Tatra 138 možná dnes není tak slavná jako modelová řada 148, který z ní byla přímo vyvinuta, ale v historii své značky má své nezastupitelné místo. Navíc patří mezi slavné cestovatele z Kopřivnice.
T 138 je nejenom velmi schopný, ale také designově krásný stroj. Z dnešního pohledu velmi zvláštně ale působí vzadu zavěšené dveře prvních exemplářů. Nechápu, proč je konstruktéři použili, když předchozí T111 už měla dveře zavěšené moderním způsobem? Bylo toto zastaralé řešení použito jen u prototypů T137/138, nebo se dostalo i do sériové výroby? A kdy tedy potom bylo zavěšení dveří napraveno? V článku se o tom bohužel nic nedočteme... :-O
"Sebevražedné" dveře měly prototypy a dokonce i první kusy v sérii. Změna proběhla někdy kolem roku 1961. Tato nedotažená úprava přinesla dílčí potíže s praskáním a trháním slaboučkého plechu dveří v okolí jinak mohutně dimenzovaných pantů. Těch odlišností bylo víc, skla dveří byla u původní varianty vcelku, přední blinkry byly jen pod bočním sloupkem čelního okna (potom i na blatníku nad světlem, potom na "stříšce" sání nad světlem a nakonec - jako u 148 - na stříšce, která nesla i předčistič vzduchu a jiné inovace - umístění zrcátek, prolisy kolem klik dveří (148) a tak dále.
"Tatra 138 možná dnes není tak slavná jako modelová řada 148
Čo je toto za vtákovinu? T138/148 je často považovaná za jednu radu, resp. T148 je len "facelift" T138 - drvivá väčšina ľudí ich na ceste od seba ani nerozozná. Nie je mi jasné, prečo tu nemohol byť jeden poriadny článok o celej typovej rade počínajúc dvojnápravovou T137? Toto kúskovanie ma fakt nebaví...