20.5. 2014 Michal Fokt

Jak staré pneumatiky už mohou být nebezpečné?

Jak staré pneumatiky už mohou být nebezpečné?

Zejména starší auta mají na kolech obuto ledacos a to nezřídka dlouhá léta. Kdy už je na čase pneumatiky určitě vyměnit, bez ohledu na opotřebení běhounu?

Při diskuzích s petrolheady se lze nezřídka setkat s názorem, že "po druhé sezoně musí gumy pryč, protože směs ztvrdne atakdále", ti méně militantní hovoří o třech letech a jen málokdo vám poví, že má na autě pneumatiky déle, než čtyři roky, respektive sezony, což je ovšem do jisté dáno tím, že se (vesměs sportovní) pneumatika za tu dobu povětšinou ojede. Jenže v současnosti přibývají zejména mezi mainstreamovými vozy pneumatiky s nízkým valivým odporem, které ubývají jen velmi pomalu a když se zeptáte na životnost plášťů výrobců, vyhýbají se odpovědi, jak to jen jde.

Jenže teď se v USA, kvůli smrti čtyř lidí, způsobených prokazatelně deset let starou pneumatikou, řeší, že se součástí technických prohlídek aut stane i monitorování stáří pneumatik. Zatím sice teprve probíhá válka právníků a odborníků a nebylo ještě ani stanoveno, jaký by měl být věkový limit pro výměnu, nicméně v souvislosti s touto kauzou už se objevují i oficiální stanoviska zainteresovaných, tedy pneumatikářů a automobilek.

Je trochu paradoxní, že proti povinnému tažení za výměnu gum po uplynutí určité doby stojí samy pneumatikářské firmy, sdružené v USA v asociaci Rubber Manufacturers of America (RMA), které by naopak měly být rády, že se jim zvýší prodej, nicméně i přesto se zatím štěstí (a argumenty) přiklání k výboru National Transportation Safety Board (NTSB), jenž výměnu starých pneumatik prosazuje, protože podle něj a jeho expertů ztrácí stárnoucí pneumatika svou pružnost a degraduje její vnitřní struktura.

S tím víceméně souhlasí i americké automobilky, GM, Ford i Chrysler doporučují svým zákazníkům, aby měnili pneumatiky nejdéle po šesti letech, bez ohledu na jejich stav. Naproti tomu RMA trvá na tom, že životnost plášťů ovlivňuje zejména způsob jejich údržby, skladování i způsob používání, zatímco věk už méně. Na druhou stranu Michelin doporučuje ponechat si pneumatiku maximálně 10 let a to bez ohledu na to, jestli celou dobu sloužila nebo jen ležela v garáži. To víceméně koresponduje i s mým dotazem na toto téma na jednou z presstripů Michelinu, kdy mi bylo diplomaticky řečeno, že "po šesti letech je pneumatika ještě naprosto v pořádku".

Ačkoli se běžnému řidiči (na rozdíl od těch dušičkových) asi nestane, že by na autě měl pneumatiky deset a více let, bylo by asi vhodné dát na radu Michelinu a po této době se starých gum zbavit. Určitě to bude lepší, než si nadávat a rvát vlasy, pokud se něco stane...


Spolupracujeme s TipCars.com
Trumpovo vítezství. Americký Senát se vyslovil pro zrušení zdravotní péče Obamacare Trumpovo vítezství. Americký Senát se vyslovil pro zrušení zdravotní péče Obamacare

Senát Spojených států dnes nejtěsnějším poměrem hlasů…

Glosa Martina Čabana: Ústava a sajrajt v kamnech Glosa Martina Čabana: Ústava a sajrajt v kamnech

Ústavní soud rozhodl, další debaty už jsou čistě…

Zástupci Evropské komise se sešli s protějšky z Ankary. Vzájemné napětí nepolevuje Zástupci Evropské komise se sešli s protějšky z Ankary. Vzájemné napětí nepolevuje

Jednání představitelů Evropské komise s tureckými…

 

Štítky Pneu

 

Přidat názorDiskuse: Jak staré pneumatiky už mohou být nebezpečné?







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 





 
Toyota Sera (1990-1995): Říkalo se jí motýlek, ale zapadla... Proč?

Toyota Sera (1990-1995): Říkalo se jí motýlek, ale zapadla... Proč?

Včera

Toyota proslula svými menšími sportovními vozy. Kupé Sera se ovšem na rozdíl od Celicy a MR2 mimo Japonsko prakticky nedostalo a zůstalo zapomenuto...




Blesk.cz

Dívka (18) zabila sestru (†14) v živém přenosu: Rodiče promluvili

Dívka (18) zabila sestru (†14) v živém přenosu:…

Opilá usedla za volant a zabila svou mladší sestřičku (†14). Američanka Obdulia Sanchez (18) navíc celou děsivou…

Ze spárů sekty zachráněný Tomáš Krejčíř: Prozradil pohádkové detaily svatby s lékařkou Petrou!

Ze spárů sekty zachráněný Tomáš Krejčíř: Prozradil…

Podruhé do toho praštil. Herec a moderátor Tomáš Krejčíř (46) se podruhé oženil. Vzal si svoji přítelkyni Petru…

 

iSport.cz

Trio talentů opouští Spartu, do Salcburku míří i Hadamczikovi vnuci

Trio talentů opouští Spartu, do Salcburku míří i…

Tři z největších českých talentů ročníku 2000 a 2001 odcházejí ze Sparty do rakouského Salcburku, který bude od…

Šilhavý po BATE: Měli jsme přidat góly. Kabina byla z vývoje zaražená

Šilhavý po BATE: Měli jsme přidat góly. Kabina byla…

Být po výhře zklamaný? Někdy to tak prostě je. Trenér Slavie Jaroslav Šilhavý po utkání 3. předkola Ligy mistrů…

 

Reflex.cz

Příběh drsných fotografií: Odvážný lékař uvízl na Antarktidě a musel operovat sám sebe

Příběh drsných fotografií: Odvážný lékař uvízl na…

Leonid Rogozov. Jméno, které v dějinách lékařství vzbuzuje obdiv i respekt. Lékař, který zemřel teprve před…

Udělali jste z Beyoncé bělošku, stěžují si rozezlení fanoušci na Muzeum madame Tussauds

Udělali jste z Beyoncé bělošku, stěžují si rozezlení…

Pobočka Muzea vozkových figurín madame Tussauds ve městě New York se po kritice fanoušků zpěvačky Beyoncé…