Re: no ti co pisali za kia a hyundai o turbe len kecaju uz s
Jistě, přejde, a věřím, že bys s námi i rád zatočil... po bolševicku.
Kolik takových zoufalých bojovníků za značku jsme tu už měli, co přišel vw s downsizingem a turby čteme (podotýkám že už roky čteme - to kvůli náskoku vw) od samurajů, bazalkářů a v posl. letech tedy i žilinských Jánošíků, že jde o cestu do pekel, malé turbomotory jsou hrůza a děs, volkswagen je jouda a jedině atmosféra atd., atp. No, mění se to, jasně, takový wolff už má pár let coby svou modlu turbo od Fiatu, jen co přijde honda s prvním turbem budou i samurajové za něj horovat. A jánošíci? Jak vidno stačí zmínka 1,2 turbo gdi a najednou je jasné, že když motor tak jedině s turbem, navíc jakákoliv obava o jeho spolehlivost bude nemístná, jde přece o hyundai... :-!
Re: no ti co pisali za kia a hyundai o turbe len kecaju uz s
Pro dinára: Těžko tady mohl někdo od příznivců Fiatu pomlouvat směr turbomotorů, když byl Fiat (i) v novodobé historii první, kdo nabízel turbo v segmentu GP. V době kdy tu Fabie, Pola, prostě cokoliv jezdili na 40kW tříválcích, jelo GPunto na T-jetu se 120HP/206Nm.
Re: no ti co pisali za kia a hyundai o turbe len kecaju uz s
....ale zase musis uznat, ze v kazdem tabore (na auto.cz) jsou "maniaci znacky", ze ;-)
Ale topper to je uz fakt na odstrel, pod kazdym clankem prvni prispevek a vubec se netyka tematu, jen bomba korea, ta vam to ukaze, akutni vysetreni hlavy (chtel jsem napsat mozku, ale kde nic neni ze...) by bylo na miste...
Re: no ti co pisali za kia a hyundai o turbe len kecaju uz s
Moje tři předchozí auta byly R6 atmosféry, a stále mám raději atmosféru než turbo, přesto tu už roky píšu, že v menších kubaturách, řekněme do dvou litrů včetně, jsou turba resp. přeplňování jednoznačným řešením, mluvíme-li o konfekčních autech, která nejsou primárně určena jako sportovní. Jde o to, že naopak roky čtu, jaký je to nesmysl, že atmosferická jednašest nebo dvoulitr, záleží na třídě a konkrétní debatě (značku dosaď libovolně, japonec, francouz, ital, korejec) je lepší než 1,2t nebo 1,8t atd. atp., kdo tvrdí opak je VW pomatenec. A výsledek, tak nějak nám ta turba začínají vyrábět i japonští a korejští soudruzi, druhdy fungující coby nejpevnější antiturbo (potažmo anti vw) argumentační vozba. Jen to jsem chtěl svým příspěvkem říci, o fanaticích jednotl. značek na zdejších diskusích, to by bylo na jinou debatu. ;-)
Re: no ti co pisali za kia a hyundai o turbe len kecaju uz s
Já si dovolím nesouhlasit. Čeho jsou malé turbomotory ve vozech nižších tříd řešením? Spotřeby? Emisí? Nikoliv...
Jsou řešením bruselského úředníka. Díky těmto motorům jsou automobilky schopny dodržet úředníkovi limity. Kdy díky testům, které vyžadují pouze nízké zatížení motoru, se samozřejmě limity plní lépe s litrovým motorem než s dvoulitrovým. A aby byl spokojený i zákazník a vůz se vůbec rozjel do normálních rychlostí, výkon se dožene turbem.
Automobilky nás samozřejmě krmí tím, že tyhle motory jsou naše výhra, ale je to pouze úředníkova výhra. Protože při normálním využívání celého potenciálu motoru, jsou spotřeba i emise zcela na úrovni většího motoru. To snad všichni víme.
Takže o řešení pro auta nebo lidi bych nemluvil. Je to pouze o řešení pro úředníka a vzhledem k tomu, že většina stáda tomu pramálo rozumí, si to bere za své a kochá se tabulkovými údaji. Samozřejmě dříve nebo později to přinutí všechny, kdo chtějí prodávat v evropě, přejít na tento systém, tak jako všichni museli vyvinout nafty. Holt kde není rozum, je potřeba se přizpůsobit...
Re: no ti co pisali za kia a hyundai o turbe len kecaju uz s
Řešením pro zákazníka jsou po stránce uživatelské přívětivosti. Pružnost v nižších otáčkách je pro běžného uživatele velkým přínosem... ten totiž celý potenciál motoru zásadně nevyužívá.
Re: no ti co pisali za kia a hyundai o turbe len kecaju uz s
Ale to pořád nevyvrací původní tvrzení, že jsou reakcí na nařízení z Bruselu.
Když jedu s Euro 3 atmosférou, je to paráda...de facto ten samý motor v Euru 5 je nepoužitelný a bere si o litr víc...
Nenechám si vymluvit, že ta tupost součaných atmosfér je uměle vytvořená. Taky bych do auta raději turbomotor, ale...
Re: no ti co pisali za kia a hyundai o turbe len kecaju uz s
Ta turba jsou Eurem také omezována, to není argument, proč např. myslíš, že taková 1,8T, myslím tu původní, byla tak oblíbená, protože i přes velmi podobný výkon některých atmo dvoulitrů se jí v uživatelské přívětivosti a reálné dosažitelnosti výkonu nemohly rovnat.
Re: no ti co pisali za kia a hyundai o turbe len kecaju uz s
No jo, ale to byl opravdu extrémně povedený motor, laděný stejně jako 2.0 TCT do roviny...turba jsou komplexně o dost přívětivější než atmosféry (do těch dvou litrů).
Šlo mi o to, že zatímco dřív se dalo slušně jezdit i s malým atmo motorem (Twin Sparky všeobecně, Renaultí 16v, o BMW nemluvě), dneska jsou atmosféry seškrcené až běda.
Je to dobře vidět na té Fiatí 1.4, ten pochází už z dob Eura 3 (střední motorizace) a dneska prostě nejede a nejede a zůstal jako základ pro sociální modely.
Re: no ti co pisali za kia a hyundai o turbe len kecaju uz s
Tak určitě, pro mě jsou taky přeplňované motory srdcovka. Je pravda, že jsem donedávna měl ještě starou školu, kde se dlouho nic neděje a pak všechno nepřipoutané leží na zadním platu...z nových turbomotorů jsem jel jen v 1.4TSi a 1.8TBI a oboje super...ale už to není co to bývalo. :-)
Jinak u atmosfér mě nevadí podřazování a vytáčení, chápu, že to někoho otravuje...já si pustím rádio. Holt mě ještě baví dělat blbosti, meziplyny, řazení bez spojky atd... >:D
Re: no ti co pisali za kia a hyundai o turbe len kecaju uz s
Jo, to chtělo koupit takového Lancera Evo 8 nebo 9 a pečovat o něj. :-) A pokud je člověk na atmosféry a preciznost, tak asi nikdy už nebude nic lepšího než 997 GT3 RS 4.0. To je mechanická dokonalost na čtyřech kolech.
Re: no ti co pisali za kia a hyundai o turbe len kecaju uz s
Také si dovolím nesouhlasit, směšuješ dvě věci. Turbomotor v kubaturách do dvou litrů má oproti atmosféře výhodu lepšího průběhu toč. momentu, zjednodušeně řečeno, díky němu je výkon dosažitelnější i v nižších otáčkách, tj. ona pružnost motoru je vyšší, což je pro jízdu příjemnější, pohodlnější a také reálně palivo šetřící. Pozor, pořád mluvím o konfekčních autech, o motorech, které při běžném (v provozu) využívání nemají šanci po devadesát procent času svého běhu podívat se k omezovači.
Jistě s downsizingem souvisí i bruselský úředník a posedlost nesmyslnými CO2 emisemi, ale v případě malých turbomotorů, resp. turbomotorů, které primárně nejdou po přeplňování coby způsobu dosažení co nejvyššího výkonu, jdou tyto dvě věci, tj. uživatelská přívětivost a předpisy ruku v ruce. Problém nastává, chci-li výkonné auto, tím myslím např. všechna 2,0 turba s výkonem nad 200 koní, jejichž úlohu v reálném životě lépe zastanou např. atmo šestiválce o vyšší kubatuře, které mají díky objemu už dostatek toč. momentu v nižších a středních otáčkách a při využívání (předpokladáném u výkonných motorů) je jejich reálná spotřeba nižší než u turbených náhražek. Tady ano, tady je to celé záležitostí vyhovění úřednickému šimlovi a jeho způsobu měření normované spotřeby. Ale jak říkám, mícháš dvě věci, u menších objemů to není primárně otázka Bruselu, malá turba jsou lepší než výkonově adekvátní atmosféry. ;-)
Re: no ti co pisali za kia a hyundai o turbe len kecaju uz s
:yes: Když se člověk podívá na sportovněji zaměřené modely, tak taková V8 s kompresorem také není k zahození. ;-) A s Bruselem nemá nic společného, protože to bývají nenažrané motory.
Re: no ti co pisali za kia a hyundai o turbe len kecaju uz s
:-) Myslel jsem víc na 55 AMG, nebo 5.0 V8 u Jaguaru a spol. Jinak mám rád eleganci, takže takový ten klasický americký přístup k přemotorování mi nic neříká.
Re: no ti co pisali za kia a hyundai o turbe len kecaju uz s
To už se dostáváme na druhou stranu spektra, současná řešení véosmiček s turby/kompresory pro výkonné modely jistě dávají smysl, více turb menší tlak = minimální nebo nulový turboefekt a přitom vyšší výkon, lepší průběh krouťáku a díky menšímu objemu i reálná nižší spotřeba. Tady ten dowsizing celkem dává smysl, protože neničí charakter, válce zůstávají, otáčky taky, to co nemůžu moc skousnout, to je výměna šestiválců za čtyřválce u sice konfekčních aut, ale jejich výkonnějších variant. A to bez ohledu na to, jde-li o dýzl nebo benzín, jinými slovy, R6 30i za R4 28i například nebo 300cdi šestiválec za 250cdi traktor, to mi vadí, tady je efekt skutečně jen bruselský, a my máme dát stejné peníze za horší motor.
Re: no ti co pisali za kia a hyundai o turbe len kecaju uz s
Ano, s tím naprosto souhlasím. Nedávno jsem to psal Kylie, přesně tu poslední větu. (Ne doslova, ale myšlenka stejná.) Na tomhle konci nabídky mi zase vadí obětování V12.
Nicméně ta diskuze s Kylie se stočila na to, že ceny aut klesají, inflace je, tudíž ten stejný model je ve skutečnosti horším a horším autem (relativně ve své době). :-) Takže je přirozené, že má horší motor.
Re: no ti co pisali za kia a hyundai o turbe len kecaju uz s
Ceny aut ve smyslu reálných cen skutečně klesají, obzvlášť v zemích s poměrně výrazným nárůstem životní úrovně v posl. desetiletích jako je ta naše. Ale to co popisujeme, přirozené není, je to nepřirozené, čistě výsledek regulačních aktivit státu resp. EU.
Re: no ti co pisali za kia a hyundai o turbe len kecaju uz s
Jistě,naprosto souhlasím... Ale ty jsi to popsal z technického hlediska. Jak píše kolega níže, hlavní úlohu ale hraje ekonomické hledisko a bič na automobilky z Bruselu! CO2 je to jediné, co automobilky nutí vyvíjet a vyrábět tyto motory. Nebýt nového nařízení z doby před 5 lety, dodnes by downsizing byl neznámé slovo...
Re: no ti co pisali za kia a hyundai o turbe len kecaju uz s
Na druhou stranu, odhaduje se, že nějakých devadesát procent evropských zákonů je předloženo lobbisty...tak kdoví jak to skutečně s tou ekologií je. :-)
Re: no ti co pisali za kia a hyundai o turbe len kecaju uz s
Ten model chování je jednoduchý. Ropa drahá, musíme najít alternativu. Hledají alternativu, přijdeme o peníze! Co s tím? Snížíme ceny, investoři od projektů utečou, zajímavé nápady skoupíme a až jednou nebudeme rejžovat na ropě, tak budeme vydělávat na licenčních poplatcích. To samozřejmě není celý příběh, ale i takhle to chodí.
Re: no ti co pisali za kia a hyundai o turbe len kecaju uz s
Nemyslím, turbomotory tu byly vždy, co se benzinu týká, přímý vstřik v kombinaci s turbem se nabízí. Ale opět se dostáváme k vhodnosti použití, turba jsou přirozeným technickým vývojem (hnaným čistě konkurenčním bojem) v nižších objemových kategoriích, nižších třídách aut, pak jejich užití tam, kde technicky ani marketingově (vyšší třídy) nedávají smysl je opravdu poplatné tomu hledisku ekonomickému, tj. flotilovým emisím a pokutám za jejich překročení.
Re: no ti co pisali za kia a hyundai o turbe len kecaju uz s
Má, nelze si jej pohodlně obléknout, měříš-li nad sto devadesát. Jinak bych ho pořídil, jeden nádherný kousek měl známý, to auto věčně zahálelo v garáži a volalo mě >:D , jenže to kroucení se za volantem by mě za chvíli prostě s.alo, bohužel. ;-)
Turbo + maly objem mali Japonci uz v 80tych rokoch. Myslienka to nie je vobec nova (napr. Mitsubishi Mirage 1,6 v roku 1988), akurat casom od nej upustili.
Jestli to nebude tím, že si z vás dělá pr..del a vy mu to žerete i s navijákem ha ha >:D >:D >:D
On napíše dvě věty, vy mu tady sepisujete romány, přesvědčujete ho a on se doma tříská smíchy u klávesnice, jak je snadný vás nabudit. Dobře topper :yes:
To bylo na mně? Já myslím, že kdo kam chodí, je naprosto nepodstatný. Je to všude stejný. Jeden ostřílenej matador si lehce rejpne a pak se baví, jak to mamlasové prožívaj >:D >:D >:D Případně jim to občas něčim přikrmí :yes:
Stačí se podívat, napíše tři věty a úspěch je zaručen >:D >:D >:D Ani už to nemusí dále rozvádět .
ked prisiel vw s 1,2 TSI to bolo reci. taky crac v octavii to sa mu po 50tkm rozpadnut nie je nad atmo 1,6. cas pokrocil a ford prisiel s ecobost 1,0 3- valec vo focuse a vyssich modeloch ( htp vecny posmech ze 3 valce ). keci typu koncern je banda idiotov co nic nevedia su fakt na mieste. cas este pokrocil a dokonca aj azia zacina robit turbo motory.
nedavno vw prisiel s vypinanim valcov u 1,4 TSI - reakcia to su dementi, to je blbost a vysledok bude, ze azia to robi do 5 rokov
p.s.: ja neviem bud naozaj su vo vw ......... a ostatni este vacsi .........., alebo vw urcuje trend :))
O novom motore sa zatiaľ veľa nevie, najmä nie to podstatné (výkonové parametre), každopádne už teraz treba veľmi pochváliť fakt, že Hyundai zachoval konfiguráciu R4. V dobe, keď v tejto objemovej triede väčšina prechádza na trojvalce, je krok Hyundai svetlou výnimkou a za to dávam :yes: Možno síce bude mať o 0,05l na sto vyššiu spotrebu a o 0,0000000000005 g CO2 vypustí viac, ako R3, bude o 15g ťažší ako trojvalec a výrobne bude o 1,5% náročnejší, ale zachová si aspoň normálny kultivovaný zvuk namiesto vysávania. :-)
1.5 jsem zaznamenal, o 1.3 se mluvilo už před nějakou chvílí a od té doby je ticho po pěšině... takže se taky mohlo klidně stát, že se BMW nakonec rozhodlo pro větší objem.
Nebuď hnidopich, mienil som to všeobecnejšie napr. na preplňovanú 1,2 v Micre (hoci má kompresor, stále je to preplňovaný trojvalec), Fordov nový jednoliter či chystané 1,2 od Renaultu.
To jo, ale výkonově je to velice zajímavý :-) Pokud by zvládli trvanlivost motoru aspoň 250.000 km ( aby to bylo obchodovatelné i jako ojetina ) tak by to mohl být dobrý motor.
Nicméně pořád jde spíš o exota. Jednotka Renaultu je snad mírně upravený motor Nissanu - hlavní rozdíl by měla být náhrada kompresoru turbem. Takže mezi 1.2 jde aktuálně o jediný kus s tím, že do budoucna bude tříválců přibývat, ale těžko říct, jaký budou mít objem. Ale jo, sentiment chápu. ;-)
1,2 TCe ze současného např. Clia je oturbený Nissan, Nissanova 1,2 kompresor je tříválec, 1,2 TCe, který teď přišel do Meganu je čtyřválec. Je v tom brajgl, ale je to tak.
...vsak jestli budou mit vsichni 3valec, tak oni prijdou taky s nim, neboj...je to proste vyvoj, Korea jen zatim kopiruje, i kdyz zdarile, pretahuje si nemecke pracovniky a je to videt...
Ano, něco na tom je, ale doba tříválcových a dokonce i dvouválcových (Fiat) motorů nekompromisně klepe na dveře. Celkově nižší třecí ztráty a lepší schopnost vyhovět požadavkům na emisní limity postupně vytlačí malé čtyřválce ze scény. I PSA přichází s novou generací malých tříválcových motorů - bez turba i s turbem...
Ironií osudu je, že jeden z posledních Mohykánů se jmenuje Kim :-)
P.S. Ale jestli někdo technicky opravdu "šlape do pedálů", pak je to právě H&K.. Kdy byli před pouhými deseti roky? Pamatujete na skvosty typu Shuma nebo Opirus? To je jako vzpomínat na první parostroje.. Takže i KIA a Hyundai nepochybně přispějí svou "trochou" do mlýna a přijdou brzy s nějakým litrovým tříválcem nejen do i20..
Doba dvou a tříválcová? Děkuji nechci, ať si je nechají >:D Pěvně doufám, že motory s objemem nad 1.6 zůstanou čtyřválcové :yes: Já si zatím s 1.6THP vystačím...
Hele mám ho zatím chvilku, tak mě nestraš ;-) Btw v P5008 jezdí naprosto skvěle a nemůžu si ho vynachválit, pružný, dynamický a se slušnou spotřebou na to, že to auto má přes 1500kg, prostě paráda ;-)
Ty nižší třecí ztráty čtyřválec vs. tříválec stejného objemu jsou zanedbatelné, činí řádově několik jednotek procent ve spotřebě. Tříválce si automobilky oblíbily spíše kvůli úspoře nákladů - ušetří se jedna cívka, jedna svíčka, jeden pístní kroužek atd.
je podobná asi něčemu takovému, jakoby za komančů přál někdo v hokeji sovětské reprezentaci. Snad bude mít ještě větší radost až bude poctěn prací v korejské továrně a ve své pomatenosti odmítne plat a spokojí se s miskou rýže.
nebejt korejcu, tak Schade AZNP Mlada Boleslav prodava Octu o polovinu draz nez tedka. Drzim palce CEEDu, at se ti nabobi z Boleslavi chytnou za nos a ztrati cesky trh jednou provzdy. Co novy model, to vetsi sebevedomi a o to horsi pomer value/money u Skody. A jeste maji tu drzost na domacim trhu mit jedny z nejvyssich cen v Evrope.. kup si Skodu v Polsku a razem usetris kolem 20% ceny..
Každá konkurence je dobrá. TSIčko ji potřebuje jako prase drbání. 1.2TSI je výbornej motor...teda do tý doby než se ti vysype.
"Víte pane, tohle nám ve fabrice neuznaj....." "Tohle jsou pohyblivý součástky, na ty se vám záruka nevztahuje..."
To jsou pak v servisu s ksichtem jako kdyby jim právě někdo vědecky dokázal Genesis (ten original, ne chlapi s kytarama...).
Uvítej radši tohle foukaný GDIčko, ať je fakt dobrý. Kluci v Boleslavi pak zamakaj a budeme i my mít zas o něco lepší spaní.
A nebudeš muset otráveně číst blbosti o Jánošících, Wolfech, uberlowendech a podobnejch dětinskejch říkankách.
Jo, spolehlivost může být jediným trnem v patě pro turbobenzíny... co se servisu týče, musím se ale Škodovky zastat. Poslední služební TSI nám odešlo na 110.000km, půl roku po záruce... ale Škodovka nediskutovala a zdarma vyměnila celý motor z důvodu nespecifikované konstrukční vady na rozvodech.
No nemůžou... upřímně, pokud by řekli že je motor po záruce a máme smůlu, tak bychom asi měli... smůlu, a taky vztek na Škodovku. Je ale fakt, že můj obdiv k 1.8TSI tím trošku poklesl.
Ještě že jsem o těch tsi hrůzách neměl tušení při objednávce golfů combi 1,4tsi, byly to jedny z prvních u nás. Jeden má dle knihy jízd aktuálně 206tis., druhý 172tis., mimo běžný servis nevyžadovala ta auta, potažmo motory, žádný zásah. Nejspíš štěstí.
Nebo u nás smůla... sluší se dodat, že půl roku před smrtí jsme byli na nějaké garančce, kde se prováděla preventivní výměna čehosi u napínací kladky pro rozvodový řemen, takže to taky klidně mohla být nějaká bota servisu elegantně zametená pod koberec.
Po nějakou dobu jsem byl přesvědčený, že moje další auto bude turbobenzín... ale v poslední době jsem slyšel pár podobných historek s mrtvým motorem kolem 120-150.000km. Hlavně ta osobní zkušenost se tě vždycky dotkne víc než pouhé historky - představa, že ti stojí v garáži tvoje vlastní Octavia a řešíš nový motor na vlastní účet...
Ja som to riskol a po klasickej vysokootáčkovej atmosfére išiel do turbobenzínu so všetkými dostupnými technológiami. Autá delí 1,5 roka a jazdia paralelne, tak som sám zvedavý, ktoré bude musieť do servisu ako prvé. Ale ako píšeš, pri vlastnom aute to nadvihne mandle podstatne viac, ako pri služobáku.
Mě jako náhrada za ty golfy napadá rapid, či jak se to bude jmenovat, liftback, tj. nebude třeba kombíku, 1,2tsi s šestikvaltem bude cesťákům stačit, stát to bude tak půlku toho co tehdy ty golfy, takže ty motory nevidím ani jako nějaký risk z hlediska nákladů. Problémů je "plný internet" ovšem auta jezdí a před servisy stát kolony tsiček taky nevídám. ;-)
U firmy je to jiné, pokud máš střední firmu s měsíčním obratem v milionech, pak pro tebe není jedno auto s mrtvým motorem žádná tragédie i pokud bys náhodou se zárukou neuspěl. Rapid vypadá hodně zajímavě... osobně jsem hodně zvědavý, jak bude vypadat srovnání s novou Octavií, jako rodinné auto si zatím představuju spíš tu.
Na mém vztahu k 1.8 a 2.0 to nic nemění - jiná konstrukce, jiný vývoj. Naopak u nových verzí je výhoda, že jsou identické s těmi ve velkých Audi (ten stejný motor jde namontovat jak podélně, tak příčně). Tedy konstrukčně, díly mohou být horší kvality, samozřejmě. Jen je otázka, kdy je dostane zbytek koncernu.
Tak podle mě tyhle motory mají budoucnost. Jen mi vadí, že tu většina místních vždy řvala že turbobenzín špatný, že atmosféra je nejlepší jen proto, že jejich automobilka tyto motory neměla. Teď zas ti samí lidé budou velebit maloobjemové turbomotory a místní slovenská klika mi zas za toto heretické rouhání bude chtít trhnout hlavu >:D
A jeste ti to natrou nejakou tvrdou hlaskou obsahujici bud cesky turista a nebo prazak a tatry to je jasny. Tenhle motor bude mit budoucnost to urcite, jen aby zvladli jeho nalazeni a nezabili ho prevodovkou, jak se to deje u jinych automobilek...
Tak vzhledem k tomu, že jsou to jen kopírovači tak bude míra jejich úspěchu záviset pouze na tom, kolik do toho budou chtít investovat. Pokud budou chtít to samé co koncern tak to auto půjde výrazně cenově nahoru - pokud budou chtít mít levnější vůz, budou tam muset udělat nějaké kompromisy.
To trošku přeháníš. Za prvé, Hyundai a Kia investují nemalé prostředky do vlastního vývoje. Za druhé, velká část technologií je dnes stejně u externích firem jako Continental, Ricardo, Bosch.
Co se ceny týče, pak matematika stejně dobré auto = stejná cena moc neplatí... cenu určuje spíš poptávka než náklady.
je to asit tak: japonská nebo korejská atmosféra je vždy lepší než koncernová, a vyrovná se výkonem koncernovým turbům (na krouťák v nizkých otáčkách kašlu, co je mi platný, když mi motor umře ujprostřed předjíždění!), no a asijský turba budou zase lepší než koncernový. Nevím proč tolik keců okolo ;-)
Ono dělat benzínová turba není jen tak. Přesvědčil se o tom nejeden renomovaný producent motorů. Takže, až ten motor bude v autě a nalítá 200 000Km, pak můžeme diskutovat a porovnávat. Zatím je to jen plácání do vody.
Tak samo preplnovani neni az zase tak náročné na vyrobu, horsi to je s dostatecnym nadimenzovanim ostatnich soucastek. Vem si Saaby, Volva, staré Sierry, Fiatí 16vt - ta auta dokázala při adekvátní péči natočit půl milionu bez problému. Většinou se rozpadlo všechno ostatní, ale motor jel dál.
Dneska je to spíš problém nákladové optimalizace, dlouhých intervaů servisních prohlídek a součástek, které se vyměňují v celcích. ;-\ I lidi jezdí jinak, dřív, když si člověk koupil turbomotor, jezdil podle manuálu, dneska často vidím, jak řidič(ky) točí TSI do červeného, zaparkujou, zhasnou a jdou nakupovat...
To se mi hrozně líbí jak všichni vědí, že dlouhé intervaly servisních prohlídek (rozuměj výměna oleje a filtrů) je špatná a motoru škodí. Není nic jednoduššího než jako majitel auta prostě měnit olej tak jak se to vždycky dělalo po 15000 km a podle potřeby i vzducháč a nemlít o tom jak výrobce doporučuje výměnu po 30-50 tis. Nikdo tě to přeci nenutí dodržovat. Jinak to že lidi neumí s turbo motorem zacházet je bohužel fakt, ale po pár repasích za 10tisíc se to určitě naučí ;-) Na druhou stranu ve Světě motorů se ptal jeden čtenář jestli je potřeba nechat po ostrý jízdě turbo dochlazovat a nějaký * ze Škoda Auto (kterýho bych okamžitě vyhodil pro neschopnost) mu odpovídal, že to není vůbec potřeba. Tak co pak chceš od obyčejnejch lidí, když jim i "odborníci" radí takový nesmysly
Ano, natočit 30 tisíc na jednu (dost malou) olejovou náplň motoru rozhodně prospívá. ;-) To, co při výměně z motoru vyteče vypadá jako melasa... Pochybuju, že cílovka Fabie TSI nebo Clia TCE se bude přemýšlet o tom, zda by neměli dát nový olej už v půlce intervalu atd. Ti lidé jezdí do servisu, když jim to poradí palubní počítač :-)
Celé okolí jsem donutil měnit v tom intervalu jak píšeš nebo jednou ročně...
Jinak :yes:
Aha, jestli to už dneska funguje takhle, tak už problém nevidím (snad jen kdyby se intervaly uměle natahovaly). Mě se objeví upozdrnění vždy tisíc km před prohlídkou... :-)
Někdo má Japoncům za zlé krátké servisní intervaly, ale alespoň nikomu nic nenalhávají. Pár korun navíc a motor šlape bez problémů. Dostává mne, jak je čím dál tím víc náplní doživotních. To tomu autu naplánovali sakra krátký život. (Ona ta náplň vydrží dlouho, jen dávno neplní svou funkci na 100% - pokud ji někdy vůbec plnila - a zvedá pravděpodobnost poruchy.)
Štve mě ale, že takovou informaci ti neuvede výrobce v manuálu k autu, ale musí se šířit ústní lidovou slovesností. Třeba ale jednou nadejde den kdy Škodovka a ostatní long life propagátoři prozřou a budou opět do svých manuálů uvádět intervaly výměny oleje, které nepoškozují motor.
Některé benzínové turbomotory koncernu VW mají systém dochlazování turba po vypnutí motoru (asi pomocí chladící vody). Takže tam to asi fakt není potřeba.
Já o TSI zatím nic moc nevím. Neznám nikoho kdo by to měl a hlavně s tím měl nějaký zkušenosti (jak negativní tak pozitivní) Jediný TSI se kterým jsem kdy přišel do styku byla policejní oktávka 1,8 TSI :-) Krom toho, že to teda chlastá jak duha to dává autu skoro až závodní nádech. I když možná má policie nějaký přifouknutý verze. ;-)
To je sice fajn, ze tam to chladenie turba vodou je, ale po vypnuti motora pada (rozpaleny) olej dole, turbo prestava byt mazane a ten tenky film ktory je na lozisku turba sa tam spali (zapecie). Inak povedane olejove cerpadlo je off, nema co tlacit olej (mazanie) k turbu. Neverim, ze voda tak rychlo stiahne teplotu po nahlom vypnuti rozpaleneho turba, ktore sa este popri tom pekelne rychlo toci. Skor to vidim tak, ze po vyradeni rychlosti na neutral (motor stale bezi) sa vdaka chladeniu vodou vyrazne skrati cas potrebny na vychladenie turba. Nic viac. Stale si myslim ze motor hned nevypinat.
Alebo zeby boli elektricke olejove cerpadla? Poucte ma. Rad si necham poradit. :-)
Myslím, že máš pravdu. Hlavně se to turbo přestane točit takže pokud bylo do červena rozpálený tak se ta hnací hřídelka může začít vlivem teplotního namáhání ohýbat. Čili aby fungovalo dochlazování turba 100% musel by si zajistit přívod chladící vody, tlakovýho oleje a zajistit alespoň pomalou rotaci turba. Pokud tam budeš pouštět jen vodu tak je to stejně k ničemu.
Ono zase to turbo sa nezastavi hned po vypnuti motora, ale chvilu trva kym sa zastavi.
Priklad z beznej praxe:
rozpalene turbo => vypne sa motor => turbo sa stale toci => tlak oleja spadol (mazanie nefunguje) => tenky film oleja na rotore turba sa v momente spali => zacina sranda.
Parkrat toto spravit a turbo ide do zelezneho neba pripadne zacnu netesnosti => olej sa zacne dostavat do sania => medizym sa zastavi na kavu v intercooleri => totalnym znicenie motora (najextremnejsie pripady, ale stali sa, hlavne ked ten kto opravoval aj nevycistil intercooler resp ho nevymenil).
Neverim akosi, ze to chladenie vodou je tak ucinne, ze aj rozpalene turbo sa pri nahlom vypnuti motora aj nahle schladi a vsetko je ruzove.
Opat vravim, pokial ma niekto nove informacie, ku ktorym som sa nedopatral na internete, tak sem s nimi. Na diskusie chodim hlavne hladat skusenosti, vedomosti a technicke poznatky. Nie citat neustale hadanie sa Europa verzus Azia, ktore vo vysledku NIKAM nesmeruje a vytvara to SPAM.
To mi připomíná, jak jsem přijel do servisu Volva a maník na mne, jo T5, ty se mění ve 150 tisících. :-O Za nedlouho jsem poznal proč. Dálnice, plyn v podlaze, sjezd, půl kilometru k baráku, také si s tím nebrala servítky, a vypnout motor. Seděl jsem na sedadle spolujezdce a nevěřícně čuměl na to prase za volantem, které jsem si myslel, že je moje kamarádka. Její T5 se také 200 tisíc nedožila.
To samozřejmě neomlouvá konstrukční vady jiných motorů, jen tím naznačuji, že za spoustu problémů si mohou majitelé sami. Problém je, že spousta z nich s těmito motory nemá zkušenosti a neví, jak se k nim chovat. A nesmyslně napsaný servisní manuál nepomůže.
On je většinou problém mezi sedačkou a volantem... :-)
Teď jsem se zbavoval turboauta, které mělo najeto 380 tisíc, z toho 180 tisíc přifouklé na 1.2 násobek původního výkonu. Turbo zcela v pořádku - uznávám, že Mitsubishi TD04 z roku 93 je kvalitní kus železa, ale i tak...
Všude na netu kolují hrůzostrašné historky o Fiatu 16vt, přitom to je poměrně spolehlivý a silně naddimenzovaný motor, který si při rozumném používání dá 300 tkm jak malinu. Oproti tomu jeho nástupce 20vt má problémů až až. :-) Tak si pak vyber...jsem upřímně zvědavý na dobu, až se TSI, TCE, TJETy a kdovíco ještě začnou hromadně blížit ke 200 tkm - čekám plná vrakoviště. :'-(
Mne jen zarazilo, jak hromadný jev to byl. Prostě spousta majitelů T5 byly prasata.
Jsem rád, že nemusím nakupovat v bazaru, protože fakt je, že bych většinu nabídky odepsal jako příliš rizikovou. :-) Koncern má aktuálně náskok v tom, že nová turba nestojí zase tolik, protože těch motorů prodají velké množství. (To je ti ale při kompletní výměně motoru na dvě věci.) Koupit použitý přeplňovaný motor jen tak od oka, to chce velkou dávku odvahy, nebo blbosti.
Možná spíš... výzva. Sladit emise, výkon, spotřebu... a náklady. Malý turbomotor pracuje relativně často při maximálním zatížení. Výzvu představuje i městský provoz, který znamená relativně větší porci kilometrů se studeným motorem.
Ja by som ako problém vnímal cost cutting. Teda znižovanie nákladov na výrobu na všetkých frontoch. Potom sa stane, že sa akceptujú aj materiály, ktoré by dajme tomu nesplnili kvalitatívne požiadavky spred 10 rokov (toto je fakt potvrdený známym - inžinierom kvality v nemenovanom závode na výrobu turbodúchadiel).
Ano, přeplňují se menší motory v levnějších autech, k tomu si přihoď nějaký konstrukční nedostatek, nedostatečný servis a uživatele, který neví, jak se k takovému motoru chovat.
Přesně si to trefil. Cost cutting za každou cenu (i za cenu snížení kvality) a u všech dílů bez vyjímky. Vidím to sám v práci a největší experti jsou na to ve Škodovce, tam se snaží o*** kde co. Kde jsou ty doby kdy se Škodovka zoufale snažila vyrobit konkurence schopný auto. Postavili jedničkovou oktávku, udělali s ní díru do světa a od tý doby nastoupily cost savingy a kvalita začala ustupovat do pozadí. Známý, který dělá v TRW na vývoji, mi říkal, že teď už jsou dokonce bezpečnostní díly (brzdy) dimenzovaný tak tak. Žádná rezerva, prostě hlavně aby to bylo co nejlevnější.
Je to podobné, jako když se u nás brečí, že žereme odpadky. Proč? Protože stojí málo, a "price matters", přece, s auty je to stejné, obecná teze sociálního státu říká, že každý má právo na blahobyt, přeneseno na auta, každý soudruh má právo na svou škodověnku. Jenže ty škodověnky od doby, co se staly konkurenceschopnými auty nám tak nějak zdražily, takže zase se nedostalo na každého soudruha, a tak se začala dovážet papírová auta zpoza oceánu, ta byla levná (i když svého druhu odpad), a tak čeští (ať nekřivdím nejen čeští) soudruzi dostali své hyundaenky (příklad). A to celkem logicky vede ke ztrátám druhdy drahých západoevropských automobilek, a tak začínáme myslet globálně, katujeme kosty, a prodáváme wérldouvr. Výsledkem jsou brzdy z papíru... u všech. Taková je doba, globální, proto jednejme sebezáchovně, lokálně, kupujme vlastní produkci, je to jediná cesta jak se možná jednou vrátit zpět k cestě po kvalitě namísto kvantity. ;-)
Navíc nebývá triviální zjistit, kdo tu skutečnou kvalitu nabízí. Kdyby to jako odpadky prodávali, tak si to spousta lidí rozmyslí. Musí se to řádně navonět a naleštit, tak říkajíc.
A nebo je třeba snižovat kvalitu pro rekordní zisky...Dodavatelé (farmáři) potravinářským firmám,obchodním řetězcům by mohli vyprávět.Šetření na kvalitě ani tak obrana proti konkurenci,ale jako nástroj rekordních zisků.Když už jsi u těch potravin,tak se ještě zeptej,kdo ničí naše chovatele,pěstitele a náš trh s nimi?
To je presne to proc si nekupovat slozitejsi techniku. Talk na cenu je velky i za cenu horsi kvality. Taky jsme dodavali do Skodovky a nejlepe dodavat za vyrobni cenu prvni rok a v dalsich uz s prodelkem >:D Kolegovi schnila Fabia a pak jsme se ve Skodovce dozvedeli, ze se nedostaval material od provereneho dodavatele, tak nakoupili horsi kvalitu, aby mohli uspokojit zakazniky ;-)
Nekdy to mluvene slovo lepsi zni ;-)
Co je potreba rozebirat nevim, ale tlak na cenu a vetsi zisky je jasny, i za cenu jeste horsi kvality, ktera uz tak nestoji za moc ;-)
Cituji, "To je presne to proc si nekupovat slozitejsi techniku", mluvíš o relat. složitém turbomotoru, abys svou argumentaci podpořil větami o hnijící fabii. No, pokud ti kritika složité konstrukce uvedením příkladu koroze karoserie přijde o.k., potom... o.k., čůčo. >:D;-)
Kdo chce pochopi, chce to jen nepreskakovat vety a zamyslet se nad tim o cem se tu bavime a to je max. snizovani nakladu ;-) To je presne to proc si nekupovat slozitejsi techniku. Automobilky by nejradsi nakupovaly za vyrobni ceny. Kamos dela ve vyrobe motoru pro nemeckou automobilku a co se driv vyradilo jako zmetek tak dnes si to frci vesele dal do vyroby >:D sChnila fabka je jen jina ukazka nizkych nakladu a vetsiho zisku.
No osobně bych si nekoupil Škodovku vyrobenou 2009-2011 vzhledem k nedostatku materiálu (jak plastů tak kovu) se v těchhle letech díly bouchaly kde z čeho a tím myslím hlavně u subdodavatelů. Specielně díly do Škodovky byly něco strašnýho, ale nemohla se zastavit výroba, tak se to prostě z něčeho udělat muselo >:D
TSI su poruchove motory a keby ich octavia nemala ale mala by klasicke atmosfery ako napr hyundai alebo kia alebo lancer alebo mazda 3 tak nepochybujem ze jej predaje by boli este lepsie, poznam par ludi ktori kedze nechceli turbo tak sli do mazdy alenbo lancera a ja by som tiez turbo nebral takze chapem ich :yes:
Tak v článku je něco v tom smyslu, že motor by se měl...což ovšem stačí, aby topper vystříkl, že už nám to Kim-čong-il & Ngujen-či-či company konečně natřou. Neumím si dost dobře představit, jak insolventní kupci Hojandééé masově nakupují 1.2 turbo GDI na úvěr od providentu, neboť tato motorizace jistě nebude v relaci od 199k Kč. A když bude a bude se to masově prodávat, tak si naopak umím představit ten čurbes před servisem, tu frontu uživatelů Hojandéé s krouhanou mrkví místo mozku, jak tak halekají na opoceného dealera "Dyť mám záruku 5-7let, chci ten motor vopravit." Neboť je něco jiného dávat záruku 5let na primitivní 1.4atmo a stejnou záruku na komplikované přímovstrikové 1.2turbo...
Ty by ses měl nad sebou zamyslet. Je uveden nový motor a ty už předem víš, že se nebude prodávat... a kdyby se náhodou prodával, tak že se bude kazit... a že když se bude kazit, nebude se na to vztahovat záruka... a samozřejmě nezapomeneš rýpnout do těch *, co si nějaké Hyundai koupí.
Tohle je typický fanatismus značky - o produktu konkurence sice nic nevíš, zato jsi si jistý, že TSI bude lepší a dvouletá záruka je vlastně výhodnější. No, s Topperem si můžete podat ruce...
Jen pár reakcí:
1) Kim Čong-Il je nedávno zesnulý vůdce Severní Koreje. To je země na sever od Jižní Koreje, kde sídlí značka Hyundai. Jedná se o dvě odlišné země. Je to asi jako kdybys říkal, že Škodu vyrábějí Ficovci, či Fiat Řekové.
2) Promiň, firmu Ngujen-či-či Company mi Google nenašel, myslím, že jsi měl na mysli Hyundai Motor Company, součást jedné z největších firem na světě Hyundai.
3) Provident účelové půjčky na auta neposkytuje.
4) Nečte se to Hojandéé, ale nově prý Hjondé, ale já si vystačím s Hjundaj. Ale tak se to čte, ne píše. Rozdíl mezi psaným a mluveným projevem si jistě ve své inteligenci najdeš sám.
5) Jsme rádi, že už jsi motor viděl s najetými 250 tisíci kilometry a rozebral ho do posledního šroubu, a že nám jako jeden z prvních odborníků na světě můžeš říct, jaká bude jeho spolehlivost.
Parafrázuji GTIho, jistě se na mě nebude za to zlobit:
BRAVO, BOBe!
Stale je tu dost mudrych, ktori by boli najradsej, keby v Hyundai/Kia stale vyrabali auta s bubnovymi brzdami a sklenenymi svetlometmi. To, ze idu s dobou a este to aj vyzera dobre, tak budu kritizovat aj to. Je zaujimave, ze VW-zrutom donedavna vobec nevadili ich koncernove 8-ventilove 1,4 a 1,8. A antiturbistov, hlavne tych, co zhodou okolnosti jazdia na TDI, by som posadil do SDI.
Bohužel jde špatným směrem. Potřebnější by byl malý diesel. Pokud možno s vysokým kompresním poměrem a keramickými součástmi, který by mohl být provozován při vyšších teplotách a tím dále zlepšoval účinnost spalovacího procesu a snižoval zároveň emise. Ale na to zatím Korejci nemají dost fištrónu. :no:
Dovolím si polemizovat - malé diesely a vysoký kompresní poměr jsou dnes úplně "out".
Malý diesel dnes nabízí paradoxně právě koncern Hyundai/Kia (1.1 CRDi). U tradičních výrobců dieselů vidíme opačný trend. Francouzi přestali do C1/107/Aygo dávat motor 1.4 HDi 44 kW. Němci přestali vyrábět 1.4 TDI a místo něj nabízí 1.6 TDI (ano, mají v nabídce i verzi se "skalpovaným" čtvrtým válcem - 1.2 TDI - ale nabízejí jej jen okrajově). Snad jen Italové dlouhodobě zůstávají u 1.3 Multijetu.
Kompresní poměry v poslední době u dieselů klesají - důvodem je asi snížování hlučnosti a emisí NOx.
Mas prehlad to sa musi nechat.... Hyundai ma a mal malych dieslov kopu.. A nielen malych dieslov, ma zastupenie asi vsade, len taky prehlad nekompletny:
1,1 CRDI 55kW (i10, nova i20)
1,4 CRDi 55kW (i20)
1,4 CRDi 57kW (ix20)
1,4 CRDi 66kW (i20, nova i20, ix20, nova i30)
1,5 CRDi 81 kW (Matrix, Accent a v mensom vykone aj Getz)
1,6 CRDi 66kW (i30/i30cw)
1,6 CRDi 81 kW (nova i30)
1,6 CRDi 85 kW (stara i30/ i30cw)
1,6 CRDi 94 kW (i20, nova i30)
1,7 CRDi 85 kW (ix35, i40 / i40cw)
1,7 CRDi 100 kW (i40 / i40cw)
2,0 CRDi 100 kW (ix35)
2,0 CRDi 135 kW (ix35)
2,2 CRDi 145 kW (Santa Fe)
2,2 CRDi 165 kW (Nove Santa Fe (ix45), dnes prebehla sprava o tomto novom motore na nete)
3,0 CRDi 176 kW (ix55)
Debata sice zajímavá, ale zatím celkem o ničem. Ve článku nevidím kromě kubatury a plánovaných emisí žádný další směrodatný údaj. Nevím jak pro koho, ale pro mě je to na debatu trochu málo.