Diskuse

Škoda Vision X a její unikátní CNG hybridní pohon. Exkluzivně o něm víme vše!

28.2.2018

Koncept Vision X nakonec není jen předobrazem nového škodováckého crossoveru, ale představí ještě jednu významnou novinku. V Mladé Boleslavi totiž vyvinuli CNG hybrid, který výhledově dostane většina malých a kompaktních modelů koncernu Volkswagen.

 

  • 84 Reagovat !

    foto milan3

    milan3 28.02.  08:13

    S křížkem po funuse?

    Je to opravdu chválihodné!
    Bohužel i nenáviděný Hyundai je o několik světelných let vpřed, má vyvinuté elektromobily,
    hybridní pohony a hlavně plně funkční vodíkový vůz včetně funkčního autonomního řízení.
    Kdy se něčeho podobného dočkáme v evropě? :-( Tím nemyslím jenom Škodu a WV ale i ostatní automobilky. :-)
    • 104 Reagovat !

      foto Horst-Fuchs

      Horst Fuchs 28.02.  08:22

      « Re: S křížkem po funuse?

      No, elektroauta jsou sice pěkná, ale kromě Norska reálně stěží prodejná. Tento hybrid se snaží vymáčknout ze stávajících již existujících stavebnicových prvků to nejlepší. Osobně se mi to velmi líbí, snad se dostane i do výroby, i když k tomu bude asi ještě velmi dlouhá cesta. Což je docela škoda, ale koncern prostě s hybridy hodně zaspal.
      • 82 Reagovat !

        foto MOJE-JMENO

        MOJE JMÉNO 28.02.  08:52

        « Re: Re: S křížkem po funuse?

        Za stávající situace jsem tvrdý odpůrce elektroaut. Nicméně tento kříženec docela smysl dává a marně přemýšlím nad nevýhodami tohoto řešení. Za mne první dojem :yes:
        • 10 Reagovat !

          foto Kharl-ANTIDIESEL

          Kharl.ANTIDIESEL 28.02.  10:56

          « TO ABYCH NAPRAVIL TADY TU TROLINU ;)

          jj
          SOUDRUZI NAŠE STRANA A VLÁDA ROZHODLA ;-) tak za:
          1) 700 bar vodíkový pojízdný bomby [odkaz] na silnicích jsou blbost, korupční zhovadilost světových korporací o tom jak vás zas a jenom vodrbat ;-)
          2) 200 bar zemák pojízdný CNG bomby na pozemních komunikacích [odkaz] je zas a jenom mmrtě serepetiček co se může podělat obzvlást pokud to bude mít rezatý vocelový nádrže >:D a ZKUŠENOSTI?? [odkaz] ;-)
          3) proč to dělat složitě když to jde jednoduše elektro [odkaz] ? jen proto aby se pár papalášů u koryta pakovalo ;-) rozum do hrsti zabedněnci nač dědky vydržovat, pokrok nezastavíš [odkaz] [odkaz] [odkaz]
          >:D
          >:D >:D
          >:D >:D >:D
          >:D >:D >:D >:D
          >:D >:D >:D >:D >:D
          >:D >:D >:D >:D >:D >:D
          >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D :yes:
    • 50 Reagovat !

      foto Bubaq

      Bubáq 28.02.  09:00

      « Re: S křížkem po funuse?

      Dobrý den, Milane.
      Chci jen nekonfliktně připomenout, že škodovka není ten subjekt, který by nenáviděl.... To spíše kampaně Hyundai v ČR v posledních letech vykazují známky poruchy duševního zdraví u jejich zadavatelů.
      Ale jinak máte samozřejmě pravdu, Hyundai má velký náskok v oblasti alternativních pohonů. VAG- jako obvykle- čeká, až ostatní všechno podstatné vynaleznou, aby to pak mohl úspěšně prodávat řádově většímu počtu zákazníků (myšleno v Evropě).
      • 21 Reagovat !

        foto Toky1

        Toky1 28.02.  09:13

        « Re: Re: S křížkem po funuse?

        Pekné od nich že to vyvinuli. Už len na to dať cenu takú aby si to aj niekto kúpil. Lebo robiť vývoj pre 20 predaných áut s tým, že vďaka tomu majú očko u emisného euroúradníka prípadne aj s dotáciami mi príde akurát tak ako vychcanosť.
        • 10 Reagovat !

          foto Kharl-ANTIDIESEL

          Kharl.ANTIDIESEL 28.02.  11:10

          « Re: Re: Re: S křížkem po funuse?

          VŠECKO JSOU TO BLBÁKOVINY o tom hoši, jak vás nejvýnosněji podojit >:D zbytečný nad tím diskutovat, automobilky nikdy nebyli vaši kámoši ale jenom marketing, to je jejich filozofie a ksichtění do časáků ignorujte :-)
          Tak mě teda rozumě řekněte co je špatně na tom koupit lehce jetý levný elektromobil za 300 papírů a tiše si s ním jezdit za 0,5 až 1Kč na 1km bezservisně (je to temeř nový auto 50tis km...) do práce a kolem komína z5t [odkaz] ?? :-) ;-) ;-) ;-) :-) :-) >:D >:D >:D :yes:
      • 13 Reagovat !

        foto milan3

        milan3 28.02.  09:24

        « Re: Re: S křížkem po funuse?

        Ne rozhodně jsme to nemyslel tak, že by Škoda nenáviděla Hyundai, spíše myšleno - lidé.
        Averzi si získal svojí pro mě hloupou a nedůstojnou kampaní. Ta jejich auta nejsou tak špatná aby museli používat tak hloupou kampaň. :-)
        Jinak to co udělala Škoda, ano konečně dává smysl. Ještě sice existuje pořád levnější a hodně efektivní řešení a to je provoz na LPG, to bohužel Škoda díky přechodu na přímý vstřik nemůže použít. Ale jo proč ne, za mě :yes:
        • 50 Reagovat !

          foto removed

          removed 28.02.  10:09

          « Re: Re: Re: S křížkem po funuse?

          Kombinace Hybrid a CNG je chytrý a logický krok. Osobně je mi velmi sympatický. Funguje ihned, nezatěžuje infrastrukturu a zemní plyn je při spalování efektivnější, než konvenční paliva. Pohon na zkapalněný plyn vývojem prochází již několik desetiletí, po technické stránce by tedy neměl být žádný problém.
          Vodík a elektromobilita jsou možná pohony budoucnosti, ale v současných reáliích se jedná (a bude to trvat ještě tak 20 let) o okrajovou záležitost pro pár miliónů nadšenců. Určitě lze vnímat snahy automobilek o představení elektro a vodíkových pohonů jako řadu pozitivních kroků, ale dle mého se jedná spíše o marketingový tah. Zmiňovaní Korejci tím poslední roky dávají jasný vzkaz „Berte nás vážně“. A já je tedy vážně beru.
          Co se týká reklamní kampaně na Hyundai v českých zemích, jedná se o podprahovou propagandu (čili to už ani není reklama v pravém slova smyslu). Každý se s touto propagandou vyrovnává po svém. V zásadě je ale třeba si uvědomit, že za touto propagandou stojí Češi, nikoliv Korejci.
          Naopak se mi líbí, že zastoupení Škoda na tuto propagandu nijak nereaguje, možná pár ješitných jedinců a novinářů, které lze těžko označit za nestranné. Ale v globále to ticho ze strany Škoda je spíše pozitivní, protože by se pak Hyundai snadno mohl přenést do roviny mučedníka. A každého skutečného fandu automobilů beztak zajímá, „jak to jede“. A současný Hyundai/Kia jede dobře.
          • 10 Reagovat !

            foto kesumb

            kesumb 28.02.  10:34

            « Re: Re: Re: Re: S křížkem po funuse?

            Rozumný příspěvek, reklamní kampaň našeho zastoupení je odpad a to nemluvím o různých emailech "kupte si do firmy konečně dobrý auto...". Celý je mi to neuvěřitelně proti srsti a nechápu, proč tím ty auta shazují.
          • 21 Reagovat !

            foto -Karel-

            _Karel_ 28.02.  12:12

            « Re: Re: Re: Re: S křížkem po funuse?

            Pěkně napsáno. Jen drobnost - reklamy sice vymýšlí češi, ale vzhledem k tomu, jak korejci podrželi Vošického, když tu bouchli saze mezi prodejci a jím....
            Pro mě je to jejich odpovědnost. Jejich auta rozhodně uznávám, ale trochu by se mi eklovalo dát jim vydělat.
            • 10 Reagovat !

              foto removed

              removed 28.02.  13:18

              « Re: Re: Re: Re: Re: S křížkem po funuse?

              Já tě chápu Karle. Víme prd, jaké informace obsahuje pravidelný report z CZ na polostrov. Mohou ho třeba nějak ohýbat, může obsahovat pouze čísla, může tam být nějaký politický tlak. Je to obrovská korporace. Každá veliká korporace má politický systém a dle mého je ten „jeden pán“ z řady těch vlivných, které není jednoduché jen tak odstrčit od korýtka. Koneckonců, těch pokusů už tady bylo… Jeho pozice je zkrátka silná a určitě v tom jsou aspekty, které se mimo korporaci na veřejnost nikdy nedostanou – nevyjímaje z toho ani vazby na státní správu a podobně. Ale to už spekuluji, respektive trochu zrcadlím mou zkušenost z podobně velké korporace. Zjednodušeně řečeno, některé důležité kontakty bez některých lidí přestávají fungovat, přeruší se. A v tvrdých číslech jakýkoliv morální aspekt nehledej. Je to idealistické. Fajn je to, že ty sám můžeš (a máš) jasno v tom, že za stávajících podmínek jim svoje koruny nedáš.
              Pak jsou tu ale větší firmy, které nějaká reklama či propaganda ani moc nezajímá. Zajímají je zase jenom tvrdá čísla. A na ty Hyundai vcelku úspěšně cílí. Stejně tak na lidi, kteří si opravdu nemohou dovolit dát peníze za jinou značku i když by moc chtěli… protože je zkrátka nemají.

          • 11 Reagovat !

            foto twistedTSD

            twistedTSD 28.02.  12:19

            « Re: Re: Re: Re: S křížkem po funuse?

            Souhlasím. Nechci snižovat význam investic do elektromobility nebo vodíku, ale elektrická Kona asi nemá za cíl přinést nějakou revoluci na poli dopravy a dnešní vodíkové pokusy už vůbec ne. CNG (mild)hybrid si dovedu představit jako velmi aktuální způsob, jak bojovat s brutálními emisními limity bez toho, aby se sahalo k neúměrně drahým a špatně rozšiřitelným technologiím. Ale kdoví, kam se to bude ubírat.
            • 00 Reagovat !

              foto -StenLi-

              .StenLi. 28.02.  17:53

              « Re: Re: Re: Re: Re: S křížkem po funuse?

              Tieto CNG mild hybrid pokusy s dodatocnym elektromotorm a prevodovkou na zadnej naprave su praveze ovela horsie riesenie emisnych limitov. Je to len skomplikovanie a znizenie efektivity a pohodlia obsluhy overeneho plnohodnotneho hybridneho systemu. Preco si pani v Skodovke myslia ze najvacsia automobilka sveta ktora investuje do vyvoja 1 milion dolarov denne a preto vedie v alternativnych pohonoch neuprednostnila tuto "uzasnu" CNG mutaciu? Mnohi sa stazuju ze VW len kopiruje overene koncepty a ked tu jeden ma tak nepochopitelne nekopiruje.. aj preto ich Kia/Hyundai dobieha stale viac a viac.
              • 00 Reagovat !

                foto -MT-

                _MT_ 01.03.  11:30

                « Re: Re: Re: Re: Re: Re: S křížkem po funuse?

                Rozpočet VW na výzkum a vývoj dosahoval nějakých 13 miliard euro ročně (před gatěmi). :-)

                Nabízí Toyota v EU nějaké auto na CNG? Neříkali náhodou u Toyoty, že výhodou hybridní technologie je, že se dá aplikovat na jakýkoli pohon (tedy jiný než elektrický)? CNG je dnes příliš okrajové. Ale aplikovat to na to lze a spotřebu to sníží.

                U CNG hybridu bude problém hmotnost a prostor. Samotné nádrže jsou problém. Natož navíc baterie. Asi proto tu mají Li-ion.

                Podle mne je tam ta zadní jednotka proto, aby tomu mohli říkat pohon všech kol. Normálně by pohon obstarával právě startér/ generátor. A jelikož to má být schopno jet čistě na elektřinu, je to dokonce full hybrid. Což také umožňuje ta zadní jednotka; u pohonu přes BSG by se musela točit kliková hřídel, což není žádoucí, takže by ten MG museli posunout za spojku k převodovce. Ale jak říkám, podle mne prostě chtěli čtyřkolku. Jak ostatně zaznělo, kardan jim nejde dohromady s nádržemi na CNG. Jinak mohli zadní jednotku vynechat, ušetřit 40 kg a jediné, o co by přišli, by byl EV režim (a to mohli vyřešit použitím jiného MG; předpokládám, že tam pořád mají 12 V startér).

                Jen nevím, čím že to má být zkomplikování, snížení efektivity a pohodlí obsluhy. Copak má RX u zadní nápravy? Zkomplikování bych asi bral hlavně v tom, že používají klasickou převodovku. Na druhou stranu, řešení Toyoty je sice mechanicky jednoduché, ale jednoduché ani náhodou není (jak zjistil například Ford). A Toyota je v tomhle výjimkou. Běžně automobilky staví hybridy kolem konvenčnějších samočinných převodovek.
                • 00 Reagovat !

                  foto -StenLi-

                  .StenLi. 01.03.  15:02

                  « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: S křížkem po funuse?

                  Toyota CNG/LPG neponuka ale niekde som som videl statistiku ze cca 3% hybridov si ludia nechaju prerobit. Ja som kvoli cene prerabky, akresivite plynu na kovove casti motora a aj tak nizkej spotrebe o prerabke ani neuvazoval.

                  Nevyhody tohto Skoda riesenia:
                  - zbytocna prevodovka na zadneja naprave navyse a smiesne slaby motor ci uz na pohon alebo rekuperaciu
                  - nemoznost vyuzivat celu kineticku energiu na rekuperaciu, iba to co ostane po brzdeni motorom, nemoznost rekuperovat naplno a zbytok energie brzdit motorom a az pripadny prebytok brzdit kotucovymi brzdami
                  - bez motora a prevodovky v zadu ziadny EV rezim
                  - menej efektivna prevodovka - motor pracuje castejsie v neoptimalnych otackach
                  - nemoznost plne variabilne rozdeovat silu ICE medzi kolesa a generator a chybajuci trakcny motor pri 2x4 verzii.
                  - komfort rozjazdu a prepinania medzi D a R u DSG neporovnatelne nizsi ako superplynuly chod a prechod medzi D a R (iba elektricky)
                  - menej kultivovany start ICE

                  V tomto Skoda mild hybride nevidim ziadne vyhody oproti uz existujucemu VW hybridu s 27PS elektromotorom v DSG z Jetty alebo silnejsiemu plug-in hybridu GTE z Passatu a Golfu.

                  Inac aj Chevrolet Volt (nieco medzi REXEV a Hybridom) pouziva planetovu prevodovku ako THS s malymi odlisnostami..

                  Ako to zistil Ford?
                  • 00 Reagovat !

                    foto -MT-

                    _MT_ 01.03.  15:34

                    « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: S křížkem po funuse?

                    Ta převodovka asi nebude zbytečná, jinak by ji tam nedávali. Předpokládám, že takhle to bude menší, lehčí anebo levnější. Vzhledem k nádržím okolo očekávám, že jim šlo hlavně o rozměry. Možná i o hmotnost, protože, jak jsem napsal, jsou nádrže na CNG celkem těžké a už takhle je ten zadek pořádně zatížený (pokud však v sérii skutečně přesunou baterie z pod sedaček pod kufr, tak asi hmotnost nebude kritická; na druhou stranu právě lehčí zadní jednotka mohla přispět k tomu, aby to bylo možné). A cena se řeší vždy a všude. :-)

                    Rekuperace je hodně limitovaná baterií. Tady mají Li-ion, což je celkem slibné (některé jsou v tomhle opravdu dobré). Záleží jen, kolik jsou ji ochotni naložit. V tomhle nelze porovnávat výkony generátorů. Třeba první Prius byl známý tím, jak ho limitovala baterie.

                    Jak jsem napsal v jiném příspěvku, je možné převodovku hodit do režimu plachtění a brzdit zadním motorem. V článku se o tom nepíše, ale nabízí se to.

                    "bez motora a prevodovky v zadu ziadny EV rezim" Nechápu. Ten motor tam je. A ten systém je tak slabý, že si nejsem jistý, jestli má smysl ho dělat full hybridem. Tady to dostali zadarmo, ale jak říkám, smyslem si jistý nejsem.

                    Proč bys nemohl plynule dělit výkon mezi pohon auta a generátor? Je to přeci otázka řízení generátoru. Co zbyde, jde na kola. Jako u běžných alternátorů. U FWD verze pohon obstarává přímo BSG (ta věc na řemenu) - je to motorgenerátor, prostě místo generování bude motorovat. :-) Psal jsem to už v příspěvku, na který reaguješ. To je u těchto systémů naprosto normální řešení.

                    I tohle se umí rozjet na elektromotor. Jen nevím, jestli to bude v praxi použitelné. Nehodlám lechtat pedál. A jak můžeš vědět, že bude start méně kultivovaný?

                    A proč by měl mít nějaké výhody? Jak jsem napsal, podle mne jim šlo o pohon všech kol. Takových konceptů už za ty roky ukázali. Na předku vzali řešení, které má VW připravené pro sérii (bude celkem jistě např. v Golfu 8).

                    Zjistil to tak, že si tu převodovku pokusil vyrobit. Ta převodovka je dobře známá, vymysleli ji v 60. letech. Tenkrát se ji nepodařilo nikomu udat. Až Toyota ji úspěšně oprášila. Ale jak u Fordu zjistili, řídící elektronika pro ni není triviální. Takže si od Toyoty nakonec koupili licenci. :-)

                    Volt byl normální plug-in hybrid. Oni totiž původně počítali se sériovým hybridem bez mechanického spojení. Aby pak zjistili, jak příšernou spotřebu to má. Takže nakonec vzali převodovku jako Toyota a zkomplikovali to, aby umožnili další jízdní režimy a alespoň se přiblížili tomu, co slibovali. Říkat tomu jinak než plug-in hybrid, jsou pro mne marketingové žvásty (aby se odlišili).
        • 00 Reagovat !

          foto -MT-

          _MT_ 01.03.  11:02

          « Re: Re: Re: S křížkem po funuse?

          Ale může. Dříve dokonce bylo v plánu na MQB (tedy OIII/ G7/ etc.) pokračovat v LPG vedle CNG. Podobně bylo v plánu dál podporovat E85. Jen ty plány seškrtali a zůstalo z dříve plánovaných alternativ jen CNG. Naopak přibyly elektromobily a plug-in hybridy, s kterými se tenkrát nepočítalo (alespoň si je z dokumentů o MQB nevybavuji).
    • 12 Reagovat !

      foto RS

      RS 28.02.  09:31

      « Re: S křížkem po funuse?

      Nejde tu o Hyundai ani o Škodu či VW, ale s těmi světelnými roky bych byl opatrný.
      Jen aby to nebyly spíše světelné roky bokem než vpřed.
      K předposlední větě bych podotkl snad jediné. Snad se něčeho podobného nedočkáme nikdy.
    • 11 Reagovat !

      foto jiras-

      jiras_ 28.02.  12:15

      « Re: S křížkem po funuse?

      Jako fajn, muzou nabizet i pohon na uran, ale k cemu to je, kdyz na to (zatim) neni trh? H ma sice fajn reklamu, ale to je tak vse. Koho dnes zajimaji zasluhy Fiatu na dieselech, primy vstrik, rozvoj common railu? Mnohem vic si na tom nahrabal koncern. Ukazana plati, vzdy a vsude.
  • 42 Reagovat !

    foto Freddka

    Freddka 28.02.  09:39

    Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

    Prijde frajer k prodejci aut a rika:

    Dobry den, chtel bych jeden fakt tezkej hybrid s malickou baterkou, kterej bude tak trochu ctyrkolka, kdyz ma zrovna nabito.
    Na benzince bych chtel ke dvema stojanum!!!
    A udelejte to prosim tak, aby ty nadrze a baterky zabraly co nejvetsi cast auta. Jo a udelejte to auto co nejtezsi na zadek.
    A nechci tam videt zadny efektivni reseni jo, zadny milleruv nebo atkinsonuv cyklus, zadny hyperefektivni e-cvt, nic takovyho!

    Jeste vcera by se zacali smat na cely autosalon, ale dnes uz ne - odpoved by dnes byla s vaznou tvari: “uz na tom nesmyslu pracujeme”.

    PS: V pristim dile uvadime zakaznika, ktery chce jeste tezsi plugin hybrid, ale je to masochysta a pozaduje travit svuj zivot u trech stojanu - elektrika, benzin i plyn! :-)))
    • 30 Reagovat !

      foto nalimer

      nalimer 28.02.  09:57

      « Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

      Správny koment.
      Akoby niekto povedal "Chcem za manželku slušnú ženu, ale aby bola taká lehká *..."
    • 12 Reagovat !

      foto Emel

      Emel 28.02.  11:01

      « Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

      On bude čtyřkolka i když nabito nemá, aspoň teoreticky bude umět směrovat energii z generátoru přímo do zadního elektromotoru, bude to takové 4x4 by wire.

      1.5TSI 96kW sama o sobě v Millerově cyklu pracovat umí, ale verze na CNG... tam nevím.

      Nevím proč fakt těžkej... řešení 4x4 bude bez kardanu relativně lehké, baterie s danou kapacitou by měla být do 10kg.
      • 01 Reagovat !

        foto Ted

        Ted 28.02.  12:46

        « Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

        generator se spickovym vykonem 1,5kw bude asi tezko on-line napajet zadni elektromotor. ale papir snese hodne...
        • 10 Reagovat !

          foto Emel

          Emel 28.02.  13:23

          « Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

          Jak jsi přišel na 1.5kW? 1.5kWh je kapacita baterie, ale to s výkonem generátoru nesouvisí, ne?

          Jinak... určitě to nebude na nějakou jízdu powerslidem, ale na nějaké vyjetí ze závěje by možná i pár kW mohlo píchnout.
          • 00 Reagovat !

            foto Ted

            Ted 28.02.  15:54

            « Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

            vykon jsem odhadl, ale s takovouto baterii to asi nebude daleko od pravdy. navíc bude záviset na otáčkách, takze ono zminene on-line napajeni při vybitem akumulatoru by zajistovalo jen opravdu minimalni vykon. on ani ten spickovy nestoji za rec.
            je to proste hybrid s minimalistickym aku (kolik ma první generace priusu 8 kwh?) a cely zbytek clanku je jen humbuk kolem niceho.
            CNG je podobne dostupne, jako nabíječky, ale flotilovy emise to asi snizi :-)
            a lidi dneska delaj rozhodnuti na zaklade blabolu bezne.
            • 01 Reagovat !

              foto Emel

              Emel 28.02.  16:09

              « Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

              Taky můžeš zapnout motor a počkat minutu, než se aku trošku nabije. 1,1kW tak dává běžný altík (80A při 14V), tady s 48V sítí se možná dokážou dostat na lepší hodnoty.

              Je jasné, že to není plnohodnotná 4x4. Ale pro takové ty aplikace "třikrát do roka jedu na hory a při té příležitosti se potřebuju jednou rozjet do zasněženého kopce" by to mohlo být adekvátní. Vem si, že většina aut v té třídě (malé SUV / Cross) žádnou 4x4 nemá... a tohle je zase o dost lepší než nic (podle mě).
              • 00 Reagovat !

                foto -StenLi-

                .StenLi. 28.02.  17:58

                « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                Poriadny elektromotor/generator mal byt pripojeny k prevodovke ako v poriadnom hybride, toto je velmi nestastne riesenie, vid popis v prispevku dole..
                • 01 Reagovat !

                  foto Emel

                  Emel 28.02.  22:19

                  « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                  Elektromotor připojený k převodovce ti ale nedá výhodu pohonu 4x4. Tady nepotřebuješ rekuperovat buhvíjak efektivně, když máš stejně k dispozici jen 1.5kWh baterku. Tohle řešení je prostě koncipované jinak - máš boost na jednorázové zrychlení, máš krátkodobě možnost 4x4, máš možnost popojet na elektriku. Malá baterka je lehká a levná. A samozřejmě - je tu bonus v normované spotřebě.

                  O spotřebu asi až tolik nejde, ono samotná 1.5 CNG je v nákladech na kilometr dost nízko a Vision X nebude auto na dálkové trasy, kde by bylo potřeba to řešit.
                  • 00 Reagovat !

                    foto -StenLi-

                    .StenLi. 28.02.  23:19

                    « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                    Ale zamer je znizit emisie nie poskytnut 4x4. Ak chces 4x4 tak nie je nic jednoduchsie ako k spominanemu rieseniu pridat na rozdiel od Skody poriadny elektromotor bez prevodovky (lacnejsie, lahsie, efektivnejsie) a s jeho napajanim sa nebude trapit malicky alternator ale poriadny motor/generator ktory nebude mat problem naplno ho napajat aj v pripade vybitych baterii. Ako to viem? Pretoze Toyota to uz daaaavno ponuka v RAV4 a spol :-) 1,5kWh bateria je iba? Mala a lahka? Asi nepoznas THS, kde je 1,3kWh bateria a na jej dobitie rekuperaciou potrebujes teda riadne klesanie aby si bateriu dobil doplna, takze nie, toto riesenie nie je koncipovane inak, na nejaky boost, toto riesenie je koncipovane zle, zbytocne drahe a super neefektivne. Skoda sa snazi vynajst koleso tak ze ho spravi stvorcove.. Toyota predala 11,5 mil hybridov a vsetko co potrebuje VW spravit je okopirovat to a ani to nedokazu :-)
                    Hyundai/Kia to spravili s pouzitim dvojspojky aby vyhoveli poziadavkam na zvukovy prejav zakaznikom ktorym nevadi ze tym stupne spotreba. Preto ich system nedosahuje THS efektivitu. Nepochopitelne nerataju s hybridnou technikou v masovych modeloch ako i30 a ceed a koniec dieslov v EU ich moze neprijemne zaskocit.
                    • 01 Reagovat !

                      foto Emel

                      Emel 01.03.  08:54

                      « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                      4x4 je podle mě cíl taky.

                      Baterie s hmotností do 10kg je malá, 10kg není v konstrukci auta rozhodující položka, to je jako 10l benzínu v nádrži (+-).

                      H&K - oni to nemají v masových modelech proto, že o to evropský zákazník nijak zvlášť nestojí. Priusů se v Evropě prodá 13.000ks za rok, to není segment, do kterého by se bylo potřeba za každou cenu nacpat. Tolik prodá Kia Sportage za měsíc. Problém jsou jen emise CO2.

                      A totéž VW nebo Škoda - musí to být kvůli emisím, jinak by nejspíš klidně ještě chvíli počkali a pak řešili až rovnou EV.
                      • 00 Reagovat !

                        foto -StenLi-

                        .StenLi. 01.03.  09:55

                        « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                        Preco hovoris za H&K a europskeho zakaznika ked neovladas statistiky? Mylis si jedny model s hybridnou platformou. 40% !! Toyot predanych v EU su hybridy. Toyota predala v EU v 2017 406k hybridov co je len o 53tis menej ako vsetky predane modely Kie dokopy! Takze samozrejme ze H&K ma velky zaujem o tento trh hlavne ked po Dieselgate a postupnom zakaze dieslov zaznamenavaju hybridy obrovsky boom - medzirocny narast predajov o 38% u Toyoty a to po 20 rokoch na trhu.

                        Ak je ciel 4x4 tak ako som uz raz napisal, nie je najmensi problem pridat ho tak ako v RAV4 lepsie ako v tomto koncepte.

                        Velke mnozstvo skusenosti z HEV a PHEV by aj VW/Skoda urcite vyuzili pri EV, samo vedenie priznava ze v tejto oblasti zaspali. To uz vsak priznali davnejsie a je nepochopitelne ze odvtedy nic nespravili na poli hybridov a na poli EV si akurat uvedomili ze im nebude mat kto predavat baterie a teda budu musiet investovat radovo viac ak budu chciet dohnat konkurenciu.
                        • 01 Reagovat !

                          foto Emel

                          Emel 01.03.  10:28

                          « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                          Toyota ztratila na evropském trhu za 10 let 1,5% tržního podílu, Hyundai 1,5% získalo, Kia skoro taky. Nepotřebují se u Toyoty učit, jak bojovat o evropského zákazníka.

                          Za 2017 prodala Toyota v Evropě (nikoli v EU, ale bez Ruska a Turecka) 675t aut [odkaz] , pokud by z toho bylo 40% hybridů, tak bychom byli asi na 270t hybridů...
                          • 00 Reagovat !

                            foto -StenLi-

                            .StenLi. 01.03.  10:30

                            « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                            Pozeram to priamo od Toyoty tu : [odkaz]
                            • 01 Reagovat !

                              foto Emel

                              Emel 01.03.  10:34

                              « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                              Jasně... za prvé to je Toyota + Lexus... za druhé to je právě nejen EU, ale celá Evropa, včetně celého Ruska, celého Turecka, Izraele, Kazachstánu atd. Tolik k tomu ovládání statistik :-)
                              • 01 Reagovat !

                                foto -StenLi-

                                .StenLi. 01.03.  11:14

                                « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                                Mas slabu pamat, napisal si "o to(hybrid) evropský zákazník nijak zvlášť nestojí. " Nie EU zakaznik. Ja som uviedol priame porovnanie predajov Toyoty (lexus je jej sucast) v Europe s predajmi Kie v Europe takze spravne porovnanie. Ide o percentualny podiel hybridov, cize o popularitu hybridov a ta je v EU dokonca vacsia ako v Europe a jednoznacne ukazuje ze pri tak velkom podiele to zaujima kazdu jednu automobilku, tolko k tebou vymyslenym postojom H&K a europskych zakaznikov ;) :-!
                                • 00 Reagovat !

                                  foto Emel

                                  Emel 01.03.  11:28

                                  « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                                  Napsal jsi, že "Toyota predala v EU v 2017 406k hybridov co je len o 53tis menej ako vsetky predane modely Kie dokopy!" To je nesmysl, protože srovnáváš hrušky a jablka. Těch 406t jsou čísla za Toyotu a Lexus dohromady a je v tom nejen celá Evropa, ale i velký kus Asie. A proti tomu stavíš evidentně číslo z carsalesbase (459t Kií za 2017), které je ale jen za malou Evropu. Když už chceš čerpat z carsalesbase, tak z ní čerpej i pro Toyotu... a jsi na těch 675t co jsem psal já, resp. s Lexusem na 720t... a ne na milionu jako v tom tvém odkaze. Pak bys měl samozřejmě sčítat i H+K a dostal by ses někam na 970t.

                                  Pokud chceš někomu říct, že neovládá statistiky, tak bys neměl hned v následující větě udělat tak elementární chybu, že vezmeš data z různých zdrojů a začneš je srovnávat, aniž by sis nastudoval, co v tom vlastně je. Tak pro příště...
                                • 00 Reagovat !

                                  foto -MT-

                                  _MT_ 01.03.  12:47

                                  « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                                  Evropským v diskuzích kolikrát myslíme Evropu v úzkém slova smyslu, tedy zhruba EU+EFTA, neboli po západní hranici Ukrajiny. Zjednodušujeme si tak život, protože ta přesná specifikace je zdlouhavá (třeba takové Monako není ani v EFTA, ale je v té naší oblasti).
                                  • 00 Reagovat !

                                    foto Emel

                                    Emel 01.03.  13:29

                                    « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                                    Tak tak. Ale hlavní problém je zřejmě v tom, že si Stenli něco přečetl na stránkách Toyoty a pak to zmastil dohromady s čísly Kie odjinud s tím, že "oboje je přece Evropa".

                                    To moje tvrzení bych napsal klidně i za geografickou Evropu - neexistuje žádný mohutný tlak ze strany zákazníků na zavádění hybridů. Ten tlak přichází postupně ze strany emisní legislativy.
                        • 00 Reagovat !

                          foto -MT-

                          _MT_ 01.03.  12:41

                          « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                          A co bych také měl u Toyoty jiného kupovat. Její nabídka je postavená tak, že je hybrid zajímavou volbou. A kdyby nabízeli ještě výkonnější systémy, vůbec by to nebylo na škodu (třeba systém s 2,5 litrem v C-HR). Hybridy letěly v zemích jako Nizozemsko, kde se dařilo i dieselům.

                          V čem se ten systém tak strašně liší od toho v RAVce? Je slabší a to bude cíl.
                          • 00 Reagovat !

                            foto martinST

                            martinST 01.03.  13:54

                            « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                            Za a) Silnejsi hybrid toyota predstavi v zeneve. S 2.0l spalovakem, ktery sam o sobe ma vykon 107kw, vykon systemu zatim neni znam. Bude pro novy auris, ale lze predpokladat, ze se objevi i jinde. Za b) Toyotu (mimo hybrid) si treba koupi ten, co chce relativne levne, kvalitne vyrobene a hlavne spolehlive auto s atmosferou. Yaris, auris, corolla. Ja naopak nechapu tu sralou popularitu koncernu. S jejich prusery Tdi, Tsi, dsg
                            • 00 Reagovat !

                              foto -MT-

                              _MT_ 01.03.  15:14

                              « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                              Tak to je dobrá zpráva. I když by byl 2,5 ještě lepší, je to lepší než nic. :-)
                    • 00 Reagovat !

                      foto -MT-

                      _MT_ 01.03.  12:33

                      « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                      To právě nesouhlasím. Podle mne šlo v první řadě o pohon všech kol. A podle mne použili motor s převodovkou, protože bude menší/ lehčí a možná je to i levnější. Ano, efektivita by měla být horší, ale vím, že se to řešilo u lodí a v praxi se ukázalo, že není důvod nepoužívat vysokootáčkové motory, protože je rozdíl v účinnosti zanedbatelný, ale jsou menší, lehčí a levnější. Jen se tam neuvažovalo o převodovkách, to je u lodí trochu komplikovanější.

                      Zapomínáš, že Toyota používá NiMH, ale tady mají Li-ion. Teoreticky by ta baterie mohla zvládnout i plných 20 kW nabíjení/ vybíjení (je to nějakých 13 C, což je dost, ale dá se to). Záleží, jaké články použijí.
                  • 00 Reagovat !

                    foto martinST

                    martinST 28.02.  23:58

                    « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                    1.5 kwh je najednou mala a levna baterie? To se podivejme, protoze jeste nedavno byla baterie v Toyotach (prius 3g, auris 1,3 kwh) oznacovana za zbytecnou zatez a drahou. A jak pise kolega vyse, na plne dobiti potrebujes jo velky kopec. Takze dobijeni motorem pres generator prijde na radu casto a pripojovat a odpojovat to pres remen, nevim nevim, jaka bude zivotnost...
                    • 00 Reagovat !

                      foto -StenLi-

                      .StenLi. 01.03.  00:40

                      « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                      Zivotnost VW motorov a bezudrzbovych Toyota hybridnych systemov sa ani nemoze pouzit v jednej vete, ale hlavne, ak ten generator je pripojeny remenom na hriadel tak to znamena ze kolesa budu musiet roztacat cely motor, takze to vlastne bude brzdenie motorom popri ktorom zvysok energie pojde cez remen do maleho generatoru - smiesna rekuperacia.. takymto stylom by to musel byt poooriadne dlhy zjazd dolu kopcom aby dobil 1,5kWh.
                      • 00 Reagovat !

                        foto -MT-

                        _MT_ 01.03.  12:53

                        « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                        Nic nebrání tomu, aby převodovku hodili do režimu plachtění a rekuperovali zadním motorem. I když takový režim článek nepopisuje, nabízí se a nepřekvapilo by mě, kdyby to ten systém dělal.
                    • 10 Reagovat !

                      foto JDM

                      JDM 01.03.  06:59

                      « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                      V dobe kdy prisel prius nemela skodovka jeste ani elektricky okynka >:D asi tak ...
                      • 00 Reagovat !

                        foto martinST

                        martinST 01.03.  08:48

                        « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                        Ale máš skoro pravdu!! Škoda začala ve vetsi míře využívat el. stahovami oken až u první Octy r. 1996, prvi prius r. 1997 >:D To je fakt sranda..
                    • 00 Reagovat !

                      foto Emel

                      Emel 01.03.  09:23

                      « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                      Za prvé... nikdy bych neoznačil baterii v Priusu za zbytečnou zátěž, když je součástí podstaty toho auta.

                      Za druhé... Prius 3G měl NiMh baterii o hmotnosti 42kg, tady má mít baterka 10kg, to je trošku rozdíl.

                      Samozřejmě taky nevím jak to bude fungovat v praxi a jak efektivní to bude, to si musíme počkat. Samotné připojení řemenem asi problém není, řemen na pohon altíku je klasika a žádné problémy s tím nejsou.
                      • 00 Reagovat !

                        foto martinST

                        martinST 01.03.  09:46

                        « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                        No s tim remenem bych byl opatrny. Protoze pokud bude spojen na pevno, tak bude neustale dobijet (nebo pohanet generator), coz moc efektivni nebude. Nebo bude odpojitelny, tzn asi pres nejakou spojku a tam bych obavy mel velke, vzhledem k tomu, ze mam hybrid, a vidim kolikrat za jizdu system meni toky energii. Navic system toyoty umoznuje plynule menit toky energii. Uvedu priklad jizda po rovince, spolovak bezi, ale nekdy jde 100% mechanicke energie spalovaku na pohon auta a nekdy treba jen strelim 50% na pohon auta a zbytkem energie dobiji baterku. A bud si cely ten dobijeci vykon vyuzije hned zpatky na soucasny pohon elektromotorem i spalovakem, nebo si z tech 50% elektrickych necha treba polovinu v baterce a k soucasnemu pohonu elwktrikou vyuzije jen tu zbylou cast.. Tyto procenta vyuziti system v podstate kontinualne meni v zavislosti na jizdnim rezimu a stavu baterky.. Tim chci rict (trochu oklikou), ze system tim udrzuje baterku porad v idealnim zaprahu, tudiz proto ta velka zivotnost. U Škody tohle nepujde, tak se nabizi dalsi otazka zivotnosti te baterie..
                        • 01 Reagovat !

                          foto Emel

                          Emel 01.03.  10:17

                          « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                          Ten generátor bude asi tohle:
                          [odkaz]

                          To vypadá jako obyč altík s řemenicí vpředu. Jak jsem psal, běžný altík v naftovém autě má taky přes 1kW, pokud se tady budeme pohybovat v řádek jednotek kW výkonu, tak to asi může fungovat obdobně, tj. bez nějakého mechanického přepínače, pouze s řízením napájení. Co přesně to bude dělat pro rekuperaci těžko říct.
                          • 00 Reagovat !

                            foto martinST

                            martinST 01.03.  10:49

                            « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                            No, pokud by to tak bylo, tak se zase nabizi otazka, vyuzitelnosti 4kolky s vybitou baterii, protoze kdyby mel generator pro jednoduchost 1,5 kw, znamenalo by to, ze bude tu baterii dobijet hodinu. A pokud bych mel baterii prazdnou tak okamzity vykon na zadnich kolech 1,5 kw je celkem k nicemu. Nevim, zatim je malo detailnejsich informaci, ale fakt to zatim vypada spíš na kočkopsa, tak aby se vlk nazral (legislativa) a koza zustala cela (bylo to co nejlevnejsi, tzn pouzijeme stavajici techniku - motor, dsg a nějak tam dobastlime tu elektrickou část). Je dobře, ze koncern zkouší jít cestou hybridů, zatím nemá moc zkušeností tak jde cestou nejmenšího odporu, ok. Mě ale štve ten PR článek, kdy tento systém označuji jako unikátní nebo revolučni, to fakt prostě ne.
                            • 00 Reagovat !

                              foto -MT-

                              _MT_ 01.03.  13:20

                              « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                              Tady je 48 V síť, takže ten generátor bude mít minimálně 10 kW (např. v A6 má 12 kW a to není nějak přehnaná hodnota), možná až 20 (tolik se pro 48 V systémy plánovalo). Řemeny se právě používají u slabších systémů. Například Mercedes plánoval jak slabší hybrid s motorgenerátorem na řemenu, tak silnější s MG mezi motorem a převodovkou.

                              Dodavatelé komponent jako Continental mají připravené obě řešení. Podobně dodavatelé převodovek mívají nějaké hybridní moduly. V konceptech ukázali různá "zapojení". Možnosti mají otevřené. Tady jsem mezi řádky četl i to, že se jim nechce trénovat mechaniky na práci na systémech o vyšším napětí. Což stejně bude do budoucna nevyhnutelné, ale zatím se jim do toho asi nechce.

                              Unikátní je to CNG. Tedy CNG hybrid. Tak to tedy chápu já. Samotná hybridní technika je celkem obyčejná.
                        • 00 Reagovat !

                          foto kalousek

                          kalousek 01.03.  10:34

                          « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                          martinST: používat aktivně spalovací motor pro dobíjení akumulátoru je z pohledu energetické účinnosti čirý nesmysl. Význam to má jen v případě že nezbytně potřebuju aby byla baterka nabitá pro další použití
                          • 00 Reagovat !

                            foto martinST

                            martinST 01.03.  11:05

                            « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                            Chapu, kde míříš, ale nesmysl to neni, dukazem je Toyoti system že. Spalovací motor totiž pracuje v různých pásmech účinnosti. A system toyoty se snazi spalovak vzdy udrzet v pasmu nejvetsi ucinnosti, tzn pokud potrebuju mensi vykon, nez je vykon v optimalni ucinnosti motoru, tak system radeji i tak drzi motor v tom idealnim pasmu a prebytecny výkon ukládá. Nebo jeho cast posílá pres baterii a elektromotor zpet na kola. K tomu vsemu je ale potreba prave to e-cvt a prime mechanicke spojeni vsech casti. (vyjimkou je 4x4, kdy zadni elektromotor samozrejme mechanicky spojeny se zbytkem systemu neni) Chapu, ze tam jsou ztraty v elektrickem vedeni, ale proto je tam vysoke napeti, aby proudy byly co nejmensi a ztraty se minimalizovaly. A verim inženýrům toyoty, ze za ta leta vyvoje to maji dobře spocitane.
                          • 00 Reagovat !

                            foto -StenLi-

                            .StenLi. 01.03.  11:19

                            « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                            Preto to THS nikdy nerobi - ciel je efektivita. S tymto sa mozeme stretnut u sportovych hybridoch napr. od Porsche kde sa plna bateria pouziva na launch alebo hot lap - ciel je vykon.
                            • 00 Reagovat !

                              foto martinST

                              martinST 01.03.  11:37

                              « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                              Ale dela. Jezdim v hybridu, sleduju. Dela to pomerne casto, z duvodu zminenych mnou vyse.. Dokonce, pokud baterii vybiju na minimum, zacne dobijet aktivne spalovakem at je to efektivni nebo ne, ale snazi se baterii dostat alespon nad cca 50%, pak uz spalovakem dobiji, opet a pouze je-li to efektivni..
                              • 00 Reagovat !

                                foto -MT-

                                _MT_ 01.03.  13:40

                                « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                                Z toho, co píšeš, se však zdá, že moc nechápeš, jak HSD funguje. Ty tvé popisy toho, co se tam děje, neodpovídají úplně realitě. NiMH nejsou úplně má parketa, ale pokud HSD dobíjí relativně prázdnou baterii, bude to dělat pro její ochranu. Bude se to však snažit minimalizovat. Z hlediska efektivity je nejlepší ji nabít rekuperací.

                                Každé nabíjení i vybíjení je ztrátové (pokud pro to musíš zvedat výrobu elektrické energie, ještě hůř). Navíc dochází k opotřebování baterie. Ano, jsou režimy, kdy se dalším zatížením motoru účinnost zvedá. Ale aby to mělo smysl, musí účinnost vzrůst do takové míry, abys "vydělal" i po ztrátách v elektrickém systému. I když zanedbáme otázku opotřebení baterie. Normálně by mělo být efektivnější prostě snížit otáčky spalovacího motoru. Tím vzroste zatížení, zlepší se účinnost. A na to je dobrá CVT.

                                Tyhle teorie se dost probírají u sériových hybridů, jak bude účinnost skvělá, protože motor pojede v optimálním pásmu. Ale ve skutečnosti to nefunguje. Ve městě ještě může, díky rekuperaci. Ale na dálnici to bývají propadáky. Jen ztráty v generátoru a motoru je zabijí.
                                • 00 Reagovat !

                                  foto martinST

                                  martinST 01.03.  15:35

                                  « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                                  Z ceho, co pisu vyplyva, ze to moc nechapu :)?
                                  • 10 Reagovat !

                                    foto -MT-

                                    _MT_ 01.03.  16:26

                                    « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                                    Po pravdě se mi to nechce znova číst, ale třeba tuhle pasáž si pamatuji a je to nesmysl: "Nebo jeho cast posílá pres baterii a elektromotor zpet na kola." A bylo toho víc. Třeba ta část o dělení a jak jde 100 % mechanicky na kola ukazuje, že moc dobře nechápeš, jak ta převodovka funguje.
                              • 00 Reagovat !

                                foto -StenLi-

                                .StenLi. 01.03.  15:16

                                « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                                martinST: Ak mas vybitu bateriu tak ICE ide preto ze musi aby si mal pohon, resp. ICE ide preto aby sa zohrial motor a prevadzkove kvapaliny. Podla coho vies kedy motor ide iba preto aby dobil bateriu?
                                • 00 Reagovat !

                                  foto martinST

                                  martinST 01.03.  15:32

                                  « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                                  Poznas to podle toho, ze se spalovak zapne, v rezimu, kde by nemusel. Pak pohani i dobiji zaroven a lze to poznat i na otackach a aktualni spotrebe. Priklad: jedu 80km/h se slusne nabitou baterii (ale ne do plna) , zere to 2,5-3l, jedu stejnou trasu stejnou rychlosti s vybitou bat a spotreba je treba 5,5 - 6l a otacky spalovaku nekdy i vyssi a hlavne docela slusne pribyva stava v baterii..
                        • 00 Reagovat !

                          foto -MT-

                          _MT_ 01.03.  13:05

                          « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                          Říká ti vůbec něco pojem buzení/ regulace? Klidně si umím představit, že tam mají elektromechanickou spojku. Umím si i představit, že tam žádná není. Je to čistě otázka toho, jak to vyjde.

                          Pokud máš HSD, uvědomuješ si, že ti běží generátor, kdykoli ti běží spalovací motor? Jsou natvrdo spojené. A ani ho odpojit nelze, bez něj by se to auto zastavilo (spalovací motor by mohl běžet, ale auto by se nerozjelo). Ano, z hlediska efektivity to není ideální. A přesto je HSD dost efektivní.
                          • 00 Reagovat !

                            foto martinST

                            martinST 01.03.  13:48

                            « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                            Nesmysl. Generator je spojen se spalovakem a elektromotorem pres power split device (e-cvt) jako planeta (vnitrni ozubene kolo) v prilozene animaci. Neni v zadnem pripade spojen se spalovakem natvrdo. V animaci jdou jasne videt momenty, kdy vnitrni kolo - tedy generator) stoji. [odkaz]
                            • 00 Reagovat !

                              foto -MT-

                              _MT_ 01.03.  14:55

                              « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                              Víš vůbec, jak funguje planetový převod? Co zajistí, že se moment spalovacího motoru dostane na výstup? Zamysli se. Možná ti pak dojde, proč generátor musí běžet. Víš, já se nemusím spoléhat na animace. Jednak trochu vím, jak planetové převody fungují. A pak jsem měl rozebrané HSD před sebou, takže jsem si s tím mohl točit. Kdysi jsem si hrál s tím nástrojem, který je na videu. Bylo to normálně na webu. A ten byl hlavně o převodových poměrech a interakci jednotlivých motorů (čím je vlastně daná maximální rychlost na elektromotor).

                              Neber to pak doslova. Běžet znamená, že musí pracovat. A natvrdo spojené, že jsou mechanicky spojené, není tam žádná spojka, není možnost generátor odpojit (nikoli, že je jejich rychlost lineárně závislá). Jak jsem napsal, kdyby tam ta spojka byla a odpojil jsi ho, auto se zastaví.
                              • 00 Reagovat !

                                foto martinST

                                martinST 01.03.  15:26

                                « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                                Tady neslo (a vis to) o prenos momentu spalovaku, ale o to, ze je nesmysl to, ze je spojen generator natvrdo se spalovakem. Neni!!
                                • 01 Reagovat !

                                  foto -StenLi-

                                  .StenLi. 01.03.  15:38

                                  « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                                  Pravda. ICE sa da odpojit spojkou od prevodovky a potom uz neexistuje situacia v ktorej by ti vadilo ze generator sa neda odpojit spojkou.
                                  • 10 Reagovat !

                                    foto -MT-

                                    _MT_ 01.03.  16:22

                                    « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                                    Bavíme se o HSD. Jak bys chtěl motor odpojit? A jak by ten odpojený motor poháněl auto (bavíme se o situaci, kdy spalovací motor běží)?
                                    • 01 Reagovat !

                                      foto -StenLi-

                                      .StenLi. 02.03.  09:39

                                      « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                                      Este raz, bavime sa o HSD/THS. Pisem ze ICE sa da odpojit spojkou od planetovej prevodovky eCVT na ktoru je stale pripojeny generator/elektromotor. Neviem ci viete ze v Priuse 3G a 4G je pripojeny cez druhu planetovu prevodovku. Nijak neznizuju efektivitu a nieje dovod chciet ho niekedy odpajat a preto tam Toyota nedala spojku na rozdiel od chevroletu a Voltu 2 gen ktory ich tam ma pozehnane.
                                      • 10 Reagovat !

                                        foto -MT-

                                        _MT_ 02.03.  10:54

                                        « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                                        Volt (první generace) tam ty spojky má proto, aby mohl fungovat v režimu sériového hybridu, kdy vlastně převodovku obchází. Protože sériový hybrid byl to, co původně slíbili, než zjistili, že to nefunguje tak, jak si představovali.

                                        Vím, že výkonnější HSD jako například v GS450h má Ravigneaux převod. Ale že by to měl Prius 3g? Udělali to kvůli efektivitě při vysokých rychlostech. Tedy aby snížili podíl elektrické cesty (kolik výkonu jde přes generátor). V podstatě je to dvoustupňová planetová převodovka.

                                        O čem se tu bavíme: martinST si stěžoval, že u systému Škody běží generátor kdykoli běží motor, pokud tam není spojka. A já říkám, že HSD je na tom podobně. Když běží motor, běží i generátor. Žádná spojka tam není, která by generátor odpojila, a ani být nemůže, protože by to přestalo fungovat. A do toho přijdeš ty s odpojováním motoru, které HSD stejně neumí (spojka tam je, ale není ovladatelná, slouží jen k omezení šoků). Nemluvě o tom, jakou logiku má odpojování motoru, když má pohánět auto (v téhle situaci, o které se bavíme).

                                        Viděl jsem myslím systém z Priusu druhé generace (třetí jsem myslím viděl také, ale jen krátce a už rozebraný; ničeho takového jsem si nevšiml, ale mohl jsem to přehlédnout). Chceš tedy říct, že pro třetí generaci přidali další planetový převod, který slouží jen k připojování motoru? Tedy je tam brzda (to, čemu říkáš spojka), která zastaví ten třetí prvek a tak spojí motor s PSD? Alternativně by to mohla být spojka, která připojí motor na druhý prvek (aby tedy byl připojen ke dvěma najednou), ale není mi moc jasné, proč by to takhle někdo dělal.

                                        Předpokládám, že jediný důvod pro odpojování motoru je umožnění EV režimu ve vyšších rychlostech bez zbytečných ztrát (točení klikové hřídele naprázdno).
                                        • 01 Reagovat !

                                          foto -StenLi-

                                          .StenLi. 02.03.  12:04

                                          « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                                          Tak ako pises spojka ktora v HSD je medzi ICE a eCVT sluzi na odpojovanie ICE nie vo vyssi rychlostiach alevo vo vsetkych rychlostiach pri EV rezime a pri pusteni plynu pri zaradenom D, MG1/2 nikdy netocia klukovym hriadelom motora - to je brzdenie motorom a su to poriadne straty. Toto sa deje iba pri zaradenom B rezime.

                                          Skoda generator je hlupy pretoze nedokaze rekuperovat kineticku energiu pri zjazde z kopca a pri pusteni plynu - co je jeden zo zmyslov hybridu. HSD/THS to robi hned po uvolneni plynu - vzdy kusok rekuperuje, vidno to aj na displayi = preto ani Toyota nechce generator odpajat, nikdy, preto tam nie je ziadna spojka.

                                          Pridanie druhej planetovky je objasnene asi najlepsie tu: [odkaz]
                                          • 10 Reagovat !

                                            foto -MT-

                                            _MT_ 02.03.  19:14

                                            « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                                            Tak jsem se na to podíval (nemyslím to tvé video). Se spojkou jsem měl pravdu já. Slouží k omezení šoků. Elektronika nijak neumí motor odpojit. Ve třetí generaci je skutečně druhý planetový převod, ale je mezi PSD a MG2. Unašeč je zafixovaný, takže dává pevný převod. Díky tomu můžou mít menší MG2 (nemusí být tak silný). Měl jsem možnost si s tím hrát někdy 2011/ 2012 a třetí generaci jsem tehdy neviděl, jen druhou (třetí byla příliš nová). Zdá se, že Prius Prime má spojku, která zabraňuje točení klikové hřídele. To si budu moci prohlédnout, známý bude mít HSD z něj na hraní. :-)

                                            To ale mluvíš o něčem jiném a reagoval jsem na to minimálně dvakrát. Potřetí už nebudu. A tvá teorie o tom, proč MG1 nechtějí odpojovat, je úsměvná. Opět jsem už minimálně dvakrát napsal, proč to ani nejde. Ani neříkám, že je to tak špatně. Jen se snažím, marně, martinST vysvětlit, že to HSD dělá také. Ty si zase vedeš tu svou.

                                            Tomuhle opravdu říkáš nejlepší vysvětlení? To zdůvodnění nedává moc smysl (respektive mu tam něco zásadního uniká). A ona to skutečně redukce je, z pohledu MG2, jak to chápeme u terénních aut.
                                • 10 Reagovat !

                                  foto -MT-

                                  _MT_ 01.03.  16:20

                                  « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                                  Ale je. Snad jsem jasně vysvětlil, co jsem tím myslel. Oba jsou připojené na planetový převod. Nijak se odpojit neumí. Tedy jsou spojené natvrdo. Mluvil jsi o spojce a o tom, že se generátor točí "zbytečně". U HSD je to podobné. Žádná spojka tam není *. A jestli se MG1 točí, je otázkou rychlosti auta a otáček motoru. Přičemž otáčky motoru budeš volit podle zátěže, nikoli tak, aby se ti MG1 netočil.

                                  * Ve skutečnosti tam spojka je, ale slouží pouze pro omezení šoků. Není tedy nijak řízena, jen umožňuje prokluz, pokud je moment příliš vysoký.
                                  • 00 Reagovat !

                                    foto martinST

                                    martinST 01.03.  17:49

                                    « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                                    Tak jinak, neni pravda, ze pokud se toci spalovak, toci se zaroven i generator. Jsou situace kdy to tak neni.
                                    • 10 Reagovat !

                                      foto -MT-

                                      _MT_ 01.03.  20:12

                                      « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                                      >:D Ano, v právě jedné rychlosti vozidla pro dané otáčky spalovacího motoru se MG1 zastaví. To je hodně užitečná informace. :-)
                                      • 00 Reagovat !

                                        foto -StenLi-

                                        .StenLi. 05.03.  10:13

                                        « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                                        Tak ako to je? Ty si myslis ze v EV mode je ICE napojeny priamo na prevodovku ktora toci jeho hriadelom?
                              • 00 Reagovat !

                                foto martinST

                                martinST 01.03.  16:33

                                « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                                Navic se mi vybavila konkretni situace, kterou mam popsanou i v recenzi tady. Cesta do Chorvatska, pri dlohem klesani na dalnici se baterka nabila skoro na max a auto pak jelo chvili ciste na elektriku v rychlosti cca 110km/h. Z logiky konstrukce e-cvt se uz spalovak tocil, ale naprazdo (bez momentu, nepohanel) vse pohanel ciste elektromotor, aktualni spotreba byla nula. Mam v recenzi i foto. Proste spalovak neni napevno s generatorem a pokud jsi to mel rozebrane, tak to musis vedet.
                                • 10 Reagovat !

                                  foto -MT-

                                  _MT_ 01.03.  20:35

                                  « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                                  Ano, vím, že je takový režim možný (EV režim s rotující klikovou hřídelí, ale bez spalování). Pointa byla, že se MG1 běžně za jízdy točí. Ať už spalovací motor běží, nebo ne. Mluvil jsi o tom, jak je to ztrátové, aby se generátor neustále točil (když běží motor). A já říkám, že je na tom HSD v tomhle podobně. Ano, ten systém pro přenos momentu ze spalovacího motoru na kola nevyžaduje, aby se točil. O to jaksi nejde. On vyžaduje, aby působil silou. Jeho pohyb však hraje roli ve funkci té převodovky. Nebo jak si představuješ, že je vlastně ta plynulá proměnlivost převodového poměru zajištěna? Ve chvíli, kdy MG1 stojí, má celá ta převodovka pevně daný převodový poměr. Jako by to byla jednostupňová převodovka. Takhle fungují planetové automaty. Tam máš brzdy, které umí zastavit (zablokovat) dané prvky. A různými kombinacemi vytváříš pevně dané převody.

                                  Jak jsem už napsal, napevno prostě znamená, že tam není spojka. Nelze je rozpojit. To, na čem se točíš, je prostě vlastnost planetového převodu. Jsou tam tři prvky, které jsou navzájem pevně spojené. MG1 sice můžeš zastavit, ale má to důsledky. Pořád mi přijde, že akorát dokazuješ, že nechápeš, jak to funguje. Jen asi sleduješ display za jízdy.
                                  • 01 Reagovat !

                                    foto -StenLi-

                                    .StenLi. 02.03.  09:44

                                    « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                                    Ked uz tu mame takych expertov :-) Vie niekto z vas naco je na hriadeli to ozubene koleso medzi 3. a 4. piestom v THS II ??
                                    • 00 Reagovat !

                                      foto kalousek

                                      kalousek 02.03.  10:05

                                      « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                                      Možná je to jen setrvačník
                      • 00 Reagovat !

                        foto -StenLi-

                        .StenLi. 01.03.  10:02

                        « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

                        Treba si uvedomit ze Prius 3G nema smiesnu 48V bateriu, ale neporovnatelny 200V komplexny system s kurenim a chladenim aby jej zivotnost bez problemu presahovala milion km, kdezto VW ma na krku zalobu za rozpadavanie ich TSI motorov uz od 40 tis km! Diametralne odlisny pristup, preto Toyoty vedu rebricky aut ktore si majitelia nechavaju 10 a viac rokov a keby mali EU komisari viac rozumu tak si uvefdomia ze obmienanie VW srotov kazde 4-5 rokov ma ovela vacsi negativny vplyv na emisie ako par gramov ktore riesia normami..
            • 00 Reagovat !

              foto -MT-

              _MT_ 01.03.  12:05

              « Re: Re: Re: Re: Re: Dobry den, chtel bych jeden nesmysl

              Ten generátor je 48 V. 1,5 kW je naprosto mimo. Zadní motor má 20 kW. A na 48 V byly připravovány 20 kW startér/ generátory. Méně než 10 mít nebude, dnes prodávají auta s 12 kW generátory. Ideálně bude mít těch 20. O moc víc to nepůjde, asi jako je 5 kW tak nějak strop pro 12 V systémy.

              Jako 20 kW bude pro tu baterii trochu čočka, to ano. :-)

              Co se týče prvního Priusu, specifikace si nepamatuji, ale na 8 kWh můžeš zapomenout. Měl možná 2. Elektromotor měl myslím 30 kW. Jen si pamatuji, že tu baterii vyrobili z nabíjecích velkých "buřtů" (D monočlánků). :-) Li-ion však mají své výhody. A motor má o třetinu menší výkon.
  • 21 Reagovat !

    foto topten

    topten 28.02.  10:05

    volba

    kdybych si moh vybrat mezi hybridem benzin/CNG s problematickym tankovanim CNG a hybridem benzin/elektrika s dojezdem na elektriku i jen 30km a "tankovanim" doma ze zasuvky, tak kazdopadne volim benzin/elektrika.
    tech 30km by mi na denni obsluhu - deti do skoly, do prace, a domu s prehledem dalo a delsi cesty benzin.
    a jestlize 1/3 toho co najedu mam tyhle popojizdecky, tak bych ze soucasnych 8 litru benzinu u jednoho auta sel pod 6 a u toho druhyho ze soucasnych zimnich 11 litru na nulu, protoze tam to jsou jen ty popojizdecky.
    • 31 Reagovat !

      foto removed

      removed 28.02.  10:16

      « Re: volba

      kup si koňskej potah... ale upozorňuju tě, že kůň prdí a produkuje tak skleníkovej plyn....
    • 10 Reagovat !

      foto kesumb

      kesumb 28.02.  10:23

      « Re: volba

      To je přesně ono, jenže takových konceptů už bylo, namátkou:
      2011 VW Cross Coupe GTE (1,4tsi a dva elektromotory)
      2013 VW Cross Blue (2,0 tdi a dva elektromotory)...Teramont/Atlas
      2013 VW Cross Blue Coupe (3,0 TSI a dva elektromotory) ... půjde do výroby pravděpodobně jako atlas cross sport
      2015 VW Cross Coupe GTE (3,6 VR6 Atmo a dva elektromotory)
      2015 VW Sport Coupe GTE ( 3,0 TSI a dva elektromotory)...Arteon
      2016 Škoda Vision S (1,4 TSI a dva elektromotory)
      2016 VW Tiguan GTE (1,4 TSI a dva elektromotory)

      A v reálu jezdí zatím akorát Golf a Passat GTE. Takže si ani nemyslím, že by to neměli připravený. Ostatně vím, že ve hře je jak 2,0 tsi tak i VR6 tsi jako PHEV. Ale proč to dávat na trh, když se velmi dobře prodávají standardní verze...
      Krom toho, takovýhle PHEV bez kardanu není vývojově ani montážně porovnatelný s 50 odstínama jednoho TDI...
  • 20 Reagovat !

    foto Devil007cz

    Devil007cz 28.02.  10:54

    CNG pro BFU asi ne

    A Skoda, potazmo VAG nakuka BFU, ze ono vlastne neni dobre jezdit do garazi pod nakupnim centrem, kor kdyz ma dite. Ze je lepsi projit se parset metru pesky.

    Pokus s CNG dobry, ale pouzitelnost omezena.
    Max pro nejake cestaky, ale co to u nich usetri...?
    • 01 Reagovat !

      foto twistedTSD

      twistedTSD 28.02.  11:55

      « Re: CNG pro BFU asi ne

      K čemu je dobré omezovat vjezd CNG do garáží? Tomu vážně nerozumím, v dnešní době.
      • 30 Reagovat !

        foto jiras-

        jiras_ 28.02.  12:06

        « Re: Re: CNG pro BFU asi ne

        Mene starosti - ano, muzes povolit CNG a resit detektory na plyn, revize atp. Nebo tam dat zakaz a mit klid...
      • 00 Reagovat !

        foto Devil007cz

        Devil007cz 28.02.  15:34

        « Re: Re: CNG pro BFU asi ne

        Navic, kdyby to pripadne bouchlo pod nakupakem, tak to je vetsi problem, nez nekde na parkovisti v okoli. Hasicke auto se nedostane do vetsiny podzemnich garazi, to je taky jeden z duvodu.
    • 02 Reagovat !

      foto -Karel-

      _Karel_ 28.02.  12:28

      « Re: CNG pro BFU asi ne

      Nic proti tomu, že by tě to omezovalo, ale bude vás spíš míň než víc. Já jezdím do nákupáků ve druhém největším městě ČR a v podzemní garáži jsem nebyl roky. V Praze jich bude víc.
      • 01 Reagovat !

        foto Ted

        Ted 28.02.  12:49

        « Re: Re: CNG pro BFU asi ne

        co je to za město?? o tom jsme v Praze neslyseli >:-[]
        • 02 Reagovat !

          foto -Karel-

          _Karel_ 28.02.  13:36

          « Re: Re: Re: CNG pro BFU asi ne

          >:D to se samozřejmě nedivím.
      • 00 Reagovat !

        foto Devil007cz

        Devil007cz 28.02.  15:32

        « Re: Re: CNG pro BFU asi ne

        Treba do Paladia v Praze nemas sanci jinak nez do garazi pod.

        Futurum ci Avion v Ostrave, taky jezdim pod, takze ty velka nakupni, tam vetsina lidi parkuje pod tudiz CNG nee.
        • 00 Reagovat !

          foto -StenLi-

          .StenLi. 28.02.  18:05

          « Re: Re: Re: CNG pro BFU asi ne

          Co ma CNG s podzemnymi garazami? CNG stupa na hor a pri uniku sa sam vyvetra. Iba LPG je tazsie a hromadi sa v garazach, preto je s LPG zakazany vjazd do pod. garazi. Nie?
          • 01 Reagovat !

            foto Blue-Sun

            Blue Sun 28.02.  19:19

            « Re: Re: Re: Re: CNG pro BFU asi ne

            Nevím, jakou to má vazbu na chemické a fyzikální vlastnosti obou paliv, ale zákazy jsou většinou kombinované CNG/LPG.
          • 00 Reagovat !

            foto -MT-

            _MT_ 01.03.  13:52

            « Re: Re: Re: Re: CNG pro BFU asi ne

            Jsou na to nějaké normy, protože by třeba ventilátor ventilace mohl plyn zapálit. Je tedy myslím třeba počítat s výbušnou atmosférou. Ale detaily neznám.

            Dá se postavit garáž, kde to omezení není. Ale u řady z nich prostě je. Je to volba majitele/ provozovatele a nikdo s tím nic nenadělá, i kdyby ty garáže všechny podmínky splňovaly.
  • 00 Reagovat !

    foto kalousek

    kalousek 28.02.  12:12

    Dělá si z nás pan redaktor legraci ?

    Citace: "...Chápete správně, jde vlastně o připojitelný pohon 4x4 bez kardanu a diferenciálu..."
    To je pane redaktore omyl, diferencál na zadní nápravě je a velice dobře je patrný na průhledovém obrázku v galerii. Ostatně každý kdo autům aspoň trochu rozumí ví, že nějaký prvek umožňující rozdílné otáčky kol na nápravě být musí. Copak jste se nedíval ani na ty obrázky ?

    Citace:"..Zadní náprava je totiž osazena malým elektromotorem o výkonu 20 kW a točivém momentu 70 Nm, který točí až 20 000 min-1..""..točivý moment na kolech (neplést s momentem samotného motoru) má hodnotu 1200 Nm ..."

    Hodilo by se upřesnit že v max.otáčkách moment elmotoru poklesne pod 10Nm a hodnota 1200 Nm na zadních kolech vydrží jen do cca 20 km/h, pak už rapidně klesá
    • 00 Reagovat !

      foto Ted

      Ted 28.02.  12:52

      « Re: Dělá si z nás pan redaktor legraci ?

      to je stejny, jako argumentace, ze se ti muze podarit projet celou vesnicku (i obec je v tomto smeru dost silny vyraz na elektriku.
      to jako mas neustale nabito na 100%? a kvůli 1km realnyho dojezdu budes rucne prepinat na elektriku? to me chteli rozesmat nebo to mysleli vazne?
      • 01 Reagovat !

        foto -StenLi-

        .StenLi. 28.02.  18:34

        « Re: Re: Dělá si z nás pan redaktor legraci ?

        Viezol si sa uz v hybride? Tam sa tiez nic rucne neprepina, pred obcou ides bud z kopca alebo si siel dlhsi cas vyssou rychlostou so stale zapnutym ICE a teda mas bateriu nabitu, staci sa s plynovym pedalom drzat v prvej polovici a ides automaticky v EV mode ak to podmienky dovoluju. Prius ma 1.3kWh 200V bateriu, 60kW motor a prejde 2,7km obec cisto na elektriku. Toto CNG cudo so smiesnymi 48V a 20kW motorcekom ma prejst 2km obec, nikto nepovedal akou rychlostou :-)
    • 01 Reagovat !

      foto -StenLi-

      .StenLi. 28.02.  18:20

      « Re: Dělá si z nás pan redaktor legraci ?

      "Hodilo by se upřesnit že v max.otáčkách moment elmotoru poklesne pod 10Nm a hodnota 1200 Nm na zadních kolech vydrží jen do cca 20 km/h, pak už rapidně klesá"
      Odkial mas tieto cisla?
      • 11 Reagovat !

        foto kalousek

        kalousek 28.02.  18:40

        « Re: Re: Dělá si z nás pan redaktor legraci ?

        prostá fyzika
        • 00 Reagovat !

          foto -StenLi-

          .StenLi. 28.02.  18:54

          « Re: Re: Re: Dělá si z nás pan redaktor legraci ?

          To nie je fyzika kedze nepoznas priebeh krutiaceho momentu motora vzhladom na otacky, to su dojmy. Presne takymito "logickymi" uvahami prislo mnoho expertov na hlasky ako ze elektromotor dosahuje maximalny krutiaci moment od nulovych otacok a podobne :-)
          • 01 Reagovat !

            foto kalousek

            kalousek 01.03.  05:40

            « Re: Re: Re: Re: Dělá si z nás pan redaktor legraci ?

            Dojmy ? Ale kdepak, to jsi na velikém omylu. Kdybys znal aspoň základní fyzikální vztahy pro výkon, moment a otáčky a chápal jejich souvislosti, snadno by sis ty hodnoty spočítal taky.

            Ani přitom nepotřebuješ znát průběh momentu. Nicméně elektromobily mají průběhy navzájem velmi podobné což ví každý, kdo se o jejich pohony trochu víc zajímá. Kdybys to věděl i ty, došel bys velmi rychle ke stejným závěrům jako já. Ovšem z toho cos napsal se obávám, že tě naopak čeká ještě hodně dlouhá cesta ...
            • 00 Reagovat !

              foto -StenLi-

              .StenLi. 01.03.  09:20

              « Re: Re: Re: Re: Dělá si z nás pan redaktor legraci ?

              Namiesto pisania bajok sa s nami podel o ten uzasny vypocet prosim :-) Ja praveze tieto vypocty dobre ovladam a preto su tvoje hausnumera vytiahnute z rukava smiesne :-)
              • 00 Reagovat !

                foto kalousek

                kalousek 01.03.  09:57

                « Re: Re: Re: Re: Re: Dělá si z nás pan redaktor legraci ?

                No zatím jen prokazuješ že ty výpočty neznáš a bohužel neznáš ani typické charakteristiky elektromotorů v elektromobilech. Pokud bys měl o problematice alespoň základní vědomosti, nikdy bys nevypustil takovou blbost jako (citace) "...Presne takymito "logickymi" uvahami prislo mnoho expertov na hlasky ako ze elektromotor dosahuje maximalny krutiaci moment od nulovych otacok.."

                Ale dobře, pro tvé poučení ti to vysvětlím. Nejde o žádný "úžasný" výpočet, jen velmi primitivní vztahy ale přesto dávej pozor:

                Vztah pro výkon je:
                P = Mk x PI x n / 30
                P je výkon, Mk moment, PI Ludolfovo číslo a n jsou otáčky za minutu

                Odvodíme z toho vztah pro moment:
                Mk = P x 30 / (PI x n)
                takže moment motoru s výkonem 20 kW při 20 tis.ot/min je:
                Mk = 20000 x 30 / (PI x 20000) = 9,55 Nm

                A kolik jsem napsal prvně ? Že moment klesne pod 10 Nm ? No co na to říct, měl jsem pravdu !

                --------------
                A jakže je to s tou rychlostí ?
                Spočítáme si max.otáčky kol, při kterých 20kW ještě poskytne moment 1200 Nm
                n = P x 30 / (Mk x PI)
                n = 20000 x 30 / (1200 x PI) = 159 ot./min

                A když víme že kolo má 159 ot./min a jeho obvod je cca 2 metry, odpovídající rychlost auta už zjistíme snadno. Tohle bys už mohl i zvládnout sám, tak dej vědět co ti vyšlo a jestli jsem měl pravdu i v tomto případě

                • 00 Reagovat !

                  foto -StenLi-

                  .StenLi. 01.03.  12:01

                  « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dělá si z nás pan redaktor legraci ?

                  Mas tam vela nepresnosti, ale hlavne cely vypocet je zly kvoli nespravnemu predpokladu ze motor dosahuje 20kW pri max otackach. Takto sa nesprava ani tesla ani toyota ani ziadny iny elektromotor v ev :-) Taktiez si uplne zabudol na prevodovku ktora uplne meni pomery medzi otackami a Nm. Cez pohlad zakladoskolskej fyziky je to ozaj jednoduche a hlavne uplne nepresne ;-)
                  • 00 Reagovat !

                    foto kalousek

                    kalousek 01.03.  12:59

                    « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dělá si z nás pan redaktor legraci ?

                    Tak za prvé elektromotory v eletromobilech DOSAHUJÍ max. výkon v nejvyšších otáčkách (ale samozřejmě i mnohem níže, pásmo maxima výkonu mají velmi široké) a jedinou výjimkou co znám je právě Tesla, u ní výkon ve vysokých otáčkách klesá. U ostatních ne, např. Leaf, Golf, Zoe atd. Neznáš vůbec jejich charakteristiky a šíříš bludy.

                    Mimochodem i kdyby ten výkon nahoře trochu klesal, nic to nezmění na správnosti mého tvrzení že moment při těch 20 tis. otáčkách je pod 10 Nm

                    A druhá věta je naprosto irelevantní, netuším co jsi chtěl říct. Opravdu si myslíš že když má motor 70 Nm a na kolech je 1200 Nm tak jsem si nevšiml že se jeho hodnota mění v převodovce ? Pokud chceš vymýšlet tak pitomé argumenty, je další diskuze zbytečná

                    • 00 Reagovat !

                      foto -MT-

                      _MT_ 01.03.  14:00

                      « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dělá si z nás pan redaktor legraci ?

                      Tesla to tak bude mít kvůli relativně vysoké maximální rychlosti. Mohli použít těžší převod, ale pak by přišli o dynamiku v nižších rychlostech.
                      • 00 Reagovat !

                        foto kalousek

                        kalousek 01.03.  14:48

                        « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dělá si z nás pan redaktor legraci ?

                        Důvodů může být více. Asi chtějí zabránit přetížení motorů ve vysokých rychlostech zbytečně velkou akcelerací tak výkon uměle snižují, a má to určitě vliv i na dojezd
                  • 00 Reagovat !

                    foto -MT-

                    _MT_ 01.03.  14:07

                    « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dělá si z nás pan redaktor legraci ?

                    Je přeci celkem jedno, v jakých otáčkách motor dává 20 kW. Když zanedbáme ztráty, rozhodující jsou otáčky kol. Redaktor nám řekl moment, takže spočítat otáčky je triviální. A pokud nahoře výkon klesá, tak moment toho motoru bude ve 20k ještě nižší. Takže to tvrzení špatně nebude.
  • 21 Reagovat !

    foto -StenLi-

    .StenLi. 28.02.  13:00

    Cele zle :(

    Chcel som najprv napisat "Tesne vedla" ale tento catfish (kockopes) nenaznacuje (uz aj tak poriadne neskory) prechod na hybridy ale praveze dalsie oddalovanie sa od ozajstneho hybridu. Preco je pre VW tak tazke okopirovat tak super uspesny koncept ako Toyota Hybrid System 1 a 2 s jednoduchym pridanim 4x4? Ak uz maju tak konzervativnych zakaznikov ktory by mozno neprezili zvukovy prejav ovela efektivnejsej a komfortnejsej bezstupnovej planetovej prevodovky v THS tak im staci dat poriadny 100k elektromotor do DSG a nie zivit ten 48V nepodarok s remenovym posilnenym alternatorom. Tak isto ako su na vsetkych autach vacsie brzdy v predu ako v zadu tak isto ma zmysel rekuperovat primarne na prednej naprave a to poriadnym elektormotorom ktory je priamo napojeny na kolesa a rekuperuje vsetku energiu s vypnutym motorom. Tu sa nelogicky cast enerige straca na roztacanie celeho motora ktory cez remen roztoci v konecnom dosledku aj alternator a malu cast energie teda zrekuperuje. Tak isto umiestnenie baterii do nevyuziteho priestoru pod prednymi sedadlami je ovela vyhodnejsie aj z pohladu chladenia a zohrievania baterii na optimalnu teplotu. Cela 48V sustava je neefektivna vyzadujuca zbytocne vysoke prudy. Taktiez nechapem nepouzitie atkinsonovho cyklu.. Proste VW/Skoda sa pustila do akoze hybridov ale urobila skoro vsetko tak zle ako len mohla. proste cele zle :-(

    Principialne proti CNG nic nemam, aj ked sam by som si to nikdy nekupil..
    • 02 Reagovat !

      foto Emel

      Emel 28.02.  22:21

      « Re: Cele zle :(

      48V síť se dělá právě proto, aby stačily řádově (4x) menší proudy.
      • 00 Reagovat !

        foto kalousek

        kalousek 01.03.  05:54

        « Re: Re: Cele zle :(

        U trakčního pohonu s výkony v desítkách kW nemá tvoje vysvětlení žádnou logiku
        • 00 Reagovat !

          foto -StenLi-

          .StenLi. 01.03.  09:28

          « Re: Re: Re: Cele zle :(

          Presne tak 48V je smiesny kompromis sluziaci akurat tak na dalsie VW oklamanie cyklov na meranie spotreby. EV pracuju s napatiami 350-400V prave preto ze je to efektivnejsie a potrebne na dostatocne vykony ci uz ide o 60kW motor v hybride alebo 400kW v tesle.
        • 00 Reagovat !

          foto -MT-

          _MT_ 01.03.  14:47

          « Re: Re: Re: Cele zle :(

          Ono totiž primárně nejde o hybridní pohon. O 36+ V se mluví snad od 90. let a pořád nebyl dostatečně dobrý důvod to podstoupit. Teď se k tomu odhodlávají a vlastně jen využívají toho, že jim 48 V umožní postavit výkonnější hybrid než 12 V. Snaží se tedy využít ten potenciál, který jim to dává. Takhle síť vlastně vznikla pro pohon náročnějších spotřebičů. Nikoli pro pohon auta samotného.
    • 00 Reagovat !

      foto -MT-

      _MT_ 01.03.  14:40

      « Re: Cele zle :(

      Odpověď je jednoduchá: protože by takový systém byl dražší. V EU to spěje k tomu, že každé nové auto bude do jisté míry hybrid. VW pracoval i na 12 V 5 kW hybridním systému (nevím aktuální stav). Jednoduše řečeno, čím dražší auto, tím dražší hybridní systém. Nahoře jsou pak plug-in hybridy. Mezi 48 V a plug-in je místo ještě pro mild/ full s vyšším napětím (a tedy výkonem), ale nevím, jestli něco takového mají v plánu.

      VW v tomhle není sám. Jsou to koncepty, které se rozvíjely minimálně posledních deset let. S ohledem na postupnou "elektrifikaci".
      • 01 Reagovat !

        foto -StenLi-

        .StenLi. 01.03.  15:30

        « Re: Re: Cele zle :(

        Odpoved nie je taka jednoducha alebo jednoznacna. Vyvoj TDI je drahsi ako vyvoj hybridu a pritom hybridy su vyrazne perspektivnejsie ako TDI co sa dnes jasne ukazuje a hlavne maju ovela blizsie k EV kam spejeme. Jednoduchu ukazku mas u Aurisu kde turbodiesel bez automatu stoji viacej ako porovnatelne vykonny Auris hybrid s automatom zadarmo. Kia Niro dokazuje ze netreba 20 rokov vyvoja aby sa velmi dobry hybrid mohol rovnat s turbodieslami parametrami aj cenou.

        Tieto mild hybridy mozno oklamu normy ale spotrebou nikdy nebudu konkurovat hybridom a turbodieslom. VW koncern vsadil na na zlu kartu, a straty ktore mu tym vznikli by niektore automobilky polozili. Teraz uz vie ze TDI je slepa ulicka, TSI na tom nie je ovela lepsie a nove metody meranie emisii daju este vacsiu vyhodu hybridom. Vsetci su v uzase zo Skyactiv s kompresnym pomerom 13:1, Toyota si pekne malymi/lacnymi zmenami vylepsuje THS, jeho 2 verzia bude mat kompresny pomer 14:1 , 41% ucinnost a k tomu este rekuperaciu. Ostatnym automobilkam ujde este viacej. Uz len nepokazit to dizajnom.. to uvidime 6. marca.
        • 10 Reagovat !

          foto -MT-

          _MT_ 01.03.  16:04

          « Re: Re: Re: Cele zle :(

          TDI prodávají po milionech, takže si ty miliardy euro na vývoj vydělají.

          Ano, nebudou. U A6 myslím v tiskové zprávě psali, že ten 48 V hybrid ušetří 0,7 litru. A teď nevím, jestli to náhodou nebylo u dieselu. No a co? Počítají každou desetinku. Až budou potřebovat víc, budou muset nasadit výkonnější systém.

          Oni to nedělají proto, že nic lepšího postavit nezvládnou. Těch možností mají. Oni prostě nechtějí. Jen historie ukáže, jestli ten přechod zvládli dobře, nebo ne.

          Skyactive (první generace) má kompresní poměr 14:1. Rekuperace je snad u hybridu norma, ne?
  • 00 Reagovat !

    foto Rox

    Rox 28.02.  20:41

    GH-tec

    Vcelku jasný cíl. 12g CO2 dolu a větší výkon a dojezd. Firmy co kupují CNG auta si za to rádi připlatí. A Škoda na tom může jen vydělat.
  • 00 Reagovat !

    foto martinST

    martinST 01.03.  10:15

    Promiňte, ale fakt trapná reklama

    Jak můžete v článku uvádět jako podobný systém Lexus RX? Vždyť systém Toyota/Lexus je úplně ale úplně odlišný . Ty systemy se shodují pouze v tom, že k pohonu zadní nápravy slouží elektromotor. Prevodovka jiná, spojení obou pohonů a generátoru diametrálně odlišné, systém přerozdělování výkonů úplně jinde. A navíc uvádět jako výhodu 48V napětí. A cele to označit za unikátní nebo na sesterském webu dokonce jako revoluční. To je fakt, fakt trapný marketing Škody. Proč se nikde nepíše o novém hybridním systému Hondy i-mmd. Ten vypadá na první pohled mnohem promyšleněji a "unikátněji" než tento kočkopes, ale nikde ani zmínka.
Přihlásit se Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!







Blesk.cz

Malta: Ostrov mimo čas a prostor vybízí k romantice i ochutnávkám specialit

Malta: Ostrov mimo čas a prostor vybízí k romantice…

Neber slovo boží nadarmo… říkávali možná i vám vaše babičky. Ale ve spojení s Maltou nelze říci nic jiného, než…

Česko zasáhnou silné bouřky, lokálních je letos hodně. Kde udeří? Sledujte radar

Česko zasáhnou silné bouřky, lokálních je letos…

Také tento týden bude v Česku na bouřky bohatý. Bouřková oblačnost se bude vytvářet od úterý nejméně do konce…

 

iSport.cz

Šéf IIHF: Příští MS? Češi v Bratislavě, domácí v Košicích! A řeší brankáře

Šéf IIHF: Příští MS? Češi v Bratislavě, domácí v…

Čeští hokejisté po sedmém místě na MS v Kodani a Herningu klesli v žebříčku IIHF z páté příčky na šestou. Proč…

Český biatlon má nového krále! Slaví Krčmář, u fanoušků vyhrála Vítková

Český biatlon má nového krále! Slaví Krčmář, u…

Olympijští medailisté se podělili o biatlonové ceny. Stříbrný muž ze sprintu z Pchjongčchangu Michal Krčmář se…

 

Reflex.cz

Dakar jinak. Fotoreportáž Martina Straky z nejtěžší rally světa

Dakar jinak. Fotoreportáž Martina Straky z nejtěžší…

Rally Dakar je známá hlavně fotografiemi, jež přinášejí dramatické sportovní záběry. Poušť, duny, hory, brody,…

Budou Britové za pár let stát fronty na toaletní papír? Možný budoucí ministr financí chce svrhnout kapitalismus

Budou Britové za pár let stát fronty na toaletní…

Svrhneme kapitalismus a nastolíme socialistickou společnost, nastínil v rozhovoru pro BBC John McDonnell, který…