Mladoboleslavská automobilka pracuje na hranici svých kapacit, hledá však další možnosti expanze. Od mateřského Volkswagenu navíc získala zakázku na výrobu baterií.
Jenze cena nemeckeho delnika je obrovska a stale stoupa. To se da eliminovat robotizaci, nicmene to pak pro udrzeni pracovnich mist znamena zvysovat produktivitu, tedy zejmena produkci a to drazsich modelu. Presun vyroby Superba do Reichu je tedy zcela logicky krok.
A navic - VW musi kompnezovat podvod Dieselgate.
To jsem moc nepobral, zájem prakticky všech evropských automobilek je přesouvat výrobu z drahých zemí (Německo, Francie, UK) do levnějších zemí, tedy v principu na východ nebo na jih. I z tohoto důvodu si VW koupilo Škodovku. Vyšší robotizací se v Německu nic nezlevní, protože místo drahých dělníků se platí ještě dražší návrháři, programátoři, testéři a seřizovači robotů, kteří zase vyjdou lépe v ČR, SK nebo třeba v Maroku. Takže zájem přesunout něco do Německa je zájem tamních odborů, určitě ne vedení, které chce vydělávat a ne platit horentní mzdy v DE. Takže pokud by existovala myšlenka přesunout něco z ČR jinam, což nejde nikdy vyloučit, tak z hlediska vedení VW by to bylo vždy do ještě levnější země než je ČR, tedy do Ruska, do Indie nebo třeba do Mexika, ale určitě ne do Německa, to by muselo to vedení být řádně padlé na hlavu.
VW vznikl jako statni podnik, akcionarem s pravem veta (zlata akcie) je Dolni Sasko, VW primo zamestnava 100 tis. volicu, neprimo ? ... je to politika.
Není to tak úplně pravda. Mzda neměckého dělnika je sice vyšší, na druhou stranu je tam vyšší produktivita a větší míra automatizace, celkově se ten rozdíl mzdového náklady do ceny auta promítá poměrně minoritně. A ve chvíli kdy stojí vw před rozhodnutím jestli investovat do rozšíření závodu který už tak má problém zajistit kvalifikované pracovníky a nebo využít již zainvestované stávajicí kapacity, tak to vypadá trochu jinak než jak se snaží odboráři tvrdit ;-)
Jo a když je to skvělé vyrábět v Německu a mzdové náklady se promítají do ceny auta minoritně, tak proč se VW posunul během několika desetiletí ze stavu kdy 100% produkce bylo v Německu do stavu kdy vyrábí drtivou většinu aut mimo území Německa v levnějších zemích po celém světě, jako je Čína, Indie, Mexiko, Brazilie, ČR, SK, Polsko, USA, Maďarsko, JAR?
Odboráři jsou samozřejmě šašci, kteří se chytli evidentního nesmyslu a nyní jej "řeší". Podle mě pokud jim hrozí úbytek práce (a to jim podle mě hrozí, samozřejmě ne hned, ale v dlouhodobém horizontu ano), tak ne kvůli Němcům, ale kvůli Indiánům, Marokáncům nebo třeba Rumunům a dalším státům kde je levnější pracovní síla než v ČR. Dokonce i relativně levné Španělsko s nevyužitými kapacitami nedostalo výrobu vlastního modelu (Ateca) a bouchá se za každou cenu zde (kde ta kapacita chybí) i když Španěl není 4x dražší jako Němec? Podle mě je to jenom proto, že ten Španěl je pořád 2x dražší než Čech.
Nepsal jsem že se mzdové náklady promítají mimoritně, ale ten jejich rozdíl CZ vs D ;-) Jinak co se týče východních a asijských továren tak tam to má poměrně jedoduchý důvod - jsou to provozy které zásobují primárně tamní trhy. Evropské závody potom skutečně měli mít přidanou hodnotu v levné lidské práci, což má ale dvě úskalí - jednak už dávno není zdaleka tak levná (a tam kde se platí v eurech je každoroční podpis kolektivní smlouvy dost na krev - viz blava a nebo valencie) a především je automotive po personální stránce naprosto vybraný, takže rozšiřovat závody když v nich pak nemá kdo pracovat (a nebo pracuje za velké peníze) nedává logiku. Když se k tomu přidá ta volná kapacita v existujícím závodě, tak to je snadné rozhodování.
Samozřejmě, že se bavíme o rozdílu a ten je pořád obrovský. Myslím, že to co tvrdí Povšík nebo jak se ten odborářský boss jmenuje jsou prostě nesmysly jenom aby měl proti čemu bojovat, protože žádný přesun se nekoná ani konat nebude. Klidně si to tady můžeme za půl roku říci.
A právě ten rozdíl je vzhledem k ceně auta velmi malý. Přesun je pak reálný více než dost, každopádně za půl roku si tu můžem říct tak maximálně to že čekáme dál, přesun by nastal až s novou generací superbu - tedy reálně v roce 2022 ;-)
Ne, ten rozdíl ČR vs DE je obrovský, z pohledu zaměstnance je to cca 4 násobek, z pohledu zaměstnavatele (včetně odvodů, pojištění etc.) je to skoro 4,5 násobek.
A to je všechno? Už Xonik ti vysvětlil že o tomhle to neni :-!
Tenhle silně zúženej pohled tě může zajímat leda si zaměstnanec nebo odborář :-)
Navíc od tý doby si v Bolce vystávkovali zvýšení mzdy [odkaz] a teď před volbama Středula dělal tanečky aby se dál zvýšily na úroveň kterou si letos vystávkovali v Bratislavě
Akorát údržbáři válcovacích tratí [odkaz] co je teď fakt na koni asi nedošlo co tim docílí [odkaz] a jestli došlo je eště větší * než sem myslel = sem myslel že je prostě jen * :-)
Jaký zúžený pohled? To je pohled zaměstnavatele, který má v jedné zemi mzdové náklady X a v druhé zemi náklady 4,5X. Škodovka uvádí, že na výrobu jedné Octavie je potřeba cca 70 normohodin, takže rozdíl pro zaměstnavatele mezi ČR a DE je v řádů přes 2000tis. euro, jinak řečeno, jestliže ve Škodě vyrobím auto s nějakými náklady (včetně mzdových) a vytvořím přitom 10% zisk (marži) na autě, tak ve Wolsburgu při stejném procesu tu marži prožeru na rozdílu mezd a mám kulové. I kdyby ten rozdíl byl jenom poloviční, tak jsou to při daném objemy výroby pořád obrovské peníze a ne nějaký pakatel jak se tu snaží přesvědčovat Xonik.
Jistěže náklady nejsou jen o platu zaměstnance, ale jsou TAKÉ o platu zaměstnance. A myslíš si, že elektřina, odpisy budov, doprava a další položky jsou v DE levnější?
Ano = plat zaměstnance v jedný firmě ve státě má určitej vliv. Ale mnohem menší než si představuješ
Tlačenim na pilu dosáhneš leda toho co ti potvrdí 10 ekonomů z 10ti
Škodovka nestíhá = přesun výroby třeba příštího Supu do nějakýho jinýho závodu = dává smysl. Už sem to tu psal = VW je soukromá firma a jestli se rozhodne zefektivnit výrobu třeba sloučenim výroby technicky shodnejch modelů na jedno místo = ne podle značek ale podle modelů = někde Golfy a jejich varianty, někde SUV a jejich verze atd. = je to jejich věc
A asi rozumná = celková úspora by mohla bejt možná docela zajímavá
Německej plat by chtěl brát každej = ale to neni jen o fabrice = byť by byla sebemodernější. Což mě vede zase k tomu Průmyslu 4.0 = to bude Středula [odkaz] čumět až to přijde >:-[]
Takže jestli si zaměstnanec nebo jinak zainteresovanej na platech ve Škodovce = dál mírně tlačit na vyšší platy = jo. Středulovsky to přehánět = přijde zaslouženej trest ;-)
Co tu kroutíš za nesmysly? Na jakou pilu já tlačím? Já jen říkám, že když si odboráři vynutí zvýšení mezd, tak skutečně může v delším horizontu dojít k přesunu výroby. Ale ne do Fritzkova, ale třeba do Maďarska, nebo do Indie nebo klidně do Kašparistánu. Rozhodně si nedokáží vyjednat mzdy na úrovni Německa aby se VW vyplatilo stěhovat výrobu zpět do DE, když navíc už jednou navzdory tamních odborů VW přestěhovalo výrobu do levnější země, takže když odboráři budou tlačit na mzdy (já na nic netlačím) tak stěhování bude, ale ne nesmyslně do dražší země, ale do levnější. Takže strašení Povšíka o stěhování do DE beru jako ekonomický nesmysl, který si vymyslel aby měl za co "bojovat", koho "obhajovat" a pomohl možná před volbami socanům, Bohušu už se angažuje a mají z toho "téma".
K přesunu výroby nejspíš dojde = tak jako tak. Nižší mzdy tu sou a eště budou díky komančum. Když bude Středula a jemu podobný = ne ty, jestli teda nejseš on >:-[] tlačit na pilu jako posledních pár měsíců = urychlí se to
Že přijde Průmysl 4.0 a změny budou větší než si 90% lidí asi dovede představit = to je zhruba na 100%. Že VW asi fakt chce příští Sup vyrábět jinde = to asi taky
Trvalo to ale části lidí co to dodnes nechápali tim asi dojde = že Škoda je už čtvrt století německá soukromá firma. Která za v podstatě zkrachovalou automobilku slušně zaplatila, několikanásobně víc investovala a celou tu dobu platí slušný daně. Firma i slušně placený zaměstnanci = všechno správně, kéž by podobně dopadla celá privzatizace = no přišel kazisvět [odkaz]
Ty to furt stavíš jen na mzdě dělníků = ne že by to mělo nulovou hodnotu = ale neni to alfa a omega. Dražší modely typu Sup se eště roky můžou vyrábět v Německu. Viz co sem už napsal = například sloučení výroby podle modelů a ne podle značek = dává v případě obřího výrobce jako VW smysl
Plus u nás je eště jedno velký mínus = platíme furt korunou. To je pro velkovýrobce velký riziko. Proto sem už delší dobou nejdou nový investice = to byl argument proč tu nepostavit linku na Up a spol. Sami si kopeme.. a jak sem zahlíd předvolební diskuze = většina trvá na hlubších výkopech >:D
Bohuše Rovnátko [odkaz] co nikdy nepracoval bych do toho netahal. Vytáhnout to jako debilní předvolební téma podobně jako máslo a další pro chod státu na příští období nedůležitý témata = mohlo by bejt. Ale myslim že tohle je vážně úvaha VW = kterej prostě hledá zefektivnění výroby = a viz třeba docela známý porovnání s Toyotou = má velký rezervy. Nejen mě by to sloučení výroby ne podle značek ale typů vyráběnejch modelů = dávalo smysl
Takže tvá úvaha že přesun výroby příštího Supu musí bejt nutně do banánistánu = nemusí bejt nutně správná. Ten Sup se v pohodě může vyrábět v Německu = a eště tim můžou ušetřit
Na samotném VW je krásně vidět, že vyrábět mainstream v Německu je nesmysl, Porsche ( a to i ten Cayenne raději bouchají v Prešpurku), Audi (také část bouchají v Maďarsku nebo v Mexiku) mají marže velmi pěkné, protože velmi vysoké a mzdy se tam určitě nějak schovají. VW jako značka marže v podstatě nulové a to jenom díky části výroby VW mimo Německo, kdyby všechny ty Golfy a Passaty co bouchají různě po světě dali do Vlkohradu nebo Embdenu tak mají marže záporné. Škodovka jakés takés marže ještě má jenom díky tomu, že je v levnější zemí, časem pod tlakem konkurence (která také stěhuje co může ze západní Evropy pryč) a s nenažraností odborářů toto může skončit. Ale když to skončí tak ne stěhováním do DE ale do levnějších regionů.
Napíšu ti to samý co Xonik = strašně si to zjednodušuješ = na plat dělníka ;-)
Ale s tou nenažranostní Středulů = to máš samozřejmě pravdu. V tom že se výroba aut jako je Sup musí nutně stěhovat jen do Afriky apod. = to už ne. Viz muj závěrečnej odstaveček minulýho příspěvku :-!:-)
Ty si to zase strašně překrucuješ, já nic nezjednodušuji na plat dělníka, je jenom říkám, že mzdové náklady ve výrobě (všech profesí v Bolce nebo ve Vlkohradu) se významně liší (cca 4,5x) a tvoří část nákladů, která ovlivňuje ziskovost či neziskovost dané výroby, protože postupy, pravidla, procesy, kontrola kvality a další má koncern prakticky stejné ve Vlkohradu, v Bolce, v Gratzu nebo v Blavě.
No tak to nezjednodušuješ = ale stavíš předevšim na mzdovejch nákladech :-)
[odkaz]
Neznám se s Xonikem a to že ti řikáme v podstatě to samý neni náhoda. Přes tvý srovnání odborářskou logikou = to ekonomicky může bejt úplně jinak = viz nejen muj poslední odstavec 00:57 ;-)
Kamo, promin, ale co tady placas jsou ekonomicke nesmysly, nepoustej se do toho. Treba koruna je pro nas spise vyhoda, jako riziko ji vnima temer nikdo. 90% naseho exportu jde do EU a tedy provazanost s Eur je obrovska a naopak riziko vyznamneho vykyvu minimalni.. koruna muze byt riziko pokud se CR zacne darit vyrazne a kurz bude hodne posilovat.
Ale to je na dlouhou debatu, ne na diskuzi na webu ;)
Neni to 90% ale přes 80 jo = a právě proto naopak ;-)
Riziko výkyvu je dlouho známej fakt = proto ty neivestice = třeba i do výroby aut kde už dlouho dostává přednost Slovensko. Myslim zhruba od doby rozhodování o lince pro Up a příbuzný ;-\
Nevim co je v tvý definici výrazně dařit = moc větší růst než v poslednim období neni v reálu možnej. Ale změna kurzu třeba jen o 3-4 koruny je problém = no a to je viz já minulej odstavec :-)
Jj je to na delší pokec = a ne na webu = plná shoda :-!;-)
Panove klid. Je usmevna argumentace nekterych o tom, ze mzdove naklady jsou v podstate zanedbatelna vec...
V 90% firem jsou jednoznacne nejvetsi naklady personalni, tedy na zamestnance. Casto tvori klidne pres 50% nakladu, u nekterych treba 80% (konzultanti atd.)
Naklady na mzdy v nejdrazsi casti Evropy (Benelux, Francie...) jsou ca 3,5x vyssi u kancelarskych pozic, u delnickych 4x nez v CR. Produktivita je v CR vyssi a dokonce i podle nesmyslne definice ekonomu (kde staci v DE vyrobit / dokoncit malou cast vyrobku a 100% produktivity je alokovano v DE) tvori 60-70% Nemecka.
Tvrdit proto, ze ztracime vyhodu, ze to Nemci presouvaji a mzdove naklady nerostou, jsou naprosty blabol. I pri teoretickem 3x rychlejsim rustu mezd v CR (treba o 2% v DE a 6% v CR) zustava absolutni utrata za mzdy stejna kvuli vice nez trojnasobnemu rozdilu ve mzdach.
Samozrejme, ze potencialni presun do DE je jen a pouze tlak odboru. VW management to rozhodne nema v zajmu, jen kdyby opravdu kapacita ohrozovala dodavky a budoucnost Skody nebo naopak hrozilo zavreni tovaren v DE-ale pak jsou si vedomi, ze s tim budou mit znacne vyssi naklady a nizsi marze, radost z toho mit nebudou...
Úsměvné je pouze když někdo neví o čem mluví a ani si nepřečte na co reaguje ;-) Řeč je tu pouze a jenom o rozdílu v nákladech které bude znamenat přesun superbu a tedy celkovém vlivu na ekonomiku jeho produkce. A tam čísla mluví jasně - němec má nepochybně vyšší mzdu ale zase jich je díky vyšší produktivitě závodu (neplést s produktivitou jedince!) potřeba méně. Takže byť náklad nepochybně vzroste, tak ani zdaleka o nějaký hausnumera co někdo plácal výše, ale právě pouze o částku která je v celkové ceně auta naprosto minoritní. To je do určité míry dáno také vyšší přidanou hodnotou superbu.
Pokud k tomu připočtu vyšší počet vyrobených a tedy prodaných ks, ušetřenou investici do dalšího rozšiřování kvasin a naopak efektivnější využití již zainvestovaného provozu v emdenu, tak je ten příběh vcelku jasný.
Ne není. O 4 násobku se vůbec nedá mluvit (průměrná dělnická mzda ve Škodovce je dneska 40tis, takže němec podle tebe bere 160? >:D ), a pořád ti uniká o čem je řeč. Provoz v emdenu má vyšší míru automatizace a vyšší produktivitu. Na stejný počet vyrobených aut potřebuje tedy méně zaměstnanců. To je to proč by se ten rozdíl v nákladech promítnul jen zcela minoritně a snadno by se vyvážil větším počtem vyrobených aut, nemluvě o ušetřené investici.
A jeeee, zase ta demagogie s produktivitou. Vyrobime v CR 80% veci, prevezeme do DE kde to treba polepi stitkem a daji tam jednu soucastku a produktivita je alokovana do DE. Dale se do teto "produktivity" zapocitava i hodnota vyrobku a logicky v chudsi zemi s nizsimi platy se proda mene drazsiho zbozi.
Ano, v tomto pripade mame nizsi "ekonomickou produktivitu", realna produktivita (tedy pocet jednotek za casovy usek) je ale v CR minimalne stejna.
Motáš jabka s hruškama ;-) Řeč je tu o produktivitě konkrétních závodů - tedy o tom kolik aut vyrobí porovnávané závody při stejném množství zaměstnanců. A tam jednoznačně vede D.
Přitom nemá důvod, jeho ovečkám co se mu skládají na plat nikdo práci nebere, naopak ty zas budou chtít za chvíli stávkovat až najede výroba Karoqu a nebudou opět nic stíhat a budou po nich nedejbože chtít další směny...
Nojo je to fakt sranda při současnym už fatálnim nedostatku lidí = možná až 300 tisíc chybějících pracovních sil = a roční čekačce u některejch verzí Škodovek = se tvrdě bouřit proti přesunu výroby jednoho modelu :-)
Populisti sou schopný napáchat škod.. ;-)
Největší sranda je že když si lidi typu Středula prosaděj svý = a za nějakou dobu to přinese ne ty okamžitý jako kladný přínosy ale tvrdej opak = vyhazování nebo tady asi masivní náhradu robotama = lidi z toho neviněj toho Středulu a jemu podobný ale zase.. >:-[]
No nejspíš nás a nejen zaměstnance Škodovky v dohlednejch letech čekaj docela zajímavý a hlavně fakt velký změny = nemyslim bagatelní jako přesun výroby jednoho modelu = a ani Středula s tim nic nenadělá :-!:-)
Mediální taškařice je jak o koze a o voze... To že se reálně uvažuje o přesunu superba nijak neznačí že by tu někdo chtěl omezovat výrobu nebo dokonce propouštět lidi! Naopak, jde o to ulehčit Kvasinám které jsou po kapacitní stránce naprosto přečerpané a dodávky na trh váznou, a s tím jak bude nabíhat Karoq a etablovat se Kodiaq to bude ješté horší. Přesun superbu je pak logickým krokem, má relativně malou produkci a do Emdenu se vejde, navíc je technicky spřízněný s tam vyráběným passatem...
Lidí má naopak škodovka nedostatek, že by je vyhazovala tedy nehrozí...
Nejde o to, co chce Škoda auto, ale hlavní je, co chce a jak rozhodne VAG. To jsou dost podstatný rozdílný věci. Takže plkat tady může kdo chce co chce... ;-)
Vždyť neví, co dřív vyrábět. Píši jedni motorističtí novináři. Superb se vyrábí v Kvasinách společně s Kodiaqem, Karoqem a Seat Ateca. Kapacita továrny je pro tento rok 180 t. vozidel. Závod v Kvasinách se rozšiřuje a má být dohotoven v r. 2018 s roční kapacitou 300 t. aut. Už nyní běží inzerce na přijímání nových pracovníků. Odstěhují výrobu Superbu, který se vyváží z většiny na západ. Z Německa bude distribuce snadnější. Škodovka je stejně VW, pouze jinak oplechovaný, jak říkají sami němci a angláni. A potom, mají přece ty platformy, automatizované lisovny. Chtějí vyrábět elektroauta. Takže nechápu ty mediální křeče a uměle vytvářený humbuk. Fakt ty novináři by si měli navzájem číst co píše jeden a ten druhý.
Jj fakt černej humor že u nás podle Svazu průmyslu a dopravy ČR už chybí neuvěřitelnejch 290 000 lidía Škodovka u některejch modelů totálně nestíhá = ale proč to aspoň částečně řeši >:D
Odpor proti běžnýmu logickýmu řešení = přesunu výroby 1 modelu na kterej nejsou roční čekačky = je fakt dobrej černej humor >:-[]
Takže mediální křeče a humbuk = sou v reálu fakt pitomost pitomostí :-)
Je třeba nějak zaměstnat těch 1,3 miliónu přišedších do Německa v 2016 a 2017. Do Česka se nehrnou, takže se ministerská předsedkyně dohodla s vedením VAG, že kromě Kvásin je třeba rozšířit i Emden. Tam by se mohlo vejít odhadem tak 3.000 z oněch 1.300 tisíc.... Zbytek bude zaměstnán u dodavatelů a v kamiónech převážejících tu plechy, tu plasty křížem krážem Evropou.
Naše současnost... a taky tak trochu budoucnost.
kedze je tento web o nicom (90% tem o supersportoch, so si kupi 0.2% obyvatelstva), mam otazku - akou mierou (v %) sa podiela stabilizacna tyc prednej napravy voci naklonom kasne? Skusali ste niekto na beznom osobnom automobile nizsej strednej triedy jazdu bez stabilizacnej tyce a teda bz tyciek stabika? Ide o to, ci toto caste k*rvitk* co sa vymlati do 2 rokov (puzdra tyciek stabika) vobec ma realny zmysel na aute mat pri jeho beznom pouzivani? :-!
Jízda v atě bez stabilizačních tyčí je na nic, když nemá už továrnou dělaný základ podvozku. Je to prostě nebezpečná kačena. Konstrukce náprav ovlivňuje používání stabilizátorů. To je přece jasná věc, ne?