Studie: 11,4 % kupujících se s novým autem ani neprojede
Výzkumná společnost Maritz Research zveřejnila výsledky studie, ve které se severoamerických zákazníků ptala, co je nejvíce ovlivní při nákupu nového automobilu. Nejčastěji klienti i nadále dají na rady prodejců aut. Takřka 22 % zákazníků je při nákupu ovlivněno právě jimi.
Lidé ale hodně spoléhají i na zkušenosti rodinných příslušníků a známých (18,7 %). Zhruba stejný počet lidí (18,4 %) se o nákupu auta rozhodne na základě spotřebitelské příručky.
Zájemci o nový vůz se rozhodují i na základě informací z internetu, 8,6 % z nich je nejvíce ovlivněno webovými stránkami dealerů a výrobců. Na informace z ostatních internetových stránek spoléhá 6,4 % respondentů a další ovlivní výsledky testů v časopisech (6,1 %).
Největším překvapením je, že 11,4 % dotázaných amerických zákazníků se s automobilem před jeho zakoupením vůbec neprojelo. Mezi Kanaďany je jich podle průzkumu dokonce 26 %. Naprostá většina z těch, kteří si vůz naopak vyzkoušeli, nicméně tvrdí, že pro ně byla jízda důležitá.
Podle Chrise Travella, viceprezidenta strategického poradenství pro Maritz Research, stojí zřejmě za vynecháním zkušební jízdy fakt, že některé zákazníky automobily prostě nezajímají, jiní zase chtějí mít nákup co nejdříve za sebou. Není přitom výjimkou, že teprve během zkušební jízdy zájemce o vůz zjistí, že mu dříve vysněný model nevyhovuje a chce vlastně úplně jiný.
Zjištění výzkumu by mohlo být znepokojivé i pro prodejce vozů. Většina z nich totiž považuje testovací jízdu za zážitek, při kterém se z váhajícího kupujícího mnohdy stane zaujatý zákazník. Jízda s automobilem zákazníky skutečně ovlivňuje, 52 % dotázaných v USA uvedlo, že je při nákupu ovlivnila značnou měrou. Dalších 28 % tvrdí, že je ovlivnila alespoň zčásti.
Výsledky studie byly zpracovány na základě odpovědí více než 80.000 respondentů, kteří si koupili vozidlo modelového roku 2012.