20.5. 2014 Michal Fokt

Jak staré pneumatiky už mohou být nebezpečné?

Jak staré pneumatiky už mohou být nebezpečné?

Zejména starší auta mají na kolech obuto ledacos a to nezřídka dlouhá léta. Kdy už je na čase pneumatiky určitě vyměnit, bez ohledu na opotřebení běhounu?

Při diskuzích s petrolheady se lze nezřídka setkat s názorem, že "po druhé sezoně musí gumy pryč, protože směs ztvrdne atakdále", ti méně militantní hovoří o třech letech a jen málokdo vám poví, že má na autě pneumatiky déle, než čtyři roky, respektive sezony, což je ovšem do jisté dáno tím, že se (vesměs sportovní) pneumatika za tu dobu povětšinou ojede. Jenže v současnosti přibývají zejména mezi mainstreamovými vozy pneumatiky s nízkým valivým odporem, které ubývají jen velmi pomalu a když se zeptáte na životnost plášťů výrobců, vyhýbají se odpovědi, jak to jen jde.

Jenže teď se v USA, kvůli smrti čtyř lidí, způsobených prokazatelně deset let starou pneumatikou, řeší, že se součástí technických prohlídek aut stane i monitorování stáří pneumatik. Zatím sice teprve probíhá válka právníků a odborníků a nebylo ještě ani stanoveno, jaký by měl být věkový limit pro výměnu, nicméně v souvislosti s touto kauzou už se objevují i oficiální stanoviska zainteresovaných, tedy pneumatikářů a automobilek.

Je trochu paradoxní, že proti povinnému tažení za výměnu gum po uplynutí určité doby stojí samy pneumatikářské firmy, sdružené v USA v asociaci Rubber Manufacturers of America (RMA), které by naopak měly být rády, že se jim zvýší prodej, nicméně i přesto se zatím štěstí (a argumenty) přiklání k výboru National Transportation Safety Board (NTSB), jenž výměnu starých pneumatik prosazuje, protože podle něj a jeho expertů ztrácí stárnoucí pneumatika svou pružnost a degraduje její vnitřní struktura.

S tím víceméně souhlasí i americké automobilky, GM, Ford i Chrysler doporučují svým zákazníkům, aby měnili pneumatiky nejdéle po šesti letech, bez ohledu na jejich stav. Naproti tomu RMA trvá na tom, že životnost plášťů ovlivňuje zejména způsob jejich údržby, skladování i způsob používání, zatímco věk už méně. Na druhou stranu Michelin doporučuje ponechat si pneumatiku maximálně 10 let a to bez ohledu na to, jestli celou dobu sloužila nebo jen ležela v garáži. To víceméně koresponduje i s mým dotazem na toto téma na jednou z presstripů Michelinu, kdy mi bylo diplomaticky řečeno, že "po šesti letech je pneumatika ještě naprosto v pořádku".

Ačkoli se běžnému řidiči (na rozdíl od těch dušičkových) asi nestane, že by na autě měl pneumatiky deset a více let, bylo by asi vhodné dát na radu Michelinu a po této době se starých gum zbavit. Určitě to bude lepší, než si nadávat a rvát vlasy, pokud se něco stane...


Spolupracujeme s TipCars.com
Trumpův imigrační dekret je neplatný, potvrdil americký odvolací soud Trumpův imigrační dekret je neplatný, potvrdil americký odvolací soud

Americký odvolací soud potvrdil pozastavení platnosti…

Komentář Miroslava Cvrčka: Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu Komentář Miroslava Cvrčka: Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu

Jistě, titulek je trochu přehnaný. Trochu víc. Nicméně…

Facebook plánuje vlastní videoslužbu, chce konkurovat Netflixu i televizím Facebook plánuje vlastní videoslužbu, chce konkurovat Netflixu i televizím

Sociální síť Facebook chce rozšířit portfolio svých…

 

Štítky Pneu

 

Přidat názorDiskuse: Jak staré pneumatiky už mohou být nebezpečné?







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Volkswagen CNG pohon nevzdal. Naopak chystá nové motory i modely Volkswagen CNG pohon nevzdal. Naopak chystá nové motory i modely

Světovým rekordmanem v dojezdu pouze na zásobu stlačeného…

Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

 






 
To je škody! Požár dílny zničil několik sportovních aut

To je škody! Požár dílny zničil několik sportovních aut

Včera

Nissan GT-R, Skyline, Ford Escort Cosworth a několik dalších sportovních aut se stalo obětí požáru v jednou britském servisu.




Blesk.cz

Indonésie chce potírat homosexualitu. Speciální jednotkou proti gayům

Indonésie chce potírat homosexualitu. Speciální…

Médii před pár dny proběhly záběry dvou mladíků, které islámský soud v Indonésii odsoudil k 85 ranám bičem za…

Havel milost pro Kajínka skutečně řešil: Na Hrad přišel klíčový svědek, odhalila právnička

Havel milost pro Kajínka skutečně řešil: Na Hrad…

Slíbil Václav Havel Jiřímu Kajínkovi milost, jak propuštěný vězeň tvrdí, nebo ne?! Právnička Lenka Marečková,…

 

iSport.cz

Berdych se rozjel. V Lyonu je v semifinále, Simonovi dal kanára

Berdych se rozjel. V Lyonu je v semifinále, Simonovi…

Tomáš Berdych porazil na antukovém turnaji v Lyonu domácího tenistu Gillese Simona 6:4, 6:0 a v generálce na…

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín jsem alergický!

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín…

Po 51 letech vrátil do Brna hokejový titul, i k němu se s odstupem vrací Libor Zábranský, boss a současně kouč…

 

Reflex.cz

Další trolení Trumpa: Obamův fotograf dělá promo House of Cards

Další trolení Trumpa: Obamův fotograf dělá promo…

Třicátého května vpustí Netflix do světa první díl již páté série populárního seriálu House of Cards. Ta…

Sen se stane skutečností. Sbírka umění, kterou rozprodal Oliver Cromwell, se vrací do Londýna

Sen se stane skutečností. Sbírka umění, kterou…

Když se v roce 2012 procházel ředitel Královské akademie umění Christopher Le Brun po horách s hlavním kurátorem…