Favorit byl srovnatelný s o deset let starším Ritmem. I z něho částečně v některých detailech vychází, ostatně mají stejného designéra. Tipo nedohonila ještě ani Felicie.
Je to tim, ze dnesni vozy maji obvykle vyskove seriditelne sedadlo ridice, je pak zbytecne stelovat jeste pasy, ktere je lepsi kvuli bezpecnosti mit ukotvene napevno.
Jistě, takové Volvo, etalon bezpečnosti, to tak má roky, prostě se počítá s tím, že lidé si správně pásy nastavit neumějí, sedačku si nastaví. Popravdě tuhle posedlost stavitelnou výškou pásů ve vztahu k hodnocení vyspělosti auta nechápu.
Je dobré připomenout, že podle stejných prostorových myšlenek Fiatu Tipo-Brava se stejným rozvorem 2,54 m pak postavil Citroen svou ZX-Xsara. I když nejsou platforma a celý skelet identické, vzhledové prvky karoserie jsou si velmi podobné. To je na delší povídání.
Skelet Fiatu Tipo tvoří tuhou klec pro lidi: McPheronovy "hrnce" jsou spojeny s přepážkou motor-kabina a "rám" dveří se vzadu "opírá" o podběh zadního kola a spolu s ním je tuhost dotvořena rámem rovnoběžníkového okna za nimi sloupky C a D. Na vrchu McPhersonových hrnců se sbíhají kromě přepážky sloupky A a spolu s vysokými dopřednými nosy pod kapotou (tzv. kolejemi) tvoří pevný bod 4 prvků. Samotná přepážka je dopředu prohnutá.
Na ergonomii včetně výhledů všemi směry si dal Fiat velmi záležet - i ta byla vzorem jiným. Za všechno jmenujme rozměrné šikmé čelní sklo a od něho se svažující kapotu do nízké přídě. I to je možné na zmíněných obdobných Citroenech vidět.
Ještě je dobré připomenout k prostornosti Tipa, že zmíněný rozvor 2540 mm byl tehdy nadprůměrný a že se tak s ním Fiat dostal prostředictvím prodloužené verze - Tempry - až na hranici tehdejší stř. třídy. A to, prosím, bez přehaného zadního převisu, zhoršujícího jízdní vlastnosti.
Zrovna tak šířka: ta byla o cca 10cm větší, než tehdejší obvyklá - byla přes 1700 mm ! Proto se na zadní sedadla vešly i tři dospělé postavy (sedadlo bylo na to i uzpůsobeno). Když jste jeli za Tipem, připadalo Vám kvůli ní, že jedete za velikým autem.
Jo to boli auta z Tuzexu kto si to nepameta nech sucha potichu nohami a vygoogluje si slovicko TUZEX... Myslim ze stali okolo 20 000 Bonov. Pani doktory , benzinkari,veduci Motetechien a pani co prezili stavby ciest v Lybii si to urcite pamataju ano este sa dam dala kupit Ford Siera a okrem socialistickeho skveleho vyberu mozno dalsie 2 auta. Na tie casy to bolo nieco viac ako Skoda,lLada,Moskvich,Trabant atd. ...Dnes je jina doba s Fiatom uz neohurite ani suseda ktory je na socialnej podpore a ani tucnu Bozenu zo samoobsluhy....Fiat uz neleti a je popularny len v Servisoch kde bude na castych navstevach....
Tak na takovéhle česko-slovenské hospodské kydy už mám fakt alergii: "Fiat už neletí a je popularny len v servisoch kde bude na castych navstevach" kam na takové lži chodíš?!! Který Fiat z posledních let bylo nějak nadprůměrně poruchové auto?!! Rozšiřuješ tady jen hnusné a ubohé pomluvy!!! Kdyby VW měl stejně spolehlivé motory jako Fiat, mohl by si pískat! :-!
Tady je výčet co se v Tuzexu prodávalo - Tipo to rozhodně nebylo:Renault R-9 / R-11 / R-18 / R-21, Peugot 205, Fiat Uno, Ford Escort, Ford Sierra, Volvo 340, Daewoo Racer a Toyota Corola. V roce 1988 už nabídka obsahovala i německá auta (Opel Kadet 1.4LS, VW, BMW, Mercedes) jakož i novější Peogeot 309 GLD a Volvo 360.
Btw. jen ten Kadett stál 38 700 bonů, takže cena Tipa mohla být /teoreticky/ někde kolem 45-50 tis. bonů. To je dle tehdejšího kurzu cca. 270 - 300 tis. tehdejších Kčs. Tedy 100 násobek průměrného platu - to jen pro pořádek, až tu někdo bude zase poučovat o socialismu. ;-)
Fiat Tipo nabizel TUZEX az po roce 1990, kdy se dovezla zasilka z Italie :-) Byla to verze 1.4 / benzin, s rucnim ovladanim sytice :-) Cena byla na konci roku 1989 cca 75 tisic TK. Myslim ale ze v roce 1990 upravili cenu smerem dolu ..
jak píše Arese, kdy měl Fiat v posledních cca 10 letech zásadní problémy jako třeba VW? Napiš! Takové keci o Fiatu jsou jen báchorky, fiata mám a mám i škodovku a auta mají stejně nákladný servis, je to naprosto srovnatelné, akže ty nesmysli vykládej v hospodě.Aspoň zase díky takovým dalšího fiata koupím za dobré peníze >:-[]
me to auto prislo v ty době docela veliky.
ale když se podivam na rozmery, tak soucasna malicka fabie je ve všech rozmerech vetsi.
znamej mel 1.8, párkrát me s tim svez a to byla raketa. tehda.
dnesni fabia se podobnym vykonem je na dnesni pomery lemra lina
Bylo to jedno z aut, ktere jsem mel ve vyberu na sve prvni auto. Kandidati byli Fiat Tipo, Seat Ibiza, VW Polo. No nakonec jsem skoncil u Fiesty. Ale porad se mi Tipo libi.
..měl jsem ho.. :-)
Jako první káru UNO...po roce Tipo ! Skvělé auto :yes:
Bylo 1993 po faceliftu s užšími světly a maskou..1.9 TD Grandtourismo.
Tříramenný sportovní volant , mlhovky a okna v elektrice..tehdy paráda.
Tak perfektní sedadla jako tato verze , už jsem nikdy u dalších aut neobjevil.
vzdy vedel... tipo... uno..... neskor punto ci bravo/brava
je preto docela desive ze na tieto segmenty dnes akoby uz zanevrel a hadze boba .... skoda ... lebo prave tu sa okrem SUVeciek robia taziskove predaje ... ale casom na to pridu ze zit len z malej 500ky a jej derivatov nebude mozne dlhodobo... raz pride cas ked zacnu tieto sikovne hatchbacky fiatu hodne chybat ... jedine zeby fiat zaplavil trh celou radou SUVeciek ... ale to asi tak skoro nehrozi ...
hodne mi chyba nove punto aj bravo... predsa len fiat nie je subaru ani jeep.... a tak nejaky ten sikovny hatch ( a nie jeden ) povazujem u tejto znacky za absolutnu samozrejmost ...
Neměl jsem ji, díky :-) Na prospektech ještě fungovala :-) Když mi v autoškole u sedm let starého Tipa začala postupně vypadávat, byl jsem docela vyplašenej :-)
Já jí měl v Tempře a fungovala až do úplného konce. Bylo zábavné ty rostoucí stupnice pozorovat. Problém ovšem měla: když svítilo sluníčko a člověk si vzal tmavé brýle, nebylo na přístrojích vidět vůbec, ale vůbec nic :-)
Měl jsem jí taky v Tempře, problém se sluníčkem tam byl, ale jinak to bylo super pracoviště, jak v kosmické lodi :-) Kdo to viděl poprvé, tak nevěřil vlastním očím :-)
Jak jsem se dočetl v diskuzích, hodnotit podle jednoho kusu je dost ošemetné. Ale na tu 1 nefunkční znám 1 funkční, která perfektně fungovala v Tipu Granturismo 2.0 DGT z roku 1991 až do roku 2012, kdy se auto odporoučelo na vrakáč.
Paměť je pěkná mrcha. S časem člověk na spoustu věcí zapomene, zejména když obal výrobku vypadá stále obstojně. Takže pro připomenutí - to auto znamenalo akceleraci sešupu fiatu dolů do suterénu automobilových výrobců. Prostorný to bylo, i design mělo zajímavý, ale kvaita a zpracování auta a jizdní vlastnsoti s komfortem byly fakt otřesný.
A to nemluvím o tom, že nedokázalo zachytit trend v zlepšování pasivní bezpečnosti se kterým o dva roky později přišli golf III a astra. Taky proto nástupce měl jiný jméno, a ojetiny tipo byly za hubičku. Taky proto je dnes fiat tam kde je. V loji.
Kvalita zpracování na svou dobu velmi dobrá a špatné jízdní vlastnosti a komfort? Jak jsi na to přišel? A s čím srovnáváš? Ano, Tipo mělo chyby, ale ve své době a třídě to byla jedna z nejlepších možností ke koupi.... A pokud soudíš podle těch ojetin, které se tu z reichu začaly vozit jako na běžícím pásu, tak to snad nemůžeš myslet ani vážně.
Tipo jsem měl, rok výroby 94, základ S měl ABS i airbag řidiče, to snad bylo v té tobě slušné. Dílenské zpracování špatné nebylo, o otřesných jízdních vlastnostech nic nevím, mě s ním jezdit bavilo. Když si na něj vzpomenu vybaví se mi hlavně krásně prostorný interiér a dobrá antikorozní ochrana. Největší problém byla ŘJ Bosch, tu jsem několikrát měnil.
Tipo bys musel mít , a žádný ulítaný šrot..jezdilo skvěle a v turbodieslu se na něj třeba Golf vůbec nechytal.
Měl jsem ho jako 3 leté koupené v ČR.
Kromě kotoučů a destiček se měnila po 7 letech jen spojka.
Závady nula , jen spotřeba 5-5.5 l/100 km..prostě paráda. :yes:
Na ty ostatní plky nemás čas ani sílu reagovat, ale rozhodně není pravda, že by Fiat u tohoto auta (či u jeho sourozenců postavených na této platformě) nezachytil trend zlepšeování pasivní bezpečnosti. Právě naopak, jak je v článku správně napsáno, Fiat velmi nákladně již několik málo let po začátku výroby vyztužil celou karoserii a doplnil výztuhy do dveří a airbag řidiče. Po těchto úpravách šla pasivní bezpečnost Tipa výrazně nahoru!!! :-!
Tipo, resp. dvojice Tipo/Tempra byly poslední Fiaty v nižší střední třídě, který patřily svého času opravdu na špičku segmentu. :yes: Škoda, že u Fiatu člověk nesežene originální díly na auto pomalu ještě před příchodem nové generace, protože jinak jich mohlo do dnešních dnů přežít rozhodně víc. :-!
Tipo jsem neměl, ale Tempry jsem měl dvě (obě mám v MACZ). Jedna byla úplný žebrák před faceliftem, druhá naopak v plné po face. Neuvěřitelně dobře postavená auta s dobrými jízdními vlastnostmi, komfortní, prostorná, úsporná, pohodlná. A zábavná. Obě byly ale vylítané ojetiny a projevovala se na nich nekvalita materiálů interiéru: palubka se roztékala, volant a řadička se drolily, tapecíra se odlepovala. Nicméně jako nové to muselo být skutečně dobré auto. Snad na ně nové Tipo naváže.
...jsem mel necele ctyri roky.
Model 1991, tedy jeste s temi opravdovymi Recary, do kterych bylo nutne zhubnout, ne s temi rozplizlymi nahrazkami, co montovali pozdeji. Motor dle technicaku 107kW, ale kazdy uvadel hodnoty trochu jinak. No fakt, byl, ze ten motor jel takovym zpusobem, ze mi spousta lidi nechtelo verit, ze v nem neni turbo. Pritom umel jet na petku 40 km/h i lehce pres 200 km/h... Jo - a melo to sibr :-)
Fajn auto, clovek se nemusel moc starat, jaro, leto, podzim jezdil a na zimu sup do garaze, udelat vybrus na klice a na jare zas zacit jezdit :-)
Dodnes lituju, ze jsem ho prodal, takove auto uz asi nikdo nikdy nevyrobi.
Aniž bych fakt chtěl rýpat.
Mám otázku.
A není to ani tak ve vztahu k tomuto konkrétnímu autu jako tak nějak obecně.
Jak je možné, že redakce, server, která umí sestavit (tady se to slovo hodí) tak hodnotný článek, téměř bez chyb, fakt perfektní připomenutí všech těch aut roku, zajímavé, čtivé, dobré fotky.... a pak ta samá redakce pustí do světa ty s...ky posledních dní na aktuální produkci a aktuální motoristické dění...?
Přesně, ty články o Autech roku je tady v poslední době jediné opravdu kvalitní čtení, jinak je to dost slabá snůška různých střípků pozháněných někde po You Tube a ze Světa motorů.... Co se to s redakcí auto.cz v poslední době sakra děje? Kde jsou dřívější velké originální články, nějaké větší srovnávací testy masově prodávaných modelů či tak něco? :-O
Nemá cenu řešit. Já sem poslední dobou chodím už jen v pondělí na články o Evropských autech roku, při té příležitosti projedu veteran.auto (to stojí ještě taky za přečtení) a po zbytek týdne navštěvuji zahraniční servery. Už jsem to tu vzdal.