Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Th!nk city: šikovné elektrické vozítko z Norska

Kamil Kýr
Diskuze (13)
Norští konstruktéři z Th!nk Global vyvinuli už šestou generaci šikovného malého městského vozítka na plně elektrický pohon.

Nejnovější generace se může pochlubit funkčním severským designem, nízkou cenou a dojezdem 180 km na jedno nabití.

Kořeny historie Th!nku lze vystopovat už v první polovině 70. let, kdy vznikla první předzvěst elektrického minivozítka s kódovým označením PIV0. Ovšem samotná značka se začala formovat až na počátku let 90., kdy pod hlavičkou společnosti Pivco (Personal Independent Vehicle Company) začaly vznikat první vážné prototypy.

Třetí generace uvedená v roce 1995 byla distribuována pod názvem CityBee v Evropě a Citi v USA. Čtvrtá generace z roku 1998 už nese název Th!nk. Firmu kupuje Ford, který však není spokojen s odbytem (přes 1000 vozítek na leasing po celém světě) a po změně legislativy na důležitém kalifornském trhu v roce 2003 prodává technologie soukromým investorům. Do dnešních dnů se vlastnická struktura ještě několikrát změnila, což ukazuje na nelehký život tak specificky zaměřených firem.

Během prvního čtvrtletí roku 2007 už prosakují informace o úplně novém elektrickém vozítku Th!nk city. Jeho charakteristiky a provozní vlastnosti dělají z Th!nku tržně lukrativní vozítko. Pohon je plně v kompetenci elektromotorů čerpajících energii z akumulátorů. Ty nabízejí dojezd až 180 km (při použití letních pneumatik, vypnutém topení a zapnuté klimatizaci), maximální rychlost 100 km/h a zrychlení z 0 na 50 km/h za 6,5 s. Dobíjecí čas baterií činí zhruba 10 hodin (část energie je získávána i díky její rekuperaci při brzdění).

Th!nk city se stává díky svým kompaktním rozměrům (3120 mm na délku, 1604 mm na šířku) velice šikovným městským vozem. Karoserie nabízí při konfiguraci dvou předních plnohodnotných sedadel kufr o objemu 350 l. Z hlediska komfortu a výbavy disponuje vůz např. klimatizací, elektrifikací ovládání oken a zrcátek, GPS navigací a topením o výkonu 4 kW.

Bezpečností se nijak nevzdaluje od obvyklých standardů, nabízí airbag řidiče a spolujezdce, tříbodové bezpečnostní pásy s předpínači a ABS; Th!nk city splňuje všechny evropské i americké homologační předpisy.

První, předběžná cena kompaktního elektrického vozítka zatím ukazuje na částku zhruba 200 000 norských korun, což činí v přepočtu 24 500 euro nebo 700 000 českých korun. Th!nk vidí jako hlavní výhody minimální zátěž životního prostředí v místech kudy auto jezdí, nízké provozní náklady, zvýšení image majitele. Nejdůležitější budou pro firmu trhy, kde je zavedena velkorysá státní podpora takových vozidel a také tam, kde je důležité jezdit v „čistém“ autě.

Kamil Kýr
Diskuze (13)
6. 6. 2007 12:48
Re: VYBORNE
Tak to neviem, ceny v Norsku nepoznam. Snad tam ma vacsie sance, ale aj tak by swom bol v prognozach opatrny, dvojmiestne elektricke mini do mesta za cenu hoci len hatchbacku nizsej strednej, to si treba zvazit...
6. 6. 2007 10:32
VYBORNE
...az na tu cenu. Je neumerne vysoka, takze toto vozitko podla mna velke sance nema. Az velkovyroba by stlacila cenu na uroven akceptovatelnu verejnostou. Ale ako strat velmi dobre. len tak dalej. :yes:
6. 6. 2007 10:30
cena
Nejnovější generace se může pochlubit funkčním severským designem, nízkou cenou a dojezdem 180 km na jedno nabití.
No 700 000 českých korun je dosť dobrá cena na také veľké auto, asi kúpim hneď dva >:-[] >:-[]