Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Od náklaďáků po světový rekord: Zimní pneumatiky slaví 80 let

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)
Zimní pneumatiky letos slaví osmdesáté výročí. Málokdo ví, že světový primát ve vývoji drží společnost Nokian Tyres.

Zimní pneumatiky jsou nezbytnou a zároveň povinnou výbavou dnešních dnů. Od doby, kdy byla vyvinuta první taková pneumatika, v letošním roce uběhne už dlouhých osm dekád a přestože se v dnešní době technologie, které zaručují co nejlepší trakci na kluzkém povrchu, posunují mílovými kroky kupředu, není radno zapomínat na skutečného předchůdce.

První zimní pneumatiky byly výsadou nákladních automobilů. Prapředek dnes běžně prodávaných plášťů nese jméno Nokian Kelirengas a na trh se dostal v roce 1934. Hrubý profil dezénu zaručovat výbornou přilnavost v hlubokém sněhu, což značně ulehčovalo pohyb těžkých strojů i v zasněženém kopcovitém terénu. Samotným řidičům pak ve většině případů odpadala „špinavá práce“ ve formě nasazování sněhových řetězů.

Přestože byl úspěch prvních zimních pneumatik u nákladních vozů značný, na osobní automobily přišla řada až v roce 1936. Tehdy Nokian vyvinul pneumatiku Hakkapeliitta, která měla řídký, příčný profil s několika záběrovými rohy a vykazovala dobrou trakci také na rozbahněném povrchu.

Hlavní přelom ve vývoji zimních pneumatik nastal v padesátých letech minulého století a paradoxně se na něm podepsal větší výskyt sněžných pluhů. Hladce vyhrnuté silnice skrývaly měkčí a také zledovatělý povrch, se kterým si nejlépe poradily pouze hřeby. Desítky ostrých výčnělků se dokonale zakusovaly do povrchu vozovky, zatímco s ním gumový dezén udržoval stálý kontakt. Není proto divu, že v šedesátých letech našel systém uplatnění také ve světě rallye. Konkrétně se bavíme o Rallye Monte Carlo roku 1963, kde se na prvních třech příčkách umístili jezdci, kteří obouvali právě pneumatiky Nokian Hakkapeliitta.

Mimo úspěchy ve světě rallye si však pneumatiky Nokian připsaly další cenný titul – zápis v Guinessově knize rekordů za maximální rychlost na zimních gumách. Za úspěchem stojí Audi RS6, které bylo vybaveno pneumatikami Nokian Hakkapeliitta 8 o rozměru 255/35 R 20. Ke zdárnému pokusu o zápis došlo v loňském roce na zamrzlé ploše poblíž finského města Oulu a výsledkem byla rychlost 335,713 km/h.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)