souhlasím. Někteří to s tím přetáčením opravdu přehánějí. Kamarád si koupil ojeté bmw řady3 minulé gen., prodejce mu sliboval, že auto má najeto cca 170 000, no a pravda byla taková: 260 000.
Mel by to byt trestny cin, prestupek neodradi tolik lidi, zvlast profesionaly.
pokuta jiste pujde nejak usmlouvat, takze pro ty co z toho maji byznys se az tolik nezmeni.
kdyby to byl trestny cin a v pripade prokazani by dostal dotycny prodejce zakaz cinnosti v oboru na 5-10 let. hned by to bylo lepsi.
tak ono by za to slo soudit pro podvod uz ted. stacil byl jeden rozsudek co by mohl slouzit jako precedens. Na rok do chladku, poradnou pokutu, zakaz cinnosti v jakekoli prodeji na 10 let. a verim, ze uz by si to pak nikdo nerisknul.
Precedens? Máš tu snad common law? ;-) Podvod dle trestního zákona přetáčení tacho samozřejmě je, stejně jako úmyslné zatajení havárie či zatopení vozu atd. Problém je většinou prokazatelnosti takového jednání a ten bude stejně i v případě přestupku. Nicméně de facto zákaz inzerování podobných služeb je jistě pozitivní. Na druhou stranu v tom jedou i autorizovaní prodejci a pod záminkou opravy vadného údaje to asi zvládnou
myslel se to tak, ze kdyby nekoho odsoudili dal by si kazdy bacha.
problem je ze kde neni zalobce neni soudce.
Neverim, ze by se nenasel pripad, kdy nekdo koupi auto z bazaru s 90 000 km,
i kdyz ho tomu bazaru predchozi majitel prodal se 150 000km (to jestli ho predtim jeste stocil by slo uz dokazat tezko). Oboji je jiste smluvne osetreno a prokazat by to slo.
ale on to podvod přeci JE! A pokud škoda převýší 5 tis. Kč, tak je to i trestný čin. Problém je ve dvou věcech:
1) dokázat, KDO to stočil
2) kde není žalobce, není soudce
Mě by taky zajímalo, proč musíme mít na každej typ prdu extra zákon. Prostě podvod to je, a basta. Nač extra zákon o přetáčení tachometrů? To je to samý, jak byla nedavno diskuze kvůli útokům lasery na přistávající letadla. Trestat to prej nejde, protože zákon nezná "útok světlem." Kua proč? Dyť je to normální obecný ohrožení... Ale to je prostě typicky česká záležitost. Nebo jak Alexandr Novák dostal pokutu 5 milionů za přijetí úplatku 40 milionů... To nám jednoduše moc soudní chčije na hlavu a ani se to nesnaží vydávat za déšť.
Ono jde už i o to, kdo ty zákony píše. Blbě napsaný zákon si pak každý vykládá po svém a už to začíná. Jinak samozřejmě že to, jak si vykádají zákony někteří soudci, je kapitola sama pro sebe.
problem bude v dokazovani ze to bolo robene za umyslom uviest kupujuceho v omyl, lebo s autom ako so sukromnym majetkom si mozem robit co chcem, mozem si dat nastavit 8 snehuliakov, alebo 63535 alebo 123456 je to moj majetok a mozem si s nim robit co chcem. Na tejto kauze sa mi paci to ze ludia (dufam) dostanu rozum a zacnu sa na auto pozerat komplexne a podla toho ho aj posudzovat, najazdene km je velmi ciastkovy udaj ktory zapada do skladacky stavu vozidla ale je brany ovcami ako jediny relevantny a to sa (verim) zacina menit
presne tak, je to moje auto a mozem si s nim robit co chcem, co je koho do toho aku cislicu mam na tachometri. To nie je o zakaze a trestoch a pokutach, to je proste o ludskej hluposti. Ked niekto chce za malo penazi 10 rocny dizlovy passat nech necaka, ze ma najazdene 117tkm a ked to caka = vlastne chce mat stoceny tacho...preco teda kupujucim nevyhoviet?
Se soukromým majetkem si samozřejmě můžeš robit čo chceš. Problém je v tom, že nějaká ekonomická hlavička vymyslela, že se to zahrnuje do výpočtu hodnoty auta, z čehož pak plyne třebas i výše pojištění atd., čímž se dostáváme k penězům a vlastně tím pádem i k víceméně okrádání (i státu, protože od kupní ceny se odvíjí DPH).
Pokial predam do autobazaru auto s 200tisic km, a to iste auto sa o tyzden objavi v ponuke a pri nom "stav tachometra" 94000km", myslim ze dokazat pretacanie nebude vobec problem...
Ať si každý stáčí co chce, kdo chce mít jistotu, tak si koupí nové nebo co má původ jistý. Kdo kupuje pouze podle ceny tak si má uvědomit, že by mohl být někde zádrhel.
Těch peněz co by to zase stálo, aby se ochránili lidi co autům nerozumí ani trochu, ale přes všechny varování si koupí auto, protože tam to bylo za nejlepší cenu.
Taky by se pak mohly řešit, rychloopravy motoru, převodovek, bouraček.
Protože je to nesmysl. Není možné mít tu na vše speciální paragraf. Koneckonců paragraf můžeš mít na co chceš, ale když není vymahatelný nebo vymáhaný, tak je k ničemu.
Stáčení je podvod již dnes, pokud se škoda přehoupne pře 5 tis. Kč tak je to trestný čin.
Problém je ve vymahatelnosti, a ta se nezlepší ani dalším paragrafem. Prokázat, KDO to stočil a jeho úmysl bude stejně obtížné až nemožné, jako dnes. Navíc při prodeji se stejně uvádí fráze "stav tacho" místo "najeto".
V podstatě je hlavní chyba na straně zákazníků. KDYBY kupovali jen vozy s prověřeným původem, tak po stočených vozech není odbyt. Prostě vůz s nedoloženým nájezdem - sbohem bazarníku, nemám zájem. Přeci je naprosto jednoduché si archivovat faktury za jednotlivé servisní prohlídky a při prodeji je dát k vozu. Faktury lze zpětně ověřit. V čem je potíž?
Není nic jednoduššího, než říct - tak to muselo být stočeno už v Německu, Itálii, Rakousku... neměl jsem o tom tušení. Tak co se změní?
Navíc trh je plný vozů se stočenými km. A jak se pozná, jestli byl nájezd stočen před tímto právním předpisem, nebo až po nabytí jeho právní účinnosti?
To není tak jednoduché, vykašlat se na auto jen kvůli takové blbosti jako je stočený tachometr... Když sháníš nějáký konkrétní typ, a konečně po dlouhé době čekání se někde objeví, a ještě za dobrou cenu, tak si nemůžeš moc vybírat.
Nechapem co tu kazdy robi take halo okolo najazdenych kilometrov. Pred 2ma rokmi som kupoval M3 co mala 220 000km, z CH servisovana cely svoj zivot v tom istom autorizovanom servise. Auto malo 1000x lepsi stav nez väcsina aut v cr ktore maju najazdene 50 000km .
To cislo vlastne skoro o nicom nevypoveda. Prikladom je ze 3 rocne auto moze mat 20 000km, ale ked tych 20 000km bolo najazdene v "chladnom stave" t.j. 3km s detmi do skolky, 2km do obchodu, tam odstavit auto, potom 3km domov, a potom zas 3km do skolky tak motor tohto auta bude zrejme v horsiom stave nez auto co ma 3 roky, 200 000km najazdene na dialniciach v optimalnych prevadzkovych teplotach...
Dalsim prikladom je napriklad taky bezny diesel. Daj mi diesel, -20°C, 3km dialnice, ked auto kazde rano nastartujem, rozturujem chladny motor k cervenemu pasmu, nalozim kladu na dialnici a tym necham turbo zohriat na maximum a pootom zas postavim do garaze motor po 600 km v *...
Tak slava, po vice nez 20-ti letech jsme zase o neco blize Evrope .. No, hned budu mit klidnejsi vikend, ze jeste nejake ty jistoty mame ... :-):-):-)
Jen by me zajimalo, co udelaji "podnikatele v oboru" (=rozumej otekli majitele autobazaru s nebzbytnym zlatym retezem na krku, naftovou limuzinou pred skvarovym plackem vydavanym za autobazar a dvema rotvajlery k boude) s temi "vyhodnymi" ojetinami po prvnim majiteli z DE, ktere se jiz nejaky cas hreji v bazarech ... Jestli je pretoci zpet na puvodni hodnutu ... ???
Je opravdu usmevne porovnavat jednotlive nabidky v DE a CZ - ze vzdycky auta v CZ dotazena z DE maji o tolik mene najeto nez totozna na mobile.de ... Cim pak to ASI bude .. :-)
tento zákon je zase jen takové pozlátko na voliče, aby někdo ukázal jak strašně mu jde o právní stav. V praxi se nezmění nic. Pouze se poopraví pojmy a začne se stáčení nazývat nějak jinak (korekce chyby měření, oprava ukazatelů) a podvody pojedou dál. Navíc dnes je stáčení tachometrů trestný čin (i když nepostihovaný), potom už to bude jen pouhý přestupek, takže jednoznačně zhoršení.
Takže se zase pár chytráků bude babrat za naše peníze v návrhu naproto zbytečného zákona, pro ČR typické.
A přitom by stačilo pouze udělat pár provokačních akcí se skrytou kamerou, pár notorických stáčečů poslat do chládku. Ostatní by se lekli a byl by problém vyřešen.
Stejně si myslím že tomu nejde zabránit. Když ten tachometr dojede na konec tak pojede zase znova od nuly ne? Já mám na tachometru najeto asi 50 000 km, ale nevím, jestli to auto má najeto fakt jen 50 000, nebo 150 000 nebo 250 000 atd.
A navíc už sem viděl, v nějakém úplně novém autě, že výrobci to už tak dokázali ošidit, že tam místo počítadla byl jen displej. Takže odpojíte akumulátor a všechno se vynuluje a počítáte od nuly ;-)