20.5. 2014 Michal Fokt

Jak staré pneumatiky už mohou být nebezpečné?

Jak staré pneumatiky už mohou být nebezpečné?

Zejména starší auta mají na kolech obuto ledacos a to nezřídka dlouhá léta. Kdy už je na čase pneumatiky určitě vyměnit, bez ohledu na opotřebení běhounu?

Při diskuzích s petrolheady se lze nezřídka setkat s názorem, že "po druhé sezoně musí gumy pryč, protože směs ztvrdne atakdále", ti méně militantní hovoří o třech letech a jen málokdo vám poví, že má na autě pneumatiky déle, než čtyři roky, respektive sezony, což je ovšem do jisté dáno tím, že se (vesměs sportovní) pneumatika za tu dobu povětšinou ojede. Jenže v současnosti přibývají zejména mezi mainstreamovými vozy pneumatiky s nízkým valivým odporem, které ubývají jen velmi pomalu a když se zeptáte na životnost plášťů výrobců, vyhýbají se odpovědi, jak to jen jde.

Jenže teď se v USA, kvůli smrti čtyř lidí, způsobených prokazatelně deset let starou pneumatikou, řeší, že se součástí technických prohlídek aut stane i monitorování stáří pneumatik. Zatím sice teprve probíhá válka právníků a odborníků a nebylo ještě ani stanoveno, jaký by měl být věkový limit pro výměnu, nicméně v souvislosti s touto kauzou už se objevují i oficiální stanoviska zainteresovaných, tedy pneumatikářů a automobilek.

Je trochu paradoxní, že proti povinnému tažení za výměnu gum po uplynutí určité doby stojí samy pneumatikářské firmy, sdružené v USA v asociaci Rubber Manufacturers of America (RMA), které by naopak měly být rády, že se jim zvýší prodej, nicméně i přesto se zatím štěstí (a argumenty) přiklání k výboru National Transportation Safety Board (NTSB), jenž výměnu starých pneumatik prosazuje, protože podle něj a jeho expertů ztrácí stárnoucí pneumatika svou pružnost a degraduje její vnitřní struktura.

S tím víceméně souhlasí i americké automobilky, GM, Ford i Chrysler doporučují svým zákazníkům, aby měnili pneumatiky nejdéle po šesti letech, bez ohledu na jejich stav. Naproti tomu RMA trvá na tom, že životnost plášťů ovlivňuje zejména způsob jejich údržby, skladování i způsob používání, zatímco věk už méně. Na druhou stranu Michelin doporučuje ponechat si pneumatiku maximálně 10 let a to bez ohledu na to, jestli celou dobu sloužila nebo jen ležela v garáži. To víceméně koresponduje i s mým dotazem na toto téma na jednou z presstripů Michelinu, kdy mi bylo diplomaticky řečeno, že "po šesti letech je pneumatika ještě naprosto v pořádku".

Ačkoli se běžnému řidiči (na rozdíl od těch dušičkových) asi nestane, že by na autě měl pneumatiky deset a více let, bylo by asi vhodné dát na radu Michelinu a po této době se starých gum zbavit. Určitě to bude lepší, než si nadávat a rvát vlasy, pokud se něco stane...


Spolupracujeme s TipCars.com
Ruský Ruský "Zuckerberg" vyhlásil válku Putinovi

Pavel Durov vyhlásil digitální válku ruskému režimu a…

Poslanci ČSSD se nabídkou ANO na sestavení vlády zatím nezabývali Poslanci ČSSD se nabídkou ANO na sestavení vlády zatím nezabývali

Poslanci ČSSD dnes večer nemluvili o nabídce pro vládní…

Spojené státy blokují vydávání víz Rusům, stěžuje si Moskva Spojené státy blokují vydávání víz Rusům, stěžuje si Moskva

Spojené státy záměrně blokují vydávání vstupních víz…

 

Štítky Pneu

 

Přidat názorDiskuse: Jak staré pneumatiky už mohou být nebezpečné?







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu

Audi vám tuto část své historie nejspíše připomínat…

Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy

Po sedanu, kombi, a oplastovaném praktičtějším provedení…

 





 
Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Včera

Model 2101 byl v roce 1970 prvním sériovým autem nově založené automobilky v městě Toljatti. Vyráběl se až do roku 1988.




Blesk.cz

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert. Každý Čech ho ročně sní 48 kilo

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert.…

Milujete k snídani kaiserku namazanou máslem, nebo dokonce dvě? A co rohlík s marmeládou k odpolední svačině? A…

Kuny, opilí zloději i vichřice: Chataři pláčou nad škodami, jak objekty správně pojistit?

Kuny, opilí zloději i vichřice: Chataři pláčou nad…

Někteří chataři a chalupáři se v těchto dnech vrací po dlouhé době na obhlídku svých objektů a často utrpí šok.…

 

iSport.cz

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a farem, ale i mazáci

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a…

Sotva skončil jeden velký turnaj, prakticky hned je tu další. Na ZOH v Pchjongčchangu se umístil český tým pod…

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning - dánské Kladno

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning…

Jednu velkou premiéru má mistrovství světa v ledním hokeji 2018. Vůbec poprvé se elitní divize světového…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Napadlo vás někdy, že i smlouva o vašich penězích může být „skrytě politicky korektní“? Ne? Tak já vám ukážu, že…

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době byl nepochybně označen za sexistický

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době…

Računari znamená v bosenštině prostě „počítače“. Stejný název nesl i v bývalé Jugoslávii proslulý časopis, jenž…