V konečnom dôsledku na ne doplatí radový motorista...
Ak bude ESP povinné, zaplatíme ho všetci - kvôli pakom, ktorí si myslia, že fyzika pre nich neplatí, a (pre úplnosť), kvôli pár jednotlivcom, čo sa do nebezpečnej situácie, keď im môže pomôcť ESP, nedostanú vlastnou vinou (čo vlastne spadá do prvého menovaného dôvodu)
tak ako platíme za bezpečnostné pásy, airbagy, ABS, vysokopevnostnú oceľ, lepené sklo... číňania by nás z toho vyviedli, ale my im to akosi nechceme dovoliť.
Zrejme v tom majú prsty nejaké lobistické skupiny.
Pletieš hrušky s kolečkami. Nepatrí všetko do jedného vreca. Osobne nie som zástancom ani ABS, mám s ním vlastnú nepríjemnú skúsenosť, keď sa jeho vplyvom takmer stala nehoda.
Nekritizujembezpečnostné prvky, ale stále väčšie a väčšie množstvo elektroniky v aute, ktorej opodstanenosť nie je zas až tak jednoznačná - navyše, ak ju môžeš ako ESP vypnúť a nepoužívať. Nie je to o bezpečnosti, ale len a len o peniazoch.
Áno pletiem. Prvky aktívnej a pasívnej BEZPEČNOSTI.
...ja poznám človeka, ktorému zachránilo život (alebo minimálne zdravie) to, že nebol pripútaný. Napriek tomu sa pripútávam.
Pravdepodobne v Scenicu ESP nemáš, ja áno v dvestokoňovom nedotáčavom predohrabe :-) s automatom. Nejazdím ako hovädo ale ESP oceňujem, aj možnosť jeho vypnutia.
Ako sa môže vďaka ABS stať nehoda? Bolo to ešte v minulom tisícročí?
Auto s ABS vždy brzdí na delší dráze než bez ABS, výhoda ABS je v ovladatelnosti. Čili nehodě se dá s ABS vyhnout úhybným manévrem, ale pokud rozhoduje brzdná dráha, je riziko nehody s ABS vyšší
Tak to není pravda. Brzdění s ABS není nikdy delší, než bez ABS. V některých situacích může být stejná, jinak je v naprosté většině kratší. Pokud samozřejmě nemluvíme o prehistorických verzí ABS. Ještě se pokusím sehnat na netu pár grafů. Jinak pokud by z vás někdo prošel školou bezpečné jízdy, tak by to věděl. Tam se to také probírá.
Skús si auto s ABS v zime dolu kopcom, ktorý končí križovatkou s hlavnou cestou. Kamarát s Feldou zastal pred križovatkou skoro normálne, kontrolovaným šmykom zišiel takmer vpohode. U mňa s ABS auto na tlak na brzdový pedál takmer nereagovalo, zastaviť na križovatke sa mi podarilo tak-tak ručnou brzdou, keby tam šiel kamión alebo autobus, tak som v ňom.
Prešiel som školou šmyku, a tam je ABS tiež niekedy na prekážku, lebo nie vždy dokážeš odhadnúť, ako zareaguje na danú situáciu.
Jelikož bydlím v horám, o tyto případy není nouze. Tedy opět můžu z vlastní zkušenosti říct přesně opačný scénář.
S ABS nemám problém zastavit ještě na kopci před přižovatkou, narozdíl od auta, které jelo přede mnou, které skončilo půlí auta v křižovatce. Tady jde taky o kvalitu pneumatik.
To, že je na přítěž při úmyslným smyku, to nepopírám, ale na silnici se úmyslné smyky dělat nemají.
Pro ty, co neumí English. Na obrázku je postupně brzdění těsně před zablokování kol (s i bez ABS stejně). Je to teoreticky nejlepší způsob, prakticky nelze dosáhnout. Nikdy člověk nezvládně během zlomku vteřiny brzdit ne naplno, ale tak aby kola se stále otáčela, ale byla těsně před zablokování. Zároveň pokud už se kola zablokují, již se nedá do tohoto stavu dostat.
Dvojka je plné brzdění s ABS, trojka plné brzdění bez ABS, čtyřka přerušované brzdění.
In certain difficult braking conditions, studies have shown it can sometimes be beneficial for wheels to lock in order to aid the slowing of your car. An American study by the National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) found that ABS increased stopping distances on loose gravel by an average of 22 percent. A locked wheel allows a wedge of gravel to build up in front of the tyre, thus aiding braking. A similar issue can occur when driving in snow or in sandy condition, so remember to leave additional room if driving on these surfaces in a car fitted with ABS.
To jsem taky četl, ovšem tento průzkum byl v roce 1999. Což si myslím, že už je poněkud irelevantní. Opírají se tam o to, že při zablokovaných kolech si nahrneš před sebou klín. Ovšem nevím, kde na běžných silnicích jezdíš po dostatečné vrstvě např. toho kamení.
Tak s tím naprosto souhlasím :yes:. Když jsem byl na polygonu, auta s ESP a bez ESP se dala odlišit hned od pohledu. Auta bez ABS už tam ani nebyla, což instruktor byl moc rád.
nojo, ale vy hosi nevite ze Klaudius ma ABS a ESP v nohach :-! a davkuje to na ty pedaly presne tak jak je potreba a dokonce skrz ty pedaly umi i rozdelit vykon na jednotliva kola, tak unikatni a sikovnej on je :-! takze se mu nedivte ze kdyz ma jiz ABS a ESP v nohach tak zanej nechce paltit jeste v aute samotnem
jo a malem jsem zapomel ze v prihradce si vozi projistotu Dyku casu, takze kdyz jde nahodou do tuheho tak pony rychle sahne a vrati cas o par desitek sekund nazpatek :-!
Celkom dobre si ma odhadol, teda až na tie hlúposti s časom. :-)
Zatiaľ som sa do situácie, kde by mi elektronika pomohla ani nedostal, a ak som bol niekedy blízko, tak nie vlastným pričinením. Jazdi slušne, radšej uber plyn namiesto tlačenia na pílu, a budeš vpohode. ;-)
tak me kontrolka ESP/ASR blika jen vyjimecne v zimnich mesicich, takze pravdepodobne jezdim slusne, ale to neznamena ze ty systemy v aute nechci, naopak jsem rad ze je tam mam :-)
Jasne takýmito blábolmi sa dá zdôvodniť všetko. Polygón je polygón a cestná premávka je cestná premávka. Nejazdíme na pretekovej trati. Pre bezpečnosť na cestách treba vrhať sily do výchovy vodičov, nie prepchávať autá elektronikou, ktorá v konečnom dôsledku len skrýva naše prasácke správanie sa za volantom a snaží sa eliminovať naše chyby.
KLaudie Klaudie, to je ale fičovina ... Týpek co tě bude ohrožovat svou jízdou díky opojení z EPS, tě bude ohrožovat i bez něj, protože bude opojen svou vlastní genialitou
co to třepeš za hovadiny .. ESP je tady od toho, aby ti pomohlo v kritických situacích do, kterých se můžeš dostat, aniž by jsi je mohl předvídat. To že si o sobě myslíš, že jsi řidičských pán Bůh neznamená, že jím si. A až by z auta před tebou něco upadlo (třeba výfuk), tak bys byl hodně rád, že si svého Scénica nehodil na bok, ale "v klidu" si to prokličkoval.
No to sa ja pýtam teba, čo to trpeš - keď budeš mať v aute na každú nepredvídateľnú situáciu nejaký elektronický systém, tak sa s ním nepohneš z miesta, lebo na tú váhu bude málo aj 150 koní...ak to auto budeš vôbec mať, možno si ho za tie prachy ani nedovolíš.
Čo si myslím o sebe, je moja vec, ale určite to nie je, čo si napísal. Nepripisuj mi to, čo som nenapísal.
Komu upadne na ceste len tak z ničoho-nič výfuk, tak na tú cestu nepatrí. O tom píšem. Nebezpečenstvo je v ľuďoch, inde len zriedkavo.
ty tu třepeš kraviny, já ne ;-)
ESP je tu kvůli krizovým situacím, ne kvůli rychlejšímu průjezdu zatáčkou. Za výfuk si dosaď cokoliv. Od srnky, přes ožratého cyklistu po špatně upoutaný náklad. Pak budeš za něco takového jako ESP vděčný.
na téma krizové situace říkal před patnácti lety můj učitel v autoškole: "Když ti to bude na hřbitově něco platný, že jsi měl přednost, tak na to spoléhej!" Jo auto, kterýmu upadne výfuk, nebo protektor z kamionu sice na silnici nepatří, ale jsou tam dost často....
Nelez tým pádom radšej do auta a na cestu, čo keď sa stane niečo, na čo nemáš záchranný systém . Na cintoríne ti už bude prd platné, že si mal chuť ne čerstvé pečivo. Mal si ostať doma a bol by si živý a zdravý.
Čím ďalej väčšie somariny píšeš... :-!
Levicově stimulovatelné skupiny (to je eufemismus co?) si koupily na příštích deset let holátka bez bezpečnostní výbavy (a často i bez motoru) a jimi nás budou v příštích letech oblažovat v provozu. :'-(
Re: Bylo jasné jak tahle dementní myšlenka zkončí.
desat rocne monde, passaty a spol. mali trt a tri oriesky a tieto systemy si trebalo doplatit, co spravilo iba malo zakaznikov, vid vozidla v bazaroch, takze za nejaku velku vyhru nad fabiou tu nevidim
Re: Bylo jasné jak tahle dementní myšlenka zkončí.
víš kdy je v Praze největší zácpa? když prší - proč asi? nebo pověstná "Schneekalamite". Je to přímý důsledek levných pneumatik, a absence ABS, ASR a ESP.
Takže odpověď, oblažovat pomalou a nebezpečnou jízdou.
Re: Bylo jasné jak tahle dementní myšlenka zkončí.
v prahe neviem, bol som tam iba niekolko krat...v bratislave je to podobne, ale na typicke tukance v dazdi nepomoze esp ani asr. Abs nespochybnujem (tak ani ako ine el. prvky) je to na dlhsiu debatu, v PRVOM rade je problemom nedodrzanie bezpecnej vzdialenosti. Na snehu to iste, vacsina vodicov tradicne nedobrzdi.
PS: prinos bezpecnosti tychto prvkov nespochybnujem (najma na snehu je abs k nezaplateniu), avsak problem mnohych spociva v tom, ze tieto pomocky povazuju za liek na vsetko (kazdu volovinu vodica)....pre priklady nemusim ist daleko, ked sa znamy vysypal v zakrute a bol rozcarovany ako sa to stalo, lebo on ma esp aj abs. Skoncilo to iba pokrcenymi plechmi a od tej doby jazdi, tak akoby tieto vymozenosti nemal ;-)
PS2: v zimnom obdobi som zazil problemy vyhrabat sa z parkoviska, pokial som asr aj esp nevypol....avsak to nie je argument proti tymto systemom ;-)
Re: Bylo jasné jak tahle dementní myšlenka zkončí.
Ono ty kolony se ve velkých městech také vytváří nejen kvůli ťukancům (to sice především), ale také pro smyk a zohýbaná svodidla. Nevím jak to ti řidiči dělají, ale zvládnou to.
No k tomu parkovišti, to máš naprostou pravdu. Jen to, že ESP s tím nemá co dočinění. Tam dělá problémy ASR, které by mělo jít v každém autě vypnout. Tzv. částečná deaktivace ESP. Tedy stabilizace je stále aktivní, jen ASR je deaktivováno, právě pro tyto případy.
Re: Bylo jasné jak tahle dementní myšlenka zkončí.
tie zvodidla su dobry postreh, ale ruku na srdce, v tomto pripade nepomoze ziadna pomocka v podobe elektroniky, ale najskor navsteva doktora (psychiater a podobne...). Tiez sa nestiham divit ake kusky niektori jedinci vytvoria.
Z debaty tak nejako vyplyva, ze okrem roznych systemov je stale najzakladnejsim problemom samotny vodic a najhorsi stav su vodici, ktori maju pocit, ze ked to domrvi on, tak zasiahne vyssia moc a vsetko bude ok.
Re: Bylo jasné jak tahle dementní myšlenka zkončí.
Nejenom z debaty, ale i ze skutečnosti vyplývá, že řidič je to hlavní. Když udělá blbost řidič, auto už mu těžko pomůže. Pokud bude řidič jezdit s autem s ESP tak, jako by ho tam neměl, pak mu ESP vždy pomůže. Pokud bude jezdit tak, že ho tam má, pak mu brzy nepomůže
Re: Bylo jasné jak tahle dementní myšlenka zkončí.
To je rozumný názor. Lenže žiaľ, veľmi veľa vodičov jazdí práve opačne. To je negatívny dopad elektronických systémov v aute. Trúfam si tvrdiť, že veľa prípadov, keď zasahovalo ABS a ESP sa stalo práve z dôvodu, že vodič si proste zvykol jazdiť rýchlejšie a nebezpečnejšie ako je zdravé, spoliehajúc sa práve na dokonalosť svojho auta. Práve to je dôvodom, prečo elektronické bezpečnostné systémy v aute nepreferujem.
Re: Bylo jasné jak tahle dementní myšlenka zkončí.
Tak to teda riadne koniny píšeš. Najväčšie zápchy spôsobujú "športovci", ktorí nedokážu plynule jazdiť v kolóne, raz majú pred sebou 100-metrovú medzeru, potom dupnú na plyn (a to isté vznikne za nimi), aby vzápätí zase zostra brzdili... Je to v ľuďoch. Markantnejšie je to za dažďa preto, lebo sa nájdu aj slušní a rozumní šoféri, ktorí v takých podmienkach jazdia pomalšie.
Posledná veta, čo si napísal, je somarina na kvadrát. Pomalá jazda môže byť nebezpečná na diaľnici, nie v meste. Kyklop to píše dobre.
Pleteš si pojmy s dojmy. Polygon neznamená okruh. Ale trénuješ si tam krizové situace, jako brzdění na suchu, mokru, náledí, náledí jen na jedné straně, přetáčivý smyk, nedotáčivý smyk, vyhýbací manévr apod. Nebyla tam jediná věc, která by se nemohla vyskytnout v běžném provozu.
A také se tam trénuje rozhodnutí. Jestli se vyhněš překážce (pokud je kam), nebo do ní nabouráš a jak. Samozřejmě za jízdy bez možnosti vědět kde a jak ta překážka bude.
Pokud jsi myslel, že ti, co si ničí jen tak pneu, mají seno v hlavě, souhlasím. Pokud máš namysly ty, co jezdí na polygon (do školy bezpečné jízdy), pak to seno v hlavě máš nejspíš ty.
protože každej vidlák slyší "polygon" a vidí radovánky bohatých se senem v hlavě na okruhu spojené s pálením gum :-! Jako fakt nevím, jak by to mohla být součást autoškoly, když je asi akorát v Mostě.
Ono je to tězko, když tě tady určitá individua masírují tím, že když koupíš golf nebo oktávku, más nejlepší jízdní vlastnosti na světě a pak se člověk diví, když frajírka vidí, v lepším případě, 50m zaletěného v poli.
Já mám s ABS ale bez ESP, ale vidím větší krok k aktivní bezpečnosti ve formě AWD a ten litřík spotřeby nahoru mě při mém najezdu nevytrhne.