Představujeme: Liebherr LTM 1400-7.1 - Obratnost a pracovitost

Představujeme: Liebherr LTM 1400-7.1 - Obratnost a pracovitost

 
 

Mobilní jeřáby jsou náročně konstruovaná vozidla dosahující na vozovce rychlosti až 80 km/h. Tento jeřáb používá firma Švestka.

Společnost Liebherr vyrábí typovou řadu dvaceti mobilních jeřábů od modelu LTM 1030 – 2.1 až po nejtěžší model LTM 11200 – 9.1. jde o jedny z největších kolových jeřábů, a proto jsme se rozhodli jeden z takových na českých silnicích najít a podrobně jej představit.

Poháněné a řízené nápravy těchto unikátních vozidel tvoří dvou- až devítinápravové podvozky. Spolu se značnou světlostí (s dostatečnou mírou jejího nastavení) vozidla disponují výbornou manévrovatelností a průchodností v náročných podmínkách. Jsou poháněny vznětovými přeplňovanými motory Daimler Benz nebo vlastní konstrukce Liebherr s výkonem od 205 do 500 kW.

My jsme se podívali na jeden z největších modelů této řady působících v Česku, mobilní jeřáb LTM 1400-7.1. Ten provozuje firma Švestka. Pohon pojezdu vozidla je svěřen vznětovému přeplňovanému osmiválcovému motoru Liebherr D 9408 TI-E o výkonu 440 kW. Točivého momentu 2600 Nm se dosahuje při otáčkách 1200 až 1450 min-1. Chod motoru je elektronicky řízen datovou sběrnou technologií. Hydraulicky ovládaný teleskopický výložník je konstruován na maximální nosnost 400 tun, základní výškový dosah je 60 m (s příhradovým nástavcem dokonce 84 m), přitom má jmenovitý rádius 3 m. K pohonu funkcí jeřábu slouží vznětový přeplňovaný 4-válcový motor Liebherr o výkonu 240 kW.

Rám vozidla je ve skříňovém provedení se dvěma zabudovanými příčnými šachtami pro čtyři mohutné hydraulicky vysouvatelné a stavitelné opěry. Všechny nápravy mají jednoduchou montáž kol. Jsou hydropneumaticky odpružené s hydraulicky ovládaným blokováním.

Úžasnou konstrukci pohonu tvoří čtyři hnané z celkového počtu sedmi náprav, a to první, třetí, pátá a šestá. Ta třetí náprava je s diferenciálem a uzávěrem, zbylé nápravy mají rozvodovky rovněž s uzávěry diferenciálu. Koncové převody v kolech mají planetová soukolí.

Podíváme-li se na řízení směru tohoto stroje, najdeme první a třetí nápravy vzájemně mechanicky propojené. Hydraulický posilovač pochází od ZF, z hydročerpadel posilování jsou dvě poháněná od motoru a jedno od pohonu kol. Čtvrtá až sedmá náprava má elektrohydraulické ovládání rejdu podle zařazených programů pojezdu.

Pro potřeby přesného posunutí k dosažení přesné pracovní polohy vozidla umožňuje řízení všech náprav i diagonální posun v obou směrech (tzv. krabí pohyb). Míra rejdu všech režimů po předvolbě řízení se volí prostým natočením volantu.

Zpomalování stroje mají na starosti provozní brzdy zabudované v pohonném řetězci, a to výfuková, retardér na převodovce a na konci hnacího řetězce najdeme ještě elektromagnetickou brzdu TELMO. Provozní brzdy na kolech jsou jen bezpečnostní, parkovací brzdy s posilovačem se nacházejí na kolech 3. až 7. nápravy. Pohodlná kabina řidiče připomíná prostředí komfortního automobilu. Je vybavena vším pohodlím od seřiditelného sedadla po multifunkční displej. Zvláštní ovládací panel je věnován nastavení rejdu všech náprav a volbě režimů pojezdu do oblouku nebo diagonálnímu posunu v žádaném směru, smyslu a vychýlení. K dispozici jeden silniční režim a k tomu šest speciálních. Ten pátý dovoluje zcela individuální nastavení jednotlivých náprav, přičemž počítač ještě zkoriguje případné chyby nastavení, aby nastavení jednotlivých náprav nebylo co do celku nesmyslné.

Systém umožňuje velmi rychlé a snadné ustavení polohy rozměrného vozidla podle potřeby umístění, vyložení jeřábu a potřebného manévrovacího prostoru při zdvihu a manipulaci s břemenem. Zkušený řidič dokáže s vozidlem neuvěřitelně snadno a hbitě manipulovat. Pro režim silničního pojezdu jsou jízdní vlastnosti, zvláště při vysokých rychlostech při přesunu, zabezpečeny systémy ABS a ASR.

TypLiebherr LTM 1400 – 7.1
Podvozek14 x 8 x 14
Kola a pneumatiky14.00 R 25
Světlost podvozku (mm)max. 420, hydraulicky stavitelná 250
Poloměr otáčení vnější (m)15,3
Motor Liebherrvznětový přeplňovaný osmiválec D9408 TI-E
Výkon (kW/ot. za min)440/2100
Točivý moment (N.m/ot. za min)2600/1200-1450
Spojkaspojka měniče toč.momentu
Měnič točivého momentuhydraulický, 1-stupňový
Převodovka mechanickáTC-TRONIC 12+2 s automat. Řazením
Retardérhydraulický, pětistupňový
Koncové převodyplanetová soukolí
Brzdybubnové pneumatické
Největší rychlost (km/h)80
Stoupavost (o)36
Pohotovostní hmotnost vozidla (t)84
Celková hmotnost protizávaží (t)140

Spolupracujeme s TipCars.com
Řecko prodává další obří přístav. Zájem mají Němci, Filipínci a Arabové Řecko prodává další obří přístav. Zájem mají Němci, Filipínci a Arabové

Řecko obdrželo tři závazné nabídky na většinový podíl v…

Blíží se nástupce Concordu? Nadzvukové letectví se znovu vrací Blíží se nástupce Concordu? Nadzvukové letectví se znovu vrací

Od prvního letu legendárního nadzvukového letounu…

Eurokomisařka chce zavést jednotné mýtné v celé EU Eurokomisařka chce zavést jednotné mýtné v celé EU

Violeta Bulcová, eurokomisařka pro dopravu, vyzvala k…

Tusk: Zajistit státům nezávislost a občanům svobodu dokáže pouze jednotná Evropa Tusk: Zajistit státům nezávislost a občanům svobodu dokáže pouze jednotná Evropa

Odhodlání pokračovat v Evropě společně i po odchodu Velké…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 






 
Vrátí se povinný příspěvek nepojištěných? A kolik nás to bude stát?

Vrátí se povinný příspěvek nepojištěných? Kolik nás to bude stát?

Dnes 15:17

Skupina poslanců navrhla obnovit příspěvek za každý den bez povinného ručení. Vymáhání má dostat lidštější tvář a aspoň nějaké mantinely. V lecčems ale přitvrdí. A proč vlastně?




Blesk.cz

Unie slaví 60 let. Lídři 27 zemí, včetně Sobotky, chtějí její pokračování

Unie slaví 60 let. Lídři 27 zemí, včetně Sobotky,…

Odhodlání pokračovat v Evropě společně i po odchodu Velké Británie dnes v Římě potvrdili vrcholní představitelé…

Masoodovu malou dceru zmrzačilo auto. Zvolil si proto k teroru vůz?

Masoodovu malou dceru zmrzačilo auto. Zvolil si…

Khalid Masood (†52), který ve středu vraždil v centru Londýna, býval dobrým a oblíbeným studentem. Štěstí měl i…

 

iSport.cz

Za tohle divadlo zaplatíš! Lakatoš přijde za přihraný pád o část platu

Za tohle divadlo zaplatíš! Lakatoš přijde za…

Útočník hokejistů Liberce Dominik Lakatoš přijde o deset procent ze základního měsíčního platu kvůli přihranému…

Další zářez kouče Růžičky: Mám tady chlapy, kteří vydrží hodně

Další zářez kouče Růžičky: Mám tady chlapy, kteří…

Viděl tu svoji partu vousatých, šťastných a vyšťavených Pirátů a musel před ní smeknout: „Jsem na kluky pyšný.…

 

Reflex.cz

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Tábor republikánů v americkém Kongresu se dnes vzpamatovává z šoku po páteční prohře ve Sněmovně reprezentantů,…

V New Yorku se prodává úžasný byt legendární herečky Grety Garbo. S původním vybavením a za 150 milionů

V New Yorku se prodává úžasný byt legendární herečky…

Nádherný byt Grety Garbo (1905 – 1990), jedné z nejslavnějších hereček všech dob, se v New Yorku vůbec poprvé…