Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda Rotary Engine: Nová generace je na cestě

Aleš Dragoun
Diskuze (13)
Mazda vyvíjí nový rotační motor s označením 16X. Nejenže stále zůstává jediným výrobcem agregátů s krouživým pístem, jde ale znovu proti všeobecným trendům.

Mazda přestala v dubnu 2010 prodávat své kupé RX-8 v Evropě. Hlavním důvodem bylo to, že rotační motor Wankel neplnil evropskou emisní normu Euro 5. Ač se hovořilo přímo o ukončení produkce, na domácím japonském trhu tento sportovní vůz stále najdeme v nabídce, stejně jako v USA.

Mazda tedy vyvíjí novou pohonnou jednotku, která bude plnit nejen platné předpisy EU o exhalacích, ale i chystanou normu Euro 6. Agregát má nahradit starší typ 13B s objemem 2 x 654 cm3. Ač se výrobci v poslední době věnují downsizingu, Mazda jde znovu proti proudu dle starého hesla Objem ničím nenahradíš.

Nový motor tedy bude mít 2 x 800 cm3, bude ale menší a lehčí než ten dosavadní. K nižší hmotnosti přispívá i větší míra použití hliníku na jeho konstrukci.

Ke vznícení směsi benzinu a vzduchu nebude využívat konvenčních zapalovacích svíček. Předpokládá se, že jejich alternativou by měly být laserové paprsky, které přivedou palivo k výbuchu uvnitř agregátu.

Novinka má totiž menší otvory ve stěně spalovací komory. V Japonsku také nedávno vznikly vysoce výkonné lasery z keramiky, které mají průměr 9 mm a jsou 11 mm dlouhé. Tedy dost malé na to, aby se vešly do automobilového motoru.

Vzhledem k tomu, že práce začaly již před čtyřmi lety, vývoj zdaleka není v úvodním stadiu. Cílem je zvýšení točivého momentu, zlepšení jeho křivky, zklidnění chodu a pochopitelně i nižší spotřeba.

Název Renesis nejspíše zůstane. Aktuální generace RX-8 skončí příští rok a nástupce s novým srdcem se objeví zřejmě v roce 2014. Není ovšem vyloučeno, že se tak stane dříve.

Aleš Dragoun
Diskuze (13)
Avatar - Emel
6. 7. 2011 21:52
Re: Problémy jako dvoutakt
K tomu výkonu z malého objemu... ano, RX-8 má velmi slušných 230 koní, ale motoru hodně chybí točivý moment. V důsledku toho RX-8 nestačí při zrychlení ani RX-7 z roku 1989, která má sice o 30 koní méně, ale po zařazení a pádu otáček někam k 4500-5000 má mnohem více síly.

RX-8 má skvělý podvozek s dvojitými lichoběžníky, excelentní brzdy, chirurgicky přesné hřebenové řízení, samosvorný diferenciál, nádherný interiér a jako jediná si plně zaslouží i titul čtyřdveřové kupé. Motor je legenda a něco zcela nevídaného, jenže... platit vývoj wankelu z prodeje jiných modelů je dost riskantní strategie. Z pohledu automobilky je velký problém, že celý vývoj se dělá kvůli jedinému okrajovému modelu. Doufám, že Mazda vytrvá, rád bych si ještě pár wankelů koupil :-).
6. 7. 2011 12:51
Re: Wow
Velmi, velmi okrajová záležitost.
5. 7. 2011 23:57
Re: Problémy jako dvoutakt
Já Mazdě v tomhle hodně fandím. Wankel je totiž jediná možnost, jak je možno při malém objemu dosáhnout relativně vysokého výkonu, a to většina dnešních motorů bez turba neumí, (pak jsou tu ještě velkoobjemové atmosféry), ale o těch teď mluvit nechci. Pokud se podaří alespoň trochu snížit spotřeba, (stávající gen. RX-8 jezdí ve městě za 15l, (automat), to je celkem dost i na sportovní auto), bude RX-8 nesporně více žádaným artiklem.

Problémy s mazáním motoru byly, ale co vím, tak netěsných bylo cca. jen 7% motorů, (na druhou stranu, pokud jste si takový motor koupili, bylo to k vzteku-)), takže si dovolím tvrdit, že to u následující generace už bude vyřešeno k naprosté spokojenosti. Podle mého názoru, je dolévání oleje sice problémem, nicméně dílčím, a tak si myslím, že by jí to budoucí majitelé mohli odpustit, dá se totiž logicky usuzovat, že RX-8 nebude pro majitele jediným autem, bude totiž sloužit pro zábavu a té majitel dostane více než dost, ať už s automatem, či manuálem.

Navíc si podle mně i automobilka uvědomuje, že model(y) s Wankelem nebudou nosným pilířem značky, ale i tak automobilce udělají dobrou reklamu, tak proč se jich zbavovat nadobro, nemluvě o tom, že prodeje jiných modelů vývoj Wankelu bohatě zaplatí.
5. 7. 2011 19:02
Re: Wow
Někdy v 50, 60 letech byli myslim celkem dost oblíbený....
4. 7. 2011 21:09
Problémy jako dvoutakt
Opravdu dobré, žádné vratné pohyby, nízká hmotnost, málo pohyblivých částí, slušný výkon, už i nějaká ta životnost, spotřeba paliva únosná na sportovní vůz (když tedy přimhouříme oči a nebo je raději úplně zavřeme), ale........ .
Stejně jako i dvoutakty, které mají své nepopiratelné výhody zvláště v době bezproblémových přímých vstřiků, přívěr, šoupátek a já nevím čeho ještě, tak i wankely mají však jeden zásadní problém. Je to mazání. Olej je potřeba nejen dolévat a tudíž i kupovat, ale jeho spotřeba zásadně, samozřejmě negativně, ovlivňuje i dnes tak sledované složení výfukových plynů.

Dnes již téměř nepřípustná spotřeba oleje u dvoutaktního motoru 1 litr oleje na 50 - možná snad až 60 litrů paliva vytlačuje tento jednoduchý a výkonný motor pryč prakticky z veškerých automobilů, motocyklů, dokonce už i mopedů a zvoní mu hrana i v sekačkách na trávu a křovinořezech.

Bohužel vyšší spotřeba oleje než u pístových čtyřtaktních motorů odsouvá i wankely na druhou kolej s nadějí na "červenou kartu" jako vyfasovaly dvoutakty. Taktně pomlčím o spotřebě benzínu, když chcete trochu jet. A že se tomu motoru jet chce, tak tomu věřte.