Historie: Plachtové návěsy - Páté kolo pod plachtou

Historie: Plachtové návěsy - Páté kolo pod plachtou

 
 

„Páté kolo u vozu“ neboli točna slaví 90 let. Nahlédněme proto do historie návěsů a připomeňme i starší alternativu - plachtové přívěsy.

Návěsy jsou původně americký fenomén. O přesné době a místě jejich vzniku se však vedou spory a určit jméno vynálezce se zdá takřka nemožné. Za první průmyslově vyrobený typ bývá považováno dílo Johna C. Endebrocka ze Sechlerovy továrny na kočáry – největší v USA. To se psal rok 1910, ale místo točny byste našli primitivní čep. Konkurenci představoval detroitský kovář August C. Fruehauf (návěsy od 1914), jenž v roce 1918 založil dodnes existující Fruehauf Trailer Company. Ze Sechlerovy firmy se později stala známá pennsylvánská Trailmobile Company.

Připojení a odpojení návěsu tehdy vyžadovalo práci tří mužů, Endebrock ale dvě síly ušetřil použitím spojovacího členu inspirovaného obdobným na železničních vagonech a pružinovým odlehčovacím mechanismem. V průběhu první světové války americká armáda odebrala přes 10 000 návěsů! Náročný vývoj v roce 1919 vyústil do patentu na točnu připevněnou k podvozku tahače a svislý čep na přídí návěsu. Meziválečné období přineslo v USA návěsům rozmach. V roce 1926 Fruehauf vyvinul „poloautomatický návěs“, který se připojoval a rozpojoval bez zásahu lidské ruky, pouhým popojížděním tahače, aniž by řidič musel opustit kabinu. Další významný stimul představovalo napadení Pearl Harboru Japonci (1941), vstup Ameriky do války a objednávka 40 000 „trailmobilů“ pro U.S. Army.

Česká epizoda

Na silnicích v české kotlině návěsy prakticky až do devadesátých let platily za vzácné koření, přívěsy jednoznačně převládaly. „Trailery“ se k nám dostaly před 85 lety prostřednictvím mladoboleslavské automobilky. Ta nakoupila licenci od renomované americké firmy Martin Rocking Fifth Wheel Company. Na tahač přestavěla Laurin&Klement 545 s rozvorem zkráceným na 3400 mm, sníženým rámem podvozku a benzinovým čtyřválcem 5,9 l/29,4 kW. Na točnu, která se v principu nelišila od dnes používaného řešení, „posadili“ různorodé nástavby. Například cisterny, opleny a valníky s plachtou i bez ní, používané též československou armádou. Ta k soupravě připojovala ještě dvoukolý přívěs. Jednoduché návěsy považovala za vhodnou náhražku valníků tahaných parními sentinely z plzeňské Škody. Návěsy se však z různých důvodů nerozšířily, pravděpodobně kvůli nemožnosti jejich provizorního tažení vozidlem bez točny.

Zvláštní kapitolu představovaly uzavřené návěsy pro přepravu osob. „Návěsový omnibus“ si premiéru odbyl na pražském autosalonu v roce 1924 a od 15. března zajišťoval dopravu z Václavského náměstí až na holešovické výstaviště. Návěs systému Martin poté jezdil ve službách dopravce Urbana z Hradce Králové a svážel hosty do hotelu Radio-Palace v lázních Jáchymov. Obdobný sloužil na lince Praha – Zbraslav.

Ve stopách formanů

Automobilové přívěsy se bez podstatného kvalitativního zlomu přerodily z koněspřežných povozů. Objevily se na přelomu 19. a 20. století. Určitou dobu se udržel kozlík pro posádku, a to především u těžších souprav a autovlaků. Úkolem sehraného týmu bylo koordinovaně brzdit tahač a vlečená vozidla, protože k propojování jejich brzdných soustav mohlo dojít až ve třicátých letech s rozšířením vzduchotlaké brzdy. U nás se používal hlavně německý systém Knorr. Na nákladním automobilu se poprvé objevil v roce 1923.

Hybridní „plachťáky“

Naprosto převratné pojetí valníku nabídl před 96 lety Ferdinand Porsche. Vyvinul totiž hybridní (!) autovlak, jehož tahač měl stokoňový benzinový šestiválec Daimler, doplněný dynamem. To pomocí kabelů napájelo přívěsy, vybavené vždy u druhé z náprav vlastními stejnosměrnými elektromotory. Přes most s nízkou nosností tedy nejdříve přejel tahač a poté pomocí prodlužovacího kabelu jeden valník za druhým. V závislosti charakteru přepravovaného nákladu stačil vyrobený proud k pohonu až deseti valníků.

I když od této Porscheho inovace uplynulo století, troufáme si tvrdit, že nic převratnějšího se v oboru plachtových valníků dodnes neobjevilo.

Spolupracujeme s TipCars.com
Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou

Japonská telekomunikační firma NTT expanduje do…

Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let

Němečtí dodavatelé velkých průmyslových celků loni…

Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce? Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce?

Přesčasy, práce o víkendech a nízká mzda – tak vypadá…

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr České pošty na datové schránky Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr České pošty na datové schránky

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil zatím…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

Praga dostala dárek ke 110 letům. Brzy bude mít nové muzeum přímo v Praze Praga dostala dárek ke 110 letům. Brzy bude mít nové muzeum přímo v Praze

Do bývalého průmyslového areálu ve Vysočanech se mají…

 






 
Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Včera

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898 a stalo se zakladatelem dodnes trvající tradice.




Blesk.cz

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

Italská skupina UniCredit prodává svoji slovenskou a českou divizi. O segmenty má údajně zájem Moneta Money Bank…

Dětské porno u Zemana v počítači překvapilo i policii. Prošetřuje ho

Dětské porno u Zemana v počítači překvapilo i…

Zpráva o dětské pornografii na počítači prezidenta Miloše Zemana byla překvapivá i pro orgány činné v trestním…

 

iSport.cz

Špatné zprávy! Rosický musel na další operaci, v této sezoně si nezahraje

Špatné zprávy! Rosický musel na další operaci, v…

Nepříjemné zvěsti se potvrdily. Záložník Sparty Tomáš Rosický si v této sezoně už určitě nezahraje, dlouhodobé…

170 korun vs. 450 korun. Fans Komety běsní kvůli dvojí ceně vstupenek

170 korun vs. 450 korun. Fans Komety běsní kvůli…

V hokejové extralize zbývá v Generali play off už jen čtveřice nejlepších, semifinále začne ve středu 29. března…

 

Reflex.cz

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují jeho nejupřímnější tvář

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují…

Fotograf Alexander Petrosyan strávil několik let objevováním a dokumentováním nekonečných zákoutí Petrohradu.…

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů, společnost ji u nás nebude nadále vyrábět

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů,…

Nápoje Coca-Cola, Fanta, Sprite a Kinley tonic se v Česku už nebudou prodávat ve dvoulitrovém balení. Před…