Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak staré pneumatiky už mohou být nebezpečné?

Michal Fokt
Diskuze (63)
Zejména starší auta mají na kolech obuto ledacos a to nezřídka dlouhá léta. Kdy už je na čase pneumatiky určitě vyměnit, bez ohledu na opotřebení běhounu?

Při diskuzích s petrolheady se lze nezřídka setkat s názorem, že "po druhé sezoně musí gumy pryč, protože směs ztvrdne atakdále", ti méně militantní hovoří o třech letech a jen málokdo vám poví, že má na autě pneumatiky déle, než čtyři roky, respektive sezony, což je ovšem do jisté dáno tím, že se (vesměs sportovní) pneumatika za tu dobu povětšinou ojede. Jenže v současnosti přibývají zejména mezi mainstreamovými vozy pneumatiky s nízkým valivým odporem, které ubývají jen velmi pomalu a když se zeptáte na životnost plášťů výrobců, vyhýbají se odpovědi, jak to jen jde.

Jenže teď se v USA, kvůli smrti čtyř lidí, způsobených prokazatelně deset let starou pneumatikou, řeší, že se součástí technických prohlídek aut stane i monitorování stáří pneumatik. Zatím sice teprve probíhá válka právníků a odborníků a nebylo ještě ani stanoveno, jaký by měl být věkový limit pro výměnu, nicméně v souvislosti s touto kauzou už se objevují i oficiální stanoviska zainteresovaných, tedy pneumatikářů a automobilek.

Je trochu paradoxní, že proti povinnému tažení za výměnu gum po uplynutí určité doby stojí samy pneumatikářské firmy, sdružené v USA v asociaci Rubber Manufacturers of America (RMA), které by naopak měly být rády, že se jim zvýší prodej, nicméně i přesto se zatím štěstí (a argumenty) přiklání k výboru National Transportation Safety Board (NTSB), jenž výměnu starých pneumatik prosazuje, protože podle něj a jeho expertů ztrácí stárnoucí pneumatika svou pružnost a degraduje její vnitřní struktura.

S tím víceméně souhlasí i americké automobilky, GM, Ford i Chrysler doporučují svým zákazníkům, aby měnili pneumatiky nejdéle po šesti letech, bez ohledu na jejich stav. Naproti tomu RMA trvá na tom, že životnost plášťů ovlivňuje zejména způsob jejich údržby, skladování i způsob používání, zatímco věk už méně. Na druhou stranu Michelin doporučuje ponechat si pneumatiku maximálně 10 let a to bez ohledu na to, jestli celou dobu sloužila nebo jen ležela v garáži. To víceméně koresponduje i s mým dotazem na toto téma na jednou z presstripů Michelinu, kdy mi bylo diplomaticky řečeno, že "po šesti letech je pneumatika ještě naprosto v pořádku".

Ačkoli se běžnému řidiči (na rozdíl od těch dušičkových) asi nestane, že by na autě měl pneumatiky deset a více let, bylo by asi vhodné dát na radu Michelinu a po této době se starých gum zbavit. Určitě to bude lepší, než si nadávat a rvát vlasy, pokud se něco stane...


Michal Fokt
Diskuze (63)
14. 4. 2021 18:55
Pneumatiky
Já si kupuju už jen použité pneumatiky z http://www.pneu-novak.cz/…ha-10-bazar.html a vybírám je podle hloubky dezénu. Koupit si nové gumy mě už ani nenapadne, protože jsem stejně nikdy pneumatiky nesjel, tak proč za ně tolik utrácet? Použité pneu vyjdou na polovinu ceny a vydrží mi stejně dlouho. Zas tolik toho s autem nenajedu.
Avatar - Barrichello
21. 5. 2014 10:29
Re: Kvalitné pneumatiky sú smiešne lacné ...
Jezdit na zimních v létě není nikde zakázaný. Takže o vůz je postaráno adekvátním způsobem a to tím že má gumy s předepsaným vzorkem. Dál není o čem diskutovat.
jak starý maj být gumy taky nikde není nařízeno.

Je na každém, aby zhodnotil v jaké stavu ty gumy jsou, pokud jsou poprakané, špatně sjeté nebo mu tolik kloužou, každý soudný to vymění, kdo ne tak to je pak jeho problém.

Já popraskané gumy měním. Co se týče klouzání, problém nemam, mě nic neklouže.

A na Aleru letní mam. Nějak nepozoruju, že by BMW na zimních jelo hůř jak Alero na letních. Vč. Brždění.
21. 5. 2014 10:17
Re: Kvalitné pneumatiky sú smiešne lacné ...
Pořád to samý dokola...pokud se neumíš postarat o auto adekvátním způsobem, kup si tramvajenku.
Avatar - Barrichello
21. 5. 2014 09:20
Re: Zajímavé téma
Každej má jiný priority. Sklad pneumatik neprovozuju a nebudu po dvou letech někomu dávat za pár šlupek sadu pneu, který maj najeto 20-30 tis km.....A který stály nový 17-20 litrů.Já už jednu sadu letních prodával, vím jak dlouho a kolik sem za ní a po roce a půl dostal. Byly to goodyeary na kterých sem jezdil necelých 5 měsíců, měly ještě 6 mm vzorek a jedna dokonce 9 mm. Sundal sem to hned po létě a už sem to tam nedával. Válelo se mi to doma skoro 2 roky než to náhodou koupil jeden pán.

nejsem magor. Každej holt ročně nenajede 50 tisíc no.
Avatar - Barrichello
21. 5. 2014 09:16
Re: Kvalitné pneumatiky sú smiešne lacné ...
Investice na víc roků to jen, ale pouze pokud si to necháš x let. Pokud to střelíš za dva-tři roky, tak když vezemene typický nájezd obyčejný rodinky, kde nikdo nepodniká, co je cca 15tis ročně, tak když koupíš novou sadu letních a zimních, tak za 3 roky odjedeš tak 18 tis na zimních a cca 27 na letních.

Takže když to pošleš dál, někomu nadělíš závnovní gumy, který ti nikdo nezaplatí anebo pak budeš prodávat jednu sadu, 3 roky starou, mírně jetou, kterou ti taky nikdo nezaplatí.

Von ne každej má jedno auto 15 let >:D