Jaguar letos slaví 75 let od doby, kdy použil poprvé jméno šelmy jako doplněk k typovému označení sportovního vozu SS 100. Vrcholem všech letošních oslav se stal koncept supersportu C-X75.
Teorie rika, ze spalovaci turbiny se vyplati az od opravdu velkych vykonu a ze jejich ucinnost ostre zavisi na pracovnim bode (otacky/zatizeni). Pri dobijeni lze teoreticky drzet turbinu v optimalnim pracovnim bode, ale presto se obavam, ze spotreba bude spatna. Ale rad se necham prekvapit. Ale Jag mozna vi, proc ji nikde neuvadi.
Podle mě byla turbína správná volba. Hmotnost/velikost/výkon + inovace. Nemohli postavit supersport, kde el. energii generují za pomoci dvouválce. To by se jim každý vysmál. Čtyřválec je minimum a ten už dle mého nesplňuje nároky na prostor/hmotnost. Navíc turbíny mají klidný chod, oproti pístovému motoru, možná i proto jsou dvě a točí se protiběžně (jen doměnka). Pro PR je to také důležitý. Nebudu hledat, zda, ale co si pamatuji, tak tenhle systém pohonu použil Jag jako první. Turbína už se zkoušela někdy v 50.letech, ale to mělo mechanický přenos výkonu a vzhledem k nutnosti auta často zastavovat a rozjíždět se, se ukázal tenhle systém jako krajně nepraktický a v praxi nepoužitelný.
Turbínu k pohonu používá třeba i M1 Abrams - výhodou té jeho je to, že to umí jet na jakékoliv svinstvo - jakýkoliv benzín, různé lihy a další slátaníny. Výkon té turbíny je, myslím, 1500KW (nebo 1500 koní).
Někde jsem už koncepty s turbínama viděl a něco o nich četl, říká se, že mají mít mnohem nižší spotřebu než konvenční spalovací motory.
Stále bych se opakoval. Nádhera. Kolik pak se z toho objeví u další generace XK a slibovaného malého Jaguaru? EDIT: Všimli jste si třetího brzdového světla v anténě? :-)
jedno video z prezentacie z autosalonu je aj tu [odkaz]
...akosi sa mu neprirodzene trasie predok ked ide, ci ten prototyp nie je nahodou pohanany na pedale alebo co >:D
Viděl si někdy pojíždět letadlo po horší drázto bude podobné, však to má taky turbínu. ;-) >:D
Jinak: "Bylo nám řečeno, že tohle je budoucí Jaguar". Já věřím, že z různých hledisek opravdu je. Za prvé se povídalo o tom, že přijde nějaký nástupce XJ220, takže možná tohle je z hlediska designu exteriéru předobraz, konečně ty turbíny jsou pod sklem, kde zrovna tak může dřímat x-válec.
Za druhé může se jednat o stylistycký nácvik pro ověření částí a detailů pro menší sportovní kupé a/nebo následující generaci XK před širokou veřejností.
Za třetí, Jaguar to myslí s tímto typem agregátu vážně a získává zkušenosti z reálného provozu takového vozidla.