Představujeme: Liebherr LTM 1400-7.1 - Obratnost a pracovitost

Představujeme: Liebherr LTM 1400-7.1 - Obratnost a pracovitost

 
 

Mobilní jeřáby jsou náročně konstruovaná vozidla dosahující na vozovce rychlosti až 80 km/h. Tento jeřáb používá firma Švestka.

Společnost Liebherr vyrábí typovou řadu dvaceti mobilních jeřábů od modelu LTM 1030 – 2.1 až po nejtěžší model LTM 11200 – 9.1. jde o jedny z největších kolových jeřábů, a proto jsme se rozhodli jeden z takových na českých silnicích najít a podrobně jej představit.

Poháněné a řízené nápravy těchto unikátních vozidel tvoří dvou- až devítinápravové podvozky. Spolu se značnou světlostí (s dostatečnou mírou jejího nastavení) vozidla disponují výbornou manévrovatelností a průchodností v náročných podmínkách. Jsou poháněny vznětovými přeplňovanými motory Daimler Benz nebo vlastní konstrukce Liebherr s výkonem od 205 do 500 kW.

My jsme se podívali na jeden z největších modelů této řady působících v Česku, mobilní jeřáb LTM 1400-7.1. Ten provozuje firma Švestka. Pohon pojezdu vozidla je svěřen vznětovému přeplňovanému osmiválcovému motoru Liebherr D 9408 TI-E o výkonu 440 kW. Točivého momentu 2600 Nm se dosahuje při otáčkách 1200 až 1450 min-1. Chod motoru je elektronicky řízen datovou sběrnou technologií. Hydraulicky ovládaný teleskopický výložník je konstruován na maximální nosnost 400 tun, základní výškový dosah je 60 m (s příhradovým nástavcem dokonce 84 m), přitom má jmenovitý rádius 3 m. K pohonu funkcí jeřábu slouží vznětový přeplňovaný 4-válcový motor Liebherr o výkonu 240 kW.

Rám vozidla je ve skříňovém provedení se dvěma zabudovanými příčnými šachtami pro čtyři mohutné hydraulicky vysouvatelné a stavitelné opěry. Všechny nápravy mají jednoduchou montáž kol. Jsou hydropneumaticky odpružené s hydraulicky ovládaným blokováním.

Úžasnou konstrukci pohonu tvoří čtyři hnané z celkového počtu sedmi náprav, a to první, třetí, pátá a šestá. Ta třetí náprava je s diferenciálem a uzávěrem, zbylé nápravy mají rozvodovky rovněž s uzávěry diferenciálu. Koncové převody v kolech mají planetová soukolí.

Podíváme-li se na řízení směru tohoto stroje, najdeme první a třetí nápravy vzájemně mechanicky propojené. Hydraulický posilovač pochází od ZF, z hydročerpadel posilování jsou dvě poháněná od motoru a jedno od pohonu kol. Čtvrtá až sedmá náprava má elektrohydraulické ovládání rejdu podle zařazených programů pojezdu.

Pro potřeby přesného posunutí k dosažení přesné pracovní polohy vozidla umožňuje řízení všech náprav i diagonální posun v obou směrech (tzv. krabí pohyb). Míra rejdu všech režimů po předvolbě řízení se volí prostým natočením volantu.

Zpomalování stroje mají na starosti provozní brzdy zabudované v pohonném řetězci, a to výfuková, retardér na převodovce a na konci hnacího řetězce najdeme ještě elektromagnetickou brzdu TELMO. Provozní brzdy na kolech jsou jen bezpečnostní, parkovací brzdy s posilovačem se nacházejí na kolech 3. až 7. nápravy. Pohodlná kabina řidiče připomíná prostředí komfortního automobilu. Je vybavena vším pohodlím od seřiditelného sedadla po multifunkční displej. Zvláštní ovládací panel je věnován nastavení rejdu všech náprav a volbě režimů pojezdu do oblouku nebo diagonálnímu posunu v žádaném směru, smyslu a vychýlení. K dispozici jeden silniční režim a k tomu šest speciálních. Ten pátý dovoluje zcela individuální nastavení jednotlivých náprav, přičemž počítač ještě zkoriguje případné chyby nastavení, aby nastavení jednotlivých náprav nebylo co do celku nesmyslné.

Systém umožňuje velmi rychlé a snadné ustavení polohy rozměrného vozidla podle potřeby umístění, vyložení jeřábu a potřebného manévrovacího prostoru při zdvihu a manipulaci s břemenem. Zkušený řidič dokáže s vozidlem neuvěřitelně snadno a hbitě manipulovat. Pro režim silničního pojezdu jsou jízdní vlastnosti, zvláště při vysokých rychlostech při přesunu, zabezpečeny systémy ABS a ASR.

TypLiebherr LTM 1400 – 7.1
Podvozek14 x 8 x 14
Kola a pneumatiky14.00 R 25
Světlost podvozku (mm)max. 420, hydraulicky stavitelná 250
Poloměr otáčení vnější (m)15,3
Motor Liebherrvznětový přeplňovaný osmiválec D9408 TI-E
Výkon (kW/ot. za min)440/2100
Točivý moment (N.m/ot. za min)2600/1200-1450
Spojkaspojka měniče toč.momentu
Měnič točivého momentuhydraulický, 1-stupňový
Převodovka mechanickáTC-TRONIC 12+2 s automat. Řazením
Retardérhydraulický, pětistupňový
Koncové převodyplanetová soukolí
Brzdybubnové pneumatické
Největší rychlost (km/h)80
Stoupavost (o)36
Pohotovostní hmotnost vozidla (t)84
Celková hmotnost protizávaží (t)140

Spolupracujeme s TipCars.com
Stát vyhrál v kauze podezřelých restitucí, vracet pozemky po Bečvářově velkostatku nemusí Stát vyhrál v kauze podezřelých restitucí, vracet pozemky po Bečvářově velkostatku nemusí

Stát nemusí vydat Emilii Bednářové a dalším restituentům…

Opozice v pražském magistrátu marně zkoušela odvolat Matěje Stropnického Opozice v pražském magistrátu marně zkoušela odvolat Matěje Stropnického

Pražská opozice se pokusila odvolat Matěje Stropnického…

Číně a Hongkongu poprvé za téměř 30 let klesl úvěrový rating Číně a Hongkongu poprvé za téměř 30 let klesl úvěrový rating

Mezinárodní ratingová agentura Moody's dnes zhoršila…

Číňané ovládli další automobilku: po Volvu získali i Lotus Číňané ovládli další automobilku: po Volvu získali i Lotus

Národní malajsijská automobilka Proton, která se v…

 

Štítky ZF

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 






 
BMW řady 8 je venku: Takhle bude vypadat!

BMW řady 8 je venku: Takhle bude vypadat!

Dnes 14:51

Zbrusu nové kupé BMW řady 8, které ideově navazuje na osmičku E31 z let 1989 až 1999, si světovou premiéru odbude už zítra. V předstihu přinášíme první základní info včetně fotek.




Blesk.cz

Lucie Křížková zdrcená smrtí táty: Čekám, kdy se objeví ve dveřích

Lucie Křížková zdrcená smrtí táty: Čekám, kdy se…

Lucie Křížková (32) momentálně neprožívá šťastné období, zemřel jí tatínek, kterého tolik milovala. Modelka se s…

Řidič vjel na novou silnici, zničil asfalt i svodidla. S dírou v nádrži uháněl pryč

Řidič vjel na novou silnici, zničil asfalt i…

Škodu za šest milionů korun způsobil pětatřicetiletý řidič, který ve středu i přes zákaz vjezdu vyrazil…

 

iSport.cz

Dočkal si v reprezentaci spraví chuť, věří Jarolím. Chce motivovat Pilaře

Dočkal si v reprezentaci spraví chuť, věří Jarolím.…

Na klíčovou kvalifikaci v Norsku (10. června) i přátelské utkání v Belgii o pět dní dříve vybral trenér Karel…

Jarolím vybral tým na Nory. Pojedou mladíci včetně Schicka, dorazí i Dočkal

Jarolím vybral tým na Nory. Pojedou mladíci včetně…

V nominaci fotbalové reprezentace na přípravný duel v Belgii a kvalifikační zápas v Norsku není žádný nováček.…

 

Reflex.cz

Před 40 lety začaly Hvězdné války, podívejte se na unikátní fotografie z jejich zákulisí

Před 40 lety začaly Hvězdné války, podívejte se na…

Vesmírná sága Star Wars, neboli Hvězdné války, nabídla poprvé 25. května 1977 užaslým filmovým fanouškům do té…

Z Normandie přes Ardeny až k nám: Skvělá kniha popisuje cestu Američanů válečnou Evropou

Z Normandie přes Ardeny až k nám: Skvělá kniha…

Pod tímto titulem vydalo domažlické Nakladatelství Resonance v edici Paměť knihu místního patriota Bohuslava…