norsky trh je pokriveny a mozeme sa nan pozerat iba ako na zaujimavost. s realitou nema nic spolocne. je skor zaujimave, ze ludia davaju prednost drahsim/premiovym znackam vw pred samotnym vw, skodou
Jednou bych byl rad, kdybychom meli u nas takto "pokriveny" trh. :D
Ne, prosim te pochop, ze pri jejich kupni sile to neresi...
A z ty kupni sily vyplyva i preference premie. ;-)
chodim pravidelne, norsko je europske specifikum, brutalne zasoby ropy, bohata krajina s nizkym poctom obyvatelom. Nemozes to porovnavat s krajinami ako cesko, sr ... atd. ako pisem, norsko je skor zaujimavost a tema k pivu, ako seriozne porovnavanie s inymi krajinami.
Aj Švédsko malo 40 rokov komunizmu? Lebo napriek tomu, že majú viac priemyslu, tak sú výrazne chudobnejší ako Nóri. Proste ľahko s dotuje ak ti zlato tečie zo zeme. Ak si na to spoločnosť musí zarobiť, tak to ide výrazne ťažšie.
Rozdiel Nórsko-Švédsko je asi ako rozdiel ČR-Rakúsko. A je práve spôsobený prírodným bohatstvom. A práve z toho rozdielu na ktorý sa nik nedrel sa ľahko dotuje.
Jak som na to prišiel? Bol som tam. Ten rozdiel v kúpyschopnosti je podobný. Len Švédi sa na to viac nadreli a Nóri len využili čo im príroda dala. V prihraničných oblastiach im Švédi robia poskokov, lebo Nór proste v službách robiť nebude a Švéd si tam zarobí nadštandard.
Len na doplnenie https://sk.wikipedia.org/…da_(Eur%C3%B3pa)
Rakúsko 2114 EUR, ČR 1205, takže 57% rakúskeho platu
Nórsko 4451 EUR, Švédsko 2551 EUR - Švéd zarobí 57,3% Nórskeho platu a to majú viac priemyslu a v mnohých odvetviach dlhší pracovný týždeň.
Tak zrovna stav infraštruktúry u severanov nie je žiadne terno. Diaľnic málo. Cesty často úzke. To sa k kontinentálnou Europov nedá porovnávať.
Priemerný Nemec, alebo Rakúšan si rozhodne nekupuje nove auto ľahko. Lebo oveľa viac peňazí nechá za iné služby spojené zo svojim životom. Priemerný vek človeka kupujúceho nové auto je v EU okolo 50 rokov a to ten Nemec ani nerieši vlastné bývanie. Lebo voči nájmu by sa mu to nikdy nevrátilo.
No a tých 3100 je suma so všetkými odvodmi, ktoré platí zamestnávateľ v takom prípade ani v ČR nie je mzda 1200.
Koncentrovaný populizmus najdeš právě v Norsku, blábolile/blábolilko.
Oni prodávají ropu půlce světa, plyn totéž a jejich obrovské hory jim dávají prakticky zadarmo elektřinu.
Nedělej ze sebe hlupáka/hlupačku.
Prozraď nám, jsi ta, ten nebo to, Kylie?
Pak je jiná země, má (měla) obrovské zásoby uhlí, uranu a lithia a nějak se jí nedaří dosáhnou úspěšnosti Norska.
Ale zas v ni je spousta odborníků na to jak to dělají jinde špatně :-)
"Norsko má bohaté přírodní zdroje převážně ropy, zemního plynu a v menší míře i černého uhlí, železné rudy, mědi, zinku a olova. Těžené nerostné suroviny se hojně vyvážejí do zahraničí, což tvoří výrazný příjem pro Norsko, které je díky těmto nerostným zdrojům jednou z nejbohatších zemí Evropy."
Díky jejich fondu, kde jsou z těžby ropy a zemního plynu obrovské přebytky si mohou dovolit politiku jakou mají. Ale je to právě díky nerostným surovinám. Nejsme Norsko ;-)
Děkuji za to prvni slovo "nevím". Já ti to řeknu teda. Je to jenom o hodnotě co si koupíš za svoje peníze. Pokud mi auto za 400k nabídne to stejné jako auto za 900 000 tak co si asi koupíš?
Ano , ale kupní síla je jiná V norsku , u nás a třeba v somálsku tak to prostě je a bylo. Pokud je ale diametrálně jiná kupní síla v rámci EU nemůžeš chtít direktivně aplikovat to stejné co Norsko na státy jako Česko potažmo Bulharsko. Nebo můžeš, ale pak se nemůžeš divit že to nefunguje a svádět to na nějakou naši mentální zaostalost.
To je pravda, nejsme Norsko.
Taky je pravda, že jejich zdroje nejsou moc čisté.
Ale pořád lepší to, co předvádí Norsko - podpora EV :yes: , než to co třeba Katar - nákup automobilek vyrábějících diesely, podpora modrého vodíku vyráběného ze zemního plynu atd.
Minimálně je z toho vidět, že i při téměř 100% prodávaných EV nemá Norsko problém.
Žádný blackouty, žádná přetížená síť. Vše je totiž postupně řešitelný. :-!
https://electrek.co/2022/01/03/tesla-tsla-becomes-best-selling-brand-in-norway-new-electric-vehicle-records/
''That shift already happened in Norway and we see what’s happening in the market. Soon, we are going to see more and more markets making a similar shift :yes: and whatever automaker can allocate more EV supply in those markets will come out on top.''
Norsko je tak bohaté, že si můžou dovolit platit místní organizaci, která krade děti a provozovat norské dotační fondy, za pomoci kterých ovlivňují politická rozhodnutí v zemích příjemců. :-[]
Ano, u nás se odebírají děti taky. Rozdíl je v tom, ze rodiče o ty děti léta nebojují u soudu jako Michaláková. Většinou jim to ani moc nevadí. A některé spory už ta organizace prohrála.
Každopádně to sem nepatří…
Ak žiješ v Nórsku s deťmi nejakú dobu, tak tvoje dieťa sa stáva majetkom spoločnosti, ktorý len spravuješ. Ak sa niekomu nepáči ako to robíš, tak odobratie je veľmi jednoduché. A domorodcom sa nepáči úž to, že si tvoje dieťa po sebe v škôlke uprace hračky.
Nebudem riešiť nejakú ženu z bulváru. Ja hovorím o reálne situácii v okruhu známych. To, že si dieťa po sebe upratalo v škôlke malo za následok návštevu ľudí zo socialky. Našťastie to uhádali, ale nečakali čo ešte vyprovokuje miestnych a z Nórska sa odsťahovali späť na Slovensko a to už tam žili viac ako 5 rokov a vedeli aj jazyk, takže sa nemuseli byť o najlacnejšiu prácu.
To je zase senzační zpráva. Auto.cz má ještě docela střídmý titulek, ale zahraničních plátků nešetří superlativy ohledně téhle zprávy. Než začnou EV fanboys psát že je to jasný důkaz že o benzíny není zájem, tak ať se podívají co je vlastně v Norsku v nabídce. 90% portfolia výrobců tam není vůbec k dostání jinak než v hybridizovaných variantách a to co je čistě benzín nebo diesel jsou jsou většinou high end modely. Jinak tam nic moc čistě benzinového ani koupit nejde viz škodovka která tam třeba ani Fabii Scalu a Karoq neprodává. To je s nadsázkou asi jako říct že prodeje škody Enyaq v roce 2022 překonali prodeje škody Felicia.
Hele kdybych ti chtěl oponovat tak si taky nejdu články proč EV ne a nakopíruju ti sem odkazy na důkaz mojí pravdy ale neudělám. Jen ti řeknu toto.
Prvni Borec- Jan staněk - propagátor elektromobility - majitel kanálu electro dad. Opravdu čekáš že tento borec bude mít nějak kritický pohled na danou problematiky když jeho prací je glorifikovat elektrifikaci?
Druhej borec -Radovan Vávra - bývalý dlouholetý ředitel banky a milionář. velký fanoušek Tesly. Navíc v rámci promo mu automobilky svoje EV půjčují k testování. Opravdu chceš porovnávat člověka z top 1% porovnávat s masou běžných spotřebitelů a jejich potřeb? Stejně jak to norsko, jasně můžeš si tady hrát na spásu planety ale funguje to jen když máš prachy.
Kdo ti řekl že bojuju proti? Já nebojuju proti EV, proti nim z principu nic nemám, ale vadí mi křivení trhu jeden na úkor druhého. A to je dlouhodobý nešvar.Ať se ta techologie prosadí sama pokud má ten potenciál. A ano třeba na teslu model S opravdu nemám, ale nemám problém si pořídit cokoliv z nižší střední. Abych ti to ještě přiblížil abys to pochopil i ty, tak opravdu si radši než ID3 za 990 koupím využitelnějšího Golfa combi za 650 (který by byl ještě bez penalizací za NOx byl o pár desítek tisíc levnější). Budeš se mi divit?
Ha Ha :D , ty si trošku nerváček a nějak nám tečeš. Já vím, asi nikdo kromě tebe nezná to co ty. Myslím že svou velikostí se řadíš přesně hned za Elona Muska. Se divím že ještě nejsi nějaký CEO v Rivianu,Niu nebo Rimacu. Aha vlastně ty jsi šmudla co si přečetl pár článku co mu vyskočili ve feedu protože žije v jeho informační bublině a teď si myslíš že jsi vizionář. Good luck with that :D
To víš, zničil mě socializmus a jsem ovce Babiše a jeho lobbingu. Na. aristokrata a vizionáře královské krve jako ty nikdy mít nebudu. Odpovídat ti nebudu protože se po každé odpovědi či otázce na kterou neznáš odpověd odkláníš od tématu a pak se jen točíš v kruhu, navíc píšeš claps lockem tudíž se to ani nedá číst. :yes:
Jj, presne to píšem nižšie. Veľmi špecifický trh ako je Nórsko rôznymi podpornými opatreniami jasne zvýhodňuje kúpu elektromibilov a naopak odrádza od kúpy spaľovákov. Je to špecifikum miestneho (malého) trhu, žiadna senzácia.
...já tě neurážím. to je prostě fakt, který ty nepřekvapivě nevidíš. Brát vávru jako nezaujatého odborníka může jen takový šašek jako ty. Vávra kdyby jezdil v tanku tak si nad tím bude honit brko, že je to nej... ty jsi prostě šašek ....
Mig35 (ktorého inak nemusím) povedal jednu múdru vec: hamuna je miestny folklór a šašo, na ktorého sa nereaguje, je príliš jednoduché diskusne ho zotrieť, ale je to zbytočné, pretože on je ako zombie, vždy sa vráti, nič na neho neplatí, najmä nie rozumné argumenty.
Protože si Norové kupují spalováky jinde, protože je to jinde levnější? Nebo kupují ojetá auta? No kdo ví (já ne), ale zase článek který nic vlastně neříká. Asi by to chtělo jít víc do hloubky.
Nekupujú ich inde. Aj individuálny dovoz ti zdania. A hlavne ti výrazne predražia používanie toho spalováku. Takže aj keby stál rovnako, tak jeho prevádzka ťa bude mesačne stáť stovky EUR navyše. A to sa nebavíme o vozidle taxislužby, ale o bežnom nájazde 1000-1500 km mesačne.
WTF Baterky jsou hrozný svinstvo?
Udivuje mě altruismus místních diskutérů, kteří se vůbec nestarají o sebe ani většinu místních obyvatel, ale raději poukazují na domnělé problémy jinde.
Můžeš mi říct odkud čerpáš své informace? Autofóry? https://fdrive.cz/…ckem-auditu-8457
Nějak v tomhle eko-auditu Mercedesu nemůžu najít (dez)informace, které šíříš.
Ale klidně mi pomož.
Máš jistě relevantnější info než je audit.
Nebo ne?
...nie laska k elektromobilite ...ale laska k peniazom ich pohana kupovat elektoauta. :-! ......samozrejme laska k rope a plynu je tiez maximalna :*):-!:yes: .....v prvom rade peniaze!!!
Myslíš, že Nor jde do lesa zarazí trubku a těží plyn, aby si mohl koupit nové Porsche? Tak jako u nás, s těžbou nerostů a surovin nemají "normální" Norové nic společného, ani jim to nic zásadního pro kvalitu života nepřináší.
- Fakt prvý: Nórsko má málo obyvateľov a obrovské zásoby ropy, je u nich deformovaný trh
Čiastočná pravda, ich zásoby až tak obrovské nie sú. Keby Európa brala ropu len od Nórov, tak by všetky svoje zásoby minuli za menej ako rok. Sú na 22. mieste s 0,3 % zásob. Majú porovnateľný počet obyvateľov ako Líbya alebo Kuwait, zásoby ropy oproti nim len 10 resp. 5 percentné, ale GDP majú Nóri 10-násobné, resp. trojnásobné. Deformácie trhu využívajú v prospech ľudí a krajiny a očividne lepšie ako väčšina, možno dokonca lepšie ako všetkých 21 krajín, ktoré majú tých zásob ropy podstatne viac.
- Fakt druhý: Nóri dotáciami zvýhodňujú EV.
Pravda, robia to od roku 2001. A za 21 rokov zvýhodňovania sa podiel EV na cestách dostal na 16 % (https://en.wikipedia.org/…hicles_in_Norway). Fakt sa tu niekto bojí, že my, ktorí zarábame v priemere 4-5x menej ako oni ich dobehneme a od roku 2035 tu budeme všetci jazdiť na EV? Ani omylom a myslím, že do roku 2050 tiež nie.
- Fakt tretí: Elektromobilom sa darí len vďaka pokriveným trhom.
Naopak, môžeme polemizovať, že spaľovákom sa darí vďaka tomu, že dotácie na palivá z ropy sú podstatne vyššie: https://www.visualcapitalist.com/…-fuel-subsidies/
Prečo, veď to z veľkej časti potvrdzuje, čo mnohí píšeme vyššie: teda že Nórsko je veľmi špecifický trh, čo je dané tým, že obrovské zisky z ropy (ich zásoby ccelosvetovo možno nie sú veľké, ale v pomere na obyvateľa sú obrovské) používajú na dotovanie elektromobilov, ktoré sa potom stávajú finančne zaujímavými, na rozdiel od krajín, kde tie dotácie EV sú nepomerne menšie, resp. len symbolické (ako u nás).
No a ten tretí bod o subvencovaní palív je hodne diskutabilný, pre mňa dotovanie znamená priame finančné príspevky (predajcom alebo kupujúcim), aby sa veľmi drahé tovary vôbec dali predať (teda presne to, čo sa deje s EVčkami). Naopak palivá sú brutálne zdanené a dane tvoria podstatnú časť koncovej ceny palív, takže tu hovoriť o dotovaní benzínu či nafty je trošku mimo (a jediný, kto tomu verí, je miestny šašo, ktorého meno sa nespomína).
Ja som predsa nemyslel Teba. S ľuďmi ako si Ty sa dá diskutovať na úrovni, aj keby sme mali diametrálne odlišné názory. Ale veľká skupina, resp. asi väčšina tunajších je len vo dvoch táboroch - fans a antifans - a pri nich sa môžeš aj rozkrájať, s vecným argumentom skrátka nepochodíš.
"tretí bod o subvencovaní palív je hodne diskutabilný" - ako som povedal, je to bod na polemiku. Je tu pár "silných" názorov, že dotácie EV sú zlé, lebo to platíme všetci. Ale tí istí ľudia veľkoryso prehliadajú, že tradičné ICE fabriky tiež dostávajú dotácie, subvencie, daňové úľavy a iné zvýhodnenia, ktoré - čuduj sa svetu - tiež platíme všetci z našich daní. Trochu iná forma, ale ten čo to zaplatí je vždy ten istý - daňový poplatník.
Je tu názor, že EV krivia trh. Ja vravím, že trh je pokrivený aj v prípade ICE a dotácie do fabrík a palív z ropy dosahujú obrovské sumy v rádoch desatín HDP, názory o jednostrannom zvýhodňovaní EV sú od ľudí s tunelovým videním sveta.
Proste jsme chudí, nemáme ani na obyčejnou Octavii za 600 tis, natož na elektrického Taycana za 2.5 mega...Pokud je navíc eletrický pohon dotován, nedivím se, že si bohatí Norové koupí auto, které je v provozních nákladech vyjde levněji. Dostanou navíc odpuštěnou daň, která nyní platí jen pro auta se spalovacím motorem. Je to tedy naprosto jasné.Norsko zvýhodňuje provoz elektromobilů a bohatí Norové si mohou tyto vozy bez problémů koupit.
Já nikomu nezávidím. Konstatuji suchá fakta. Norové jsou daleko bohatší než my a mají dotovanou elektrodopravu. Je tedy logické, že si kupují drahá elektrická auta. Dřív si kupovali drahá auta na spalovací motory. Při své návštěvě Norska před 10 lety jsem byl překvapen, kolik je na cestách aut v pořizovací ceně vysoko nad 1 mil Kč...Hodně, daleko víc než v Německu.