Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Iveco Bus Urbanway: Městské Euro 6

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Na Světovém kongresu UITP 2013 o mobilitě a městské dopravě v Ženevě představila společnost Iveco Bus nový městský autobus Urbanway.

V souvislosti s odhalením nového městského autobusu Euro 6 výrobce změnil svůj název. Iveco Irisbus budeme nadále znát jako Iveco Bus, což zachovává příslušnost výrobce autobusů k celé značce Iveco.

Na stánku o rozloze 450 m2 jsme si jako jedni z prvních prohlédli nový městský autobus Urbanway. První vozidlo v nabídce Iveco Bus pro hromadnou přepravu osob s motorem splňujícím normy Euro 6 bylo ve dvanáctimetrové verzi. Vedle stánku Iveco Bus se nacházela expozice dodavatele pohonných řetězců FPT Industrial, patřící také do koncernu Fiat. K vidění byl agregát Euro 6 včetně dočišťování výfukových plynů a sekce věnovaná hybridní technologii. Ta ukazovala hybridní motor Tector 7 s výkonem až 210 kW spolu s generátorem a elektromotorem z řady sériových hybridních pohonů Iveco Bus. Nabídku firmy na výstavě doplňovalo informační středisko včetně centra služeb pro zákazníky.

První Euro 6

Na pohled atraktivní a technikou vyspělý městský autobus Urbanway je prvním z vozů italské značky, který je nabízen s motorem Euro 6. Název Urbanway vyjadřuje jméno pro koncept nového městského autobusu, který sdílí základní hodnoty s řadou Crossway provozovanou na příměstských a meziměstských linkách. Společná základna řad Crossway a Urbanway spočívá ve sdílení technologie Euro 6 a několika komponentů, jako jsou například přední a zadní světla. To zajišťuje nejvyšší hodnotu pro zákazníka z hlediska účinnosti, spolehlivosti i snadné údržby a oprav.

Dva motory

Autobus používá unikátní technologii Hi-eSCR pro Euro 6 bez nutnosti recirkulace výfukových plynů. Nové šestiválce Tector 7 a Cursor 9 spojují odolnost a nižší hmotnost. Velice důležitou informaci pro celkové náklady na vozidlo tvoří pasivní filtr pevných částic, který lze renovovat i po naplnění popelem ze spálených sazí.

Urbanway představuje nový styl interiéru. Prostor pro cestující a řidiče si klade za cíl poskytovat nejlepší standard komfortu a ergonomie ve své třídě podle požadavků EBSF (European Bus System of the Future).

Vozidlo spojuje vyspělou technologii s velice atraktivním designem. Jeho charakteristický styl je elegantní, v souladu s novou identitou značky, která je viditelná napříč celým sortimentem městských a meziměstských autobusů i turistických autokarů.

Atraktivita designu s LED

Přítomnost tohoto nového stylu dokazují nové přední světlomety, které obsahují řadu LED diod pro denní svícení a nový modul zadních koncových světel, který se vyznačuje LED diodami v brzdové i koncové svítilně, směrovce a couvací svítilně. Tyto charakteristické prvky jsou elegantně zabudovány do karoserie vozu a odrážejí nový styl firmy Iveco Bus.

Mlhové světlomety jsou kromě toho vybaveny funkcí přisvěcování, které zajišťuje doplňující osvětlení v ostrých zatáčkách a manévrech, což je v městském provozu velmi potřebné a zvyšuje bezpečnost chodců. Celý osvětlovací systém byl zkoumán z hlediska zvýšení bezpečnosti a snížení celkových provozních nákladů díky rozsáhlému použití LED.

Městská novinka přejímá úspěšné prvky spojené se stávající produktovou řadou značky tak, aby snížila celkové provozní náklady. Jsou to například boční díly karoserie, které lze snadno demontovat, přední a zadní nárazník, jenž se skládá ze tří samostatných částí, přední a koncová světla jsou od těchto panelů oddělená, aby je nebylo nutné vyměňovat v případě drobných dopravních nehod. Přední maska a záď poskytují prostor pro reklamu, což zohledňuje potřebu přidané hodnoty pro provozovatele městské hromadné dopravy.

Prostor pro cestující

Vnitřní prostor pro pasažéry prezentuje zcela novou koncepci z hlediska světlosti a provedení. Osvětlení interiéru se vyznačuje dvěma souvislými LED pásy, které lze upravit dle přání zákazníka v několika variantách: nepřímé rozptýlené osvětlení se dvěma pásy a LED světla zabudovaná do horních hliníkových upevňovacích prvků přídržných tyčí. Střední část střechy autobusu je podsvícená LED osvětlením, které vytváří působivý efekt.

Nová pozice prostředních dveří je posunutá více dozadu, což zaručuje větší produktivitu transportu díky o 1,5 m2 více prostoru ke stání pro cestující. Široká centrální plošina umožňuje umístění dvou invalidních vozíků. Nová modelová řada sedadel pro cestující se vyznačuje nižší hmotností, modularitou a snadnou údržbou.

Nový systém rozvodu vzduchu integrovaný do střechy obsahuje vyhrazené vzduchové potrubí pro vytápění a klimatizaci. Ticho v interiéru zajišťuje montáž na pevné konzole a nezávislost systému na panelech. Výsledkem je výrazně lepší proudění vzduchu v tichém prostoru cestujících.

Mnoho verzí

Urbanway lze objednat v široké škále provedení. Vůz je dostupný v délkách 10,5, 12 a 18 metrů. Lze jej vybavit dvěma, třemi nebo čtyřmi dveřmi. Lze objednat dieselový, CNG nebo hybridní pohon dle přání zákazníka. Podvozky Euro 6 jsou také dostupné pro karosářské nástavby.

Vozidlo dovoluje širokou škálu konfigurací od základní až po prémiovou řadu s více než 3500 kombinacemi provedení, od větších bočních oken až po aerodynamické tvarování střechy, upravená sedadla a lišty karoserie. Předností celoocelové konstrukce vozidla je celková kataforetická povrchová úprava, která poskytuje ochranu proti korozi.

Řidič se má

Iveco Bus rozumí řidičům, kteří musí strávit podstatnou část dne za volantem. Proto značka neustále vyvíjí nová řešení, aby pro řidiče vytvořila ideální pracoviště s maximálním pohodlím a produktivitou. Například bude k dostání opěradlo s odděleně nastavitelným sklonem v dolní a horní části. Celé sedadlo na vystaveném exponátu bylo otočné. Zvýšená poloha podesty řidiče umožňuje vynikající rozhled a řízení beze stresu. Zároveň řidiči poskytuje lepší ochranu před případnou hrozbou zvenčí.

Přístup do prostoru šoféra je usnadněn díky schodu, který byl změněn na velký čtverec o ploše o čtvrtinu větší v porovnání s předchozí řadou. Na místě řidiče jsme našli více prostoru kolem boků a kolen.

Euro 6 bez EGR

Výjimečné řešení dočišťování výfukových plynů Hi-eSCR zjednodušuje následnou úpravu a zároveň poskytovatelům dopravy nabízí další četné výhody. Ty spočívají ve snížení hmotnosti, nižší spotřebě paliva, menšímu množství pevných částic zachycovaných pasivním filtrem DPF a dlouhé životnosti díky méně složité a účinnější technologii. Hi-eSCR nevyžaduje dodatečné chlazení, což znamená menší ztrátu energie na snižování teploty motoru.

Motory Tector 7 a Cursor 9 vybavené systémem přímého vysokotlakého vstřikování common rail mají nižší hlučnost a nižší vibrace. Jsou dostupné s vývody výfuku umístěnými jak směrem dolů, tak i nahoru.

Šestiválec Tector 7 pohání 10,5 a 12metrovou verzi. Poskytuje výkon 210 kW v kombinaci s vysokou účinností a nižší spotřebou. Je charakterizovaný nízkou hmotností a podélnou konstrukcí, která standardně zajišťuje větší kapacitu cestujících, a to až 40 míst k sezení. Cursor 9 je dostupný pro délky 12 a 18 m. Poskytuje vysoký výkon až 228, 265 (pro dvanáctimetrovou verzi) a 294 kW a turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek.

Alternativní pohony

Iveco Bus potvrdilo závazek k udržitelné mobilitě možností vybavit Urbanway alternativním pohonem CNG s motorem Cursor 8. Tento schválený agregát Euro 6 umožňuje provozovatelům nadále rozšiřovat svůj vozový park CNG automobilů se stejnou technologií jako vozidla Euro CNG 5/EEV a nadále vykazovat minimální provozní náklady.

Nebude chybět ani hybridní technologie, kterou již známe ze současného modelu Citelis. V novince však dojde k vylepšení pohonu například o Arrive & Go, spočívající v čistě elektrickém a tichém provozu v blízkosti zastávek.

Co nejnižší TCO

Dvanáctimetrové vozidlo s karoserií ze šesti sešroubovaných panelů i ostatní prvky pomáhají zjednodušit a urychlit proces údržby. Urbanway je navržen přátelsky k provozovatelům díky delším intervalům údržby a oprav. Oba motory jsou snadno přístupné široce otevíratelnými bočními a zadními panely, což umožňuje snadnou každodenní kontrolu a rychlou údržbu.

K dalším usnadňujícím prvkům patří jednotka systému dodatečné úpravy plynů, která umožňuje snadný přístup k částicovému filtru po uvolnění velmi malého počtu šroubů. Potrubí a kabeláž jsou uchyceny pevnými držáky a opatřeny v motorovém prostoru a podvozkové části ochranou. Mezichladič stlačeného vzduchu lze nyní vyklopit pro snadné čištění chladičů a prostoru mezi nimi.

Série funkčních, dlouhodobých a konstrukčních zkoušek během letních i zimních měsíců zaručuje, že Urbanway je konstruován tak, aby splnil všechny požadavky dopravců a maximalizoval bezpečnost a pohodlí pro cestující.

Plug-in na blízku

Iveco Bus pracuje na dalším zlepšení v elektrické mobilitě. Tato zdokonalení zahrnují funkci Stop & Start u Citelisu Hybrid EEV, dále pak Arrive & Go u Urbanway Hybrid Euro 6 a další novinku Plug-in u programu Francouzské agentury pro životní prostředí a hospodaření s energiemi (ADEME) vedený společností Iveco Bus. Plug-in hybridní autobus bude ve třetím čtvrtletí letošního roku uveden do provozu pro kyvadlovou přepravu zaměstnanců v areálu francouzského výzkumného centra pro alternativní energie CEA. Trasu tvoří okruh o délce čtyř kilometrů, z něhož 40 % bude ujeto v režimu EV díky instalovaným dobíjecím stanicím.

Ladislav Černý
Diskuze (0)