Šrotovné v Německu snížilo podíl nových aut s ESP
Německé pojišťovny, které se specializují na automobily, vyhlašují poplach – podíl nově zaregistrovaných vozů s elektronickým stabilizačním systémem se v roce 2009 snížil z 81 % na 78 %. Dle dat Výzkumného ústavu německého svazu pojišťoven (UDV) si zákazníci na západ od našich hranic koupili více než 830.000 nových aut bez ESP.
Hlavním viníkem je loňské šrotovné. Většina nových vozidel zakoupených díky dotaci spadala do kategorie mini a malých a tam je velmi často ESP pouze za příplatek. I němečtí zákazníci v současnosti spíše preferují nižší cenu a bezpečnost je pro ně poněkud v pozadí. Tento prvek totiž v nejmenší kategorii nabízejí v základní výbavě pouze mikroautomobily Smart a Toyota iQ.
Dle UDV se u čtvrtiny všech nových vozů prodávaných v Německu elektronická stabilizace nabízí jen v extra výbavě. Ve třídě mini je to pak pouhých 11 procent! O něco lépe jsou na tom malé dodávky (23 %), malá osobní auta vykazují polovinu. Naopak ve vyšší střední a luxusní kategorii na nový vůz bez ESP nenarazíte, to samé platí i o kupé, kupé kabrioletech a roadsterech.
Stabilizační program nabízí na německém trhu v základu celkem 16 automobilek od Alfy Romeo po Volvo. Výjimkou jsou Dacia a japonské Daihatsu, kde se za něj vždy připlácí. Absolutním anachronismem je z tohoto pohledu ruská Lada, jejíž zákazníci si o ESP mohou nechat jen zdát.