Mazda vyvíjí nový rotační motor s označením 16X. Nejenže stále zůstává jediným výrobcem agregátů s krouživým pístem, jde ale znovu proti všeobecným trendům.
tak asi to mozne je, staci zadat do googlu rx8 lpg a da se lecos dohledat.;-)
zadnych negativnich zkusenosti jsem si nevsiml.
i kdyz lpg je sussi a spaluje se pri vyssich teplotach, takze by se teoreticky daly ocekavat problemy s tesnicimi listami.
Opravdu dobré, žádné vratné pohyby, nízká hmotnost, málo pohyblivých částí, slušný výkon, už i nějaká ta životnost, spotřeba paliva únosná na sportovní vůz (když tedy přimhouříme oči a nebo je raději úplně zavřeme), ale........ .
Stejně jako i dvoutakty, které mají své nepopiratelné výhody zvláště v době bezproblémových přímých vstřiků, přívěr, šoupátek a já nevím čeho ještě, tak i wankely mají však jeden zásadní problém. Je to mazání. Olej je potřeba nejen dolévat a tudíž i kupovat, ale jeho spotřeba zásadně, samozřejmě negativně, ovlivňuje i dnes tak sledované složení výfukových plynů.
Dnes již téměř nepřípustná spotřeba oleje u dvoutaktního motoru 1 litr oleje na 50 - možná snad až 60 litrů paliva vytlačuje tento jednoduchý a výkonný motor pryč prakticky z veškerých automobilů, motocyklů, dokonce už i mopedů a zvoní mu hrana i v sekačkách na trávu a křovinořezech.
Bohužel vyšší spotřeba oleje než u pístových čtyřtaktních motorů odsouvá i wankely na druhou kolej s nadějí na "červenou kartu" jako vyfasovaly dvoutakty. Taktně pomlčím o spotřebě benzínu, když chcete trochu jet. A že se tomu motoru jet chce, tak tomu věřte.
Já Mazdě v tomhle hodně fandím. Wankel je totiž jediná možnost, jak je možno při malém objemu dosáhnout relativně vysokého výkonu, a to většina dnešních motorů bez turba neumí, (pak jsou tu ještě velkoobjemové atmosféry), ale o těch teď mluvit nechci. Pokud se podaří alespoň trochu snížit spotřeba, (stávající gen. RX-8 jezdí ve městě za 15l, (automat), to je celkem dost i na sportovní auto), bude RX-8 nesporně více žádaným artiklem.
Problémy s mazáním motoru byly, ale co vím, tak netěsných bylo cca. jen 7% motorů, (na druhou stranu, pokud jste si takový motor koupili, bylo to k vzteku-)), takže si dovolím tvrdit, že to u následující generace už bude vyřešeno k naprosté spokojenosti. Podle mého názoru, je dolévání oleje sice problémem, nicméně dílčím, a tak si myslím, že by jí to budoucí majitelé mohli odpustit, dá se totiž logicky usuzovat, že RX-8 nebude pro majitele jediným autem, bude totiž sloužit pro zábavu a té majitel dostane více než dost, ať už s automatem, či manuálem.
Navíc si podle mně i automobilka uvědomuje, že model(y) s Wankelem nebudou nosným pilířem značky, ale i tak automobilce udělají dobrou reklamu, tak proč se jich zbavovat nadobro, nemluvě o tom, že prodeje jiných modelů vývoj Wankelu bohatě zaplatí.
K tomu výkonu z malého objemu... ano, RX-8 má velmi slušných 230 koní, ale motoru hodně chybí točivý moment. V důsledku toho RX-8 nestačí při zrychlení ani RX-7 z roku 1989, která má sice o 30 koní méně, ale po zařazení a pádu otáček někam k 4500-5000 má mnohem více síly.
RX-8 má skvělý podvozek s dvojitými lichoběžníky, excelentní brzdy, chirurgicky přesné hřebenové řízení, samosvorný diferenciál, nádherný interiér a jako jediná si plně zaslouží i titul čtyřdveřové kupé. Motor je legenda a něco zcela nevídaného, jenže... platit vývoj wankelu z prodeje jiných modelů je dost riskantní strategie. Z pohledu automobilky je velký problém, že celý vývoj se dělá kvůli jedinému okrajovému modelu. Doufám, že Mazda vytrvá, rád bych si ještě pár wankelů koupil :-).