Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Schwarzmüller: Plachtové návěsy - Široký záběr

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)
Kvalita a parametry tažných motorových vozidel rozhodují značnou měrou o hospodárnosti provozu celých souprav.

Na stránkách našeho časopisu často seznamujeme své čtenáře s novinkami ze světa stavby užitkových, mimo jiné i přípojných vozidel. Ta možná z pohledu nezainteresovaného čtenáře nejsou až tak atraktivní jako motorová. Každý přepravce ale ví, že právě díky vhodně, nebo nevhodně zvoleným přípojným vozidlům se mnohdy rozhoduje o tom, kterou zakázku může získat a kterou ne, do jaké míry bude moci soupravu dobře vytížit a využít. Kvalita i parametry tažných vozidel ovlivňují hospodárnost provozu souprav i jejich spolehlivost. Navíc rozhodují o podmínkách pro práci řidičů. Přípojná vozidla pak jednoznačně definují téměř všechny parametry týkající se možností přepravovaného nákladu.

Zabýváme-li se přípojnými vozidly, často zmiňujeme značku Schwarzmüller, která díky svému tuzemskému výrobnímu a servisnímu zázemí v České republice už značně zdomácněla. Značka Schwarzmüller dominuje již dlouhou dobu statistice prodeje na místním trhu a vykazuje trvale i značný růst výroby a ostatních nabízených služeb. I dnes bychom Vás chtěli s některými novinkami „z dílny“ této renomované značky seznámit.

Díky pokračujícím procesům v ekonomice a jejímu růstu potřeba přepravy zboží neustále narůstá a klade tak trvale stále vyšší nároky na vlastnosti přípojných vozidel a jejich technické parametry. Tento trend je velice neúprosný a týká se zejména požadavků na přepravované objemy a hmotnosti nákladů. Na našich silnicích se tedy už trvale „usadila“ vozidla typu „Low Deck“, „Mega“ či jiných označení, schopná v provedení návěsu dosahovat vnitřního objemu i přes 102 m3. Bývají velmi často využívána při přepravách zboží uskladněného ve speciálních přepravních paletách, tzv. „Gitterboxech“, typických např. pro oblast dílů pro automobilový průmysl. Pro takové přepravy se dnes běžně vyžaduje vnitřní užitečná ložná výška návěsů 3 m a velmi žádaným prvkem se stala možnost přizvedávání celé střešní konstrukce vozidla při manipulaci s nákladem.

Superlehké valníky

Další požadavek představuje vysoká užitečná hmotnost vozidel, která při dané celkové hmotnosti vyvolává nutnost neustálého snižování vlastní hmotnosti vozidel. Právě v tomto parametru je značka Schwarzmüller velmi úspěšná a svým uživatelům nabízí opravdu maximum, které lze za současného stavu techniky a při zachování jiných důležitých vlastností vozidel reálně splnit. Nedávno začala firma Schwarzmüller nabízet na českém trhu valníkové návěsy v tzv. superlehkém provedení. Tato vozidla jsou vybavena nově zkonstruovaným odlehčeným rámem a bývají v maximální možné míře vybavena doplňky vyrobenými z lehkých kovů. To se týká např. disků kol, zásobníků tlakového vzduchu, sloupků, předního a zadního čela, částí nástavby.

V základním provedení má takové vozidlo samotné vlastní hmotnost nepřesahující hodnotu 5.400 kg a při celkové hodnotě 35 000 kg tak disponuje užitečnou hmotností minimálně 29 600 kg. Další variantu tohoto superlehkého vozidla tvoří provedení s rámem, obsahujícím 7500 mm dlouhé a do jeho horní plochy zapuštěné prizmatické lůžko (v němčině označované jako tzv. Coilsmulde), které umožňuje přepravu nákladů kruhového nebo válcového tvaru. Taková vozidla jsou nepostradatelným pomocníkem při dopravě svitků plechu, kabelových cívek nebo třeba velkých rolí papíru. V případě klasického nákladu nevyžadujícího uložení do prizmatického lůžka se příslušná část podlahy prostě překryje podlahovými deskami a vozidlo slouží zcela standardním potřebám.

Zesílený, přesto lehký

Uložení nákladu do prizmatického lůžka pochopitelně mnohem více zatěžuje konstrukci rámu vozidla, neboť celá délka nákladu se rozloží na jeho mnohem kratší délce. Rám tedy musí být více vyztužen a robustněji dimenzován. Přesto ale takový návěs z produkce Schwarzmüller váží jen 5900 kg a svému uživateli i při této koncepci poskytuje užitečnou hmotnost 29 100 kg. Obě výše popsaná vozidla je pochopitelně možné objednat se všemi obvyklými doplňky a v každé variantě provedení. Návěsy tedy mohou mít systém přizvedávání střešní konstrukce (mechanicky nebo hydraulicky), speciální vodicí a kotvicí ocelové profily v podlaze, umožňující snadnou manipulaci s nákladem a jeho bezpečné uložení a zajištění atd.

Tandemy

Nemůžeme také opomenout zmínit tandemové soupravy, které se v posledních zhruba třech letech staly velkým „hitem“ autodopravců. Společnost nabízí velké množství variant provedení nástaveb i přívěsů, točnicových nebo tandemových, speciálních pro stavebnictví s množstvím různých kotevních ok v podlaze či externími ochrannými sloupky pro bezpečný transport například trubek nebo ocelových prutů. V nabídce nechybí ani valníkové soupravy s vlastní zvedací plošinou využitelnou převážně při rozvozech nápojů, tandemové soupravy s možností průjezdu vysokozdvižného vozíku až na nástavbu při zadním nakládání nebo tandemové soupravy s nakládáním na podlahu i druhého patra.

Všechna valníková vozidla produkovaná firmou Schwarzmüller splňují základní předpisy směrnice bezpečné nakládky a transportu zboží vydané v EU, na přání zákazníků však firma dokáže vyhovět jejich přání a základní vybavení vozidel rozšířit ještě o speciální úchyty či bezpečnostní konzole dle povahy převáženého materiálu. Je však třeba si uvědomit, že za uložení, ukotvení a transport nákladu odpovídá vždy dopravce, ne výrobce. Dopravce je povinen řídit se Metodikou správného a bezpečného ukotvení nákladu vydanou firmou Dekra.

Doprovodné služby

Firma Schwarzmüller poskytuje nejenom prodej širokého sortimentu plachtových valníkových návěsů, ale i následné služby v jejich provozu. Má k tomu vytvořené velmi kvalitní technické zázemí. Servisní technici a prodejci náhradních dílů jsou k dispozici ve dvousměnném provozu 5 dní v týdnu, po dohodě je možno objednat servisní práce i na víkendové dny.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)