Údržba auta stojí stále více: Proč připlácíme, když nezdražují?
Motoristický ráj to napohled – ceny nových vozů ani ojetin nijak výrazně nerostou, přesto nás stojí vlastnictví auta pořád víc! „Nikdy v historii nebyla vzhledem ke stoupající kupní síle nová auta tolik dostupná jako dnes,“ potvrzuje Martin Hejral z Opelu. Konkurence drží pěkně zkrátka i tempo nárůstu cen náhradních součástek – je jen velmi pozvolný. Podle čerstvých údajů Českého statistického úřadu stoupají průměrné ceny náhradních komponent jen okolo procenta ročně. „Díly kopírují nízkou inflaci,“ říkají například technici z pražského NH Caru.
Jenže přestože se ceny vozidel a dílů příliš nezvyšují, jsou celkové výdaje na údržbu a opravy aut vyšší. Podle dat Českého statistického úřadu třeba letos v dubnu vzrostly proti stejnému období loni o dvě procenta. Práce je totiž stále dražší. „I tak však patří k nejnižším v Evropě,“ zní od techniků z NH Caru.
Tedy žádné velké skoky a šoky – na velké turbulence je totiž český trh silně konkurenční, a to jak díky tradičnímu souboji mezi autorizovanými a nezávislými servisy, tak mezi značkami samotnými. Profitují z toho majitelé vozidel, ale Čech je Čech – chce ušetřit ještě více. Vede cesta přes díly, když na práci neušetří?
Hledání nejnižší ceny
Boj servisů o přízeň řidičů tak zuří dál a cena má ještě pořád rozhodující slovo. „Mnoho zákazníků ji stále považuje za nejdůležitější kritérium. Je
určitě důležitá, ale neodborný servis nebo oprava se mohou v konečném důsledku pěkně prodražit,“ má jasno Robert Lesný, vedoucí oddělení poprodejních služeb Renaultu Česká republika. Přitom průměrné ceny originálních dílů jako takových rostou podle údajů Českého statistického úřadu jen málo. V mnoha případech jsou dokonce srovnatelné s cenami aftermarketu. Jak je to možné? „Díky své obchodní síle dokážeme u výrobců vyjednat výhodné ceny,“ tvrdí Martin Hejral z Opelu. „U běžných dílů, jako jsou blatníky, halogenové světlomety nebo čelní skla, v dlouhodobějším horizontu dokonce klesají,“ říká Karel Starý, vedoucí poprodejních služeb Škody Auto.
Opravy drahých dílů
Ne všechny havárie se ale dají opravit s použitím levných dílů. S vývojem automobilů totiž pokročily i nároky na jejich aktivní i pasivní bezpečnost a vybavení. Řada vozidel má například parkovací senzory nebo jiné citlivé komponenty na exponovaných místech. Při jejich poškození bude účet vyšší,
ať chceme nebo ne – je to daň za naše pohodlí. „Oprava totálně poškozeného nárazníku s parkovacími čidly či senzory adaptivního tempomatu a systémem pre-crash je samozřejmě dražší než osazení krytu nárazníku bez těchto prvků,“ podotýká Karel Starý. Takže cena jednotlivých dílů nenarostla, jen je jich potřeba u nových aut kvůli jejich složitosti stále víc.
Myslet ekonomicky
Jenže v souboji o pozici na trhu sleduje každý každého. Snaží se vymyslet, jak českého motoristu preferujícího cenu coby nejdůležitější kritérium
k sobě nejen přilákat, ale i dlouhodobě připoutat - nejlépe nadobro. Proto už dávno neplatí, že se automobilky soustřeďují jen na nové vozy s nejmodernějšími bezpečnostními systémy. Vždyť tempo obnovy českého vozového parku je pomalé a jeho stáří vystoupalo už nad 15 let. Automobilky a jejich autorizované servisy se proto předhánějí v nabídkách pro auta po skončení záruk.
V řadě z nich je tak pro majitele starších vozidel nachystán program dílů „Economy“, tedy kvalitativně srovnatelných, ale výrazně levnějších součástek. Vezměme třeba produkty koncernu Volkswagen, a tedy vztahující se i na škodovky – na vozy starší pěti let poskytují díly i opravy s výraznou slevou až ve výši dvaceti procent. Typickým příkladem je mladoboleslavská šeková knížka nebo program výměnných dílů, tedy součástek průmyslově renovovaných výrobcem při splnění nároků a specifikace originálních komponentů.
„U nás funguje mimo jiné program zaměřený na majitele starších vozidel pod názvem Originály+, zákazník tu získává slevu podle věku vozidla až do výše 30 % na všechny originální náhradní díly,“ představuje jeden z benefitů Martin Soudek z Fiatu. Podobně jdou na to i v Opelu. „Efektivní nástroj představují speciální programy, například Opel Classic. Tedy čím starší vůz, tím větší sleva na opravu. Anebo věrnostní program Opel VIP,“ říká Hejral. Stejný model, tedy že se cena dílů odvíjí od stáří auta, vyznávají také Citroën a Peugeot. „Tento systém nám pomohl udržet majitele vozů starších sedmi let, kteří dnes tvoří pětinu našich zákazníků,“ vypočítává Milan Šalamoun, ředitel oddělení náhradních dílů a poprodejního servisu PSA, tedy vozů Citroën a Peugeot.
A co sami?
Přesto se v hledání nejlevnějších dílů zejména na starší vozidla někteří majitelé aut soustřeďují na nákup součástek vlastními silami a hledají způsob, jak přesvědčit servis, aby jim donesené díly přijal. U neautorizovaných opravců zejména na venkově bývají úspěšnější. „Klidně si díl přivezte, podíváme se na to,“ říká například opravář felicií a favoritů z Berouna.
Zkuste ale s takovou přijet do autorizovaného servisu, ten se takové praxi brání jako čert kříži. Hlavním argumentem je garance za opravu. „Značkové servisy jsou zvyklé nést odpovědnost za odvedenou práci – je to naprosto přirozené u nových aut v záruce a platí to i pro mimozáruční opravy,“ říká Milan Šalamoun. „Tím nechci říci, že neznačkové servisy neposkytují garanci na svoje opravy. Obávám se však, že ne ve všech případech je aplikovatelná, zejména při opravách typu fakturu nepotřebuji,“ dodává Šalamoun, jehož slova v různých obměnách slyšíme i od jiných značek.
Plagiáty
Řidiči rezignující na garance a spoléhající na štěstí můžou narazit i jinak. Samostatně donesené díly snadno dostupné například v internetových obchodech s velmi rychlým dodáním mohou skrývat nebezpečí – zájemci třeba jako v případě léků nebo parfémů podstupují i riziko ošizení padělky. Ty jsou nebezpečné, zejména při dlouhodobějším provozu nebo nehodě. „Plagiát nemůže stoprocentně plnit funkci originálu – a to může být v případě prvků brzd, řízení, náprav či třeba motorového oleje kriticky důležité,“ tvrdí Hejral z Opelu.
I když automobilky přiznávají jen mizivý výskyt padělků na trhu, před využíváním až příliš levných dílů varují. „Z poslední doby víme například o plagiátu kapoty s alarmujícím korozním chováním, nevyhovujícím materiálovým složením, a tedy i nepředvídatelným chováním v případě nehody,“ vypočítává Karel Starý a dodává: „Narazili jsme také na napodobeniny brzdového obložení, jež při simulaci běžného namáhání v testech zkolabovalo -– nastala destrukce dílu“. Stejné součástky podrobili testu i v Renaultu. „Náhlé zastavení ze 130 km/h při použití originálních a falšovaných destiček ukázalo rozdíl v brzdné dráze 30 metrů,“ je konkrétní Robert Lesný z Renaultu. V době, kdy vozidlo s originálními destičkami už zastavilo, auto osazené padělky podle něj ještě jelo 67 km/h. „Zatím posledním plagiátem, na který jsme byli upozorněni i výrobcem, je airbag. Protože se jedná o zařízení, které má ochránit posádku v případě nehody, je jeho nebezpečnost mimořádná,“ upozorňuje na další případ Jan Špinar ze společnosti Porsche Česká republika, která u nás zastupuje Audi, Seat a Volkswagen.
Odhalit padělky přitom není snadné. Dotazem u České obchodní inspekce jsme zjistili, že kontroloři hlídají ve velké míře zejména internetové obchody. Soustřeďují se ale hlavně na cenu a správnost účtování, kvalitu dílů neprověřují.
Anketa: Přijímáte i díly, které si zákazníci přinesou sami?
Vojtěch Nerad, Kia Motors Czech: Čas od času se s tím setkáváme. Znamená to problémy s určováním, zda je díl použitelný, či
s ním nemusí být vyměněno součástek více. Stejné je to s oleji – zákazníci občas chtějí použít mazivo se specifikací přímo nevhodnou pro vůz třeba v kombinaci s instalovaným filtrem pevných částic.
Jakub Plzák, Nissan: Jedná se o řídké případy, občas se to stane například u motorového oleje.
Martin Hejral, Opel C&S: Je to jev výjimečný. Přijetí takových komponentů je na uvážení každé dílny, protože často nelze objektivně zjistit původ ani kvalitu dílu. Servis navíc jejich přijetím částečně přijímá odpovědnost za následné problémy, poruchy či havárie.
Milan Šalamoun, Peugeot a Citroën: V zásadě ne. Pokud poskytuji záruku a zákazník ji uplatňuje, musím si být vědom kvalit dílů, s nimiž pracuji. U přinesených nemáme záruku žádnou. Pokud se takto opravený vůz porouchá, nelze vždy rozlišit, zda je na vině díl, nebo jeho chybné namontování. Oba dodavatelé – dílu i práce – obvykle házejí vinu na druhého a nikdo neplatí nic.
Jan Špinar, Porsche Česká republika: Rozhodnutí o použití přinesených náhradních dílů je plně v kompetenci servisu. Pouze ten
dokáže nejlépe posoudit, zda donesený díl použít, nebo odmítnout.
Robert Lesný, Renault Česká republika: Je to na individuálním rozhodnutí každého autorizovaného servisu. Většina se snaží přesvědčit klienta, že to není dobré řešení. Primárně jde o informace o rizikách, která plynou z neznámého původu náhradních dílů.
Karel Starý, Škoda Auto: Jsou velmi zřídkavé. Servis vždy upozorní na případná rizika. Když zákazník na rozhodnutí trvá, práce servis udělá. V zakázkovém listě a případně i servisní knížce je ovšem zaznamenáno, že materiál byl dodán zákazníkem a ten vědomě přebírá odpovědnost za případné vady.
Jak se hýbaly ceny
Údržba a opravy osobních vozidel jsou podle údajů Českého statistického úřadu čím dál dražší a zrychluje se i tempo růstu jejich cen. Například letošní průměrné dubnové hodnoty jsou o dvě procenta vyšší než tou dobou loni. Nejvýrazněji ale stoupaly ceny v dobách krize od roku 2008, kdy nárůst meziročně představoval 3 až 5 procent. Samotné ceny náhradních dílů za posledních deset let kolísaly. Ačkoli v současnosti jsou podle statistických dat v průměru jen o procento vyšší než loni, ne vždy tomu tak bylo. Za poslední dekádu dokázaly ceny meziročně klesnout až o pět procent, nejvýraznější to bylo mezi lety 2008 a 2011.
Neautorizovaní opravci: Jdou na to jinak
Koncept nezávislého servisu Profi Auto má v Polsku úspěch s motivačním projektem Pit Stop. Fungování popisuje Jindřich Krejčí, ředitel konceptu pro Českou republiku a Slovensko.
Co mohou řidiči očekávat?
Ve vybraném městě naši lidé rozdají motoristům pozvánky na kompletní prohlídku auta. Pokud se rozhodnou nabídku využít, zajedou si na avizované
místo, kde je stanoviště s odborníky konceptu Pit Stop. Přes diagnostiku mu tam během chvíle gratis zkontrolují motor a další části vozidla, prohlídka zahrnuje i kontrolu geometrie, zavěšení, brzd či náplní.
S podobnými koncepty ale přicházejí i zástupci konkurence, ať nezávislé nebo značkové servisy. V čem se tento model liší?
Diagnostiku opravdu můžou udělat na podobném principu, ale pak motoristu naženou do svého servisu nebo do značkové sítě. My nic takového neděláme, jen doporučíme – vozidlo má takový a takový problém. Řešte ho, můžete, ale nemusíte u nás. Kam řidič na opravu pojede, je už na něm.
Kdy se Pit Stopy objeví v Česku?
Nasadit tenhle model chceme od září, stejně jako v Polsku hlavně u velkých obchodních center nebo míst s velkou frekvencí lidí.
Jenže akce Pit Stopu vypadá na jednorázovou záležitost. Co když bude chtít motorista mít přehled o potřebách vozu trvale?
Můžeme mu nabídnout koncept Profi-Auto Line se snímačem EOBDII. Ten se napojí na řídicí jednotku auta a přes mobilní aplikaci vyzve hned po zjištění problému k návštěvě servisu či doporučí další postup. Nebo jen například upozorní na potřebu výměny oleje či jiných segmentů na voze. Případně zašle třeba informace o způsobu jízdy a spotřebě. Všechno uživatel sleduje u sebe on-line.
Snímač EOBDII ale nebude zdarma. Kolik to bude stát?
I když cenu ještě nesdělujeme, mohu říci, že by to mělo být maximálně několik stokorun. Nebo možná opravdu zdarma. Rozjet i tuto službu motoristům chceme v Česku hned po letošních prázdninách.