k tomu napíšu, ale abyste mě zase nenařkli z toho že se svejma vědomostma machruju...
Tak začněme od nejmenších:
Záporožec první generace tedy ZAZ 965, byl malé dvoudvéřové auto s motorem vzadu. Zepředu auto vypadá jako nepovedená kopie Fiatu 600, ale motor je vzduchem chlazený do vé, takže optická inspirace fiatem ano, technická ne.
Záporožec druhé generace, tedy model 968 tecnicky zůstal věrný koncepci se vzducháčem do vé vzadu, ale pro změnu se inspiroval tvary karoserie vozu NSU Prinz (ten byl zase tvarově mnohokráte zmenšenou kopií Chevroletu Corvair).
Všeobecně se o záporožcích dá říct jen to, že byly konstruovány do úplně jiných podmínek než jsou naše silnice a tak jim tehdy (velmi moudře) ÚVMV nevydalo homologaci pro náš trh.
Moskvič první generace je navzdory dobové propagandě Opel Kadett/Olympia. Nářadí k jeho výrobě se do SSSR dostalo jako součást válečných reparací z Německa. (než začnete vykřikovat o zlodějích - reparace! Angličané si do továrny Bristol třeba odvezli nářadí na BMW 328). Po technické stránce si moskviče udržovaly některé konstrukční prvky starých Opelů až do poslední generace s pohonem zadních kol. Mimochodem o motoru 1500 OHC, který se pod kapotou 412 objevil na začátku 70. let se zase říká, že je kopií motoru BMW.
Lada, Žiguli, VAZ - licence FIAT 124, kterou potom v Rusku upravovali k obrazu svému. Ale! Niva je sice poskládaná z fiaťáckých dílů, ale kompletně vymyšlená v Rusku a na tu dobu klobouk dolů!
Poběda - prý kopie Fordu, ale jak jsem četl GAZ s Fordem kooperoval už před II: světovou válkou viz Ford A = Gaz A atd. takže nakolik Amíci při konstrukci pomáhali a nakolik Rusové kopírovali fakt nevím. Carevna, tedy Volga 21 může někomu připadat jako Buick, nebo něco podobného, ale milí k Rusům nenávistí naplnění přátelé, jde o ruskou konstrukci, kterou dokonce odměnila mezinárodní porota na Expu v Bruselu. O její následovnici Volze 24 napsal německý Auto Motor und Sport ve svém Autokatalogu v roce 1969 následující: Vůz ve stylu Mercedesů a Opelů bez toho aby je přímo kopíroval.
Čajka a další velké ruské osobní vozy: První ZILy po válce na vyráběné na lisovacím nářadí Packard, vypadají Světe div se jako Packard. Čajka je ruskou záležitostí, stejně jako pozdější nástupci ZILů, samozřejmě se jejich konstruktéři poohlíželi u konkurence, ale to se dělá dodnes. Ruská auta vzniklá v 80 letech jako je Samara, Tavria, Aleko a spol. Se potýkaly s větším nedostatkem než jsme před revolucí zažívyli tady, takže přestože se na trh dostávaly s mnohaletým spožděním, byly nevalně udělané, konstrukčně nedotažené a fakticky zastaralé. Ale tohle známe i od nás. A než mně nařknete, že jsem rusofil - nejsem jen jsem potřeboval zacelit pár mezer... ;-)
Nevím, na blog bych asi neměl čas. A jestli uhodneš jaké je to auto v mém profilu (a v mé garáži...) jsi větší frajer než já, kterej vygůůgloval na tvém blogu v hádankách Lucciolu a brazilskou Miuru. >:D
Přiznám se nenašel jsem to, ale mám na to lidi >:-[] fissore scout 127. Nechceš o ní něco napsat? Celkem by mě zajímalo jak ses k ní dostal, za kolik apod. Tyhle auta mají něco do sebe [odkaz]