Elektromobily začínají zlehka vystrkovat své růžky, ve druhých či třetích generacích mají vychytanou celou řadu počátečeních nedostatků a zejména pro bohatší obyvatele velkých měst se stávají zajímavou alternativou.
Prečo dopekla, keď ide o elektrinu, robia všetci len supervýkonné športiaky? Výhody elektromobilov ako ekologické tak aj finančné sú nesporné a sú dávno známe a jasné, tak na čo ďalšia socha na reklamu, čo bude stáť majland? Nájde sa už konečne niekto normálny, kto vyrobí použiteľný a praktický elektromobil pre bežnejšieho človeka? Aspoň niektorú automobilku by mohlo osvietiť, aby sa namiesto neperspektívneho hybridu pustila radšej do čistej elektriny...
V tomto veľmo držím palce všetkým indickej automobilke Tata. Nejedná sa síce o elektromobil ale o auto na stlačený vzduch (nástupca súčasnej taty Nano), ale aj to by bol významný prínos. Mini do mesta s dojazdom 80-120 km a maximálkou niekde okolo 80 km/h za polovičnú cenu Fabie, to by šlo. A platíš len elektrinu, čo zožerie kompresor.
Tak mi načrtni perspektívu hybridu.
Ja Ti načrtnem, prečo je podľa mňa neperspektívny:
1.cena - dva pohony v jednom aute zákonite znamenajú vyššiu nadobúdaciu cenu
2.slabý biznis - na hybridnom aute zarobí výrobca menej, keby si napočítal maržu ako pri bežnom aute, nepredal by ho
3.drahší servis - dva typy pohonu, navyše spriahnuté, viac elektroniky, tým pádom väčšia pravdepodobnosť poruchy a náročnejší servis
4.hybrid sa nevyplatí - čo zaplatíš navyše voči bežnému autu pri kúpe, sa Ti tak skoro nevráti. Spotreba a prevádzkové náklady nie sú až tak nízke.
5.závislosť na fosílnom palive - elektrina je len druhotný zdroj energie alebo slúži ako doplnok k spaľovaciemu motoru. Bez nafty alebo benzínu si nahratý, drvivá väčšina hybridov sa zatiaľ nedá dobíjať z bežnej siete.
Takže v skratke:
Za hybrid zaplatíš viac ako za bežné auto, vyššia investícia sa vráti až po veľmi dlhom čase (ak vôbec), na benzínku budeš jazdiť vpodstate tak ako doteraz, servis bude trvať dlhšie a bude drahší. Iba na elektrinu toho veľa nenajazdíš.
Ty máš představu, že hybrid je pouze a jenou fosilní palivo a elektrika. Hybrid znamená několik zdrojů a toto co se dneska prodává je pouze začátek. Ty máš představu hybrid ala Toyota, ale i dnes jsou již jiné způsoby využití více zdrojů a vývoj jde velice rychle dopředu. A pro tvoji informaci u Toyoty není elektromotor jen přívažek, ale je to plnohodnotný motor, který dokáže právě ve městech velice silně ovlinit exhalace. Sedni si do hybridu, porozum mu a potom piš. Vím co povídám. Budoucnost ukáže.
Konkrétne? Ukáž mi hybrid, kde sú skombinované iné druhy pohonu ako spaľovací motor a elektromotor. Vodíkový pohon s palivovými článkami je slepá ulička, na túto tému sa už narozprávalo veľa. Etanol je tiež len palivo, ktoré sa spaľuje, koniec-koncov aj spaľovanie vodíka je stále len spaľovanie.
A ak už hovoríš o Priuse, elektromotor je doplnkový zdroj pohonu, pretože bez neho nedokáže po vyčerpaní energie z akumulátorov pracovať - baterky z bežnej siete nedobiješ. Nenapísal som, že hybridy sú autá k ničomu, ale že nemajú perspektívu, najmä z pohľadu budúcnosti a väčšieho rozšírenia, a za tým si stojím.
Když už jsi narazil na vodík a podobná paliva, tak to je stejně jako elektromobil - ekologické v místě spotřeby, ale ne v místě výroby. Co se týká Priuse, vyčerpání energie z jeho akumulátorů a tím je konec, to je stejné jako když ti dojde jakákoliv pohoná hmota (jsme na začátku vývoje). Hybrid umí dneska využít hlavně kinetickou energii a kdo ji umí dobře uložit pro příští použití ten vyhrává. Proto píši, že v hybridní technice není slepá ulička, ale je to určitá cesta jak se naučit využít lépe veškerou energii, kterou potřebuješ pro zrychlení a zpomalení a tu energii si vyrobit sám s co největší účiností akumulovat. Honda má jinou filozofii a ta jde cestou malého pomocného zdroje pro pomoc hlavnímu pohonu s využitím velice malé akumulace, ale věnuje se velice intenzivně vývoji solárního pohonu, myslím že i tady je v určitých oblastech planety šance. Jen pod čarou, kdyby to byla slepá ulička, tak proč si patent na hybrid od Toyoty koupily prakticky všechny velcí výrobci aut?
Tak to má dotyčný napsat :] Ale stejně myslím, že naopak Toyota musí něco platit. První myšlenka elektro - benzinového pohonu pochází z hlavy F. Porscheho, který si jí samozřejmě nechal patentovat…
První spalovací motor taky někdo vymyslel a první motor spalující naftu taky někdo vymyslel, elektromotor taky někdo vymyslel a tak by jim měli stávající výrobci platit palmáre? Každý patent má časové omezení a po tomto omezení je k použití bez omezení. Toyota si dala patentovat svoje řešení hybridního pohonu, které je unikátní díky použitým komponentům a toto od ní koupily ostatní automobilky. Co se týká tvého názoru na pana Porscheho tak ti jej nevyvracím, ale pan Porsche byl velký plagiátor. Býval zaměstnancem Tatry a odtud si odnesl ve své době unikátní pohon vzduchem chlazeného benzínového motoru s protiběžnými válci, který je umístěný vzadu spolu s převodovkou a rozvodovkou. Toto použil u prvního auta, které si u něj objednal Hitler, za jehož vlády byla založena automobilka VW, která měla za úkol motorizovat Něnecko. Takže podle tvého názoru by měla VW platit Tatře z každého vyrobeného auta s tímto pohonem palmáre?
Hybridní pohon je šance pro přítomnost, prostě překlenutí období, nežli se přejde na vhodný alternativní pohon. Z hlediska emisí by bylo samozřejmě dobré, kdyby spalovací motor používal jako palivo např. zemní plyn, ale pořád je klasický hybrid (Prius) lepší, než smradlavý nafťák…
PS : žádná technologie není perspektivní! Hybrid je prostě součástí "evoluce"