Lotus má novou budoucnost pro Emiru. Hledá pro ni osmiválec
Lotus Emira byl zamýšlen jako poslední kapitola v historii spalovacích vozů britské značky. Zatím to vypadá, že půjde o poslední model bez elektrifikace a na posledních pár let si za sedačky nastěhuje osmiválcový motor.
Lotus před pár lety slíbil, že model Emira je jeho posledním spalovacím vozem a všechny další už budou pouze elektrické. Změna měla přijít od roku 2028, jenže současné elektromobily značky se prodávají špatně. Místo toho se tak dočkáme hybridů s novou technologií nazvanou Super Hybrid. Ten kombinuje přeplňovaný motor s 900V platformou, která má umožnit nejen obrovské výkony elektromotorů, ale také nabíjení.
Ještě dříve než to ale přijde změna také u Emiry, kterou dnes pohání přeplňovaný čtyřválec od AMG či přeplňovaná V6 od Toyoty. Právě šestiválec měl být dle plánů vyřazen a z Emiry by tak byl pouze čtyřválec. Jenže velká poptávka po modelu na americkém trhu vedla ke změně přístupu a dva motory zůstanou.
Jenže japonský šestiválec není možné přizpůsobit pro nové emisní normy Euro 7 a tak se hledá náhrada. Možná to zní trochu neintuitivně, ale jako ekologičtější variantu si asi Lotus vybere osmiválec od AMG. Že se něco takového chystá, nepřímo potvrdil šéf Lotusu Feng Qingfeng, který řekl, že se „zkoumá proveditelnost přechodu na V8“.
Že to bude z Německa zase zjistil britský web Autocar, který vyzpovídal šéfa evropského Lotusu Matta Windla. Ten sice nezmínil přímo V8 nebo AMG ale řekl, že „existují jisté možnosti u našeho současného dodavatele motorů, které právě zkoumáme“. O Toyotu zřejmě nepůjde, protože ta už osmiválce převážně ukončila a navíc by měly stejný problém jako její šestiválec.

AMG už dodává dvakrát přeplňovaný čtyřlitrový osmiválec pro Aston Martin. Ten s ním ve svých modelech počítá od vývoje, jestli se vejde i za sedačky Emiry je otázka. Pokud se to povede, půjde o první osmiválcový Lotus od Espritu v roce 2004. V Astonu měl stejný motor také manuální převodovku, kterou dnes Lotus právě u šestiválcové Emiry nabízí.
Dalším problémem je pro Lotus kromě nejisté motorové budoucnosti také zastavení dodávek do USA, jednoho z největších trhů britské značky. Stopka přišla po uvalení vysokých cel Donaldem Trumpem a zmatku kolem jejich reálné výše během posledních pár měsíců.
Zdroj: Autocar, Zdroj foto: Lotus, Zdroj videa: Lotus