reklama


Představujeme: Liebherr LTM 1400-7.1 - Obratnost a pracovitost

Představujeme: Liebherr LTM 1400-7.1 - Obratnost a pracovitost

 
 

Mobilní jeřáby jsou náročně konstruovaná vozidla dosahující na vozovce rychlosti až 80 km/h. Tento jeřáb používá firma Švestka.

Společnost Liebherr vyrábí typovou řadu dvaceti mobilních jeřábů od modelu LTM 1030 – 2.1 až po nejtěžší model LTM 11200 – 9.1. jde o jedny z největších kolových jeřábů, a proto jsme se rozhodli jeden z takových na českých silnicích najít a podrobně jej představit.

Poháněné a řízené nápravy těchto unikátních vozidel tvoří dvou- až devítinápravové podvozky. Spolu se značnou světlostí (s dostatečnou mírou jejího nastavení) vozidla disponují výbornou manévrovatelností a průchodností v náročných podmínkách. Jsou poháněny vznětovými přeplňovanými motory Daimler Benz nebo vlastní konstrukce Liebherr s výkonem od 205 do 500 kW.

My jsme se podívali na jeden z největších modelů této řady působících v Česku, mobilní jeřáb LTM 1400-7.1. Ten provozuje firma Švestka. Pohon pojezdu vozidla je svěřen vznětovému přeplňovanému osmiválcovému motoru Liebherr D 9408 TI-E o výkonu 440 kW. Točivého momentu 2600 Nm se dosahuje při otáčkách 1200 až 1450 min-1. Chod motoru je elektronicky řízen datovou sběrnou technologií. Hydraulicky ovládaný teleskopický výložník je konstruován na maximální nosnost 400 tun, základní výškový dosah je 60 m (s příhradovým nástavcem dokonce 84 m), přitom má jmenovitý rádius 3 m. K pohonu funkcí jeřábu slouží vznětový přeplňovaný 4-válcový motor Liebherr o výkonu 240 kW.

Rám vozidla je ve skříňovém provedení se dvěma zabudovanými příčnými šachtami pro čtyři mohutné hydraulicky vysouvatelné a stavitelné opěry. Všechny nápravy mají jednoduchou montáž kol. Jsou hydropneumaticky odpružené s hydraulicky ovládaným blokováním.

Úžasnou konstrukci pohonu tvoří čtyři hnané z celkového počtu sedmi náprav, a to první, třetí, pátá a šestá. Ta třetí náprava je s diferenciálem a uzávěrem, zbylé nápravy mají rozvodovky rovněž s uzávěry diferenciálu. Koncové převody v kolech mají planetová soukolí.

Podíváme-li se na řízení směru tohoto stroje, najdeme první a třetí nápravy vzájemně mechanicky propojené. Hydraulický posilovač pochází od ZF, z hydročerpadel posilování jsou dvě poháněná od motoru a jedno od pohonu kol. Čtvrtá až sedmá náprava má elektrohydraulické ovládání rejdu podle zařazených programů pojezdu.

Pro potřeby přesného posunutí k dosažení přesné pracovní polohy vozidla umožňuje řízení všech náprav i diagonální posun v obou směrech (tzv. krabí pohyb). Míra rejdu všech režimů po předvolbě řízení se volí prostým natočením volantu.

Zpomalování stroje mají na starosti provozní brzdy zabudované v pohonném řetězci, a to výfuková, retardér na převodovce a na konci hnacího řetězce najdeme ještě elektromagnetickou brzdu TELMO. Provozní brzdy na kolech jsou jen bezpečnostní, parkovací brzdy s posilovačem se nacházejí na kolech 3. až 7. nápravy. Pohodlná kabina řidiče připomíná prostředí komfortního automobilu. Je vybavena vším pohodlím od seřiditelného sedadla po multifunkční displej. Zvláštní ovládací panel je věnován nastavení rejdu všech náprav a volbě režimů pojezdu do oblouku nebo diagonálnímu posunu v žádaném směru, smyslu a vychýlení. K dispozici jeden silniční režim a k tomu šest speciálních. Ten pátý dovoluje zcela individuální nastavení jednotlivých náprav, přičemž počítač ještě zkoriguje případné chyby nastavení, aby nastavení jednotlivých náprav nebylo co do celku nesmyslné.

Systém umožňuje velmi rychlé a snadné ustavení polohy rozměrného vozidla podle potřeby umístění, vyložení jeřábu a potřebného manévrovacího prostoru při zdvihu a manipulaci s břemenem. Zkušený řidič dokáže s vozidlem neuvěřitelně snadno a hbitě manipulovat. Pro režim silničního pojezdu jsou jízdní vlastnosti, zvláště při vysokých rychlostech při přesunu, zabezpečeny systémy ABS a ASR.

TypLiebherr LTM 1400 – 7.1
Podvozek14 x 8 x 14
Kola a pneumatiky14.00 R 25
Světlost podvozku (mm)max. 420, hydraulicky stavitelná 250
Poloměr otáčení vnější (m)15,3
Motor Liebherrvznětový přeplňovaný osmiválec D9408 TI-E
Výkon (kW/ot. za min)440/2100
Točivý moment (N.m/ot. za min)2600/1200-1450
Spojkaspojka měniče toč.momentu
Měnič točivého momentuhydraulický, 1-stupňový
Převodovka mechanickáTC-TRONIC 12+2 s automat. Řazením
Retardérhydraulický, pětistupňový
Koncové převodyplanetová soukolí
Brzdybubnové pneumatické
Největší rychlost (km/h)80
Stoupavost (o)36
Pohotovostní hmotnost vozidla (t)84
Celková hmotnost protizávaží (t)140

Spolupracujeme s TipCars.com
Za Stalina! Podívejte se, jak se volalo k volbám v Sovětském svazu Za Stalina! Podívejte se, jak se volalo k volbám v Sovětském svazu

Při devětadevadesátiprocentních volebních úspěších nebyly…

Jihomoravská ČSSD se staví proti Chovancovi. Chce místo něj Tejce Jihomoravská ČSSD se staví proti Chovancovi. Chce místo něj Tejce

Jihomoravská ČSSD dnes na krajské konferenci v Brně…

Auta nabírají na váze. Které modely nejvíce „ztloustly“? Auta nabírají na váze. Které modely nejvíce „ztloustly“?

Auta v průběhu desetiletí ztloustla. Vyrostla nejen…

Skok do neznáma: ruský tisk z Trumpa není nadšený Skok do neznáma: ruský tisk z Trumpa není nadšený

Zdrženlivě až kriticky přistupuje ruský tisk k inauguraci…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

 






 
U BMW končí šéfdesignér. Kam se vydá?

U BMW končí šéfdesignér. Kam se vydá?

Dnes 15:15

Šéfdesignér BMW prý odchází ze své funkce a míří zřejmě na obdobný post u konkurence!




Blesk.cz

Zloděj Pavel, kterého postřelil Milan Kňažko: Hrozila mu amputace!

Zloděj Pavel, kterého postřelil Milan Kňažko:…

Svůj zločin si určitě bude vyčítat až do konce života. Čech Pavel Novotný (49), který se minulý týden vloupal do…

Samsung vyvíjí skládací tableto-mobily Galaxy X1 a Galaxy X1 Plus

Samsung vyvíjí skládací tableto-mobily Galaxy X1 a…

Každý bude něčím osobitý, něčím jiný. Samsung podle jihokorejského zdroje připravuje na příští rok hned dvojici…

 

iSport.cz

Reprezentant Droppa mění klub. Z Ruska jde hrát druhou ligu v Turecku

Reprezentant Droppa mění klub. Z Ruska jde hrát…

Fotbalový reprezentant Lukáš Droppa po konci angažmá v Tomsku zamířil do tureckého Bandirmasporu. Druholigový…

Senzační obrat! Plíšková vyhrála ztracený zápas, dál jde i Strýcová

Senzační obrat! Plíšková vyhrála ztracený zápas, dál…

Tenistka Karolína Plíšková a Barbora Strýcová postoupily do osmifinále Australian Open. Zatímco turnajová…

 

Reflex.cz

Komiksová modrovlasá holčička Hilda se vrací!

Komiksová modrovlasá holčička Hilda se vrací!

Hilda je přemoudřelá holčička odkudsi od trolů. Tedy ze Skandinávie. A protože život na venkově kdesi na dalekém…

Vědci věří, že se jim povede oživit vymřelý druh tygra kaspického

Vědci věří, že se jim povede oživit vymřelý druh…

Jednalo se o jedny z největších kočkovitých šelem, jaké kdy kráčely po zemi. Samci dorůstali délky takřka tří…

 
 
reklama