Navíc proč Tratraplan? Když už se o něco takového pokoušet, tak musí být předloha co možná nejexkluzivnější. Volil bych Tatru 77a, přinejhorším 87 a nebo potom až 603. Taky je otázka cena. Při uváděných 2-3 mil Kč se obávám, aby z toho nevyšla nějaká blamáž. Například Eagle Low Drag GT (replika Jaguar E-Type) stojí cca 20mil Kč.
Pokud jde o techniku, tak jelikož vzduchem chlazený vidlicový motor už tam stejně nedají, tak by nebylo od věci postavit to rovnou jako elektromobil.
Představme si něco jako T77a na podvozku Tesly S. To by byl dobrý úlet a možná by se to v USA mohlo i líbit. Docela by to až na šířku, kde je rozdíl asi 25 cm, sedělo i rozměrově...
Ja držím palce, dnes preraziť na trh nie je jednoduché a predsvedčiť zákazníkov o dobrom produkte taktiež. Súhlasím s tým aby to bol elektromobil. Na vlastný vývoj motorov, aby plnili prísne europske normy asi peniaze mať Tatra nebude. Ale kto vie.
Myslím, že by se určitě museli s někým spojit, i kdyby se rozhodli pro elektromobil. Nemají žádnou použitelnou techniku ani zkušenosti s os. auty, vlastní vývoj pro evropskou homologaci malé retrosérie by vyšel extrémně draho (ani náklaďáky už nevyvíjí zcela samostatně). Což ve mě trochu vzbuzuje obavy, abychom se nedočkali třeba Rapidu v jiné kastli.
Na serveru ihned cz se pise : Podle neoficiálního zdroje z automobilky by tentokrát mělo jít o "pseudorepliky" staršího modelu. Byla by to dílenským způsobem vyrobená auta s moderním motorem a podvozkem od renomované automobilky. Po technické stránce mají být všestranně současná, ale s karoserií stylisticky odpovídající historickému modelu, patrně vozu T-600 Tatraplan.
Pokud by se domluvili napr. s Porsche (treba i o vyuziti prodejni a servisní síte), tak by se mohlo jednat o zajímavy pocin :yes:
[odkaz]
V roce 1996 pri predstavení Tatry 700 automobilka hovorila o tom, ze do 3 let nabidne vuz, ktery se v Evrope neprodava, ale Tatra ho "preznackuje" a bude ho zde nabizet. Hovorilo se o vozech Lincoln. Nic z toho se nestalo.
Za 10 let v roce 2006 se obevily podobne spekulace jako dnes, melo se jednat o retro design az 3 modelu znacky Tatra...pak prisla krize a opet z toho nic nebylo.
Ted po dalsich 10ti letech opet vznika nadeje, ze tradicni Tatra opet nabidne luxusni vuz a drzím ji palce, at to do tretice dobre dopadne, byt jen v malych seriich :yes::yes::yes:
Repliky by byla jen taková zakázková kusová výroba na což jsou vlastně teď u náklaďáků zařízení, resp. malosérie. Nicméně si dovedu u Tatry představit spojení s nějakou silnou automobilkou a vypálit luxusní moderní auto na ostro. Tady by možná prospělo i spojení s nějakým číňanem, pokud by pohrdaly evropské automobilky. Bylo by to krásné. :yes:
To by byla další varianta. Supermoderní elektromobil s Cx někde kolem 0,15 (a z toho profitujícím megadojezdem) jako moderní reinkarnace T77. Ovšem to je poněkud unreal...
Retro auto (byť tedy příspěvek, na který reaguješ, není o retro autě) je módní doplněk a proto na dojezdu nějak zvlášť nezáleží.
Zvuk vzduchem chlazeného vzadu umístěného V motoru stejně mít nebudou. Pokud jde o cenu, čím vyšší tím lepší. A hlavně uvažuju marketingově - když už v roce 2019 něco začínat, pak elektromobil...
Ne, žádné TDI by to nebylo, když o obnovení výroby osobáků uvažovali minule, tak se mluvilo o kompletní platformě Subaru (samozřčejmě vč. šestiválcového boxeru se zajímavým zvukem). :-!
Když už spalovací motor, tak potom Porsche (asi by i u toho nejslabšího museli pro onen vergl rapidně snížit výkon) za zadní nápravou a pohon zadních kol.
např. dvoulitrový čtyřválec 918 bez turba by mohl být OK.
A proč moderní elektromobil? Protože je to cool a hlavně se tam nejlépe využije špičková aerodynamika, na které by měla Tatra marketingově stavět (zatímco u běžného auta to znamená max nějakou banální úsporu paliva, která nikoho moc nezajímá, tak u elektromobilu to znamená delší dojezd a ten zajímá každého). Toto je ale jen takové plácání mimo realitu, nic jako moderní automobil (ať už elektro nebo ne) od Tatry nehrozí.
Jde jen o ty repliky, se kteroužto myšlenkou přišel už kdysi Adams. Možná tam z té doby mají i něco rozpracovaného...
Pokud se někdo alespoň trochu aerodynamikou vozidel někdy zabýval, tak ví, že kapkovitý tvar resp. automobil s profilem leteckého křídla podle Paula Jaraye je možná výhodný z hlediska koeficientu odporu vzduchu Cx, ale ve vyšších rychlostech opravdu funguje jako křídlo. Tedy vytváří nezanedbatelný vztlak. Proto se také později začal prosazovat s odlišným pojetím Wunibald Kamm (Kammova záď).
A hodnota Cx 0,32 konkrétně u Tatraplánu je číslo, kterého dnes dosahují normální auta zcela běžně a ještě se při překročení 100 km/h nepokoušejí vzlétnout. :-)
No, jak myslíš, asi tomu fakt rozumíš :-| . Difuzor (jak uvádíš pořádný) se designově jistě bude hodit k proudnicové klasice T600. Asi stejně, jako by se hodila obří lopata na zádi po vzoru Porsche 911 [odkaz] , která by jistě nežádoucímu vztlaku dokázala zabránit také.
No nevím nevím, takový zákazník si koupí a hýčká nějaký originál. Zákazník takové repliky musí být podle mě spíš trochu pozér (to nemyslím nějak ve zlém)
jak si moderní osobní tatru (idealizovanou) představit. Možná něco jako Maserati Quatroporte? Malá tatra by se mi asi nelíbila, motor vzadu mi do dnešní doby taky nesedí, vzduchový už vůbec ne. Takže nějaká limuzína... ale na dnešním přecpaném trhu fakt nevím čím by mohli zaujmout ;-\
Proti retro vozidlům nic, může to být úspěšné a doufám že bude. Osobně bych ale raději viděl kdyby Tatra udělala nějakou "speciálku", ideálně s podvozkem tatrovácké koncepce, ve stylu 6x6 Bureko a podobných strojů. S moderním designem, stroj který od pohledu jasně řekne že to je stroj do terénu co si poradí se vším co se mu postaví do cesty.
Dobře, byla by to exotina, ale o tom to přeci je :D. No, ale vážně, i kdyby se v Tatře vzdali téhle koncepce, a udělali 6x6 s něčím klasičtějším, pořád je to něco, co bych od Tatry moc rád viděl a myslím že svůj smysl by to mělo.
Otázkou je co si představit pod pojmem "osobní" a zda informace o retrodesignu není jen zástěrka. Majitel Tatry se velmi angažuje ve zbrojním průmyslu a první co mne napadlo je nějaký osobní terénní speciál jako byl Landrover, nebo Jeep Cherokee. Takové vozy jde totiž prodat nejen soukromníkům, ale i do armády s čímž má rozsáhlé zkušenosti.
To snáď nemyslíš vážne? Na čo asi majú Tesla alebo Hyundai nadviazať, keď žiadnu históriu nemajú? U Tatry je práve jej história základom, na ktorom by mala stavať. Ty by si jej slávu pokojne hodil za hlavu a začal robiť terénne autá... Čo máš v hlave, marmeládu? Asi...
Připadá mi to mnohem, opravdu mnohem realističtější, než luxusní vůz s retro designem. Nedovedu si totiž představit jak by vypadal takový potencionální zájemce o luxusní vůz. Proč by měl chuť koupit si nějakou TATRu z bývalé komunistické země? Opravdu nevím v čem by TATRA byla lepší než Jaguar nebo Mercedes. Nedívám se na to ale optikou oněch "by sem" diskuzních kupců. Dívám se na to tak, že zahraniční bohatý zákazník nemá vůči Tatře žádný vztah.
Landrover je koncepce stará asi tak 50 let. To není hitech, nea který by Tatra neměla know-how. Prostě mne tak napadla určitá technická příbuznost nákladních vozů a terénních vozů.
tak ještě jednou: Představuješ si to jako Hurvínek válku.
Vyvinout i jen jednoduché terénní auto stojí (plácnu) min. stovky milionů Kč. Zařízení výroby už bude stát spíš miliardy. Výroba musí být řekněme alespoň v desetitisících kusů ročně, aby se to celé zaplatilo a mělo to nějaký ekonomický smysl.
O osobních autech nemluvě, tam by to bylo zřejmě ještě o řád jinde, resp. bez nějakého koncernu za zády je to naprosté sci-fi.
To, o čem uvažuje Tatra, je kusová výroba replik (v podstatě taková lepší restaurátorská dílna) stavěných na technice nějakého zavedeného výrobce (někdo výše psal Subaru).
Popravdě mi to nedává moc smysl, protože zajištění použitelné techniky, výrobních prostor apod. by muselo stát ohromné úsilí a peníze, ale určitě snahy Tatry vrátit se aspoň nějakou formou k tradici osobních aut podporuji. Je zajímavé, že prakticky stejným záměrem se před lety chlubil už předchozí majitel, dnešní Tatra má ale pro realizaci podstatně lepší předpoklady. No, jsem zvědavý, jak se to vyvine.
Základní myšlenka je zajímavá, ale je tady hned několik ale.
- Je reálné, aby auto s dizajnem pŕedválečných tatrovek splnilo současné bezpećnostní požadavky? I s kovovými nárazníky? Nevim.
- Jak to bude s koncovou kvalitou? Nic proti Tatře, náklaďáky dělá skvěle, ale že by v dneśní dobé byli zrovna mistři v ladění podvozku osobáků, nebo stavbě interiérů? Moc ne. Řešením je vstup partnera, ale tak néjak mi nenapadá automobilka, která by se do podobně riskantního projektu hrnula.
- Jak velký je trh pro podobná auta? Kdo je vlastné cílová skupina? Bohatí milovníci aut v ČR. Jenže Ti jsou zvyklí na určitou kvalitu, kterou jim malosériová produkce pseudoveteránů asi nenabídne. Za podobnou cenu bych už hlavné šel do originálu, který by byl mému srdci daleko bliźśí.
Takže je mi líto, ale nevěŕím, že z toho néco bude.
Být ve vedení Tatry a chtít věnovat čas, energii a finance do néjakého projektu, tak se soustředím na shánění néjakého partnera a začnu stavět luxusní limuzíny pro Čínu. Tam jsou dnes peníze, ale novodobý Tatraplán si tam nikdo nekoupí.
Anebo ještě líp. Mohli by továrné zaćít restaurovat stávající auta na trhu. Prostě je skoupit, dostat do top stavu a pak prodat. Případné nabízet majitelům moźnost tovární renovace. Udělali by daleko líp.
To dělají jen velké automobilky jako Mercedes, Jaguar, Porsche, z malých akorát v podstatě neexistující ZIL který tím živí to odělení speialistů a ty provozy.
Jinak to auto bude replika, záleží na zákonech dané země, v USA či v Anglii tyhle repliky co vypadaj na první pohled jako originály můžou normálně na silnici, uvnitř je taky moderní technika
To jo, souhlas, jenže tam je trh daleko vétši i koupní síla jiná. Kdo mimo ČR si koupí repliku Tatraplánu? Možná deset lidí v DE a pár bláznů ve zbytku světa. A Český trh je podle mně pro podobné specifické auto moc malý.
Vtip je v tom, že on to zřejmě nemá být "novodobý Tatraplan" ala VW new Beetle nebo Fiat 500, ale má to být kopie původního Tatraplanu s agregáty a podvozkem nějakého renomovaného vhodného výrobce. Reálná výroba několik kusů ročně, v optimistické variantě pak několik desítek kusů ročně pro Tatra nadšence v ČR i ve světě (nějací lidé se najdou). Bude to spíš na úrovni restaurátorské dílny než aby to připomínalo (byť i jen velice malou) automobilku...
Původní projekt retro Tatraplán měl vzniknout s komponenty od Subaru. JInak to mělo být tuším homologováno jako skládačka, kde jsou (byly) mírnější předpisy.
V současnosti by asi bylo nejlepší to stavět na podvozku elektromobilu.. spojení s Teslou zní velmi dobře. Viz.HAL9000
No a svým způsobem má pravdu i free78. Tatra nedávno představila nový obrněnec T-KAT, který je na podvozku Fordu F550, ale nechala se slyšet, že vyvíjí vlastní podvozek..
[odkaz]
Rozhodně s tím souhlasím. Dnešní stav naší srojíreské techniky je přinejmenším dobrý a neexistuje zásadní deficit v žádném ohledu (nedostatek svářečů snad řeší svářecí automaty). Domácí design a styling se také má k světu, takže nyní jen vydolovat trochu konstruktérské neotřelosti a s chutí do toho. Docela rád bych nakreslil koncepční studii... Tatra si zaslouží k náklaďákům třeba něco jako offroad dakarského charakteru, vždyť tady nic pro naše farmáře a horaly vlastně nemáme, vše se dováží.