Diskuse

Po 43 letech jsme našli utopenou škodovku: Plaváček žije!

31.12.2017

Když v roce 1974 skákali redaktoři Světa motorů s autem do podolského bazénu, netušili, jak to dopadne. A už vůbec by je nenapadlo, že se utopené auto dochová dodnes. Mimochodem plavalo pak ještě vícekrát – a pořád jezdí!

 

  • 20 Reagovat !

    foto hittman

    hittman 31.12.2017  08:38

    Ještě

    že tehdy byly na elektriku pouze světla a zapalování, s dnešním autem by se nedoplatili >:-[]
    • 20 Reagovat !

      foto J-W

      J@W 31.12.2017  09:51

      « Re: Ještě

      A sranda je, že auto vytáhli, trochu osušili, zprovoznili a jeli hned na druhý jump. :-!
      • 10 Reagovat !

        foto ronyx

        ronyx 31.12.2017  21:10

        « Re: Re: Ještě

        Přiznám se, že mne to zase tak moc nepřekvapuje - u (z dnešního pohledu) starých aut bylo téměř "umění" (to už člověk musel být hodně levý na ruce a nebo mít smůlu na hodně vážnou mechanickou poruchu) nějak po ose nedojet domů.
        Vždycky se musím smát, když si vzpomenu na jednu reportáž o tom, kde byl popisován kromě jiného údiv všech nad tím, že koupili "Spartaka", který stál 25let ve stodole a ono se ho povedlo po nalití benzinu a instalaci akumulátoru hned na místě koupě nastartovat >:D To už se současnými auty nikdo nedokáže ...
        • 10 Reagovat !

          foto Ronault-

          Ronault. 01.01.  17:22

          « Re: Re: Re: Ještě

          A ty znáš nějaké současné auto, které je 25 let staré, chytráku?

          Možná je pravda, že člověk možná nějak dojel do cíle, ale tyhle stavy, kdy dojel sotva do cíle, se opakovaly každý pár stovek kilometrů. Když děda dovedzl domů svou první novou Octavii, hned po měsící opravoval spínací skřínku a dodělával nedodělky z továrny. Další Š105 potřebovala generálku motoru po 100t km... atd.

          Dnešní auto když potřebuje do 100t km nějakou opravu mimo výměnu oleje, je něco v nepořádku a běžně motory půl milionu bez generálky nalítají.

          Takže takové to zasnění vzpomínání je naivní. Stále platí heslo: "S láskou budeme vzpomínat na tyto zku**ené časy"
          • 00 Reagovat !

            foto ronyx

            ronyx 02.01.  15:52

            « Re: Re: Re: Re: Ještě

            Njn, stačilo mi dočíst ve Vašem příspěvku po "Když děda dovezl domů první novou Octavii..." a dál už to bylo jenom k smíchu - to, co Vy znáte jen z vyprávění, totiž pamatuju ;-)
            Vůbec nehodlám popírat, že lidé se dříve v autech "hrabali" častěji než dnes - bylo to tak, občas se nějaké drobnosti "vysypaly", občas se něco povolilo apod. Ale také se spousta lidí, kteří nebyli úplně nešikovní na ruce, doma "hrabala" v autech prostě proto, že je to bavilo - rozebíralo, případně upravovalo se i to, co rozebírat a upravovat vůbec nebylo potřeba - byla to totiž i věc takové určité prestiže umět si něco opravit či upravit sám, svépomocí, doma. A opravdu se to opravovalo, v servisech mechanici totiž už tenkrát dost často pouze měnili součástky stejně jako dnes, rozdíl je pouze v tom, že tenkrát ještě spousta součástek bylo možné opravit, dnes už nic jiného dost často než pouhá výměna nezbývá (mnoho věcí je nerozebíratelných).
            S poznámkou o generálce motoru po 100t. najetých km jste mne rozesmál taky - je sice pravda, že dříve se motory generálkovaly dříve než dnes, ale kolik je lidí, co to skutečně využije? Firemní auta ano, ale běžné auto pro rodinu? Sebe nemohu počítat (jezdím sice denně, ale cesty nad 40km jsou spíše výjimkou), ale co jsem se tak ptal těch, co z mého okolí jezdí víc, tak přes 20t. km ročně se nedostal nikdo. Tak na co auto, kde motor přežije morální zastarání (díky nesmyslům povinně do aut montovaných) auta několikrát?
            Hlavní rozdíl mezi Vámi vysmívanými "starými" auty a auty současnými je v ceně za nutný servis. Vím, o čem píšu - moje už 6 let takřka denně provozované 30let staré auto nemělo za tu dobu náklady na provoz ani takové, co současná auta mají za rok. A to jsem letos dělal takovou malou "generálku" - výměna celé ventilové sady včetně rozvodů, výměna všech náplní motoru, výměna předních ramen, všech čepů a dalších pár drobností a cena všech dílů (originály, žádné repliky) byla necelých 9t. Kč;-)
            Vzhledem k tomu, že to auto, o kterém píšu, je nejmladší z mnou vlastněných a z okruhu svých známých mám provozovaná auta bezkokurenčně nejstarší, mohu srovnávat. Co se týká mých nákladů na to denní auto (včetně ztráty ceny), tak to vyjde v ceně na ujetý km levněji než současné středně vybavené horské kolo >:D
            Takže žádné zasnění - pouze realita ;-) Ano, byly to zlaté časy, kdy se (nejen) auta ještě dělala poctivě, bez zbytečných nesmyslů typu řídících jednotek, ABS, ESP a dalších ptákovin.
            • 00 Reagovat !

              foto Ronault-

              Ronault. 02.01.  17:29

              « Re: Re: Re: Re: Re: Ještě

              Aha, takže nemám na to, tedy vše ostatní na co nemám, je špatně. Klasika.

              Argument, že kdo vlastně potřebuje aby nějaká věc byla spolehlivá a vydržela, to je na zlatý ventilek.

              A jestli na to pamatuješ, tak to ti je přes 80, takže možná se to dá omluvit senilitou či stařeckou demencí
              • 00 Reagovat !

                foto cert

                čert 02.01.  19:16

                « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ještě

                Mistře, jak jste dokázal spočítat, že pisateli je 80 let? Mě zdaleka není tolik, ale jako študák jsem začínal s tudorem, anžto na lepší peníze nebyly. A to jsem na tom byl docela dobře, protože jeden spolužák měl Populara a další aerovku cililink. :-)
                • 00 Reagovat !

                  foto Ronault-

                  Ronault. 02.01.  21:13

                  « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ještě

                  Já se nebavím o ojetině na pokraji zkázy pro studenta, ale o funglovce zakoupené po předem složené ceně dva roky předem pracujícím člověkem...i kdyby byl dítě pohlavára a k 18 si k řidičáku koupil hned první v roce 59, tedy by byl narozen 1941 a nyní by mu bylo 77, takže skoro 80.
                • 00 Reagovat !

                  foto ronyx

                  ronyx 04.01.  11:34

                  « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ještě

                  "Mistr" má velmi zvláštní logiku, nejen v počítání. Ale nelze se divit, protože automaticky vychází z toho, že tak jako dnes to bylo vždycky - jezdit s autem se může nejdříve od 18 (po získání řidičáku) atd. Uznávám, byl jsem ve výhodě oproti mnohým jiným (táta byl profi řidič), ale poprvé sem seděl za volantem v 7 letech (náklaďáku T 111 - na polní cestě, táta seděl vedle), v 10 letech jsem ujel své první kilometry (10km) po normální silnici 2. třídy za volantem osobáku (již zmíněná tátova Škodovka, konkrétně Rapid z roku 41). Autoškolu jsem dělal na Š 100 a pak jsem jezdil opět tátovým Moskvičem 408. Ano, vyrůstal jsme mezi auty a stavebními stroji. Sice poměrně matně, ale pamatuju si, když si soused přivezl jednu z 1 Š 1000MB ještě se žábrama. A ne, 80 mi opravdu není, jen už skoro (za pár let) 60 >:D
              • 00 Reagovat !

                foto ronyx

                ronyx 04.01.  11:18

                « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ještě

                Aha, takže pokud se zastávám starých (tj. 30let +) aut, tak to automaticky znamená, že na nové či novější auto nemám - tomu říkám logika >:D Varianta, že prostě modernější auto nechci už z principu, se prostě připustit nedá. No, nejseš sám, kdo to nechápe - já zase nechápu lidi (kromě těch, co mají auto s náročným servisem jako veterána či koníčka), kteří mají potřebu mít auto sice moderní, ale pak brečet při každé návštěvě servisu a při každém tankování ;-P
        • 10 Reagovat !

          foto Xonik

          Xonik 02.01.  20:42

          « Re: Re: Re: Ještě

          No to je taky hodně idealizovaný pohled. Dá se souhlasit s tím že bylo do značné míry umění nedojet, ale to právě nebylo tím že by byla tak jednoduchá oprava, ale především tím že řidič byl ve vlastním zájmu napůl mechanik protože jinak by toho moc nenajezdil a nedojet narozdíl ode dneška byl celkem problém, nešlo jen tak vzít mobil a zavolat si odtahovku co přiveze rovnou náhradní auto.
          Kdyby měli dnešní řidiču tu potřebu tak si taky koupí každý k chytrému telefonu bt diagnostiku a půlku věci si na místě dojezdově pořeší, ale kdo by to dělal když to byde potřeboval jednou za x let a navíc ono to to auto udělá už samo a hodí to nouzáku...

          Když pak opomenu reálnost uvedeného příběhu (něco jsem se díky veteránismu už statších aut naoživoval, a už po pár letech bez provozu prostě zpuchří hadice, zoxidují kontakty, z plechové nádrže se odloupe bordel atd.) tak nevidím důvod proč by s dnešními auty někdo za 25 let po obdobné procedůře nenastartoval ;-)
          • 00 Reagovat !

            foto Ronault-

            Ronault. 02.01.  21:15

            « Re: Re: Re: Re: Ještě

            Ámen :yes:
          • 00 Reagovat !

            foto ronyx

            ronyx 04.01.  12:02

            « Re: Re: Re: Re: Ještě

            Nemyslím si, že to je zidealizovaný pohled a potvrzuje mi to realita - jakmile to má jakoukoli elektroniku a čidla, tak pokud je po odstavení auta na více jak 1rok kompletně nevyměníte, u těch starších aut (pokud se to vůbec podaří nějak nastartovat - pokud to počítač dovolí), tak to spadne do nouzového režimu a u těch novějších už to ani nenastartujete. U těch starých aut tohle prostě nehrozí - stačí vstříknout benzín do válců, zkontrolovat množství oleje, zapojit aku a startujeme. Pokud budu chtít být hodně pečlivý, tak ještě Kontaktolem prostříknu kontakty rozdělovače, ale to je vše. Uznávám, že oblíbené dvoutakty jsou v tomhle ještě jednodušší (loni jsem takhle rozpohyboval jednoho 10let venku stojícího wartburga a chytil na 1.otočení klíčkem a pak běžel na 10let starý benzin, co byl ještě v nádrži), Samozřejmě, na ihned vyjetí na silnici to není, ale funguje to. A proto si toho cením víc než výkřiku moderní techniky - prostě jako strojař mám k mechanice blíže.
            A jen k tomu zpuchření - věřte nevěřte, před 8lety jsem takhle známému měnil manžety na poloosách na wartburgu z roku 1978 a ty naprasklé byly původní (takže 30let staré - majitel auto kupoval jako nové a poloosy nikdo za těch 30let nedělal).
            • 00 Reagovat !

              foto Xonik

              Xonik 04.01.  23:47

              « Re: Re: Re: Re: Re: Ještě

              Tak to je nejen zidealizovaný ale především nesmyslný. Moderní auto že po roce odstávky nenastartuje a nebo potřebuje kompletně vymněnit čidla a elektroniku? >:D Tak určitě, pohádka hezká ale zpátky do reality.
              Není v tom žádný rozdíl, klidně 5 let odstavené auto na novou baterku zpravidla vcelku normálně nastartuje - resp. rozhodně mnohem ochotněji než to 30ti leté co stojí pár sezón v kopřivách.
              Z pohledu techniky jsou na tom dnes už podobně jako to 30let staré - věci jako vstřikování, řj, katalyzátory a lambdy měly auta už tenkrát, ram žádnej kontaktol nepomůže.
              A ano, také mám spoustu gumových věcí na veteránech původních, ale hadice na palivo jsou měněný už několikrát, tomu suchej benzín nesvědčí a nemá to takovou životnost.
  • 01 Reagovat !

    foto Ficus

    Ficus 31.12.2017  12:59

    Nic

    Přehlídka ztraceného času.
  • 00 Reagovat !

    foto ronyx

    ronyx 31.12.2017  20:51

    Historie

    Na tento test a reportáže ve Světě motorů z něj se pamatuju, o filmu jsem ale vůbec nevěděl. Díky za připomenutí.
Přihlásit se Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!







Blesk.cz

Paroubkovi u soudu: Chce 150 tisíc měsíčně pro sebe, říká Jiří. Petra ale tvrdí něco jiného

Paroubkovi u soudu: Chce 150 tisíc měsíčně pro sebe,…

Od rána probíhá další kolo soudní pře mezi rozvádějícími se manželi Jiřím Paroubkem (65) a Petrou Paroubkovou…

Valentin trpí leukemií, na obličeji nosí roušku. Policie mu za to chtěla napařit pokutu

Valentin trpí leukemií, na obličeji nosí roušku.…

Rakouská policie chtěla uložit pokutu 80 eur (přes 2000 Kč) muži, který na ulici nosil lékaři předepsanou…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Zlatá píšťalka: Excelentní Příhoda! V Liberci rozdal karty správně

Zlatá píšťalka: Excelentní Příhoda! V Liberci rozdal…

Ve 25. kole fotbalové HET ligy se hodně jiskřilo v nedělním šlágru Liberce se Slavií. Sudí Radek Příhoda rozdal…

 

Reflex.cz

Studenti, prosím, nesouložte uprostřed kruhového objezdu, žádají norské úřady

Studenti, prosím, nesouložte uprostřed kruhového…

Třicetitisícové norské město Ringsaker se dostalo do pozornosti světových médií. Ředitel místního dopravního…

Zázrak medicíny: Američtí lékaři provedli první transplantaci penisu i šourku najednou

Zázrak medicíny: Američtí lékaři provedli první…

Americký voják zraněný v Afghánistánu na intimních místech při výbuchu bomby dostal novou naději, že jeho…