Představujeme: Liebherr LTM 1400-7.1 - Obratnost a pracovitost

Představujeme: Liebherr LTM 1400-7.1 - Obratnost a pracovitost

 
 

Mobilní jeřáby jsou náročně konstruovaná vozidla dosahující na vozovce rychlosti až 80 km/h. Tento jeřáb používá firma Švestka.

Společnost Liebherr vyrábí typovou řadu dvaceti mobilních jeřábů od modelu LTM 1030 – 2.1 až po nejtěžší model LTM 11200 – 9.1. jde o jedny z největších kolových jeřábů, a proto jsme se rozhodli jeden z takových na českých silnicích najít a podrobně jej představit.

Poháněné a řízené nápravy těchto unikátních vozidel tvoří dvou- až devítinápravové podvozky. Spolu se značnou světlostí (s dostatečnou mírou jejího nastavení) vozidla disponují výbornou manévrovatelností a průchodností v náročných podmínkách. Jsou poháněny vznětovými přeplňovanými motory Daimler Benz nebo vlastní konstrukce Liebherr s výkonem od 205 do 500 kW.

My jsme se podívali na jeden z největších modelů této řady působících v Česku, mobilní jeřáb LTM 1400-7.1. Ten provozuje firma Švestka. Pohon pojezdu vozidla je svěřen vznětovému přeplňovanému osmiválcovému motoru Liebherr D 9408 TI-E o výkonu 440 kW. Točivého momentu 2600 Nm se dosahuje při otáčkách 1200 až 1450 min-1. Chod motoru je elektronicky řízen datovou sběrnou technologií. Hydraulicky ovládaný teleskopický výložník je konstruován na maximální nosnost 400 tun, základní výškový dosah je 60 m (s příhradovým nástavcem dokonce 84 m), přitom má jmenovitý rádius 3 m. K pohonu funkcí jeřábu slouží vznětový přeplňovaný 4-válcový motor Liebherr o výkonu 240 kW.

Rám vozidla je ve skříňovém provedení se dvěma zabudovanými příčnými šachtami pro čtyři mohutné hydraulicky vysouvatelné a stavitelné opěry. Všechny nápravy mají jednoduchou montáž kol. Jsou hydropneumaticky odpružené s hydraulicky ovládaným blokováním.

Úžasnou konstrukci pohonu tvoří čtyři hnané z celkového počtu sedmi náprav, a to první, třetí, pátá a šestá. Ta třetí náprava je s diferenciálem a uzávěrem, zbylé nápravy mají rozvodovky rovněž s uzávěry diferenciálu. Koncové převody v kolech mají planetová soukolí.

Podíváme-li se na řízení směru tohoto stroje, najdeme první a třetí nápravy vzájemně mechanicky propojené. Hydraulický posilovač pochází od ZF, z hydročerpadel posilování jsou dvě poháněná od motoru a jedno od pohonu kol. Čtvrtá až sedmá náprava má elektrohydraulické ovládání rejdu podle zařazených programů pojezdu.

Pro potřeby přesného posunutí k dosažení přesné pracovní polohy vozidla umožňuje řízení všech náprav i diagonální posun v obou směrech (tzv. krabí pohyb). Míra rejdu všech režimů po předvolbě řízení se volí prostým natočením volantu.

Zpomalování stroje mají na starosti provozní brzdy zabudované v pohonném řetězci, a to výfuková, retardér na převodovce a na konci hnacího řetězce najdeme ještě elektromagnetickou brzdu TELMO. Provozní brzdy na kolech jsou jen bezpečnostní, parkovací brzdy s posilovačem se nacházejí na kolech 3. až 7. nápravy. Pohodlná kabina řidiče připomíná prostředí komfortního automobilu. Je vybavena vším pohodlím od seřiditelného sedadla po multifunkční displej. Zvláštní ovládací panel je věnován nastavení rejdu všech náprav a volbě režimů pojezdu do oblouku nebo diagonálnímu posunu v žádaném směru, smyslu a vychýlení. K dispozici jeden silniční režim a k tomu šest speciálních. Ten pátý dovoluje zcela individuální nastavení jednotlivých náprav, přičemž počítač ještě zkoriguje případné chyby nastavení, aby nastavení jednotlivých náprav nebylo co do celku nesmyslné.

Systém umožňuje velmi rychlé a snadné ustavení polohy rozměrného vozidla podle potřeby umístění, vyložení jeřábu a potřebného manévrovacího prostoru při zdvihu a manipulaci s břemenem. Zkušený řidič dokáže s vozidlem neuvěřitelně snadno a hbitě manipulovat. Pro režim silničního pojezdu jsou jízdní vlastnosti, zvláště při vysokých rychlostech při přesunu, zabezpečeny systémy ABS a ASR.

TypLiebherr LTM 1400 – 7.1
Podvozek14 x 8 x 14
Kola a pneumatiky14.00 R 25
Světlost podvozku (mm)max. 420, hydraulicky stavitelná 250
Poloměr otáčení vnější (m)15,3
Motor Liebherrvznětový přeplňovaný osmiválec D9408 TI-E
Výkon (kW/ot. za min)440/2100
Točivý moment (N.m/ot. za min)2600/1200-1450
Spojkaspojka měniče toč.momentu
Měnič točivého momentuhydraulický, 1-stupňový
Převodovka mechanickáTC-TRONIC 12+2 s automat. Řazením
Retardérhydraulický, pětistupňový
Koncové převodyplanetová soukolí
Brzdybubnové pneumatické
Největší rychlost (km/h)80
Stoupavost (o)36
Pohotovostní hmotnost vozidla (t)84
Celková hmotnost protizávaží (t)140

Spolupracujeme s TipCars.com
Puigdemont nechce expremiérský plat. Cítí se stále premiérem Puigdemont nechce expremiérský plat. Cítí se stále premiérem

Sesazený katalánský premiér Carles Puigdemont nebude…

Do vedení Sněmovny chtějí Fiala, Pikal, Okamura, Filip a Hamáček Do vedení Sněmovny chtějí Fiala, Pikal, Okamura, Filip a Hamáček

Na místopředsedy Sněmovny budou kandidovat Petr Fiala…

Akcie CME rostly po zprávě o zájmu CEFC a Penty Akcie CME rostly po zprávě o zájmu CEFC a Penty

Zájem o „planetu Nova“ projevil čínský obr CEFC. Má dost…

 

Štítky ZF

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii

Minulý týden se vůz začal vyrábět, dnes známe jeho…

Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače

Z brzdových systémů současných aut s motory pro normu…

 





 
Tahle střela chce být přemožitel extrémně rychlé Tesly Roadster. Staví ji... Číňané!

Tahle střela chce být přemožitel extrémně rychlé Tesly Roadster. Staví ji... Číňané!

Dnes 18:53

Tak to netrvalo dlouho! Jen krátce po představení nové generace Tesly Roadster přichází auto, které chce být ještě rychlejší než ona. Opravdu má šanci na realizaci?




Blesk.cz

Z Košic do Vatikánu po svých: Kněz Gombita běžel za chudé

Z Košic do Vatikánu po svých: Kněz Gombita běžel za chudé

Odhodlání, solidarita a pomoc jeden druhému – bez toho by to podle faráře Petra Gombity nešlo. Spolu s běžci…

Za znásilnění v Česku padají jen podmínky. I když je obětí zvrhlíka dítě

Za znásilnění v Česku padají jen podmínky. I když je…

Velká část pachatelů, které soudy v Česku loni odsoudily za znásilnění, dostala podmínečný trest. Ve většině…

 

iSport.cz

Kouč Celtiku se opřel do PSG: Výsměch fair play. Historii si nekoupíte

Kouč Celtiku se opřel do PSG: Výsměch fair play.…

Souboj připomínající bitvu bezmocného Davida s obrovitým Goliášem. Fotbalisté skotského Celticu nastoupí ve…

Jágr o nové roli v Calgary i talentu, který ho ohromuje každý večer

Jágr o nové roli v Calgary i talentu, který ho…

Hokejový útočník Jaromír Jágr se v minulých dnech představil ve dvou bývalých působištích, ale žádnou nostalgii…

 

Reflex.cz

Předsedou Poslanecké sněmovny se stal Radek Vondráček z Babišova ANO

Předsedou Poslanecké sněmovny se stal Radek…

Předsedou Sněmovny dnes zvolili poslanci jejího bývalého místopředsedu Radka Vondráčka (ANO). V tajné volbě…

Tolik nul nespočítáte: Končící prezident Zimbabwe přesvědčivě ukázal, proč netisknout peníze

Tolik nul nespočítáte: Končící prezident Zimbabwe…

Robert Mugabe, prezident Zimbabwe a vydavatel stobiliónové bankovky, po měsících tlaku rezignoval. Po třiceti…