Novinky
Na tento test a reportáže ve Světě motorů z něj se pamatuju, o filmu jsem ale vůbec nevěděl. Díky za připomenutí.
Tak když už tady o tom bazénu tak hezky píšete, tak jsem si akorát vzpomněl na to, že jsem si nedávno z jedné stránky (konkrétně této - https😐/www.albixon.cz/bazeny/ ) , pořizoval také jeden bazén, který si myslím, že byl na naše poměry docela dost levný a tak jsem si v ten moment řekl, že ho musím mít a tak jsem si ho i pořídil. Hluboký tolik není, takže tam asi žádné auto nikdy nenajdete 😁
Vždycky se musím smát, když si vzpomenu na jednu reportáž o tom, kde byl popisován kromě jiného údiv všech nad tím, že koupili "Spartaka", který stál 25let ve stodole a ono se ho povedlo po nalití benzinu a instalaci akumulátoru hned na místě koupě nastartovat >😁 To už se současnými auty nikdo nedokáže ...
Možná je pravda, že člověk možná nějak dojel do cíle, ale tyhle stavy, kdy dojel sotva do cíle, se opakovaly každý pár stovek kilometrů. Když děda dovedzl domů svou první novou Octavii, hned po měsící opravoval spínací skřínku a dodělával nedodělky z továrny. Další Š105 potřebovala generálku motoru po 100t km... atd.
Dnešní auto když potřebuje do 100t km nějakou opravu mimo výměnu oleje, je něco v nepořádku a běžně motory půl milionu bez generálky nalítají.
Takže takové to zasnění vzpomínání je naivní. Stále platí heslo: "S láskou budeme vzpomínat na tyto zku**ené časy"
Vůbec nehodlám popírat, že lidé se dříve v autech "hrabali" častěji než dnes - bylo to tak, občas se nějaké drobnosti "vysypaly", občas se něco povolilo apod. Ale také se spousta lidí, kteří nebyli úplně nešikovní na ruce, doma "hrabala" v autech prostě proto, že je to bavilo - rozebíralo, případně upravovalo se i to, co rozebírat a upravovat vůbec nebylo potřeba - byla to totiž i věc takové určité prestiže umět si něco opravit či upravit sám, svépomocí, doma. A opravdu se to opravovalo, v servisech mechanici totiž už tenkrát dost často pouze měnili součástky stejně jako dnes, rozdíl je pouze v tom, že tenkrát ještě spousta součástek bylo možné opravit, dnes už nic jiného dost často než pouhá výměna nezbývá (mnoho věcí je nerozebíratelných).
S poznámkou o generálce motoru po 100t. najetých km jste mne rozesmál taky - je sice pravda, že dříve se motory generálkovaly dříve než dnes, ale kolik je lidí, co to skutečně využije? Firemní auta ano, ale běžné auto pro rodinu? Sebe nemohu počítat (jezdím sice denně, ale cesty nad 40km jsou spíše výjimkou), ale co jsem se tak ptal těch, co z mého okolí jezdí víc, tak přes 20t. km ročně se nedostal nikdo. Tak na co auto, kde motor přežije morální zastarání (díky nesmyslům povinně do aut montovaných) auta několikrát?
Hlavní rozdíl mezi Vámi vysmívanými "starými" auty a auty současnými je v ceně za nutný servis. Vím, o čem píšu - moje už 6 let takřka denně provozované 30let staré auto nemělo za tu dobu náklady na provoz ani takové, co současná auta mají za rok. A to jsem letos dělal takovou malou "generálku" - výměna celé ventilové sady včetně rozvodů, výměna všech náplní motoru, výměna předních ramen, všech čepů a dalších pár drobností a cena všech dílů (originály, žádné repliky) byla necelých 9t. Kč😉
Vzhledem k tomu, že to auto, o kterém píšu, je nejmladší z mnou vlastněných a z okruhu svých známých mám provozovaná auta bezkokurenčně nejstarší, mohu srovnávat. Co se týká mých nákladů na to denní auto (včetně ztráty ceny), tak to vyjde v ceně na ujetý km levněji než současné středně vybavené horské kolo >😁
Takže žádné zasnění - pouze realita 😉 Ano, byly to zlaté časy, kdy se (nejen) auta ještě dělala poctivě, bez zbytečných nesmyslů typu řídících jednotek, ABS, ESP a dalších ptákovin.
Argument, že kdo vlastně potřebuje aby nějaká věc byla spolehlivá a vydržela, to je na zlatý ventilek.
A jestli na to pamatuješ, tak to ti je přes 80, takže možná se to dá omluvit senilitou či stařeckou demencí
Kdyby měli dnešní řidiču tu potřebu tak si taky koupí každý k chytrému telefonu bt diagnostiku a půlku věci si na místě dojezdově pořeší, ale kdo by to dělal když to byde potřeboval jednou za x let a navíc ono to to auto udělá už samo a hodí to nouzáku...
Když pak opomenu reálnost uvedeného příběhu (něco jsem se díky veteránismu už statších aut naoživoval, a už po pár letech bez provozu prostě zpuchří hadice, zoxidují kontakty, z plechové nádrže se odloupe bordel atd.) tak nevidím důvod proč by s dnešními auty někdo za 25 let po obdobné procedůře nenastartoval 😉
A jen k tomu zpuchření - věřte nevěřte, před 8lety jsem takhle známému měnil manžety na poloosách na wartburgu z roku 1978 a ty naprasklé byly původní (takže 30let staré - majitel auto kupoval jako nové a poloosy nikdo za těch 30let nedělal).
Není v tom žádný rozdíl, klidně 5 let odstavené auto na novou baterku zpravidla vcelku normálně nastartuje - resp. rozhodně mnohem ochotněji než to 30ti leté co stojí pár sezón v kopřivách.
Z pohledu techniky jsou na tom dnes už podobně jako to 30let staré - věci jako vstřikování, řj, katalyzátory a lambdy měly auta už tenkrát, ram žádnej kontaktol nepomůže.
A ano, také mám spoustu gumových věcí na veteránech původních, ale hadice na palivo jsou měněný už několikrát, tomu suchej benzín nesvědčí a nemá to takovou životnost.