Historie: Plachtové návěsy - Páté kolo pod plachtou

Historie: Plachtové návěsy - Páté kolo pod plachtou

 
 

„Páté kolo u vozu“ neboli točna slaví 90 let. Nahlédněme proto do historie návěsů a připomeňme i starší alternativu - plachtové přívěsy.

Návěsy jsou původně americký fenomén. O přesné době a místě jejich vzniku se však vedou spory a určit jméno vynálezce se zdá takřka nemožné. Za první průmyslově vyrobený typ bývá považováno dílo Johna C. Endebrocka ze Sechlerovy továrny na kočáry – největší v USA. To se psal rok 1910, ale místo točny byste našli primitivní čep. Konkurenci představoval detroitský kovář August C. Fruehauf (návěsy od 1914), jenž v roce 1918 založil dodnes existující Fruehauf Trailer Company. Ze Sechlerovy firmy se později stala známá pennsylvánská Trailmobile Company.

Připojení a odpojení návěsu tehdy vyžadovalo práci tří mužů, Endebrock ale dvě síly ušetřil použitím spojovacího členu inspirovaného obdobným na železničních vagonech a pružinovým odlehčovacím mechanismem. V průběhu první světové války americká armáda odebrala přes 10 000 návěsů! Náročný vývoj v roce 1919 vyústil do patentu na točnu připevněnou k podvozku tahače a svislý čep na přídí návěsu. Meziválečné období přineslo v USA návěsům rozmach. V roce 1926 Fruehauf vyvinul „poloautomatický návěs“, který se připojoval a rozpojoval bez zásahu lidské ruky, pouhým popojížděním tahače, aniž by řidič musel opustit kabinu. Další významný stimul představovalo napadení Pearl Harboru Japonci (1941), vstup Ameriky do války a objednávka 40 000 „trailmobilů“ pro U.S. Army.

Česká epizoda

Na silnicích v české kotlině návěsy prakticky až do devadesátých let platily za vzácné koření, přívěsy jednoznačně převládaly. „Trailery“ se k nám dostaly před 85 lety prostřednictvím mladoboleslavské automobilky. Ta nakoupila licenci od renomované americké firmy Martin Rocking Fifth Wheel Company. Na tahač přestavěla Laurin&Klement 545 s rozvorem zkráceným na 3400 mm, sníženým rámem podvozku a benzinovým čtyřválcem 5,9 l/29,4 kW. Na točnu, která se v principu nelišila od dnes používaného řešení, „posadili“ různorodé nástavby. Například cisterny, opleny a valníky s plachtou i bez ní, používané též československou armádou. Ta k soupravě připojovala ještě dvoukolý přívěs. Jednoduché návěsy považovala za vhodnou náhražku valníků tahaných parními sentinely z plzeňské Škody. Návěsy se však z různých důvodů nerozšířily, pravděpodobně kvůli nemožnosti jejich provizorního tažení vozidlem bez točny.

Zvláštní kapitolu představovaly uzavřené návěsy pro přepravu osob. „Návěsový omnibus“ si premiéru odbyl na pražském autosalonu v roce 1924 a od 15. března zajišťoval dopravu z Václavského náměstí až na holešovické výstaviště. Návěs systému Martin poté jezdil ve službách dopravce Urbana z Hradce Králové a svážel hosty do hotelu Radio-Palace v lázních Jáchymov. Obdobný sloužil na lince Praha – Zbraslav.

Ve stopách formanů

Automobilové přívěsy se bez podstatného kvalitativního zlomu přerodily z koněspřežných povozů. Objevily se na přelomu 19. a 20. století. Určitou dobu se udržel kozlík pro posádku, a to především u těžších souprav a autovlaků. Úkolem sehraného týmu bylo koordinovaně brzdit tahač a vlečená vozidla, protože k propojování jejich brzdných soustav mohlo dojít až ve třicátých letech s rozšířením vzduchotlaké brzdy. U nás se používal hlavně německý systém Knorr. Na nákladním automobilu se poprvé objevil v roce 1923.

Hybridní „plachťáky“

Naprosto převratné pojetí valníku nabídl před 96 lety Ferdinand Porsche. Vyvinul totiž hybridní (!) autovlak, jehož tahač měl stokoňový benzinový šestiválec Daimler, doplněný dynamem. To pomocí kabelů napájelo přívěsy, vybavené vždy u druhé z náprav vlastními stejnosměrnými elektromotory. Přes most s nízkou nosností tedy nejdříve přejel tahač a poté pomocí prodlužovacího kabelu jeden valník za druhým. V závislosti charakteru přepravovaného nákladu stačil vyrobený proud k pohonu až deseti valníků.

I když od této Porscheho inovace uplynulo století, troufáme si tvrdit, že nic převratnějšího se v oboru plachtových valníků dodnes neobjevilo.

Spolupracujeme s TipCars.com
Nábytkářství roste navzdory nedostatku truhlářů Nábytkářství roste navzdory nedostatku truhlářů

Českému nábytkářskému průmyslu se dlouhodobě daří, loni…

Kellnerova PPF investovala do britského cestovatelského webu Kellnerova PPF investovala do britského cestovatelského webu

Skupina investorů, mezi které patří skupina PPF…

Úvěrová spolehlivost Českého Aeroholdingu stoupla, uvádí agentura Moody's Úvěrová spolehlivost Českého Aeroholdingu stoupla, uvádí agentura Moody's

Mezinárodní ratingová agentura Moody's Investors Service…

 

Štítky Porsche

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto! Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto!

Trocha fantazie a vzpomínky na letecký design Saabu jsou…

 





 
Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Dnes 18:50

Škodovky prý v motorovém prostoru ukrývají logo VW zakryté okřídleným šípem. Zkusili jsme kouknout pod kapotu Kodiaqu Sportline.




Blesk.cz

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo vůbec odletět

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo…

Pořádné zdržení zažili cestující, kteří měli letět v pondělí večer z dánské Kodaně do Prahy. Jejich letoun se…

Gott se na Slovensku dočkal ponížení! Na pódiu to pak zbytečně ještě rozmázl!

Gott se na Slovensku dočkal ponížení! Na pódiu to…

Karel Gott (78) na koncertech všem rozdává radost, on sám se ale tentokrát dočkal jen nemilého překvapení! Na…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Němku Görgesovou vyprášila další Češka, ve Stuttgartu zářila i Plíšková

Němku Görgesovou vyprášila další Češka, ve…

Suverénní výhrou vstoupily do antukového turnaje ve Stuttgartu favorizovaná Karolína Plíšková i kvalifikantka…

 

Reflex.cz

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat město? Kde začíná cenzura?

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat…

Brno žije! Divadlo žije! Národní divadlo Brno zařadilo do květnového festivalu Divadelní svět Brno představení…

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Socha kamenného rytíře s brněním nebo pláštěm a taseným mečem se opírá o erb s městskými znaky. Každý obchodník,…