Studie: 30 % provozu ve městech tvoří lidé, kteří nemohou zaparkovat
Mezinárodní institut parkování (IPI) zveřejnil studii týkající se současných trendů v parkování. Ta zjistila, že parkování velice ovlivňuje dopravu ve městech. Více než 30 % aut jezdících po městech jsou totiž ty, jejichž řidiči hledají volné místo na zaparkování.
Tato situace nejen vede k frustraci řidiče, ale zároveň pomáhá tvořit dopravní zácpy. Casey Jones, předseda IPI k tomu říká, že pokud by se i jen o zlomek podařilo zkrátit čas potřebný k zaparkování, rozdíl v produkci oxidů uhlíku by byl významný. Podle něj už mnohá nová technika toto umožňuje.
Studie dále zjistila, že automobily spíše stojí zaparkované, než jezdí. Většina aut totiž 90 % času stojí zaparkovaná.
Podle respondentů by vztahu parkování k životnímu prostředí pomohlo energeticky úsporné osvětlení parkovacích míst, systémy, které by pomohly k rychlejšímu zaparkování auta, automatizované procesy placení, technika spojená s obnovitelnými zdroji energie či místa k zaparkování elektromobilů.
Odborníci na parkování se v posledních letech zaměřují i na cyklisty, řidiče, kteří svůj vůz sdílejí s dalšími osobami, či na lidi, kteří dojíždějí na místo, kde následně přestoupí na hromadnou dopravu.
IPI se v dotazníku ptalo též na to, co by se na parkovištích dalo zlepšit. Respondenti tvrdí, že při plánování parkovišť se neinvestuje tolik do hromadných prostředků, které by odvezly velké množství lidí. Dotázaní také říkají, že parkoviště trpí neefektivním uspořádáním a jsou neestetická.
Dále si lidé myslí, že stavitelé ve fázi plánování nepřemýšlí o parkování, přehlížejí důležité otázky, jako je funkčnost vjezdů a výjezdů, zdroj energie či případné odstranění sněhu. Také podle názoru respondentů stavitelé neuvažují nad tím, kdo a jak bude parkoviště používat.
Téměř polovina dotázaných si rovněž myslí, že by studenti zabývající se městským plánováním měli absolvovat kurz zaměřený na parkování.
Studie dále zjistila, že roste zájem o techniku spojenou s parkováním. Mezi ni patří bezhotovostní, elektronické a automatické platební systémy, informace o poplatcích za parkování a o dostupných parkovacích místech v reálném čase nebo bezdrátová čidla pro lepší řízení dopravy.