Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Technika

Zpět na článek

Jak zajíždět auto s bezestupňovou převodovkou? Triky nejsou složité

31 komentářů

Othello
Otázka je jednoduchá - předpokládám že pro dnešní elektroniku není problém režim motoru přizpůsobit jakýmkoliv podmínkám. Počítá tedy nějak s odlišnou charakteristikou provozu při záběhu třeba řídicí jednotka, nebo sami výrobci nepovažují takovou implementaci za nijak potřebnou ?
Avatar - Mikesus
Mikesus
Ano, u HSD se pohonný řetězec chová jinak do 1500 a pak ještě do 5000 km. Až poté to funguje jak má
Othello
Dík. Tahle docela podstatná informace v článku zcela chybí
Avatar - Mikesus
Mikesus
úplně přesně jak to mají nevím, ale odpozorováno mám následující.
do prvních 1500km se motor méně často vypíná a více času zůstává v otáčkách mezi 1800 a 2500, při sešlápnutí plynu se mu nechce tolik do otáček a zůstává do 5000 ( odhadem 4800, na tom digitálním otáčkoměru se to nečte úplně nejlépe). Když bys ho držel pod krkem déle, tak asi vyjede výš. Volnoběžné otáčky má nastevné na cca 1600. Po překročení +-1500km reakce více ožijí. Dovolí ti jít až k omezovači o něco dříve, otáčky též při nízkém zatížení klesnou na cca 1600 a nejčastěji se pohybují mezi 1600 a 2300 a volnoběch klesne pod 1500. A po těch 5000tis elektronika reaguje rychleji na větší pokyn plynu, při běžné jízdě s puštěným motorem se po městě pohybují otáčky mezi 1200 a 1500 cca a při větší potřebě výkonu nejčastěji kolem 2300 a volnoběch klesne na 1000 otáček. Pak taky plnej plyn už znamená, že nastaví cca 4000 otáček hned a se zvyšující rychlostí postupně otáčky stoupají až k 6500, kterých dosáhne při cca 140, jinak do té doby před 5000km i v těchto otáčkách to fungovalo "skokově" jako u nízkých rychlostí, kdy nastavoval kolem 4000 a 4800. Tzn. že tam mají nastavené pro spalovák nějaké otáčky, kterých se podle zátěže drží. Zjednodušeně po zajetí, malá zátěž 1200 otáček, trochu větší 1800, víc 2300, ještě víc 2800, pak 3200, 4000 a pak výš se to pohybuje plynule až do omezovače. Je to jen odkoukané, takže podmínek může být víc o kterých ani nevím.
Všechna čísla ber prosím orientačně, je to vyčteno jen z digitálního otáčkoměru, kterej má škálu po 1000.
A nejspíš pro menší hybridy budou i trochu jiné otáčky.
Avatar - Anonym
Anonym
Já bych neříkal "výrobci", ale Toyota na jedné straně, která přemýšlí nad tím, co dělá a ostatní paskvil na straně druhé.
McLoo
Je to tak, Subaru s CVT po cca 1500km citelne ozilo. Ale nieje to take vyrazne ako na turbomotore…
Jozinwk
Aký je rozdiel medzi CVT a e-CVT prevodovkou ?
Avatar - Anonym
Anonym
V článku je to popsáno. CVT je takový kužel s řemenem. e-CVT je planetový systém, tedy centrální kolo, satelitní kola a korunové kolo.
Jozinwk
Ďakujem .
pevec1
Obecně je CVT převodovka s variabilním - proměnným převodem. U nás se vžilo označení CVT pro variátor (jak je popsáno, 2x kužely proti sobě a řemen nebo řetěz). E- CVT je elektronický ovládaná převodovka, hlavně pro hybridy. Neobsahuje žádný variátor. Nejsou všechny stejné, např. Toyota a Honda mají obě e- CVT, ale uvnitř vypadá každá jinak. Kdybyste chtěl vědět víc, dá se dohledat na YouTube.
Avatar - Mikesus
Mikesus
jak už psali ostatní.

CVT - variátor s řemenem
https😐/youtube.com/…orts/vY2gD6RWnUY?…

eCVT Toyoty - planetová převodovka - sériovo-paralelní hybrid
https😐/www.youtube.com/watch?…

e-CVT Hondy - přímý převod pro spalovák pro vysoké rychlosti, jinak funguje jen jako generátor elektřiny - většinu režimů sériový hybrid
https😐/www.youtube.com/watch?…
https😐/www.youtube.com/watch?…
Climbmart
Tohle platilo dřív hlavně u motorek, u novych aut není zajíždění ve smyslu omezování otáček/maximalní rychlosti absolutně potřeba. Pokud by bylo, tak by jej implementoval už výrobce.
Avatar - lamal
lamal
Zaklinadlo pre tych, co nemaju trpezlivost a hladaju vyhovorky ako sa na zabeh vysrať, inac je to blbost pochopitelne.

Vyrobca to implementoval do prirucky, Toyota pise do prvych 1000 km jazdit piánko... a kazdy kto si to necha,vydrzi o nieco dlhsie a bude zataz pridavat na zohriatom motore co si s hybridom treba ustrazit.
Avatar - Mikesus
Mikesus
vidíš, možná proto do těch 1500km ( a ano je to plus mínus 1500, možná započítaná i jízda v EV ) to má vyšší volnoběžné otáčky, aby se rychleji prohřál.
Avatar - lamal
lamal
Prvych 500km ho ani nepusta nizko k 1000-1200ot pri ustalenej jazde v rezime normal.
Podtacanie vadi nezabehnutemu motoru a retazovemu rozvodu, nizsi je tlak mazania co zabehu trecich ploch neprospieva.
Avatar - Mikesus
Mikesus
jj to píšu víš.
XTad
Myslim ze tech 1000 km je taky spise orientacni. Bude rozdil, jestli je najedu za dva dny po dalnici, nebo za pul roku po meste. Daleko presnejsi budou motohodiny, ale ty se samozrejme tezko pocitaji.
Arese
...auta s variátorovou převodovkou si nekupovat! 😄
Avatar - Ozzman
Ozzman
Souhlas, ještě, že Toyota má u hybridů planetovou převodovku, variátor má jen spalovací varianty
Avatar - Anonym
Anonym
Ani já bych auto s variátorem nechtěl. V tom se shodneme. Já raději Prius, který ho nemá.
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
Rozdíl CVT a dvouspojka. Dvouspojka někdy cukne při prvním rozjezdu a pak už je to ok. CVT umí otravovat furt.
Avatar - Ozzman
Ozzman
dvouspojka cukne mnohdy i za jízdy, záleží jak je dobrá a jak moc "šokovou" situaci ji připravíš. Kdežto CVT a eCVT necukne nikdy, to je fakt. Proto je nejkomfortnější kompromis je hydroměnič co do plynulosti a akustického pohodlí. Reálně však ani jízda s CVT/eCVT není tak hrozná, jak se může zdát po první předváděcí jízdě, kdy na to každý šlape a honí otáčky nahoru.
Arese
Pro mě je ovšem ideálem samozřejmě 6st. manuál a trojice pedálů. 😄 :yes: :yes: :yes: Maximální zapojení řidiče do děje, stoprocentní kontrola vozu, nejlepší cena a nejnižší servisní náklady. Co si přát víc? 😄 😄 😄
Avatar - lamal
lamal
Klud v kolone a od zbytocneho radenia emisne utrapenych motorov s dlhymi prevodmi manual prevodoviek. Manual, uz len do auta pre zabavu, co z pravidla nie je daily.
Avatar - Ozzman
Ozzman
No to je taky fakt, čím novější a ekologičtější auto, tím tam ten manuál je otravnější, nutnost více plynu, záběru motoru až od určitých otáček a tak...
Avatar - lamal
lamal
Tie blatité reakcie, cukačky a dlhe prevody + turbolag = nirvana s manualom :-!
Jazdit po meste s 6kvaltom na 3ke pri 1800ot, alebo 4ke pri 1250ot je nádhera.
Avatar - Mikesus
Mikesus
však to je řidičská nirvána ne? 1-2-N, 1-2-N, 1-2-3-2-N a tak pořád dokola. Tolik rychlostí nikde jinde nenaházíš tak často za tak krátký okamžik.
Avatar - Anonym
Anonym
Přesně na to se dobře hodí ten 6kvalt. Protože 1+2+3=6. Někdy i 8.
Avatar - Mikesus
Mikesus
rozdíl je ten, že dvouspojka cukne skoro vždy, otravná je při každém parkování a jízdě v koloně a eCVT je plynulé pořád a otravné je u těch, kteří místo nohy mají kopyto a stojí na plynu jako na rýči.
CVT záleží na naladění. Ale obecně bych CVT též nechtěl.
Avatar - lamal
lamal
S 6 a 8 valcovymi atmo motormi boli CVT v pohode, napr Infiniti.
Su ovsem persony, ktore bytostne neznasaju narast rychlosti s ustalenymi otackami, ako napr. Honza Koubek, od nich to schyta tento styl jazdy pri kazdej prilezitosti - pre ostatnich to nie je uplne smerodajne.
Avatar - miromen
miromen
No tak to ti teda nevim, ale pokud je to jen trochu možne tak žadne tupe hovado neni pro mě v autě žadouci. Ale, když, už by to muselo byt tak rozhodně nějakou dvojspojku. Z te tři pisemne prasarny cvt se mi děla zle jen při pomyšleni.