Markko Märtin pokořil Akropolis
I.Etapa pátek 06.06 2003
8. RZ o celkové délce 145,74 km start 07:00, cíl 19:38 hod
08:18 | RZ 1 | PAVLIANI 1 | 24,45 km | vítěz RZ F. Duval | 73,7 km/h |
09:07 | RZ 2 | STROMI 1 | 14,61 km | vítěz RZ M. Martin | 75.1 km/h |
10:10 | RZ 3 | ELEFTHEROHORI | 18,67 km | vítěz RZ H. Rovanperä | 97,7 km/h |
12:18 | RZ 4 | RENGINI 1 | 11,84 km | vítěz RZ H. Rovanperä | 81,7 km/h |
12:46 | RZ 5 | ELATIA-ZELI 1 | 34,68 km | vítěz RZ H. Rovanperä | 85,4 km/h |
15:37 | RZ 6 | PAVLIANI 2 | 24,45 km | vítěz RZ P. Solberg | 75,3 km/h |
16:26 | RZ 7 | STROMI 2 | 14,61 km | vítěz RZ M Grönholm | 76,7 km/h |
18:01 | RZ 8 | LILEA-PARNASSOS 1 | 2,43 km | RZ byla zrušena |
Souboj mladíků M. Martina a F. Duvala skončil Duvalovou havárii !
Na start letošního jubilejního 50. ročníku rally Akropolis se postavilo celkem 78 posádek. Před samotným začátkem rally měl technické potíže tovární tým Citroën. Sebastien Loeb, který na rally Akropolis startoval již dvakrát odstoupil před první RZ s poruchou motoru. Potíže měl i C. McRae, který nemohl zprovoznit vůz a přijel do ČK (časové kontroly) s pětiminutovým zpožděním, za což byl "odměněn" padesátivteřinovou penalizací. Technické potíže mají i vozy týmu Hyundai. S prasklým rozvodovým řemenem odstupuje A. Schwarz, F. Loixe trápí mechanické potíže. První RZ překvapivě vyhrál F. Duval s nepatrným náskokem +1,9 před M. Martinem třetí dojel C. McRae +2,2 vteřiny a čtvrtý C. Sainz +8,6. První jezdec Peugeotu M. Grönholm byl pátý +9,7, na šestém a sedmém místě jeli jezdci Subaru, T. Mäkinen a P. Solberg, bodovanou osmičku uzavíral H. Rovanperä s Peugeotem. Pořadím ve druhé RZ zamíchala zmiňovaná penalizace C. McRaeho, který se propadl na 17. místo průběžného pořadí. M. Martin vrací F. Duvalovi porážku z první RZ a jde do vedení průběžného pořadí! Druhý jede F. Duval, na třetí místo se posouvá T. Mäkinen, čtvrtý zůstává M. Grönholm. Posun startovním polem zaznamenal G. Panizzi, který je na pátém místě, šestý jede P. Solberg a na sedmé místo se propadá C. Sainz, kterému se na RZ nedařilo. Osmé místo si drží H. Rovanperä a na devátém místě jede překvapivě M. Stohl s vozem Hyundai Accent WRC. Třetí RZ je malým zemětřesením ve startovním poli. Ze soutěže odstupuje F. Loix, který tak ukončil trápení s technickými problémy, J. Välimäki skončil mimo trať ale v soutěži pokračuje a R. Burns lehce poškodil vůz a rovněž pokračuje. RZ vyhrál H. Rovanperä a posunul se na šesté místo průběžného pořadí, když ve vedení zůstal M. Martin s náskokem 3,1 vteřiny před F. Duvalem. V přímém souboji porazil M. Grönholm T. Mäkinena (4) a posouvá se na třetí místo pátý jede P. Solberg, šestý H. Rovanperä, sedmý G. Panizzi a osmý C. Sainz. Jezdci továrního týmu Škoda se po vlažném začátku derou vpřed a na devátém místě jede D. Auriol, T. Gardemeistera trápí technické potíže a je patnáctý. Český jezdec Roman Kresta si drží třináctou pozici před čtrnáctým C. McRaem. Potíže s převodovkou pronásledují M. Grönholma, T. Gardemeister má problémy s řízením. Souboj mladíků továrního týmu Ford mezi M. Martinem a F Duvalem skončil Duvalovou havárii. Stalo se tak v pravotočivé zatáčce, když pravděpodobně F. Duval měl poruchu na komunikačním zařízení, protože místo odbočení jel rovně. Ze záběru z auta bylo zřetelně slyšet spolujezdce, který mu několikrát zopakoval zatáčku. F. Duval stačil zatáčku pouze dobrzdit. Vůz skončil v příkopu tak nešťastně že jej nebylo možné vlastní silou vyprostit a ze soutěže je nucen odstoupit. Trápící se T. Gardemeister má pro změnu potíže s turbodmychadlem. M. Martinovi se na RZ zvedá přední kapota, se kterou M. Martin absolvuje větší část RZ. Naštěstí má M.Martin, jak ukazuje palubní kamera, dostatečný výhled z vozu na trať. RZ zkoušku dojel na čtvrtém místě se ztrátou pouhých šesti vteřin na vítěze! Šestá RZ ukončuje trápení T. Gardemeistera, který odstupuje ze soutěže pro ztrátu oleje, odstupuje i M. Hirvonen, s uraženým l kolem. Pořadí po šesté RZ je následující: vede M. Martin, před skvěle jedoucím H. Rovanperou +6,6 vteřiny, třetí je M. Grönholm +18,7, na čtvrté místo se posouvá P. Solberg +26,6, pátý jede T. Mäkinen, který ztrácí +33,7 vteřiny, šestý je C. Sainz +38,3 a sedmý G. Panizzi +48,5. Největší posun startovním polem zaznamenal C. McRae, který se posunul na osmé místo průběžného pořadí se ztrátou +51,5 vteřiny na vedoucího M. Martina. D. Auriol si drží deváté místo před desátým R. Burnsem který se prozatím nemůže dostat do tempa. Roman Kresta jede dvanáctý. V sedmé RZ se posouvá C. Sainz na páté místo jinak se umístění nemění. Krásná a neuvěřitelná zpráva přichází z 8. RZ, která se jede jako superspeciálka. Ve výsledkových listinách figuruje na prvním místě ROMAN KRESTA! To je pro příznivce rally neuvěřitelná zpráva! Radost, netrvá dlouho. RZ je pro neregulérnost a potíže s diváky zrušena. Na jedné části trati byla extrémní prašnost a druhá část RZ byla pod vodou. To znevýhodňovalo jezdce kteří dostali tuto trať. Pořadí tedy zůstalo stejné jako bylo po sedmé RZ.
Průběžné pořadí po I. etapě
1. Markko Märtin | Ford Focus WRC | Průměrná rychlost vítěze 79,9 km/h |
2. Harri Rovanperä | Peugeot 206 WRC | + 00'04,8 |
3. Marcus Grönholm | Peugeot 206 WRC | + 00'15,8 |
4. Petter Solberg | Subaru Impreza WRC | +00'23,9 |
5. Carlos Sainz | Citroen Xsara WRC | +00'37,9 |
6. Tommi Mäkinen | Subaru Impreza WRC | +00'38,2 |
7. Gilles Panizzi | Peugeot 206 WRC | +00'48,2 |
8. Colin McRae | Citroen Xsara WRC | +00'56,8 |
9. Didier Auriol | Škoda Octavia WRC | +01'29,7 |
12. Roman KRESTA | PEUGEOT 206 WRC | +02'54,7 |
II.Etapa sobota 07.06 2003
8. RZ o celkové délce 148,71 km start 06:00, cíl 19:55 hod
06:56 | RZ 9 | MENDENITSA | 117,34 km | vítěz RZ P. Solberg | 95,3 km/h |
08:21 | RZ 10 | BAUXITES | 123,45 km | vítěz RZ P. Solberg | 98,8 km/h |
09:44 | RZ 11 | DROSOHORI | 117,76 km | vítěz RZ M. Martin | 72,0 km/h |
12:17 | RZ 12 | RENGINI 2 | 11,84 km | vítěz RZ H. Rovanperä | 83,5 km/h |
12:45 | RZ 13 | ELATIA-ZELI | 234,68 km | vítěz RZ M. Martin | 87,7 km/h |
16:03 | RZ 14 | BAUXITES | 223,45 km | vítěz RZ M. Martin | 101,5 km/h |
17:26 | RZ 15 | DROSOHORI | 217,76 km | vítěz RZ M. Martin | 74,0 km/h |
18:18 | RZ 16 | LILEA-PARNASSOS | 12,43 km | vítěz RZ C Sainz | 75.1 km/h |
"Dědci" honí mladíka M. Martina
První zprávou druhé etapy bylo odstoupení M. Grönholma na přejezdu 8. RZ. Příčinou bylo poškozené palivové čerpadlo. Devátou RZ vyhrál P. Solberg se tak posouvá na třetí místo průběžného pořadí. Ve vedení je stále M. Martin, před dotírajícím H. Rovanperou +4,0, na čtvrté místo se posouvá C. Sainz, na páté se propadá T. Mäkinen. Finišující C. McRae se propracoval na šesté místo, sedmé si drží G. Panizzi, osmé R. Burns a devátý jede D. Auriol. Roman Kresta je jedenáctý. V rychlostní zkoušce s poruchou převodovky odstupuje J. Välimäki poslední zástupce týmu Hyundai. Malé drama začíná v desáté RZ, kdy má technické potíže s převodovkou H. Rovanperä a propadá se na osmé místo. V následující RZ má pro změnu potíže P. Solberg, který se propadá na páté místo. Pořadí po jedenácté RZ je následující: vede M. Martin, druhý C. Sainz +31,0, třetí T. Mäkinen +1:01,5, čtvrtý C. McRae + 1:03,1, pátý P. Solberg, 1:09,7 a šestý G. Panizzi + 1:36,7. Na sedmé místo se propracoval R. Burns, který po odstoupení M. Grönholma ožil. Na osmé místo po potížích H. Rovanpery (9) se posouvá D. Auriol a jedenáctý zůstává Roman Kresta. Ve dvanácté RZ útočí jak C. McRae, tak i R.Burns. Oba se posouvají o místo vpřed, C. McRae je třetí R. Burns šestý. Po servisu začíná útočit P. Solberg a H. Rovanperä. M. Martin překonal zdravotní indispozici a nadále vede v průběžném pořadí rally Akropolis. Ve třinácté RZ stahuje náskok na Colina P. Solberg a v následující čtrnácté RZ se dostává před C. McRaeho na třetí místo průběžného pořadí s náskokem +2,0 vteřiny. H. Rovanpera likviduje náskok D. Auriola a posouvá se na osmé místo. O dramatičnost soutěže se teď starají P. Solberg a H. Rovanperä. P. Solberg stahuje mohutně náskok druhého C.Sainze a zároveň si zvyšuje náskok před C. McRaem. H. Rovanperä poráží G. Panizziho a posouvá se sedmé místo. Pořadí se nemění, ale náskok C. Sainze se ztenčil na 4,7 vteřiny. Ve vedení je M. Martin, 2. C. Sainz, 3. P. Solberg 4. C. McRae, 5. T. Mäkinen 6. R. Burns,7. H. Rovanpera 8. G. Panizzi 9. D Auriol a posun na desáté místo průběžného pořadí zaznamenal Roman Kresta, který porazil M. Stohla.
Třetí etapa je tedy předurčena k dramatickému vyvrcholení letošního 50. ročníku rally Akropolis.
Průběžné pořadí po II. etapě
1. Markko Märtin | Ford Focus WRC | Průměrná rychlost vítěze 83,1 km/h |
2. Carlos Sainz | Citroen Xsara WRC | + 00'55,8 |
3. Petter Solberg | Subaru Impreza WRC | + 01'17,0 |
4. Colin McRae | Citroen Xsara WRC | +01'33,6 |
5. Tommi Mäkinen | Subaru Impreza WRC | +02'05,0 |
6. Richard Burns | Peugeot 206 WRC | +02'10,7 |
7. Harri Rovanperä | Peugeot 206 WRC | +03'31,1 |
8. Gilles Panizzi | Peugeot 206 WRC | +03'34,9 |
9. Didier Auriol | Škoda Octavia WRC | + 04'12,9 |
10. Roman KRESTA | PEUGEOT 206 WRC | +07'22,2 |
III.Etapa neděle 08.06 2003
6. RZ o celkové délce 105,04 km start 08:00, cíl 16:20 hod
09:28 | RZ 17 | DIKASTRO 1 | 18,40 km | vítěz RZ P. Solberg | 68,4 km/h |
10:06 | RZ 18 | NEW TARZAN 1 | 20,65 km | vítěz RZ P. Solberg | 80,1 km/h |
11:04 | RZ 19 | AGIOS STEFANOS 1 | 13,47 km | vítěz RZ T. Mäkinen | 80,5 km/h |
13:32 | RZ 20 | DIKASTRO 2 | 18,40 km | vítěz RZ P. Solberg | 82,7 km/h |
14:10 | RZ 21 | NEW TARZAN 2 | 20,65 km | vítěz C. Sainz | 81,7 km/h |
15:08 | RZ 22 | AGIOS STEFANOS 2 | 13,47 km | vítěz P. Solberg | 69,1 km/h |
M. Martin má na dosah první vítězství v MS
Potvrzená zpráva dne nebyla příjemná. Na konci 16. RZ poškodil R. Kresta na voze Peugeot 206 WRC chladič a na přejezdu ze soutěže odstoupil z průběžné desáté pozice.
Po lehké nevolnosti ve druhé etapě nenechal M .Martin nikoho na pochybách, že tentokráte právě on pokoří Akropolis! V sedmnácté RZ získal náskok před C. Sainzem +1:02,4 a mohl tak v poklidu sledovat drama, které se odehrávalo v boji za ním. Na druhém místě jedoucí C. Sainz musel bojovat s dravě jedoucím P. Solbergem, který stáhl náskok C. Sainze na +4,7 vteřiny. Další jezdec Citroënu C. McRae jel na čtvrtém místě se ztrátou +27,6 vteřiny na P. Solberga a náskokem před pátým T. Mäkinenem +31,8 vteřiny. Mohutně finišující R. Burns (6), se chystal na atak pátého místa, jeho ztráta byla +5,7 vteřiny. V 18. RZ vítězí P. Solberg a snižuje náskok C. Sainze na 0,4 vteřiny. K poslednímu náporu se nadechl i C. McRae, ale jeho ztráta +29,3 vteřiny se jeví jako veliká. R. Burns zajel třetí nejrychlejší čas RZ a snížil náskok na T. Mäkinena na 0,4 vteřiny. Drama pokračuje. T. Mäkinen vyhrává 19.RZ a zvyšuje svůj náskok před R. Burnsem na +2,4 vteřiny, C. Sainz dojíždí druhý ale jeho náskok před P. Solbergem je pouhých 0,9 vteřiny. Za zmínku stojí i to, že mladíček J.M Latvala se propracoval do první desítky, když v přímém souboji porazil M. Stohla. Po 20. RZ je pořadí následující vede M. Martin, na druhé místo se propracoval P. Solberg a ztrácí na M. Martina +44,4 vteřiny, na třetí místo se propadl C. Sainz se ztrátou +5,6 vteřiny na Solberga. Čtvrtý C. McRae ztrácí +37,7 vteřiny na C. Sainze. Pátou příčku drží T. Mäkinen+31,3 a šestou R. Burns +7,6 vteřiny. Sedmý je H. Rovanperä +1:32,7, osmý G. Panizzi +0,13 vteřiny, na devátém místě jede D. Auriol, který dostal dvacetivteřinovou penalizaci za zdržení se v servisu.
Předposlední RZ je osudová pro konečné umístění v závěru závodu. Velké potíže s motorem má C. McRae. Ten je nucen na RZ zastavit, po téměř dvou minutách se rozjíždí a pokračuje v soutěži, když na RZ ztratil více jak 2:30 minuty a propadl se na osmé místo. Za C. McRaem startuje P. Solberg, který si stěžuje na zvířený prach z vozu C. McRaeho. To jej zpomalilo a na druhé místo se vrací C. Sainz s náskokem +9,4 vteřiny před P. Solbergem. Jezdeckou chybu na RZ předvedl T. Mäkinen před kterého se tak definitivně dostal R. Burns.
M. Martin v poslední RZ jede jako starý mazák na jistotu. Po projetí poslední RZ vypuká oprávněná radost z prvního vítězství M. Martina. Není snad nikoho, kdo by vítězství M. Martinovi nepřál! D. Auriol statečně hájil barvy továrního týmu Škoda bez svého pokrevního bratra T. Gardemeistera a přestože do hodnocení jezdců tentokráte nebodoval, připsal jeden bod do týmové pokladničky!
Velkým překvapením 50. ročníku rally Akropolis je desáté místo Jari-Matti Latvala (18), který jel se spolujezdcem Carlem Williamsonem na voze Ford Focus RS WRC.
RALLY AKROPOLIS
Konečné pořadí jezdců
1. Markko Märtin | Ford Focus WRC | 4h 53m 40,5 | 10 bodů |
2. Carlos Sainz | Citroen Xsara WRC | + 00'46,0 | 8 bodů |
3. Petter Solberg | Subaru Impreza WRC | + 00'52,7 | 6 bodů |
4. Richard Burns | Peugeot 206 WRC | +02'06,6 | 5 bodů |
5. Tommi Mäkinen | Subaru Impreza WRC | +02'12,3 | 4 body |
6. Harri Rovanperä | Peugeot 206 WRC | +03'44,7 | 3 body |
7. Gilles Panizzi | Peugeot 206 WRC | +03'54,3 | 2 body |
8. Colin McRae | Citroen Xsara WRC | +04'05,0 | 1 bod |
9. Didier Auriol | Škoda Octavia WRC | + 06'27,2 |
Konečné pořadí týmů
1. Ford | 10 bodů | (1. místo) |
2. Citroën | 10 bodů | (2+7. místo) |
3. Subaru | 10 bodů | (3+5. místo) |
4. Peugeot | 8 bodů | (4+6. místo) |
5. Škoda | 1 bod | (8. místo) |
6. Hyundai | 0 bodů |