Přestože si dnes může auto dovolit skoro každý a ceny dílů rapidně nestoupají, stojí náš údržba stále víc. Čím je to způsobeno? A lze ušetřit nákupem neoriginálních dílů?
www.auto.cz: Náhlé zastavení ze 130 km/h při použití originálních a falšovaných destiček ukázalo rozdíl v brzdné dráze 30 metrů,“ V době, kdy vozidlo s originálními destičkami už zastavilo, auto osazené padělky podle něj ještě jelo 67 km/h.
Z vlastní zkušenosti: Na MTB se dají koupit originál zabalené destičky za 1266 Kč a pak no name v blistru za 103 Kč. Rozdíl je pouze v tom (kromě rozdílu hmotnosti 11 g), že ty drahé pískají a levné ne. Životnost stejná, opotřebení kotouče stejné (mám 125kg).
Auto: nevěřím, že brzdový systém nedokáže zablokovat kola kdykoli i s levnými destičkami.
Správně, Mtb je fajnová hodinářská práce, auto hrubá kovářská práce.
Originál ceny: Taková lopatka na uhlí (uhelka) v pozinku stojí cca 50 Kč/ks, kdyby byl ten sám výlisek "originál" na auto, stál by kolem 1000 Kč/ks. Nebo další, odlišný případ tvorby cen: např. i20 i s klimatizací, motorem pneu, převodovkou, hydraulikou, elektronikou stojí cca 250t Kč, tj. méně, než např. tepelné čerpadlo IVT, které je pouze tou klimatizací. Je to borrdel!
Tak si jůndaje kuchni a zkus tu klimatizaci použít k vytápění domácnosti. A nebo si na kolo nalož čtyři lidi, připni za sebe přívěs a hurá na dálnici. >:D
"kuchni si h*vnajku a klimu použi k vytápění místnosti" - to by bylo plyn už syčí z trouby veeen, každý h*vnajista bude otáven hihi >:D
Otázka je, co je originál? Originál je ten, kdo byl vybrán třeba i nákupčím (pěkní gauneři) automobilky aby se stal dodavatelem do prvovýroby. Zdaleka tedy nemusí jít o nejkvalitnějšího výrobce. Např. nové Škodovky na gumách Kumho, kdežto neoriginální Michelin a Dunlop je písnička daleko lepší. S jinými díly to může být podobné. Stejně jako originální a notně drahý Škoda olej je mnohdy přebalený hnusný Mogul.
Druhou otázkou je vzájemná komplatibilita dílů, tvrdé destičky jedné firmy a měkké kotouče druhé firmy atd. Proto já na (ne)originální díl moc nehraju a s téty jsem získal zkušenosti. Takže filtry: MANN ano, Fitron nikdy. Oleje Mobil ano, Starline nikdy. Čepy Lermforder a TRW ano, Febi nikdy. Ložiska FAG/SKF dejme tomu, Timken nikdy atd atd. Pozor na to že díly se přebalují, jedna firma vyrábí pod logem jiné, vzájemně se pokupovali atd. Plagiáty jsou ještě jiná kapitola.
Cena je z velké části dílem marketingu. Někteří mají slevy u dodavatelů 40-60% i když to nepřiznají, takže je relativní který díl je nejdražší.
Ano! Vzpomínám na to do teď. Když jsem "ještě s mokrými papíry" před skoro 20 léty v nějakých 150kmh na dálnici v nouzi dupl na brzdu tak se kola bez problému všechna 4 zablokovala a veškerá fyzika brždění se odehrávala jen mezi vozovkou a pneumatikami a to teda žádné originální destičky nebyly a kotouče už byly snad dvakrát stočené.
Otázka je jak to vypadá dnes s ABS a vší tou elektronikou na palubě. Jestli není rozhodující právě spíš ten rozsah kdy dokáže brzdový systém na hranici zablokování kol a proklkuzu pracovat. Na mých autech to zkoušet nebudu :-) Když si sem tam vyzkouším plné brzdy tak leda v menších rychlostech a na ledě a to cítím že by to problém být opravdu mohl.
Určitě sis všiml, že v článku se o destičkách nepíše "originál vs.neoriginál", ale "originál vs.plagiát" , tedy něco jako Adidas z vietnamské tržnice.
Neoriginální desky, pokud to nebude Starline, taky nevidím jako problém, a určitě nebudou mít o 30m delší brzdnou dráhu.
. prodejní ceny jsou do jisté míry regulovány trhem,....tak se výrobci potažmo prodejci snaží vše dohnat servisem,....horší kvalita dílů, sotva vydrží záruku, nebo Vám to v rámci záruky ani neuznají, jednotlivé díly se mění pokud možno ve větším celku, aby to pro servis bylo lukrativní, ....prostě z nás ty peníze dostanou, ale trochu jinak :-! .. z auta se prostě stává běžné spotřební zboží,....BOHUŽEL ne ale za spotřební cenu !!!!!!!!!!!!
Souhlas :yes:
Zejména značkový servis neopravuje, ale vyměňuje. Ale jak o tom rozhodnout při výběru auta, to nevím. Leda koupí levnýho jednoduchýho malýho auta typu Logan, snad ještě Fabia.
No, a to už je právě trochu "omezený pohled na věc"... aniž bych tím útočil na Tebe. ;-)
Značek, co drží servisní náklady v rozumných mezích je víc... jediný, co to chce, je zahrnout tuhle kalkulaci do rozhodovacích kritérií.
A brát info u nás, ne z Ameriky...
;-)
Pak poměrně snadno dojdeš i k závěru, že sedmiletá záruka je vlastně velmi drahé řešení. :-)
Ale i v rámci stejné značky, často stejného typu, jsou vymyšlenosti, které se prostě kazí a musí se vyměňovat... a pokud si je neobjednáš, tak se pozdějším nákladům vyhneš.
Takže u každé položky to chce si položit otázku nejen kolik je za ni příplatek, ale taky jak moc ji chci / potřebuju a do jaké míry jsem ochoten pak platit zvýšené náklady za její provoz.
Asi jako u všeho je dobré zapojit mozek, tedy pokud člověk řeší náklady nebo jen prostě nechce být "oslíčku otřes se". Tak jako firmy kupují auta za jiné peníze, tak i automaticky dostávají slevy na servis a díly. Já jako jednotlivec platím ceníkové ceny a i když dostanu slevu na auto starší 5-7-9 let, tak ceny dílů jsou poněkud pořád jaksi vysoké. Pokud vezmu příklad - zapalovací svíčka Mitsubishi Lancer - cena za kus v eshopu dovozce je 790,-Kč, stejný typ (Denso nebo NGK) se dá na netu objednat pod 200,-. Vzduchový filtr - 1266,-, od Championu za 209,-Kč, kabinový filtr 914,- (Denso 250,- Ashika 122,-)....
xylo, tie zľavy u fleetov je tiež len búda. Naúčtujú, že čo všetko skontrolovali a neurobili nič. Potom ešte naúčtujú doplnenie kvapalín a oleja. Pritom pri odovzdaní do servisu tam boli náplne na full. Viem o čo píšem, stalo sa to v Peugeote: FINAL - CD Bratislava. :no:
lidi jsou hlupaci, kupuji si mobilitu, ktera je zatezuje
Priklad prodavacka z Lidlu, ktera se na svych 13 000 kc dost nadre, aby byla mobilni splaci 7 let starou fabii castkou 3000 kc + pojistky 1000 kc + benzin 1500 kc + udrzba 1100 kc. Za pet let az ji splati bude fabka zrala tak do srotu. Polovina jeji vyplaty jde na jeji mobilitu , kdyz bude roznaset letaky 4 hodiny denne tak auto nebude potrebovat a vydela stejne. >:D
Re: lidi jsou hlupaci, kupuji si mobilitu, ktera je zatezuje
Fakt by mě zajímalo, jaká údržba se dělá na Fabii za 1100 Kč měsíčně. To je 13200 Kč ročně, V tom jsou snad 4 sady gum, 2 výměny oleje a ještě zbyde na různou autobižuterii. Taková údržba ale zase neodpovídá 1500 měsíčně za benzín, to je nájezd tak 9500 km ročně. A 12000 ročně pojistka za Fabii, vážně...? Havarijko je za ~2000 na rok, povinné ~1800.
Takže reálně pojistka ~320/měs, údržba (gumy sociál rozměr při daném nájezdu 1x za 2 roky, 1x olej) ~250/měs.
Pokud to auto je při koupi v rozumném stavu, udělané rozvody (a Škodovky jsou přece podle českých motoristů neuvěřitelné držáky ;-) ), tak do splacení auta do toho nemusí vložit navíc ani korunu.
Re: lidi jsou hlupaci, kupuji si mobilitu, ktera je zatezuje
Jo a 3000 splátka po dobu 5 let na 7 let starou Fabii? To je 180000 korun, přičemž hodnota jmenovaného auta je cca. 80000. To je u lichváře, ne?
S běžnou půjčkou by auto bylo při měsíční splátce ~2600 splacené za 36 měsíců (zdroj: kalkulačka airbank).
Takže 2600(splátka)+1500(PHM)+320(poj.)+250(se… = ~4670 měsíčně.
Za ty 3 roky bude mít auto hodnotu řekněme o 30000 nižší (zdroj: tipcars), při prodeji za 50000 můžeme tedy náklady snížit o ~1390 za měsíc. Vlastnictví a provoz mě tedy reálně stálo ~3280 měsíčně. A to už jsou trochu jiná čísla...
Re: lidi jsou hlupaci, kupuji si mobilitu, ktera je zatezuje
To samozřejmě, ale měsíční nájezd ve výpočtu je cca. 800km / měsíc. Občas je třeba jet na výlet či za zábavou, na návštěvy... To už se ten hypotetický taxík nerentuje, nepočítaje situace, které taxi nevyřeší.
Že jsou ceny servisu nižší v ČR? A proto zřejmě jezdí majitelé zahraničních aut a motorek (Mercedes, BMW...) na servis do Německa. A pochvalují si, že i s cestou na tom jsou lépe, než v servisu v ČR, a přístup k zákazníkovi nesrovnatelný. V ČR vám "zavedený" značkový servis prémiové německé značky nabídne výměnu dílu za 140.000 Kč, protože komponentu neopravují, v Německu značkový servis běžně provádí opravu výměnou dílu za 10 EUR + provozní kapaliny + práce (moje osobní zkušenost!) za celkem cca. 150 EUR.
Zkušenost z okolí: Značkový servis nabídl zákaznici výměnu poškozeného předního světla (prostá demontáž/montáž) za 16.000, s použitím neznačkového dílu 7.500. Na internetu nalezen nový *originální* světlomet od výrobce, který ho dodává do prvovýroby, za běžnou cenu na kamenné pobočce prodejce za 3.100, montáž u garážisty 400.
Kdybych to neslyšel na vlastní uši, nevěřil bych tomu, že takováto zlodějina vůbec může existovat. :no:
Samozřejmě co se týče dílů, pokud si někdo vybere druhovýrobu od Starline nebo podobných výrobců, budiž mu přáno...
Typická urban story. Mazda DE 150 Euro za to samý co chtěla Mazda CZ 1500 Kč. Díl jsem koupil v Německu, v CZ namontováno. Nesmíš všemu věřit, ale je to oblíbená pohádka, jak za plotem tráva zelenější.
A náklady na cestu a strávenej čas??? Takže kdyby to byla náááááhodou pravda, tak jen pro lidi žijií v příhraničí. Zrovna Německo je na jakoukoiv práci dost drahý. Pivo v obchodě jako tady, v hospodě, ale už tak 3x dražší. Proč? Protože na to šáhne ruka němce.
P.s. v Německu se s tim rozhodně nemažou a měněj taky, proto se i lehce bouraný auta vozej sem. Proč asi. Protože drahej servis.
Snad jen - servis nejsou opravy.
Servis jsou úkony, které musíš provést, aby auto správně fungovalo.
Opravuješ tehdy, když už se něco pokazí... třeba i havárií.
Problém je v tom, že díl je v Německu, zejména pak na německá auta, znatelně levnější, a tím se klidně může vykompenzovat vyšší cena práce, která je navíc provedena dle postupů daných výrobcem. A nebo se ti může stát, že ti v Čechách značkový servis řekne, že mění jen celý funkční celek, a v Německu to autorizáky běžně opravují za zlomek ceny.
Pro mě je třeba do Německa blízko, a se servisem vozidla je možné spojit další aktivity, zatímco je auto v servisu - nákupy, kultura, turistika... Cesta se tak stane vedlejším výdajem, který bys stejně měl kvůli jiným akcím.
Pravdou je, že dojíždět z větší dálky ekonomické asi nebude. Pokud ale bydlíš v západní části Čech, je dojet do Německa otázkou chvilky. Často tam i nakoupíš spoustu věcí kvalitněji / levněji, takže spláchneš dvě mouchy jednou ranou (někdo se tam dříve jezdil i vykoupat, dnes už raději ne :-( ).
Motorkáři s BMW v okolí jezdí na pravidelný servis prakticky *výhradně* do Německa, lidi, co mají Mercedesy velmi často, a BMW se vyplatí minimálně kvůli kvalitě servisu, která je v Česku katastrofální.
Moje story není urban story, myslím, že vím, co se mi stalo, ;-) a tu druhou jsem z komunikace přímo s majitelkou auta slyšel shodou okolností předevčírem.
Celou dobu se samozřejmě bavím o značkových servisech, neautorizované servisy a garážisti mají samozřejmě ceny často jinde, ale tam jsou zase jiná rizika, pokud nejsou spolehlivé reference.
Citat po vyjadreni typka zo Skody ze oni vyjednaju lepsie ceny a zlacnuju. HA HA HA. Sa im to zlacnuje ked na dieloch robia take marze ale az. Priklad na Fabiu I. predny blatnik prisiel na sklad za 250 KC a odchadzal za 2490 Kc. Ak by o cosi nezlacnili nepredali by dokopy nic. Druhovyroba a repliky im riadne ocesali prijmy. A ide to napriec spektrom automobiliek.
ceny jsou proste proto ze se musi zaplatit palace automobilkam a prodejcum, ta hromada betonu a nalestenyho kovu a skla proste neni zadarmo a zaplati to zakaznici kteri u nich nakupuji a servisuji :-)
na servisu se da usetrit snadno, misto do nalesteneho autorizovaneho servisu si proste najit malej lokalni servis s mechanikama co nejsou v kravate ale v monterkach a vazi si kazdeho zakaznika co se k nim vraci
a na dilech? uplne ty same dily se daji poridit znackove, jen bez loga "znacky" na krabici, a to vam v autorizovanem servisu proste "nikdo" nenabidne (cest vyjimkam) protoze oni jsou znackovej servis a dily berou od sve znacky coby dodavatele, takze se na tom napakuje nejenom servis, ale i vyrobce tech aut, ty dily pro ne tak jak tak vyrabi nejaka fabrika ktera ma ale moznost pak ty same dily preprodavat dal pod svou znackou, porad je to ten samej originalni dil, jen ma proste ruzne ceny
Chodil somdo autorizovaneho servisu, kde ponukli aj alterativu. Ale vo vseobecnosti si vsimam rozdiel v pristupe servisov vo vacsom meste a v malom meste. Preto veci ktore si neservisujem sam riesim v servisoch mimo mojho bydliska.
A pak vemte cenu náhradních dílů: sečtěte cenu kompresoru klimatizace, jednotky ABS, startéru a alternátoru a řídících jednotek elektroniky, třeba hlavních světel... a tak max kompletní převodovky - a jste na ceně toho celého vozidla.
Podle značky a typu se liší absolutní toho součtu, ale nikoliv ten princip.
Automobilkám se opravy prostě vyplácí mnohem víc, než prodej nových aut. Bez toho prodeje by to ale nešlo - nebylo by co opravovat.
S prominutím mne doslova „se*e“ praxe servisů, které nejsou schopny férového chování k zákazníkovi a nasazují si na cenách dílů často více než 50 %. Skoro bych to považoval za podvodné chování. Je mi úplně jedno, že je to běžná praxe a že to tak „přece dělá každý“. Pokud rozepisuji cenu práce a cenu dílů, tak sakra proč si beru na dílech dalších 50 %? Protože jsem nenažraná krysa! Já bych osobně byl ochoten akceptovat klidně 600 Kč za hodinu práce v neautorizáku, kdyby mi servis dal díly za nákupku. Ale to nikdo neudělá, protože s díly se často dostává na částky 1200 i 1500 Kč za hodinu práce.
Zásadní podle mě je kvalita služeb. A kvalita v autorizovaných servisech je děsivá. Koneckonců není se čemu divit, když člověk ví, koho tam zaměstnávají a jak je dnes těžké najít opravdu šikovného mechanika/elektrikáře/karosáře... Všichni mají VŠ "ekonomického" směru a použitelnost nula. Tak se nelze divit.
A pokud už je řemeslník šikovný, tak začne dělat sám na sebe a nenechá se odírat autorizákem, kde musí vydělávat na ředitelské Q7, mramorové dlažby a kozaté blondýny...
S tím samozřejmě souvisí i složitost aut, které jsou postaveny na využití ošusti-opusti. Dněs jsou auta udělána na rychlou spotřebu, rychle najet velkou porci km a pak jde ekonomická životnost do kopru. Tak to evropská konzumní společnost chce.
Běžný člověk si drží a opečovává nějakého youngtimera, který mu při rozumné péči s rozumnými náklady vydrží další desítku let... Fabie I, Octavie I, Passaty B5, Golfy IV a další budou muset sloužit ještě hodně dlouho. A jejich náhrada bude problematická, protože nástupci už spadli do konzumu.
Sháněl jsem nějaký díl do staršího Passata.Měl jsem přesné číslo do ETKY,tzn.vyloučené,že by byla chyba někde.Dostalo mne,že v Audi byla cena 2500.-kč,v VW 1500.-kč a v Škodovce 1100.-kč...Žádné slevy,čistě koncový zákazník co se ptá v náhradních dílech na cenu....A teď mi to vysvětlete.....Jak je možné,že tak VW a Audi má brutálně nadsazenou marži,když ty auta sdílej stejné díly? To je pak ten zákazník asi hňup co si koupí vlastně to Audi jako auto,když si koupí jen předraženou Škodovku.
Ono podle mě hodně závisí i na tom, co máte za auto. U starších aut pravidelný servis pořád až tak drahý není. Nová auta jsou naopak na opravy mnohem náročnější, tak se to může prodražit. Já mám poměrně staré auto. Nedávno jsem s ním právě byl v servise - https://www.intercars.cz/jsem-servis/ a docela jsem koukal jak mě to vyšlo levně. Čekal jsem, že to bude horší.