Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Opel Astra přijede s novým podvozkem, zadní vlečená náprava doplněna o Wattův přímovod

Nový Opel Astra přijede do Frankfurtu s výrazně zvětšenými rozměry karoserie, ale také s dospělejším podvozkem.
Zpět na článek
26. 8. 2009 09:31
anonym
26. 8. 2009 10:59
neregistrovaný "JiVi_proc_6_znaku"
26. 8. 2009 12:06
26. 8. 2009 12:20
26. 8. 2009 12:42
26. 8. 2009 14:00
neregistrovaný "wector"
26. 8. 2009 14:57
26. 8. 2009 15:12
26. 8. 2009 21:07
neregistrovaný "wector"
26. 8. 2009 15:42
26. 8. 2009 16:28
26. 8. 2009 06:56
Tak co odbornící?
Zatím se nikdo nevyjádřil? Koukám, že konstruktérů je málo, zato designerů a závodníků jako sra.ek....
Jinak dobrý článek, mě to zajímá. Kdysi byly podobné články v časopisu Automobil pravidelně, teď jen občas, všechno se komercionalizuje pro "odborníky".
Rozbalit vlákno
19
26. 8. 2009 08:00
Re: Tak co odbornící?
Zato ty ses vyjádřil k tématu ty jeden "odborníku" >:D Nikdo s novou Astrou ještě nejel, tak těžko se vyjadřovat jak jede.
26. 8. 2009 09:00
Re: Tak co odbornící?
Aspoň, že niekto je odborník... ;-)
anonym
26. 8. 2009 09:31
Re: Tak co odbornící?
Wattův přímotop bude bomba! :-)
26. 8. 2009 10:02
Re: Tak co odbornící?
no to prida Wattů ze to pojede jak z prd... vystrelene >:-[] tuzeri potom budou doslova silet :-!
neregistrovaný "JiVi_proc_6_znaku"
26. 8. 2009 10:59
Re: Tak co odbornící?
hlavne toto pouze kompenzuje nedostatky panhardsky tyce, jinak je to tuha naprava porad
26. 8. 2009 14:46
Re: Tak co odbornící?
Mě by zajímalo kde jste přišli na to že Vlečná ramena, neboli kliková náprava z torzní příčkou se řadí mezi tuhé nápravy? Toto je nezávislé zavěšení pánové. :-!
26. 8. 2009 15:09
Re: Tak co odbornící?
ja nato nikde neprisel, me je to fuk a jakou napravu to ma nebo nema je me jeste vic fuk >:D
Avatar - Plautus
26. 8. 2009 16:07
Re: Tak co odbornící?
a čo si si fukol?
26. 8. 2009 20:05
Re: Tak co odbornící?
A kde jsi přišel na to, že tahle náprava je nezávislá? Podélná ramena jsou spojena torzní příčkou, která je sice poddajná, ale propojuje obě kola. Tato náprava tvoří přechod mezi klikovou nápravou (nezávislé) a tuho nápravou.
26. 8. 2009 22:07
Re: Tak co odbornící?
To prepojenie torznou prieckou plni funkciu stabilizatora. Podobne mozes mat torzne spojene aj ramena na prednej naprave McPherson alebo na zadnom multilinku, a nebudes pritom tvrdit ze to nie je nezavisle pruzenie...

Vseobecne sa vlecene ramena povazuju za nezavisle pruzenie. Aj ked torznou tuhostou ladis stabilizacny ucinok, a teda vlastne zavislost pruzenia na jednej strane od druhej strany.
27. 8. 2009 11:37
Re: Tak co odbornící?
Stabilizátor je až druhotná věc, která ovlivňuje sice chování vozu v zatáčkách nikoliv však funkci nápravy, čili druhy náprav se dělí na nezávislé a tuhé a užití stabilizátoru na to nemá žádný vliv.
Rozdíl mezi klikovou nápravou a tuhou nápravou, je v tom, že tuhá má příčku spojující levé a pravé kolo ve středu kol. Kliková má tuto příčku v ose kývání nápravy. Čili při různém pružení levého a pravého kola nemá příčka funkci stabilizátoru. Tato náprava musí být doplněna o stabilizátor stejně jako McPherson či multi-link. Ale pokud budeš tuto příčku posouvat podél podélných ramen ke středům kol, kola nebudou kývat nezávisle při různém pružení a příčka se bude chovat jako stabilizátor. Čím blíže bude příčka středů kol, tím více bude náprava tuhá. Čili tato náprava není nezávislá, ale stojí na pomezí mezi tuhou klikovou nápravou. Typickou klikovou nápravu má třeba Peugeot 306, ten má navíc místo pružin torzní tyče. Ale klikovou nápravu s poddajnou příčkou používá dnes většina (Octavia I, Golf II-IV, Astra…)
27. 8. 2009 20:25
Re: Tak co odbornící?
Teddy má naprostou pravdu, ty tu placáš něco o posouvání torzní příčky, ale tím že je poddájná je to prostě řazeno mezi nezávyslé, to je pro mě novinka že má Golf atd prakticky tuhou nápravu jako např. Liazka
27. 8. 2009 21:10
Re: Tak co odbornící?
Tak v tom případě žijí profesoři z ústavu automobilů na ČVUT v omylu. Odkazuju tě na knížku profesora Františka Vlka "Podvozky motorových vozidel", dá se běžně sehnat v knihkupectví. Základní dělení náprav je sice na závislé a nezávislé. Ovšem jsou nápravy, které tomuto členění nevyhovují. Existuje totiž kategorie tzv.polotuhá náprava a tou je právě kliková. Existují různé druhy řešení tohoto zavěšení. Nahoře jsem naprosto jesně vysvětlil, že pokud budeš tuto příčku posovat v podélné ose až ke středu kol dostaneš tuhou nápravu. Ono totiž záleží na poloze příčky vůči ose kývání nápravy. Pokud umíš anglicky stačí si vyhledat pojem semi-independent suspension, do této kategorie se řadí Twist-beam rear suspension (kliková náprava) [odkaz]

V posledním odstavci před výhodami tohoto řešení se dočteš, že kola se sice mohou pohybovat relativně nezávisle vůči sobě, přesto je stále jejich pohyb svázán právě tou příčkou.
28. 8. 2009 08:16
Re: Tak co odbornící?
Tak to sú tí páni skutočne na omyle. Ak obe kolesá nemajú spoločnú os, jedná o nezávislé zavesenie kolies. Určujúcim prvkom závislosti je práve oná os kolies. ;-)
28. 8. 2009 10:52
Re: Tak co odbornící?
Klaudiusi přečti si můj příspěvek ještě jednou. Přidal jsem tam i odkaz na stránky, kde se o této problematice zmiňují, plus píše se o tom v různých knihách (její název jsem také zmínil). Už nemám co bych k tomu dodal. Čekám na vaše plnohodnotné argumenty.
28. 8. 2009 12:08
Re: Tak co odbornící?
Ten argument máš v poslednej vete. Ale na druhú stranu mi to žily netrhá, takže nemienim túto debatu ďalej rozvíjať a hádať sa s Tebou nechcem, hoci by som sa mohol, lebo v konštrukcii áut som si nejaký ten čas vtedy ešte za rysovacou doskou odkrútil. Ide len o terminológiu, a tá auto na ceste nedrží. ;-)
28. 8. 2009 12:46
Re: Tak co odbornící?
Myslim ze nemas pravdu. Tuha naprava nevznikne len tym ze tuto "priecku" posunies do osi kolies, ale musi byt aj tuha, torzne nepoddajna. Vtedy nema funkciu priecneho stabilizatora, ale telesa ktore pevne spaja jedno a druhe kolo. Torzne poddajna priecka umoznuje kolesam hybat sa ciastocne nezavisle (podobne ako akekolvek ine zavesenie s torznym stabilizatorom, prepruzenie na jednej strane ovplyvni geometriu kolesa aj na druhej strane), preto je to nezavisle (aj ked nie 100%) zavesenie kolies. Lenze na 100% nezavisle zavesenie kolies sa dnes pouziva len velmi vynimocne...

na tom linku pisu:
"...This suspension is usually described as semi-independent, meaning that the two wheels can move relative to each other, but their motion is still somewhat inter-linked, to a greater extent than in a true independent rear suspension (IRS)..."

A je to pravda (fyi, "semi-independent" sa da prelozit ako "polo-nezavisle", alebo "ciastocne nezavisle"). Stupen nezavislosti sa da ladit posuvanim tej priecky, a jej torznou tuhostou. Tym sa mozes dostat aj na rovnaky stupen zavislosti, ako u hocijakej inej napravy. Co ucia profesori z CVUT to netusim, ale myslim ze o tom tiez nieco viem. Auta totiz projektujem a testujem...
28. 8. 2009 16:08
Re: Tak co odbornící?
Obecně ti stabilizátor u nezávislého zavěšení neovlivňuje geometrii, tedy kinematiku náprav. Pokud u McPhersnu odstraníš stabilizátor, náprava neztratí svou funkci, pouze se vůz bude více naklánět.
Pokud, ale u zadní nápravy Astry odstraníš tuto příčku, dostaneš zcela jiný typ nápravy. Toto je schéma klikové nápravy (nezávislé), musí být doplněna o stabilizátor
[odkaz]
kliková nápravy s torzní příčkou, je jí vybavena Astra (polo-nezávislé), příčka má fci stabilizátoru, ale ovlivňuje geometrii druhého kola při rollu (odklony)
[odkaz]
tuhá náprava (závislé)
[odkaz]
pokud se příčka propojující kola nachází v jejich ose, pak nedochází ke zkrucování této příčky, chybí rameno, které by vytvářelo kroutící moment při rollu.
27. 8. 2009 20:13
Re: Tak co odbornící?
Já na to mám školu víš?
A nápravy se rozdelují jen na tuhé a nezávislé a tato je nazávisla právě proto že je torzní tyč poddajná, Aby to bylá tuhá muselo by to byt něco jako nápravy na tahačích např...
Jestli víš jak to vypadá
26. 8. 2009 12:06
Nezmysel...
"...Hlavní výhodou nové konstrukce je podle Opelu skutečnost, že kolová ložiska nemusejí přenášet žádné boční síly, působící při průjezdu zatáčkou, takže je možno použít měkčí pouzdra, která účinněji tlumí hluk a vibrace a dokonaleji izolují interiér od povrchu vozovky..."

Achjaj, pan Lanik, to ste sa teda pekne sekli! Nejde totiz vobec o kolesove loziska, ale o loziska (resp. ulozenie) pozdlznych vlecnych ramien (v karoserii alebo pomocnom rame). Ono totiz "wattov priamovod" je v podstate len modifikacia panhardskej tyce, ktora je vylepsena na trojprvkovy mechanizmus tak, ze nedochadza pri prepruzeni k axialnemu posunu napravy (nie je to celkom pravda, ale v urcitom rozsahu je ten posun prakticky nulovy).

Odporucam pozriet tento link, ak niekto este nerozumie o co ide:
en.wikipedia.org/…Watt%27s_linkage
Rozbalit vlákno
8
Avatar - iudex
26. 8. 2009 12:20
Re: Nezmysel...
To sú technické detaily, ktoré mozu zaujímat Teba ako cloveka od fachu a 2-3 dalsích. Pre nás ostatných je dolezité, ako to bude v praxi fungovat a aký z toho budem mat pocit pri jazde. Teda klúcová otázka bude: je tento sposob zavesenia kolies taký dobrý ako multilink vo Focuse ci Golfe? Ak nie, definitívne to potvrdí, ze táto konstrukcia nemá (v tejto a vyssích triedach) ani v akokolvek modifikovanej verzii budúcnost.
26. 8. 2009 12:25
Re: Nezmysel...
Ja som to vysvetloval len preto aby som ukazal, ze v clanku je naozaj principialna chyba. Mohol som len povedat ze nejde o kolove loziska, ale ked uz nieco kritizujem, tak konstruktivne...

K tvojej klucovej otazke: toto je stale "len" klasicke ulozenie typu vlecene ramena (aj ked modifikovane), so vsetkymi ostatnymi neduhmi ktore z toho pre koleso vyplyvaju. Multilink je technologicky vyspelejsie zavesenie kolesa...
Avatar - iudex
26. 8. 2009 12:42
Re: Nezmysel...
Rozumieme si. ;-)
neregistrovaný "wector"
26. 8. 2009 14:00
Re: Nezmysel...
Já myslim, že klíčová otázka zní: potřebuje obyčejný řidič Franta v autě NST opravdu multilink, nebo by za ušetřené prostředky více využil např. lepší motor, či prostě "jen" ušetřil peníze? Samozřejmě, teď se slítne kupa víkendových závodníků, kteří "to využijí každou sobotu na své oblíbené okresce". Problém je, že takových lidí je menšina a mezi kupci nových aut zoufalá menšina. Třeba úspěch Golfu neni vůbec o nějakym multilinku. Je také otázkou, kolik bude stát taková oprava multilinku proti příčce.
Avatar - iudex
26. 8. 2009 14:57
Re: Nezmysel...
Práveze obycajný vodic Franta to potrebuje viac ako rallye profík. Limity multilinku sú totiz vseobecne dalej ako limity vlecených ramien a tomu beznému Frantovi ide o to, aby sa do medznej (rozumej kritickej a prenho tazko zvládnutelnej) situácie vobec nedostal. Teda problém nestojí tak, ze nedosiahnem pri beznej jazde limit, ale práve aby ten limit bol tak daleko, aby som túto kritickú situáciu jazdy na limite nemusel vobec riesit.
P.S. Obdobne to platí pri debate o kotúcoch/bubnoch vzadu a pod.
26. 8. 2009 15:12
Re: Nezmysel...
Franta se spokoji s ESP a pokud mu neustale neblika, tak nic neresi :-!
neregistrovaný "wector"
26. 8. 2009 21:07
Re: Nezmysel...
U nových aut NST se při normální jízdě i trochu "nad předpisy" nemůžeš dostat za limit podvozku ať je zadní náprava dělaná jakkoli. Jak správně poznamenal kolega - limity hlídá elektronika. Ano, multilink dovolí víc, ale to už jsme v rychlostech (hlavně v zatáčkách), které se nedají označit za běžnou přepravu z místa A do místa B.

Aby bylo jasno, já tu multilink nehaním, je to dobrá věc, sami jsme ho měli v Golfu V, ale třeba Honda Civic dokáže v zatáčkách opravdu hodně, C4 nabízí velmi pohodlnou jízdu a ani jeden z nich multilink nemá. A náš Franta si nějaké konstrukce zadní nápravy reálně všimne leda v časopise. To že ušetří při nákupu nebo opravě ale reálně pozná zcela určitě.

S těma brzdama to není dobré přirovnání, kratší brzdnou dráhu může potřebovat i sebeukázněnější řidič, páč ve městě nikdy nevíš, kdo se ti vrhne pod kola.
26. 8. 2009 19:22
Re: Re...
Máte pravdu, jde o uložení ramen ne kol, díky za připomínku, je to opraveno.
Avatar - lordlord
26. 8. 2009 15:42
.
ten W. primovod kdysi davno pouzivala napr. Alfa Romeo
Rozbalit vlákno
1
Avatar - ethicon
26. 8. 2009 16:28
Re: .
a vyzerá to, že sa niečo podobné dla Quatroruote objaví v Milane...
28. 8. 2009 08:25
Všetko tu už raz bolo...
U Oplu je zrejmá snaha a zlepšenie jazdných vlastností nad úroveň jednoduchej vlečenej nápravy, ale pri zachovaní práve tej jednoduchosti a najmä ceny. Je zaujímavé, ako sa po čase oprášia staré veci, ktoré nové technológie a materiály dokážu posúvať bližšie k dokonalosti. Hoci, ako spomínam v titulku, všetko tu už raz bolo, nejde teda o žiadnu prevratnú novinku. Viacprvkové zavesenie vlastnosťami určite nepokorí, z pohľadu účelu a ceny je to ale iné. Teraz už len aby sa staronový prvok osvedčil aj prakticky. Ale nič nepríjemné snáď nehrozí, u Alfy ani Mercedesa problémy nehlásili... :-)
Rozbalit vlákno
1
7. 11. 2009 19:00
Re: Všetko tu už raz bolo...
Závěrečné shrnutí ukončuje vysilující diskuzi. ;-) Ano už to tu bylo. A proč nepoužít už vymyslený a osvědčený konstrukční princip s novými technologiemi, v budoucnu i materiály ? V nissanech se taky používal a nebude to konečný výčet. Co vymyslí ford v další generaci fokuse jako ethalon v jízdních vlastnostech?