Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scion bbX

Michal Fokt
Vzhledem k horké aktualitě, kterou je oznámení jména a doby začátku působení nové značky koncernu Toyota jsme se rozhodli seznámit vás s dvojicí konceptů, z nichž vzejdou první sériové automobily se logem Scion na kapotě.

Jak jsme vás již informovali v sekci "news", na autosalonu v New Yorku se prezentovala nová značka Scion, která bude po Toyotě, Lexusu a Daihatsu čtvrtým členem japonského koncernu. Tento benjamínek bude operovat na americkém trhu a zaměří se na zákazníky mladší 25 let.

Zajímavým konceptem, který by si měl najít cestu k majitelům ještě teplých řidičských průkazů, je pětidveřové kombi bbX. Nebo je to hatchback, či snad kompaktní MPV, nebo dokonce sportovní vůz? Automobil s výrazně hranatými tvary karoserie může být považován za kterýkoliv z těchto automobilů, a právě jeho multifunkčnost by mohla teenagery v USA nadchnout stejně, jako ty japonské. bbX je totiž bráškou sériového, automobilu Toyota Black Box, který je na domácím trhu velmi populární a bbX se od něho liší vlastně jen volantem na té "správné" straně, a o poznání agresivnějším vzezřením přídě. Mohutný nárazník se spoilerem a rozměrným vstupem pro přístup vzduchu k chladiči určitě vzbudí patřičný ohlas, stejně jako masivní prahové nástavce, křidélko nad zadním oknem a sedmnáctipalcová litá kola, obutá do pneumatik 215/45, které se do malých výkrojů blatníků vejdou jen tak. Scion bbX je dlouhý 3988 mm, bez obřího předního nárazníku by však měl 3825 mm (délka modelu Black Box), široký 1690 mm a vysoký 1600 mm (oproti Toyotě BB snížen o 40 mm). Rozvor 2500 mm zůstal zachován, rozchod předních a zadních kol byl mírně zvětšen, výsledná čísla však nejsou uvedena (Toyota má 1450 mm vpředu a 1435 mm vzadu).

Interiér konceptu je vybaven kůží obšitým volantem a sedadly s výrazným profilováním, volič samočinné čtyřstupňové převodovky je umístěn na středovém tunelu. Strohé a hranaté tvary odpovídají celkově spartánskému pojetí celého vozu. Rychloměr a otáčkoměr jsou sdruženy v jediném masivním "budíku", umístěném uprostřed přístrojové desky.

Zatímco Black Box jezdí v Japonsku alternativně s pohonem předních, nebo všech kol, pro americký bbX byla určena jen prvně jmenovaná varianta. Japonský model má také k dispozici tři motory, a to dva pro model s pohonem předních kol - 1,3 l/65 kW při 6000/min s točivým momentem 123 N. m při 4400/min a 1,5 l/81 kW s točivým momentem 143 N. m při 4200/min. Jedna pohonná jednotka se dodává pro verzi 4x4, a to motor 1,5 l/77 kW při 6000/min s točivým momentem 138 N. m při 4200/min. Pro náročný americký trh byla pochopitelně zvolena nejvýkonnější jednotka, tedy 81kW patnáctistovka s rozvodem DOHC. Palivová nádrž pojme 45 l benzinu, spotřeba ani dynamické parametry nejsou bohužel známy, ale vzhledem k tomu, jak dokáže "zacvičit" motor 1,5 l/78 kW s Yarisem TS, svezení to rozhodně bude sportovní.

Automobil, který bude z konceptu bbX vycházet se začne v USA prodávat v červnu příštího roku.

Michal Fokt