Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Studie: 30 % provozu ve městech tvoří lidé, kteří nemohou zaparkovat

David Bureš
Diskuze (8)
Problémy s hledáním volného parkovacího místa ovlivňují provoz ve větší míře, než by se mohlo zdát.

Mezinárodní institut parkování (IPI) zveřejnil studii týkající se současných trendů v parkování. Ta zjistila, že parkování velice ovlivňuje dopravu ve městech. Více než 30 % aut jezdících po městech jsou totiž ty, jejichž řidiči hledají volné místo na zaparkování.

Tato situace nejen vede k frustraci řidiče, ale zároveň pomáhá tvořit dopravní zácpy. Casey Jones, předseda IPI k tomu říká, že pokud by se i jen o zlomek podařilo zkrátit čas potřebný k zaparkování, rozdíl v produkci oxidů uhlíku by byl významný. Podle něj už mnohá nová technika toto umožňuje.

Studie dále zjistila, že automobily spíše stojí zaparkované, než jezdí. Většina aut totiž 90 % času stojí zaparkovaná.

Podle respondentů by vztahu parkování k životnímu prostředí pomohlo energeticky úsporné osvětlení parkovacích míst, systémy, které by pomohly k rychlejšímu zaparkování auta, automatizované procesy placení, technika spojená s obnovitelnými zdroji energie či místa k zaparkování elektromobilů.

Odborníci na parkování se v posledních letech zaměřují i na cyklisty, řidiče, kteří svůj vůz sdílejí s dalšími osobami, či na lidi, kteří dojíždějí na místo, kde následně přestoupí na hromadnou dopravu.

IPI se v dotazníku ptalo též na to, co by se na parkovištích dalo zlepšit. Respondenti tvrdí, že při plánování parkovišť se neinvestuje tolik do hromadných prostředků, které by odvezly velké množství lidí. Dotázaní také říkají, že parkoviště trpí neefektivním uspořádáním a jsou neestetická.

Dále si lidé myslí, že stavitelé ve fázi plánování nepřemýšlí o parkování, přehlížejí důležité otázky, jako je funkčnost vjezdů a výjezdů, zdroj energie či případné odstranění sněhu. Také podle názoru respondentů stavitelé neuvažují nad tím, kdo a jak bude parkoviště používat.

Téměř polovina dotázaných si rovněž myslí, že by studenti zabývající se městským plánováním měli absolvovat kurz zaměřený na parkování.

Studie dále zjistila, že roste zájem o techniku spojenou s parkováním. Mezi ni patří bezhotovostní, elektronické a automatické platební systémy, informace o poplatcích za parkování a o dostupných parkovacích místech v reálném čase nebo bezdrátová čidla pro lepší řízení dopravy.

David Bureš
Diskuze (8)
26. 6. 2012 08:40
Re: kultura
tak to je přehnané, moje auto určitě netvoří dvě třetiny mé životní úrovně
a otázkou je, jaká by byla životní úroveň nás všech, kdybychom nemuseli investovat do (osobních) aut a související vynucené infrastruktury a ušetřený čas a peníze využili účelněji
ona totiž ta automobilová neefektivita není žádná laboratoř, to je denodenní realita (kapacitní a výkonové využití auta, neúčinný pohon, poměr mezi spotřebou a počtem osobokm, poměr pohonných jednotek a přepravovaných osob, ztráta času řízením auta, umělě snížená spolehlivost a trvanlivost auta, nedostatečně využitá kapacita infastruktury, která přesto nestačí špičkovým potřebám nemluvě o neúčelném cestování, o čemž je koneckonců článek, a o nabalených službách a úřednících a samozřejmě též nehodách) - těžko říct, jestli souhrn všech vlivů vyžene celkový průměrný náklad na osobokm na 10, 20 nebo 30 kč, každopádně to násobně převyšuje cenu hromadné dopravy za podmínek jak funguje dnes...
25. 6. 2012 20:50
Re: kultura
Hledání příčin a důsledků by mohlo být zajímavé, ale asi hodně zdlouhavé a pro mě jako laika možná i neřešitelné. Pokud bereš automobil odděleně od všeho, což jsou laboratorní podmínky, jistě máš s neefektivitou pravdu. Ovšem v sociálním kontextu jsi vedle, bez něj by s velkou pravděpodobností i tvá životní úroveň byla sotva třetinová.
25. 6. 2012 19:18
Re: kultura
otázka, co bude příčina a co důsledek?
pokud je pravdou, že západní civilizace stojí na něčem tak neefektivním, jako je vlastnictví osobního dopravního prostředku, tak si taky nic jiného než konec nezaslouží
25. 6. 2012 12:09
Re: Tragedie
Je pravda, že v centru se placení nevyhneš, pokud prostě neriskuješ. :-) Na druhou stranu nevidím důvod k návštěvě centra, pokud tam nepracuješ, a po 17 hod je město duchů.
25. 6. 2012 12:05
Re: kultura
V tom případě je odsouzena k zániku i celá západní civilizace, jelikož na automobilismu stojí. ;-)