Státy včetně ČR kritizují návrh EK na snížení emisí CO2 u aut

Státy včetně ČR kritizují návrh EK na snížení emisí CO2 u aut

 

Řada členských států EU včetně Česka a Slovenska včera kritizovala návrh Evropské komise na omezení emisí CO2 u automobilů od roku 2012.

Část z nich požaduje, aby nařízení vstoupilo v platnost později. Zaznívají také hlasy volající po změně navrhovaného systému sankcí za nedodržení limitů.

Podle návrhů EK by výrobci měli upravit výrobu a vývoj motorů a aut tak, aby se emise CO2 u nových vozů od roku 2012 snížily ze současných 160 gramů CO2 na kilometr na 130. Dalších deset gramů by se pak mělo ušetřit pomocí energeticky úspornější techniky v autech, například efektivněji pracujících klimatizací nebo pneumatikách s nižším vylivým odporem a podobně.

Návrh počítá s tím, že se emise budou počítat za automobilku a všechny její značky, nikoli za jednotlivé vozy. Zatímco malá auta produkují obecně méně zplodin, u větších je to více. Zásadní roli při výpočtu má hrát hmotnosti automobilů. Pokud výrobci nebudou podmínky splňovat, hrozí jim sankce.

"Většina zemí řekla, že je nespokojená s návrhem na snižování emisí,"řekl po jednání náměstek ministra průmyslu Martin Tlapa. "ČR navrhla, aby to opatření platilo od roku 2015 pro všechny automobily, které se budou vyrábět po tomto datu," dodal. Tlapa zdůraznil, že ČR vítá úsilí o snižování emisí, ale zároveň chce zajistit, že se tím nesníží konkurenceschopnost automobilek. "Není to jen debata o emisích, ale je to debata o tom, za jakých nákladů se budou vyrábět auta v budoucnu," řekl Tlapa. Požadavek odkladu vysvětlil tím, že se výrobci musí na změny připravit. Není prý možné penalizovat někoho, kdo za stávajících pravidel vyrábí motory, avšak nebude schopen modelové řady stáhnout či upravit do navrhovaného roku 2012.

Státy se teď ve vztahu k návrhu dají rozdělit na dvě skupiny. Na jedné straně jsou země jako Francie či Itálie, jejichž automobilky vyrábějí převážně malé vozy, na druhé země s výrobci zaměřujícími se spíše na střední a velké vozy. Mezi ty patří např. Německo. Jejich postoj je pak blízký Slovensku, Maďarsku, Rakousku či Británii.

Mezi oběma tábory se povedou debaty o řadě aspektů návrhu. Jednou z hlavních sporných otázek zřejmě bude podoba křivky poměřující hmotnost a množství emisí, které bude možné produkovat. Třeba Italové chtějí tuto křivku se sklonem 30 procent, zatímco Češi 80 procent a komisní návrh počítá s 60 procenty. Důležité to je ale kvůli nákladům - na sklonu křivky totiž bude záviset, co bude muset daný vůz splňovat a přeneseně to může ovlivnit, jaké náklady budou výrobci určitého typu vozů mít.

V jednom se obě strany prý shodují - v odporu vůči navrhovaným sankcím. Zatímco výrobci malých aut si myslí, že mohou vést ke zdražení menších vozů a automobilky zaměřující se na střední a velká auta se zase domnívají, že sankce jsou nespravedlivě vysoké vůči nim.

Zatím je těžké odhadovat, kdy by se EU mohla na návrhu nakonec dohodnout. Je docela možné, že se otázka emisí CO2 podobně jako klimaticko-energetický balíček bude řešit za českého předsednictví v první půlce roku 2009.

Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye

Státy Evropské unie zajistí, že severoafrická část…

Za vánoční nákupy potravin si připlatíte, tuzemák však zlevní Za vánoční nákupy potravin si připlatíte, tuzemák však zlevní

Jedním z ústředních témat posledních týdnů byla v české…

Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn

Sankce, které vůči Rusku schválil americký Kongres v…

 
 






Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 





 
Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Včera

Podle očekávání prošel design druhé generace Audi A7 jen evoluční proměnou. Za to v útrobách se událo dost, všechny verze budou hybridní!




Blesk.cz

Nový Zéland má po měsíci premiérku. V čele země stanula labouristka Ardernová

Nový Zéland má po měsíci premiérku. V čele země…

V čele Nového Zélandu stane po zářijových volbách vůdkyně Novozélandské strany práce Jacinda Ardernová (37).…

22 tipů na víkend: Prahou poběží zombie! Mlsat můžete polévky, dýně i čokoládu

22 tipů na víkend: Prahou poběží zombie! Mlsat…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

 

iSport.cz

Villarreal – Slavia 2:2. Cenná remíza, český mistr ale ztratil vedení 2:0

Villarreal – Slavia 2:2. Cenná remíza, český mistr…

Fotbalisté pražské Slavie remizovali ve Villarrealu 2:2 ve třetím kole Evropské ligy v souboji o první místo ve…

Lugano - Plzeň 3:2. Zklamání pro favorita, domácí rozhodli z brejků

Lugano - Plzeň 3:2. Zklamání pro favorita, domácí…

Fotbalisté Plzně ve třetím utkání v základní skupině Evropské ligy nečekaně prohráli na hřišti Lugana 2:3 a…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost nejvyššího stupně

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost…

Něco vám řeknu – nikdy slepě nespoléhejte na čísla! Já jsem to udělal jednou a ovlivnilo to zbytek mého života.

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné! Vrátí se politická politika?

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné!…

Kdysi i v Česku populární slovenský satirik Milan Markovič by dnes patrně řekl „Zvolebnívá sa“, a to na plné…