Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra 138: Podívejte se, co všechno zvládl legendární dříč i dobrodruh

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 30. 10. 2017 • 20:19
33
10
Zobrazit náhledy (33)
Tatra 138 (1958) Tatra 138 (1958) Tatra 138 (1958) Tatra 138 (1958) Tatra 138 (1958) Tatra 138 (1958) Tatra 138 (1958) Tatra 138 (1958) Tatra 138 (1958) Tatra 138 (1958) Tatra 138 (1958) Tatra 138 (1962) Tatra 138 (1962) Tatra 138 (1962) Tatra 138 (1962) Tatra 138 (1962) Tatra 138 (1962) Tatra 138 (1967) Tatra 138 (1967) Tatra 138 (1967) Tatra 138 (1967) Tatra 138 (1967) Tatra 138 (1967) Tatra 138 (1967) Tatra 138 (1967) Tatra 138 Tatra 138 Tatra 138
Tatra 138 možná dnes není tak slavná jako modelová řada 148, který z ní byla přímo vyvinuta, ale v historii své značky má své nezastupitelné místo. Navíc patří mezi slavné cestovatele z Kopřivnice.

Kořeny kopřivnické automobilky Tatra sahají do poloviny devatenáctého století, kdy se Ignác Šustala za pomoci dvou tovaryšů pustil do výroby kočárů a díky kvalitním výrobkům i svým obchodnickým schopnostem dokázal z malé živnosti vybudovat jeden z významných evropských podniků, jehož tradici od roku 2013 udržuje společnost Tatra Trucks ve vlastnictví českých akcionářů.

První nákladní automobil byl v Kopřivnici postaven v roce 1898 a představoval zajímavou konstrukci, která vycházela ze zkušeností získaných při vývoji a stavbě kočárů i vozů tažených koňmi. Na tento nákladní vůz s dvojicí spřažených motorů značky Benz navázal v roce 1900 parním pohonem vybavený 12místný omnibus.

Další užitkový model byl vyroben teprve v roce 1907 a skutečná sériová produkce nákladních automobilů se rozběhla až v roce 1914 s modely TL 2 a TL 4. Právě na tato vozidla navázala prakticky nepřetržitá vývojová linie.

Mezi nákladními vozidly značky Tatra patří dodnes k nejslavnějším model 111, jehož výroba se rozběhla v roce 1942 a byla ukončena v roce 1962. Nástupcem se pak stal pro mnohé příznivce vozidel z Kopřivnice ještě populárnější model 138, o jehož vývoji bylo rozhodnuto již v roce 1952 a první funkční prototypy byly testovány o dva roky později.

V září roku 1956 se na II. výstavě československého strojírenství v Brně představila dvojice nových modelů značky Tatra, pojmenovaných 137 a 138. První z nich měl konfiguraci podvozku 4x4 a nosnost do sedmi tun, zatímco druhý 6x6 a nosnost do dvanácti tun. Oba vozy pak sdílely 70 % procent dílů od motorů přes převodovku a částí podvozku až po kabinu.

Nástupci legendárního modelu 111 se mohli pochlubit kabinou i interiérem, na jejichž vývoji a návrhu se podílel jeden ze zakladatelů průmyslového designu v Československu profesor Zdeněk Kovář.

Nové modely navíc přinesly řadu prvků zvyšujících komfort ovládání v podobě hydraulického posilovače řízení, vzduchového tlakového posilovače spojky a elektropneumatického řazení.

K pohonu modelů 137 a 138 sloužil vzduchem chlazený vidlicový vznětový osmiválec T 928 o objemu 11.762 cm3, výkonu 132,5 kW při 2000 min-1 a točivém momentu 720 N.m při 1200 min-1, který spolupracoval s pětistupňovou mechanicky ovládanou hlavní převodovkou a dvoustupňovou přídavnou převodovkou s elektropneumatickým řazením.

Tatra 137 měla poměrně krátkou kariéru, protože v době centrálního plánování byla výroba nákladních vozidel s nosností sedmi tun přidělena Liazu a ten se proti kopřivnickému modelu výrazně ohradil.

Následně byl tento typ stažen z výroby, což se ukázalo jako chyba, protože Liazy konstruované primárně jako silniční vozy měly při použití v terénu potíže s životností prakticky všech svých mechanických skupin. Díky tomu se 137 po nějakém čase do výroby vrátil, ale již jako T 138 4x4.

Samotná Tatra 138 s konfigurací podvozku 6x6 se do sériové produkce dostala v roce 1959 a nesla širokou řadu nástaveb od valníků přes sklápěče, cisterny, jeřáby a bagry až po domíchávače betonu a nechyběla ani provedení jako sedlový tahač nebo podvozek pro pojízdný zemní vrták.

Z široké řady provedení patřily k nejrozšířenějším jednostranné a třístranné sklápěče. Tato vozidla s rozvorem náprav 3690+1320 mm měla nosnost 11.900 kg, resp. 10.000 kg, zatímco valník mohl mít na korbě až 12.000 kg. Pro všechna tato provedení je uváděna maximální rychlost 71 km/h.

V provedení s označením PP5 byla Tatra 138 se standardní konfigurací podvozku 6x6 vyráběna jako základ pro hasičské vozidlo, jehož nástavbu dodávala Karosa Vysoké Mýto.

Tento třínápravový automobil měl nosnost 15.440 kg a i v jeho případě je uváděna maximální rychlost kolem 70 km/h.

Tatra měla v rámci modelové řady 137 připraven tahač návěsů s rozvorem náprav 3725 mm, který se později proměnil v sériový model 138 NTt 4x4 s rozvorem náprav 3875 a celkovou délkou 5605 mm. Vozidlo s maximálním zatížením na točnici 7500 kg dosahovalo maximální rychlosti 71 km/h.

Vedle dvounápravového modelu byl v nabídce i třínápravový tahač návěsů 138 NTt 6x6 s rozvorem náprav 3690+1320 mm a celkovou délkou 6750 mm, u nějž bylo uváděno maximální zatížení na točnici 10.000 kg a maximální rychlost 71 km/h.

Nejslavnějším zástupcem modelové řady 138 je bezpochyby stříbrný exemplář, který v roce 1968 absolvoval expedici Lambaréne a je dnes vystaven v muzeu značky Tatra v Kopřivnici. Tatra 138 VN připravená pro expedici nesla upravenou nástavbu, která byla běžně k vidění jako pojízdná dílna na vozidlech Praga V3S a vezla do nemocnice Alberta Schweitzera v gabunském Lambaréné zásilku léků.

Výprava, kterou vedl lékař Petr Bartůněk a účastnili se jí Miloslav Topinka, Josef Vavroušek, Luboš Kropáček, Jiří Plaček, Klement Kunz, Jiří Stöhr a Petr Bárta, vyrazila na cestu z pražského Staroměstského náměstí 1. ledna roku 1968 a zpět se potom co projela 18 zemí a ujela téměř 36.000 km, vrátila v září stejného roku.

Produkce Tatry 138 byla ukončena v roce 1971, kdy měla tato modelová řada na svém kontě téměř 46.000 vyrobených exemplářů, z nichž celkem 2226 představují tahače návěsů.

Foto: Tatra Trucks a.s., ČKD Mobilní Jeřáby a.s., Autowp.ru, Wheelsage.org, Svět motorů, Auto.cz

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly
30. 10. 2017 14:27
Re: Tatrorvácká ikona
Díky za info! ;-) :yes:
30. 10. 2017 13:39
Re: Tatrorvácká ikona
"Sebevražedné" dveře měly prototypy a dokonce i první kusy v sérii. Změna proběhla někdy kolem roku 1961. Tato nedotažená úprava přinesla dílčí potíže s praskáním a trháním slaboučkého plechu dveří v okolí jinak mohutně dimenzovaných pantů. Těch odlišností bylo víc, skla dveří byla u původní varianty vcelku, přední blinkry byly jen pod bočním sloupkem čelního okna (potom i na blatníku nad světlem, potom na "stříšce" sání nad světlem a nakonec - jako u 148 - na stříšce, která nesla i předčistič vzduchu a jiné inovace - umístění zrcátek, prolisy kolem klik dveří (148) a tak dále.
30. 10. 2017 12:45
"Tatra 138 možná dnes není tak slavná jako modelová řada 148
Čo je toto za vtákovinu? T138/148 je často považovaná za jednu radu, resp. T148 je len "facelift" T138 - drvivá väčšina ľudí ich na ceste od seba ani nerozozná. Nie je mi jasné, prečo tu nemohol byť jeden poriadny článok o celej typovej rade počínajúc dvojnápravovou T137? Toto kúskovanie ma fakt nebaví...
Avatar - lordlord
30. 10. 2017 12:45
Re: Mou
je to lepší než škoda muzeum
30. 10. 2017 12:02
Re: Mou
byli jsme tam letos na jare, když jsme se kolem koprivnice par dni placali.
předčilo to moje ocekavani.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku