Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mýtné po pěti letech - Dojná a hubená

redakce AUTO.CZ
Diskuze (12)
Z dopravců se kvůli navyšování mýtných poplatků staly vyhublé subjekty. Náklady na použití dálnice se zvýšily v řádu tisíců procent.

Několik tisíc podnikatelských subjektů v Česku drsně soupeří o zakázky na silniční transport. Ceny za něj během posledních deseti let stagnovaly,

či dokonce klesaly. Doba hojnosti a přebytků se během tří let změnila v boj o holé přežití. Důvod? Hůře než ekonomická recese dopadl na dopravce

přechod ze známek na mýto.

Například v letech 1995-1997 stálo nákladní vozidlo roční používání téměř 414 km dálnic jen 1000/2000 korun v závislosti na celkové hmotnosti (hranice 12 tun). Poplatek kamionu za roční používání (nájezd 50 000 km) jednoho kilometru dálnice činil 4,83 Kč.

O pět let později, na přelomu tisíciletí, se na tuzemském území nacházely dálnice o celkové délce 499 km, což je více než dvě třetiny současné délky v Česku. V roce 2000 však dopravci za vozidlo nad dvanáct tun zaplatili roční paušál 12 000 korun a mohli jezdit 365 dní v roce, známka pro 3,5 až 12 tun stála 6000 korun. Roční „operativní pronájem“ jednoho kilometru dálnice vyšel kamion na 24,05 koruny.

Za dalších pět roků do roku 2005 přibylo 28 km dálnic, poplatky pro užitková vozidla stouply o šestinu. Velký zvrat nastal od začátku roku 2007, kdy vozidla a soupravy nad dvanáct tun začaly platit mýto. Na celkové délce necelých tisíc kilometrů zpoplatněných úseků dopravci platili sazbu za každý ujetý kilometr. Ve velmi střízlivém nájezdu kamionové soupravy 50 000 km ročně po zpoplatněných silnicích to při nejpříznivější sazbě určené pro vozidla Euro 3 a vyšší znamenalo skok na 210 000 korun ročně. Tehdy však ještě nebyla výjimkou vozidla Euro 2, pro která byla odpovídající roční platba za použití dálnic a rychlostních komunikací v hodnotě 270 000 korun téměř infarktová.

Dopravci zažili obrovský šok, ale značná poptávka po transportu zboží dovolila zvýšenou tvorbu cen za dopravní služby. Z vybrané částky však do státní kasy a potažmo fondu rozvoje dopravní infrastruktury přešel skromný objem, protože stát během čtyřletého období až do roku 2010 splácel náklady na vybudování mýtného systému hodnotě 4,751 mld. Kč.

Již v lednu 1997 vydalo Ředitelství silnic a dálnic zprávu o tom, že za prvních šestnáct dnů mýto „vydělalo“ 200 milionů korun. V dané větě však

chyběl předmět. Přesnější informace by zněla, že mýtný systém od dopravců vybral 200 milionů korun. Splátky státu za vybudování mýtného systému (viz tabulka) a jeho provozování (viz tabulka) vyšly na 10,499 miliard, zbytek činil 13,327 mld. korun. Teprve loňský rok byl očištěn od splátek za výstavbu, ale přesto odhad 2,2 miliardy korun za technický provoz systému v loňském roce z celkově vybraných osmi miliard

tvoří více než čtvrtinu.

Desetiletá smlouva státu s firmou Kapsch na vybudování a provozování mýtného systému po dobu deseti let na částku 22 miliard znamená při nákladech na výstavbu cca 3 mld. korun částku za provozování 19 mld. korun. Tato hodnota je úměrná počtu mýtných bran, palubních OBU jednotek, distribučních míst atd. Společnost Kapsch tedy musí část z předpokládané průměrné roční utržené částky 1,9 mld. korun předat na subdodavatele – telekomunikační sítě atd. Přesto se průměrný roční poplatek za technické provozování systému nejeví jako minoritní částka, protože průměrná roční vybraná částka během prvních let činí 6,4 mld. korun.

V roce 2011 česká státní kasa po zaplacení poplatku za provozování mýta utržila z něj přibližně o dvě miliardy více než předloni. Přesto si vláda před veřejností obhájila své nařízení 354/2011 Sb., čímž navýšila mýtné poplatky většinou o 25 procent. Obrovské peníze proudící do státní kasy se projevily paradoxně také tím, že hlavní dálniční tepna D1 byla u Ostravy postavena na skládce.

Zdá se, že množství skutečného přínosu z mýta nemá velký vliv na rozvoj dopravní infrastruktury, ale ve velké míře jde spíše o záplatování nedostatku státních financí a využití hojně podporované nevole vůči nákladní dopravě. Na ní jsme však všichni závislí co do přístupu k produktům. Také však tím, že zvýšené náklady za transport se musejí pomalu či rychleji odrážet v cenách výrobků, které kupují příznivci i odpůrci nákladní dopravy. Ti první platí za své služby, druzí doplácejí na to, že se nechávají zneužívat.

Pro všechny motoristy je však varující přibližně tisícinásobný nárůst poplatku kamionů za použití dálnice při přechodu ze známek na elektronické mýtné. Je jasné, že v segmentu osobních automobilů tak drastickou změnu nelze politicky provést, ale je vidět, že sneseme až příliš mnoho.

Přibližné náklady za celoroční používání 1 km dálnice
Rok
1995-1997 4,83 (nájezd 50 000 km)
2000-2006 cca 25 (nájezd 50 000 km)
2007 270 000/210 000*
2010 280 000/215 000*
2011 340 000/266 000/215 000**
2012420 000/330 000/215 000**
* Při ročním nájezdu 50 000 km na dálnicích a rychlostních komunikacích Euro 0-2/Euro 3 a vyšší.
** Při nájezdu 50 000 km na dálnicích a rychlostních komunikacích Euro 0-2/Euro 3 a 4/Euro 5 a EEV.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (12)
Avatar - Rubb
8. 9. 2012 13:20
Re: kamiony na cestách...
Dopravu na železnici??? Co jsou to za kecy - už teď to po železnici trvá o 50% déle, navíc železnice nejsou stavěny na takový nápor, aby se všechny kamiony přepravovali na nich. Pokud by tomu tak bylo, tak by se z denních přeprav staly týdenní a z týdenních měsíční. Na nádražích by to vypadalo hůř, než dříve na hranicích... Zkuste někdy používat mozek. To je akorát lobby železničářů, kteří si chtějí z dopravy ukousnout co nejvíc.
Kamionová doprava nacpe do silnic tolik peněz za rok, co ta osobní ani za 30let, takže o právu využívání veřejných komunikací by se dalo polemizovat... Pokud vám kamiony tolik vadí, tak si jezděte vlakem sami, hmm? Proč to neuděláte? Na to si odpovězte sami a budete vědět, proč je to nemožné u kamionové dopravy (nehledě na to, že nastoupení a vystoupení osob je něco jiného než naložení a vyložení kamionu na vlak a to nepočítám předávání zodpovědnosti za náklad mezi ČD a kamiony) >:D
Německo je toho zářným příkladem, tam od této myšlenky upustili dávno, jen u nás o tom h.lupáci pořád sní >:D
7. 9. 2012 09:04
kamiony na cestách...
Na Slovensku je to s preťaženými cestami určite podobné ak nie horšie. Zaujímal by ma Váš názor na myšlienku presunu aspoň tranzitnej dopravy na železnicu. napr. presun kamionu z Maďarska do Poľska, Ukrajina-ČR... nešlo by aspoň to? ďalšia vec je preťažovanie kamionov- máme tu váhy napr. na trase Prešov-Košice ale tie sú využité asi raz za mesiac? Možno ani toľko. Stálo to miliony a sú to vyhodené peniaze....
7. 9. 2012 07:25
Re: Kamiony pryč ze silnic
Přesně tak. Železniční doprava postrádá veškerý smysl. Zkoušelo se to v Německu už před několika lety. Němci od toho odstoupili a v našem kocourkově se o tpom začíná přemýšlet...A hlavně si nedokážu představit, jak by v naší malé zemi dokázala železniční přeprava obsloužit všechny obchody, firmy. To by každá doprava trvala tak dlouho, že by nás zákazníci zadupali do země. Takže prosím lidi, co automobilové dopravě absolutně nerozumí, tak ať se ani raději nepouští do diskuse.
Avatar - S8
6. 9. 2012 22:17
Re: Kamiony pryč ze silnic
Dovolím si mírně nesouhlasit - do silnic jde peněz dost, ale dorazí jich jen minimum... :-(
6. 9. 2012 21:25
Re: Kamiony pryč ze silnic
A tvoje praxe v logistice? Vidím že žádná. Na to množství kamionů co jezdí, je nepředstavitelné, že by to pokryly vlaky, plus věci s tím spojené jako je překladiště a podobně. Někdo tu zmiňoval, že je to přeci pakatel nějakých 5 hodin více na železnici. Asi pánové netušíte, jaké jsou požadavky těch, co si kamionovou dopravu najímají, proč následně nutí dopravci řidiče překračovat povolené přestávky a podobně. A že nedovezež zboží v čas? Cože dokonce o pět hodin déle? Najdeme si někoho jiného... Až nebudete jíst, nebudete chtít mít všichni plné krámy čehokoliv, nebude potřeba zboží vozit... Jak prosté...

A k těm silnicím. Sorry ale jak je možné, že v Německu jezdí taky velké množství kamionů a silnice se opravují minimálně? Jak je možné, že se u nás udělá nový koberec a za JEDEN ROK je po zimě samá díra! Myslím, že peněz z mýta a dálničních známek, silniční daně atd. je až až. Pouze to má tu nevýhodu, že do silnic nazpět jde opravdu minimum! A když ještě to minimu, tak je to fušeřina!