Státy včetně ČR kritizují návrh EK na snížení emisí CO2 u aut
Část z nich požaduje, aby nařízení vstoupilo v platnost později. Zaznívají také hlasy volající po změně navrhovaného systému sankcí za nedodržení limitů.
Podle návrhů EK by výrobci měli upravit výrobu a vývoj motorů a aut tak, aby se emise CO2 u nových vozů od roku 2012 snížily ze současných 160 gramů CO2 na kilometr na 130. Dalších deset gramů by se pak mělo ušetřit pomocí energeticky úspornější techniky v autech, například efektivněji pracujících klimatizací nebo pneumatikách s nižším vylivým odporem a podobně.
Návrh počítá s tím, že se emise budou počítat za automobilku a všechny její značky, nikoli za jednotlivé vozy. Zatímco malá auta produkují obecně méně zplodin, u větších je to více. Zásadní roli při výpočtu má hrát hmotnosti automobilů. Pokud výrobci nebudou podmínky splňovat, hrozí jim sankce.
"Většina zemí řekla, že je nespokojená s návrhem na snižování emisí,"řekl po jednání náměstek ministra průmyslu Martin Tlapa. "ČR navrhla, aby to opatření platilo od roku 2015 pro všechny automobily, které se budou vyrábět po tomto datu," dodal.
Tlapa zdůraznil, že ČR vítá úsilí o snižování emisí, ale zároveň chce zajistit, že se tím nesníží konkurenceschopnost automobilek. "Není to jen debata o emisích, ale je to debata o tom, za jakých nákladů se budou vyrábět auta v budoucnu," řekl Tlapa. Požadavek odkladu vysvětlil tím, že se výrobci musí na změny připravit. Není prý možné penalizovat někoho, kdo za stávajících pravidel vyrábí motory, avšak nebude schopen modelové řady stáhnout či upravit do navrhovaného roku 2012.
Státy se teď ve vztahu k návrhu dají rozdělit na dvě skupiny. Na jedné straně jsou země jako Francie či Itálie, jejichž automobilky vyrábějí převážně malé vozy, na druhé země s výrobci zaměřujícími se spíše na střední a velké vozy. Mezi ty patří např. Německo. Jejich postoj je pak blízký Slovensku, Maďarsku, Rakousku či Británii.
Mezi oběma tábory se povedou debaty o řadě aspektů návrhu. Jednou z hlavních sporných otázek zřejmě bude podoba křivky poměřující hmotnost a množství emisí, které bude možné produkovat. Třeba Italové chtějí tuto křivku se sklonem 30 procent, zatímco Češi 80 procent a komisní návrh počítá s 60 procenty.
Důležité to je ale kvůli nákladům - na sklonu křivky totiž bude záviset, co bude muset daný vůz splňovat a přeneseně to může ovlivnit, jaké náklady budou výrobci určitého typu vozů mít.
V jednom se obě strany prý shodují - v odporu vůči navrhovaným sankcím. Zatímco výrobci malých aut si myslí, že mohou vést ke zdražení menších vozů a automobilky zaměřující se na střední a velká auta se zase domnívají, že sankce jsou nespravedlivě vysoké vůči nim.
Zatím je těžké odhadovat, kdy by se EU mohla na návrhu nakonec dohodnout. Je docela možné, že se otázka emisí CO2 podobně jako klimaticko-energetický balíček bude řešit za českého předsednictví v první půlce roku 2009.