Bezestupňová převodovka, s níž těžko ovlivníte otáčky motoru, je dnes doménou hlavně značek Subaru a Toyota. Jak auta s takovou převodovkou zajíždět, když je zbrusu nová převezmete od prodejce? V podstatě stejně jako každé jiné auto.
Otázka je jednoduchá - předpokládám že pro dnešní elektroniku není problém režim motoru přizpůsobit jakýmkoliv podmínkám. Počítá tedy nějak s odlišnou charakteristikou provozu při záběhu třeba řídicí jednotka, nebo sami výrobci nepovažují takovou implementaci za nijak potřebnou ?
úplně přesně jak to mají nevím, ale odpozorováno mám následující.
do prvních 1500km se motor méně často vypíná a více času zůstává v otáčkách mezi 1800 a 2500, při sešlápnutí plynu se mu nechce tolik do otáček a zůstává do 5000 ( odhadem 4800, na tom digitálním otáčkoměru se to nečte úplně nejlépe). Když bys ho držel pod krkem déle, tak asi vyjede výš. Volnoběžné otáčky má nastevné na cca 1600. Po překročení +-1500km reakce více ožijí. Dovolí ti jít až k omezovači o něco dříve, otáčky též při nízkém zatížení klesnou na cca 1600 a nejčastěji se pohybují mezi 1600 a 2300 a volnoběch klesne pod 1500. A po těch 5000tis elektronika reaguje rychleji na větší pokyn plynu, při běžné jízdě s puštěným motorem se po městě pohybují otáčky mezi 1200 a 1500 cca a při větší potřebě výkonu nejčastěji kolem 2300 a volnoběch klesne na 1000 otáček. Pak taky plnej plyn už znamená, že nastaví cca 4000 otáček hned a se zvyšující rychlostí postupně otáčky stoupají až k 6500, kterých dosáhne při cca 140, jinak do té doby před 5000km i v těchto otáčkách to fungovalo "skokově" jako u nízkých rychlostí, kdy nastavoval kolem 4000 a 4800. Tzn. že tam mají nastavené pro spalovák nějaké otáčky, kterých se podle zátěže drží. Zjednodušeně po zajetí, malá zátěž 1200 otáček, trochu větší 1800, víc 2300, ještě víc 2800, pak 3200, 4000 a pak výš se to pohybuje plynule až do omezovače. Je to jen odkoukané, takže podmínek může být víc o kterých ani nevím.
Všechna čísla ber prosím orientačně, je to vyčteno jen z digitálního otáčkoměru, kterej má škálu po 1000.
A nejspíš pro menší hybridy budou i trochu jiné otáčky.
Obecně je CVT převodovka s variabilním - proměnným převodem. U nás se vžilo označení CVT pro variátor (jak je popsáno, 2x kužely proti sobě a řemen nebo řetěz). E- CVT je elektronický ovládaná převodovka, hlavně pro hybridy. Neobsahuje žádný variátor. Nejsou všechny stejné, např. Toyota a Honda mají obě e- CVT, ale uvnitř vypadá každá jinak. Kdybyste chtěl vědět víc, dá se dohledat na YouTube.
Tohle platilo dřív hlavně u motorek, u novych aut není zajíždění ve smyslu omezování otáček/maximalní rychlosti absolutně potřeba. Pokud by bylo, tak by jej implementoval už výrobce.
Zaklinadlo pre tych, co nemaju trpezlivost a hladaju vyhovorky ako sa na zabeh vysrať, inac je to blbost pochopitelne.
Vyrobca to implementoval do prirucky, Toyota pise do prvych 1000 km jazdit piánko... a kazdy kto si to necha,vydrzi o nieco dlhsie a bude zataz pridavat na zohriatom motore co si s hybridom treba ustrazit.
vidíš, možná proto do těch 1500km ( a ano je to plus mínus 1500, možná započítaná i jízda v EV ) to má vyšší volnoběžné otáčky, aby se rychleji prohřál.
Prvych 500km ho ani nepusta nizko k 1000-1200ot pri ustalenej jazde v rezime normal.
Podtacanie vadi nezabehnutemu motoru a retazovemu rozvodu, nizsi je tlak mazania co zabehu trecich ploch neprospieva.
Myslim ze tech 1000 km je taky spise orientacni. Bude rozdil, jestli je najedu za dva dny po dalnici, nebo za pul roku po meste. Daleko presnejsi budou motohodiny, ale ty se samozrejme tezko pocitaji.
dvouspojka cukne mnohdy i za jízdy, záleží jak je dobrá a jak moc "šokovou" situaci ji připravíš. Kdežto CVT a eCVT necukne nikdy, to je fakt. Proto je nejkomfortnější kompromis je hydroměnič co do plynulosti a akustického pohodlí. Reálně však ani jízda s CVT/eCVT není tak hrozná, jak se může zdát po první předváděcí jízdě, kdy na to každý šlape a honí otáčky nahoru.
Pro mě je ovšem ideálem samozřejmě 6st. manuál a trojice pedálů. :-):yes::yes::yes: Maximální zapojení řidiče do děje, stoprocentní kontrola vozu, nejlepší cena a nejnižší servisní náklady. Co si přát víc? :-):-):-)
Klud v kolone a od zbytocneho radenia emisne utrapenych motorov s dlhymi prevodmi manual prevodoviek. Manual, uz len do auta pre zabavu, co z pravidla nie je daily.
No to je taky fakt, čím novější a ekologičtější auto, tím tam ten manuál je otravnější, nutnost více plynu, záběru motoru až od určitých otáček a tak...
Tie blatité reakcie, cukačky a dlhe prevody + turbolag = nirvana s manualom :-!
Jazdit po meste s 6kvaltom na 3ke pri 1800ot, alebo 4ke pri 1250ot je nádhera.
rozdíl je ten, že dvouspojka cukne skoro vždy, otravná je při každém parkování a jízdě v koloně a eCVT je plynulé pořád a otravné je u těch, kteří místo nohy mají kopyto a stojí na plynu jako na rýči.
CVT záleží na naladění. Ale obecně bych CVT též nechtěl.
S 6 a 8 valcovymi atmo motormi boli CVT v pohode, napr Infiniti.
Su ovsem persony, ktore bytostne neznasaju narast rychlosti s ustalenymi otackami, ako napr. Honza Koubek, od nich to schyta tento styl jazdy pri kazdej prilezitosti - pre ostatnich to nie je uplne smerodajne.
No tak to ti teda nevim, ale pokud je to jen trochu možne tak žadne tupe hovado neni pro mě v autě žadouci. Ale, když, už by to muselo byt tak rozhodně nějakou dvojspojku. Z te tři pisemne prasarny cvt se mi děla zle jen při pomyšleni.