Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda Rotary Engine: Nová generace je na cestě

Mazda RX-8
Mazda RX-8
Mazda RX-8
Mazda RX-8
18 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (13)
Mazda vyvíjí nový rotační motor s označením 16X. Nejenže stále zůstává jediným výrobcem agregátů s krouživým pístem, jde ale znovu proti všeobecným trendům.

Mazda přestala v dubnu 2010 prodávat své kupé RX-8 v Evropě. Hlavním důvodem bylo to, že rotační motor Wankel neplnil evropskou emisní normu Euro 5. Ač se hovořilo přímo o ukončení produkce, na domácím japonském trhu tento sportovní vůz stále najdeme v nabídce, stejně jako v USA.

Mazda tedy vyvíjí novou pohonnou jednotku, která bude plnit nejen platné předpisy EU o exhalacích, ale i chystanou normu Euro 6. Agregát má nahradit starší typ 13B s objemem 2 x 654 cm3. Ač se výrobci v poslední době věnují downsizingu, Mazda jde znovu proti proudu dle starého hesla Objem ničím nenahradíš.

Nový motor tedy bude mít 2 x 800 cm3, bude ale menší a lehčí než ten dosavadní. K nižší hmotnosti přispívá i větší míra použití hliníku na jeho konstrukci.

Ke vznícení směsi benzinu a vzduchu nebude využívat konvenčních zapalovacích svíček. Předpokládá se, že jejich alternativou by měly být laserové paprsky, které přivedou palivo k výbuchu uvnitř agregátu.

Novinka má totiž menší otvory ve stěně spalovací komory. V Japonsku také nedávno vznikly vysoce výkonné lasery z keramiky, které mají průměr 9 mm a jsou 11 mm dlouhé. Tedy dost malé na to, aby se vešly do automobilového motoru.

Vzhledem k tomu, že práce začaly již před čtyřmi lety, vývoj zdaleka není v úvodním stadiu. Cílem je zvýšení točivého momentu, zlepšení jeho křivky, zklidnění chodu a pochopitelně i nižší spotřeba.

Název Renesis nejspíše zůstane. Aktuální generace RX-8 skončí příští rok a nástupce s novým srdcem se objeví zřejmě v roce 2014. Není ovšem vyloučeno, že se tak stane dříve.

Vstoupit do diskuze (13)