Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Velké srovnání systémů pohonu všech kol: V čem se liší?

Auta s pohonem všech kol jsou stále populárnější. Vždyť třeba 80 procent všech prodaných vozů BMW jsou v současnosti čtyřkolky! Jaké jsou však mezi jednotlivými pohony rozdíly?
Zpět na článek
6. 12. 2016 09:51
7. 12. 2016 00:05
6. 12. 2016 16:45
6. 12. 2016 11:28
6. 12. 2016 14:29
6. 12. 2016 16:41
6. 12. 2016 16:39
6. 12. 2016 08:27
Pane Dusil, co to zase je?
Začal jsem tím, že jsem se podíval na plusy a mínusy první kapitolky, tzn. permanentní pohon všech kol. Plusem tohoto pohonu je, že pneumatiky opotřebovává prakticky rovnoměrně (většinou o něco málo více předek) a hlavně - minimálně. Tento druh pohonu je z principu věci nejšetrnější k pneumatikám a Vy to zařadíte do mínusů. Nerozumím, kudy bloudí Vaše myšlenkové pochody.
Rozbalit vlákno
35
Avatar - Ada je zase tady
6. 12. 2016 09:06
Re: Pane Dusil, co to zase je?
Hlavně, že jsme se od frankofila dozvěděli, že nějakou čtyřkolku vyrobil i rendlík... :no: Zato o viskózních mezinápravových spojkách tohle "Velké srovnání" cudně pomlčelo. :no:

BTW: torsen má VW Passat B 5.5
6. 12. 2016 09:28
Re: Pane Dusil, co to zase je?
... Vždyť také Passat B5 a B5.5 vycházel z Audiny a měl podélnou zástavbu. B5.5 1,9 TDI 4motion jsem vlastnil a bylo to výborné auto. Následující Passaty už jsou mechanicky jednodušší (levnější) konstrukce (příčná zástavba, 4x4 je řešen bídným haldexem).
6. 12. 2016 14:12
Re: Pane Dusil, co to zase je?
Neoznačil bych Haldex bídným řešením, od 4ky včetně fungují proaktivně a není to špatný systém. Je to levnější alternativa výrobně složitému diferenciálu a pro podélnou zástavbu je to dobré řešení. Krom toho některé verze 4ky měly mechanicky omezenou svornost zadního diferenciálu.
6. 12. 2016 14:37
Re: Pane Dusil, co to zase je?
kesum: Zajímalo by mě, jestli elektrohydraulicky řízená lamelová spojka ovládaná vestavěným čerpadlem s elektromotorem, soustavou řízených ventilů, řídicí elektronikou, filtry a hromadou dalších dílů je opravdu výrobně levnější než mechanický samosvorný diferenciál sestávající z několika kusů strojně obrobených součástek. Pokud k tomu máš bližší informace, rád bych je znal

A co se týká vhodnosti Haldexu, je myslím naopak určený především pro příčnou zástavbu motoru. U podélného je mnohem vhodnější centrální diferenciál, samozřejmě mimo případy záměrné preference jedné nápravy

A co se týká funkce ano, Haldex určitě také vydatně pomůže. Nicméně má také hodně omezení.
6. 12. 2016 15:23
Re: Pane Dusil, co to zase je?
Omlouvám se, měla tam pochopitelně být příčná = Haldex a podélná = klasika. O ceně jsem taky začal pochybovat, když jsem platil čerpadlo..
Ohledně ceny mi to tenkrát tvrdili ve strojírenský firmě zabývající se různejma drezínama, sněžnejma frézama a tak s tím, že ta spojka je podstatně univerzálnější a lépe se přizpůsobuje tipům a motorizacím. Ale čísla nemám.
Mně se na Haldexu docela líbí, že při plném spojení má zadní náprava otáčky stejné, jako přední. Takže se to v tědlech situacích umí zachovat docela hezky přetáčivě. Protože zadní kola vlastně jednou kratší stopu při stejných otáčkách jako přední). Co mě naopak štve, že každá generace (byť se stejným Haldexem) se chová trošku jinak.
6. 12. 2016 15:43
Re: Pane Dusil, co to zase je?
Tu přetáčivost bych spíše vnímal jako problém, pevně sepnutá spojka vnáší do systému přídavné síly a uměle tak snižuje trakci kol. Pro drifty nebo vyprošťování je to možná fajn ale to je tak všechno

Jako ještě větší nevýhodu ale vidím, že chování v konkrétním autě závisí jak se zrovna vyspí programátor. Stejný Haldex může fungovat obstojně i velmi mizerně
6. 12. 2016 18:40
Re: Pane Dusil, co to zase je?
Jenže to je vůbec problém,
-Passat B6 2009 měl vypínání ESP tlačítkem protiprokluzu úplně. Verze R36 pak uměla řadit pouze "kopáním" nebo naopak "nadlehčováním" pedálu plynu. Haldex rozepínal při snížení "plynu" ve smyku. Pípání pásu vypnout šlo.

-Verze 2011 umožňovala přes diagnostiku nastavit tlačítko vypínání protiprokluzu tak, aby vypínalo i ESP úplně. Nešlo vypnout pípání pásu. Převodovka funkci přeřazování už nemá.

-Verze 2013 nerozepíná Haldex ve smyku při odlehčení plynu, nejde nastavit tlačítko protiprokluzu tak, aby vyplo úplně ESP. Naopak jde odprogramovat pípání pásu. Převodovka řadit kopáním do plynu neumí.

Proč k tomu v dnešní době nedají nějakou blbou aplikaci do telefonu (aspoň by to bylo k něčemu) aby si to člověk mohl nastavit jak chce?:(
6. 12. 2016 21:02
Re: Pane Dusil, co to zase je?
no, protoze kdyby sis to mohl nastavit sam (treba blbe) a pak by ses vlivem toho ocitl treba v kotrmelcich a nejakeho chodce pri tom vzal na vecnost, vw by se pak u soudu nedoplatil. takze to mas zadratovane, a kdyz si to preprogramujes a nekde se vysypes, budes se setsakramentsky snazit, aby ti na to neprisli.
6. 12. 2016 21:11
Re: Pane Dusil, co to zase je?
Žijeme v době, kdy můžeš převrátit trajekt plnej, lidí ale řídit svoje auto ne...
6. 12. 2016 23:11
Re: Pane Dusil, co to zase je?
mas sice pravdu, ale myslel jsem to trochu jinak - zijeme totiz take v dobe, kdy za svou blbost muzes beztrestne zalovat kohokoliv. a proto ti nenechaji volnost pri ladeni spojky.
6. 12. 2016 17:32
Re: Pane Dusil, co to zase je?
Jenže právě násilné udržování (i jen snaha o to) stejných otáček vpředu i vzadu auto zbytečně namáhá. Je to zásadní slabina tohoto řešení.
Avatar - _Karel_
6. 12. 2016 16:50
Re: Pane Dusil, co to zase je?
Jen dotaz: když je haldex určený především pro příčnou zástavbu, nemáš tucha proč ho upřednostňuje BMW a proč na něj (nemýlím-li se) přešlo Subaru? Pokud je horší, než diferáky, naznačuješ, že zřejmě dražší, tak nechápu důvod.
6. 12. 2016 17:28
Re: Pane Dusil, co to zase je?
U BMW (i u dalších, např.Jaguar, Audi R8 atd) se bezpochyby jedná o upřednostnění zadokolkového charakteru. Zadek je poháněn trvale "natvrdo" a předek se víceméně připojuje podle potřeby.
Preferenci jedné nápravy jsem zmínil už v minulém příspěvku

U Subaru těm důvodům taky moc nerozumím
Avatar - _Karel_
6. 12. 2016 17:30
Re: Pane Dusil, co to zase je?
Díky. :-)
6. 12. 2016 17:33
Re: Pane Dusil, co to zase je?
Ještě to má jednu výhodu, moment spojky (předního haldexu) je omezený takže přední pohon pak může být míň dimenzovaný a tedy i lehčí
6. 12. 2016 17:34
Re: Pane Dusil, co to zase je?
Do hry by ještě mohla vstoupit účinnost. Ale to teď střílím od boku. Takový T-1 má myslím účinnost dost mizernou. Ale v hlavě mám teď prázdno a nechce se mi hledat, jak na tom různá řešení jsou (jako viskózní spojky, které Subaru používá/ používalo).
6. 12. 2016 18:03
Re: Pane Dusil, co to zase je?
Co myslíš tou účinností ? Diferenciál při jízdě v přímém směru žádné ztráty nemá, ty nastupují až ve chvíli kdy se zavírá při trvajícím rozdílu otáček výstupů.
A spojka je při prokluzu taky ztrátová
6. 12. 2016 18:44
Re: Pane Dusil, co to zase je?
Nějaké ztráty mít bude, i otevřený je má (i při jízdě rovně). Ta mizerná účinnost u Torsenu však byla spíš při svírání.
6. 12. 2016 18:53
Re: Pane Dusil, co to zase je?
Otevřený i samosvorný diferenciál má při jízdě rovně nulové ztráty
6. 12. 2016 18:55
Re: Pane Dusil, co to zase je?
Myslel jsem, že každý převod má ztráty.
6. 12. 2016 18:59
Re: Pane Dusil, co to zase je?
Ztráty má pouze převod který je v pohybu a přenáší výkon. Při jízdě rovně se ale satelity diferenciálu nepohybují - samozřejmě se bavíme o vztažné soustavě rotující klece - takže není ke ztrátám žádný důvod.

To je jako by měl mít ztráty třeba zařazený kvalt u stojícího auta s motorem v klidu. Taky nemá
7. 12. 2016 11:19
Re: Pane Dusil, co to zase je?
Jasně, ale pořád je tam převod, který dělí jeden vstup na dva výstupy. Ten mít ztráty bude. Stejně tak předpokládám, že i viskózní spojka něco sežere i při nulovém rozdílu rychlostí, ale nikdy jsem se o to nezajímal. Na druhou stranu, i řešení se spojkou bude normálně vyžadovat nějaký ten převod (ale asi by přes něj nemuselo nic moc jít).
7. 12. 2016 11:44
Re: Pane Dusil, co to zase je?
Takový převod u provedení s centrálním difem může být ale taky nemusí. Pokud je, jedná se o čelní převod rovnoběžný nebo jen s malým úhlem.
Naproti tomu u Haldexu musí být ten oddělovací převod vždy a navíc je často pravoúhlý (u příčného motoru), takže pohon přes Haldex pak má ztrátu naopak větší.

Příkladem elegantně vyřešeného rozdělení dopředu a dozadu bez přídavého rozdělovacího převodu u centrálního diferenciálu Torsen je tahle starší konstrukce Audi/VW - hnaná hřídel převodovky je dutá a souose skrz ní prochází hřídel předního pohonu od Torsenu až k přednímu difu

[odkaz]

[odkaz]
6. 12. 2016 18:48
Re: Pane Dusil, co to zase je?
Mimochodem, netušíš jak má BMW vyřešeno, že když připojíš přední nápravu k zadní, která vlastně jede kratší stopu. Tak ji vlastně brzdíš, jak to řeší pro prudké zatáčky s vyšší trakcí?
6. 12. 2016 18:54
Re: Pane Dusil, co to zase je?
Alespoň dříve při větších úhlech natočení předních kol předek odpojovali. Stejně tak ve vyšších rychlostech (160 km/h byl myslím limit).
6. 12. 2016 18:55
Re: Pane Dusil, co to zase je?
V prudších zatáčkách se předek u x-drive odpojuje, stejně jako při parkovacích manévrech apod.

Předek se odpojuje i při vyšší rychlosti v přmém směru, podle modelu je to tuším kolem 140-180 kmh,
Avatar - fOE
7. 12. 2016 07:39
Re: Pane Dusil, co to zase je?
Plati i pro nejnovejsi generace? Pokud si pamatuju tak u 5er E6x byl ten limit pro odpojeni predku snad 130kmph, ale zajimalo by me jestli ten interval o kterem pises je stale aktualni a pokud ano, kdyby bylo i rozdeleni podle modelu, rad bych na to mrknul. ;-)
7. 12. 2016 09:59
Re: Pane Dusil, co to zase je?
Nevím, ty rychlosti můžou být model od modelu jiné. Záleží jak to nastaví programátor.
Jde tam hlavně o to, že by se ve veljké rychlosti i při jen mírném prokluzu spojky vyvíjelo hodně tepla a spojka by se připálila, nebo by se zbytečně zvětšovalo opotřebení
6. 12. 2016 16:02
Re: Pane Dusil, co to zase je?
No, jde asi o úhel pohledu. Haldex je podle mého soudu dobrý na rozjezdy (neprotočíš kola) a na opravdu kluzký povrch (sníh/led). Určitě to není nic světoborného na sportovní jízdu, naopak to "šaškování" s tím připojením a odpojením zadku, když se snažím jet "sportovně" a "na limitu" bude naopak na obtíž. Šetření paliva vlivem "odpojování" zadní nápravy je zanedbatelné. Už jenom proto, že v principu celý systém nespoří prakticky žádná kila a stejně musí pořád něco dozadu posílat, aby roztočil všechny hřídele aktivně motorem a ne pasivně odvalováním zadních kol. Pokud je mi známo, tak proaktivní reakce dělá v podstatě jen to, že s větším přidáním plynu automaticky přitvrzuje ta mezinápravová spojka, nic světoborného se za tím neskrývá a pevné spojení zadku a předku v zatáčce ničemu nepomůže.

Potom zcela korektní posouzení té ceny od Kalouska dává tušit, že Haldex je způsob, jak naroubovat jakž takž použitelné 4x4 do celkově levnější příčné zástavby, že by byl sám o sobě levnější, to už asi ani ne.

Mám Haldex už v druhém autě, takže si myslím, že ho kritizovat můžu ;-).
Avatar -
6. 12. 2016 16:59
Re: Pane Dusil, co to zase je?
Úkolem systémů postavených na visózní mezinápravové spojce Haldex je zlepšení trakce oproti pohonu pouze přední nápravy a zároveň eliminace nevýhod trvalého pohonu všech kol (cena, jízdní odpory, hluk, spotřeba paliva...).
Pro sportovní použití je nutno použít poněkud výrazně sofistikovanější systémy, které jsou však drahé, mají negativní vliv právě na spotřebu paliva, hluk, atd.
6. 12. 2016 17:23
Re: Pane Dusil, co to zase je?
Roman Řezníček: za prvé Hladex není viskózní spojka a za druhé haldex nijak neeliminuje ani hluk, ani cenu a oproti autům s podélným motorem ani tu zvýšenou spotřebu. Stačí si porovnat údaje odpovídajících verzí aut
6. 12. 2016 18:44
Re: Pane Dusil, co to zase je?
Snížení spotřeby je podle mého nesmysl, auta s haldexem žerou citelně víc než předokolky.
6. 12. 2016 20:55
Re: Pane Dusil, co to zase je?
hlavne jde o to, ze jestli mas quattro s tremi diferencialy nebo 4motion s haldexem, ten narust spotreby oproti predokolce (nebo pak obecne oproti autu s jednou hnanou napravou) je prakticky stejny. tedy pouziti haldexu (apod.) oproti opravdovemu stalemu pohonu vsech kol s trojici diferencialu zadnou zasadni usporu paliva neprinasi.
6. 12. 2016 18:46
Re: Pane Dusil, co to zase je?
Přitvrzuje to ještě na hranici smyku. Ale chování v tědlech situacích je strašně závislé na programu ESP a přijde mi, že i na tom jestli to je nebo není DSG.
6. 12. 2016 20:58
Re: Pane Dusil, co to zase je?
no, jelikoz "hranici" smyku osobni auta poznaji tak, ze uz jsi vlastne ve smyku ;-), tak saskovani s mezinapravovou spojkou opet muze zanest parazitni destabilizujici vlivy.
6. 12. 2016 08:40
Land Rover Defender
Je trvalá čtyřkolka s mechanicky uzavíratelným mezinápravovým diferenciálem. Přiřaditelný předek měl jako poslední Land Rover Serie 3 někdy konecm 80. let.
Rozbalit vlákno
0
6. 12. 2016 09:10
Velké srovnání...
Těšil jsem se, protože takovéto porovnání techniky pohonu mě zajímá. Bohužel si pod pojmem Velké srovnání představím něco delšího a podrobnějšího, než článek na 3 minuty četby. Škoda no.
Rozbalit vlákno
9
Avatar - 125S
6. 12. 2016 09:34
Re: Velké srovnání...
Také jsem si pod výše uvedeným nadpisem představoval podrobnější článek. Chybí mi tam i spousta zajímavých a známých systémů. To nevypadá ani na seriál. Po tomhle už se bojím otevřít další články, abych nebyl zase zbytečně zklamán ;-\ .
6. 12. 2016 10:01
Re: Velké srovnání...
Zkuste se podívat třeba sem

[odkaz]
6. 12. 2016 10:25
Re: Velké srovnání...
Díky :-)
6. 12. 2016 16:58
Re: Velké srovnání...
Redakce odkaz smazala, protože směřoval na konkurenční server. No doufám že si to přečetli aspoň sami
Avatar - fOE
7. 12. 2016 07:45
Re: Velké srovnání...
Ten odkaz sice nefunguje, ale to podstatne z nej zustalo => staci vlozit do googlu a jsme u konkurence hned skrze prvni nabizeny odkaz. :-)
Avatar - Floyd
7. 12. 2016 10:00
Re: Velké srovnání...
[odkaz]
Avatar - Floyd
7. 12. 2016 00:02
Re: Velké srovnání...
Můžeš dát odkaz znovu pls, já nestihl kliknout. Nebo ideálně SZ, děkuji.
7. 12. 2016 07:44
Re: Velké srovnání...
Poslal jsem SZ
Avatar - Floyd
7. 12. 2016 00:01
Re: Velké srovnání...
Sdílím tvůj názor, taky jsem čekal větší drajf, grafy, tabulky, čísla, procenta, vlastní zkušenost... jj já vím, chtěl bych toho taaaaak moc >:D >:D >:D
Škoda, pane Dusile. :-(
Avatar - defender110
6. 12. 2016 09:45
LRD je trvalý 4x4
Land Rover Defender je trvale s pohonem na všechny 4 !! Jak je psáno výše, poslední Land Rovery s připojitelným předkem byly serie 3. A ty měly krom páky přiřazení pohonu předku i páku redukce a páku rychloběhu ( v podstatě 5. rychlost)
Rozbalit vlákno
5
6. 12. 2016 10:11
Re: LRD je trvalý 4x4
Overdrive byl za příplatek a není standardním vybavením Serii. Třeba bych zmínil, že Land Rover jako jeden z mála výrobců umožňuje zařadit redukci bez uzavření mezinápravového diferenciálu a lze tady jet na redukci i po pevném povrchu.
6. 12. 2016 11:39
Re: LRD je trvalý 4x4
to subaru taky...
6. 12. 2016 14:55
Re: LRD je trvalý 4x4
Co Subaru taky? Má trvalou 4x4, má overdrive, má redukci? Nějak nechápu
6. 12. 2016 16:29
Re: LRD je trvalý 4x4
No že starší subaru (imprezy, forestery...) mají permanentní 4x4 a mají taky redukční převodovku, nemají akorát mechanické uzávěrky diferenciálů. A že tedy taky můžou se zařazeným redukčním převodem po pevném povrchu.
7. 12. 2016 14:50
Re: LRD je trvalý 4x4
dekuji za obhajobu :-)
presne tak to je a bylo mysleno o imprzach sice nevim, ale forestr urcite
Avatar - žlababa
6. 12. 2016 09:51
teda
"známý je hlavně díky legendárnímu Willisu Jeep jistě"
Aspoň jste to po tom translátoru mohli zkontrolovat.
Rozbalit vlákno
1
Avatar - Floyd
7. 12. 2016 00:05
Re: teda
>:D >:D >:D Ať žije korektor!!! >:D >:D >:D Vy voslové, to je hrubice jako pumelice :no:
6. 12. 2016 10:19
Omyly pana Dusila
Článek je bohužel chaotická splácanina několika správných, ale i mnoha nepřesných nebo zcela chybných informací.

například - pan Dusil tvrdí, že "...alternativou k samosvornému diferenciálu je otevřený diferenciál. Aby však fungoval správně, musí být dodatečně opatřen blokovacím zařízením...."

Nic proti, ale jestli opatříme otevřený diferenciál blokovacím zařízením, tak z něj máme opět samosvorný dif. Takže kde je ta alternativa ? A proč si pan Dusil myslí, že s otevřeným diferenciál to nejde ? Vždyť otevřené mezinápravové dify bez blokování běžně používá například u mnoha modelů Mercedes, a prokluz řeší až přibrzďováním kol.

Dále kapitola o spojce Haldex je zcela zmatená. Pan Dusil mylně tvrdí že "...Pokud se naopak protáčí kolo zadní nápravy, vznikne opět rozdíl v rychlosti otáčení přední a zadní nápravy (přesněji vstupního a výstupního hřídele spojky Haldex). Většina hnací síly se tak začne přenášet na kola přední nápravy. Lamely spojky se rozpojí...."

Tohle je už úplný nesmysl, nemůže se protáčet kolo zadní nápravy, aniž by se neprotáčela současně i náprava přední. Zadní náprava je poháněná od přední, takže nikdy nemůže mít vyšší otáčky než předek. Takže i závěr o rozpojení Haldexu v takovém případě je úplný blábol

Nakonec je asi dobře, že to "Velké srovnání" je jen takhle malé. I tak je v něm hromada dalších nesmyslů, jejichž rozbor by byl delší než samotný článek. Doporučuji proto článek raději vůbec nečíst.

A redakce bych se zeptal, jestli by tyhle odbornější články nemohl psát někdo, kdo problematice opravdu rozumí. Vždyť se vám budou za chvíli všichni jen smát
Rozbalit vlákno
13
6. 12. 2016 10:53
Re: Omyly pana Dusila
Pravda, vela nepresnosti ba dokonca az chyb :-(

Na porovnanie pohonov 4x4 bol ovela profesionalnejsie spracovany clanok na autofore. Vrele odporucam zagooglit.
6. 12. 2016 10:59
Re: Omyly pana Dusila
No vida. Jak jsem psal nahoře - začal jsem s plusy a mínusy u prvního odstavce, což mě vyprovokovalo k reakci, dále jsem se v čtení nedostal a jak vidím, neudělal jsem chybu :-)
Avatar - Googelit
6. 12. 2016 11:30
Re: Omyly pana Dusila
jojo zlatej Martin Vaculík :-!
Avatar -
6. 12. 2016 16:45
Re: Omyly pana Dusila
Myslíte, že jeho teorie o tom, že vysokého výkonu motorů Alfa Romeo je dosahováno zvětšením vůlí motoru, byly nějak výrazně lepší?
6. 12. 2016 11:42
Re: Omyly pana Dusila
tech nesmyslu p. Dusila je tolik, ze snad ani nema cenu reagovat...
pokud se zacne protacet jedno kolo na predni naprave, pak je 100% tazne sily prenaseno dozadu... jako ze se predek odpoji???
napr. podstatnou nevyhodou haldexu je omezeni vykonu, ktery spojka dokaze prenest. a jeji odstaveni v momente prehrati
6. 12. 2016 18:02
Re: Omyly pana Dusila
Co napsal, je zjednodušené (a nepřesné - něco dopředu ve skutečnosti půjde), ale předpokládám, že naráží na vlastnost otevřeného diferenciálu. Když pominu elektroniku a že by mohla kolo přibrzdit, jakmile se ti jedno začne protáčet, limituje i to druhé (protože otevřený diferenciál bude držet zhruba 50:50).

Já to jako zase tak velký problém nevidím, protože se nepoužívá zase k tak silným motorům (respektive v těch výkonnějších autech bude mít zajisté jiné parametry). Samozřejmě by měli dobře dimenzovat chlazení, aby ten systém fungoval i při větší zátěži; ne, že to zabalí po pěti minutách. Když už na to přijde, tak budu radši za to odstavení, než pak mastný účet.
6. 12. 2016 18:11
Re: Omyly pana Dusila
Ne, tohle se týkalo připojitelného pohonu takže to pan Dusil i tady napsal blbě. Při prokluzu předku se jeho trakce samozřejmě sníží, ale neznamená to automaticky že klesne vždy na nulu. Záleží na podkladu, třeba na asfaltu může gumující předek táhnout stále ještě větší silou než Haldexem připojený zadek. Haldex jako každá spojka má svůj limit přenášeného momentu a ten nepřekročí
6. 12. 2016 18:52
Re: Omyly pana Dusila
Aha, já to nečetl. Jak jsem napsal, je to nepřesné. Máš samozřejmě pravdu, že na suchém asfaltu to pořád bude dost. A možná špatně odhaduji, co se snažil říct.
6. 12. 2016 14:31
Re: Omyly pana Dusila
Souhlas, článek opět o ničem. Ohledně Haldexu je to nesmysl za nesmyslem.
Jenom malé shrnutí Haldexu:
Verze 1,2 a 3 potřebovaly prokluz pro spojení spojky. Poslední verze pak nějakou malou ntinu otáčky, pak se spojka spojila.

Verze 4 (byla uvedena v roce 2007) má proaktivní systém nepotřebující změnu otáček pro spojení spojky. Systém připojuje zadní nápravu při předpokladu, že to bude klouzat. Tedy třeba při prudkých rozjezdech je spojka dopředu sepnuta. Kdybyste nevěřili, tady je mezi 6 a 7 minutou důkaz rozdílného chování v závislosti na poloze pedálu plynu:
https://www.youtube.com/watch?…
Mimochodem takhle má vypadat test 4kolky dle mého. Krom toho od verze 4 má haldex omezenou svornost zadní nápravy mechanicky. Měla by umět dělit výkon až 85/15. V reálu pak hrabe vždycky jedno přední a obě zadní. Nestane se, aby kola hrabaly úhlopříčkou jako třeba u prvního ML. Přední kola mají přibržďování ESP a to funguje dle verze programu ESP. Někde to škube a je to k ničemu, někde to funguje.
Mimochodem některé verze programu Haldexu nerozepínají spojku při odlehčení plynu. Takže se auto dá řídit v 4kolkovým "driftu" plynem podobně jako zadokolka.
Mimochodem před kritikou Haldexu doporučuju prohlédnout i další testy pana Chvaly, třeba TT vodí na sněhu velmi pěkně a křížení náprav Passatu Alltrack také není špatná podívaná.
6. 12. 2016 18:11
Re: Omyly pana Dusila
Podle mne se mýlíš. Už z třetí generace udělali pro Saab verzi s dvěma spojkami - jedna mezinápravová, druhá fungovala jako uzávěrka otevřeného zadního nápravového diferenciálu (ala VAQ v Golfu GTI P). Vyvíjeli to snad ze třetí, ale v době, kdy to šlo na trh, už měli čtvrtou, takže snad první verze měla čtvrtou mezi a třetí vzadu. Později přešli na čtvrtou generaci i vzadu, co si tak vzpomínám. Říkali tomu myslím XWD. Tohle pak bylo v Insignii. Ale VW tohle řešení normálně nepoužíval a žádný mechanický svorný nápravový diferenciál, pokud vím. také ne.

85:15 pak umí sportovní zadní diferenciál Audi.
6. 12. 2016 18:56
Re: Omyly pana Dusila
Myslím, že Saab měl právě první Haldex 4 s tím omezením prokluzu zadního kola. Dokonce to odebírali první rok jenom oni. Pak to dostali ostatní. Haldex 4 oproti trojce nepotřeboval žádný prokluz. Ohledně svornosti zadního diferencíálu to měl určitě ten Saab a Opel. Jaká verze byla ve VW ale nevím, neviděl jsem to rozebraný. Testy na rozjezd při ruzných kolech na válcích jsem viděl pouze s Haldexem 3 a tam se to tak nechovalo. Jenže následně dost doladili přibržďování kol pomocí ESP už nevím, jak to v kterém autě je. Každopádně Passat 2009 4mot manuál mi vždycky hrabal třema najednou. S těma dalšíma jsem se naštěstí do podobných situací nedostal.
7. 12. 2016 11:11
Re: Omyly pana Dusila
Jak říkám, jmenovalo se to XWD, udělali to pro Saab (proto to měl první rok exkluzivně, i když to asi mohli sdílet v rámci GM) a vzadu to byla další spojka Haldex na otevřeném diferenciálu (která brzdila rychlejší poloosu a dokázala ho uzavřít - jak říkám, stejné jako VAQ, ten jen vychází z páté generace), nebyl tam mechanický svorný diferenciál. VW měl, pokud vím, jen mezinápravový Haldex a vzadu byl normálně obyčejný otevřený diferenciál, jako to bylo dříve. Přibrzďování kol dnes mají snad všechna auta skupiny VW s motorem napříč (novější verze přišla s A3, G7 a spol.). Možná to není v těch nejmenších jako Polo nebo up!, ale nepřekvapilo by mě to - elektronika to umět bude, stačí to povolit.
Avatar - Floyd
7. 12. 2016 00:08
Re: Omyly pana Dusila
Se smějou už teď a jak >:D >:D >:D
A k tvému dotazu: asi nemohl, neboť tam nikdo takovej není >:D >:D >:D
Avatar - KANKUNEN
6. 12. 2016 10:58
Mám schovaný Autotip, kde byly pohony
4x4 dokonale popsány včetně obrázků. Dokonce tam bylo jak se liší Spotrtage a ix 35
.
Rozbalit vlákno
0
6. 12. 2016 11:28
Cíl článku
Stále nějak nemohu přijít na to, co bylo cílem článku. Nedověděl jsem se dohromady nic nového, článek je nedotažený, neúplný.

A pak si autor dovolil nezmínit mou značku (!) :-) s velmi vyspělým SH-AWD. A to si dovolil moc :-)

[odkaz]
Rozbalit vlákno
4
Avatar - 125S
6. 12. 2016 14:29
Re: Cíl článku
Tady se na tohoto výrobce zapomíná pravidelně, přitom přinesl do automobilového světa tolik inovací. A to nemluvím, že k těmto "vychytávkám" standartně dodával i vysokou spolehlivost, čím se mnoho automobilek pochlubit nemůže. ;-)
6. 12. 2016 14:39
Re: Cíl článku
Spolehlivostí se nevyrovná prakticky žádná. Takový Legend obsahuje spolehlivou elektroniku, která se spolehlivě u německé prémie kazí.
Pravda, sem tam Hondě něco uteče, jako např. méně spolehlivá klima, ale nikdy ne motor nebo podvozek, či převodovka. Klíčové komponenty má Honda vždy velmi spolehlivé.
Avatar -
6. 12. 2016 16:41
Re: Cíl článku
no...inovací... to moc ani ne. Honda spíš žije z toho, co vymysleli jiní. To není nic špatného, jenom ty výkřiky nejsou na místě. A s tou spolehlivostí taky opatrně.
6. 12. 2016 16:47
Re: Cíl článku
No to by mě zajímalo, co Honda používá od jiných. Jednak počtem patentů se jí málokdo může rovnat. Jednak má v mnoha věcech prvenství nebo některé věci dotáhla nejdále.
Pokud jde o spolehlivost, vycházím z nákladu na opravy a údržbu podle britské pojišťovny. Tam vycházela Honda absolutně nejlépe. Jak je tomu nyní, nevím, ale stále bude určitě na špici. A na špici je stále s motory, zde má o 50 % nižší náklady na opravy než druhá Toyota.
Avatar -
6. 12. 2016 16:39
Proboha co to zase je?
Nechce si autor takhle o těch diferenciálech něco přečíst? Třeba časopis Automobilismo asi před 5 lety uveřejnil skutečné srovnání systémů pohonu všech kol i s naměřenými hodnotami a skutečně podrobným rezebráním diferenciálové problematiky.
Nebo tu máme v ČR renomované výrobce diferenciálů pro špičkové sportovní použití, kteří by panu autorovi problematiku alespoň nějak zjednodušeně vysvětlili.
Chápu, že ne každý musí trakčním systémům rozumět – je to ostatně jedna z nejsložitějších věcí na automobilech – ale proč o něčem, co jsem nikdy nepochopil, musím ausgerechnet psát?
Ale tohle je příšerný trapas! Šroubový diferenciál v Audi Quattro – to je fakt síla! A to zcela pomíjíme, že ty skutečně smyslupné a skutečně sofistikované systémy autor velkorse pominul, aby se věnoval těm méně zajímavým a méně smysluplným. Ale to je zde obvyklé. Hlavně, že se o VW píše. To je fuk, že nesmysly.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - MGRR
6. 12. 2016 21:41
To je výbušné téma, jako očkování dětí v Česku... očkované s
Renovuji TOD mezinápravové převodovky Ssangyong, taková "obdoba haldex", při prokluzu některého z kol (hlídá ESP a sensory rozdílných otáček kardanů) se aktivuje v převodovce elektromagnet, ten přibrzdí část převodovky a přes tři kuličky se mechanicky svírají lamely (jako když popojíždíte s manuálem v prudkém kopci).

Ten systém je spolehlivý, gumy se nesjíždí, přes to jich v Česku opravím desítky ročně a mají totálně vytahaný řetěz a rozvodová kola.

1. Dokonalá sbíhavost, laserová... to je alfa & omega všeho
2. Stejné pneu, stejného výrobce, stejná výška (rozdíl 3mm předek/zadek převodovku postupně ničí)
3. Nepoužívat plný plyn v plném rejdu
4. Čepy v dokonalém stavu...

Pak není problém, při nájezdech 500.000km, ist TOD getriebe OK :-) >:D

[odkaz]
Rozbalit vlákno
0