je to jasné...evropský trh se dostal do stádia, kdy zisk firem se začíná blížit nule...popravdě, ani si nechci domyslet jak vysoké měli marže výrobci aut ještě před deseti lety...pro zákazníka jedině dobře, ovšem někteří z výrobců tento nápor nepřežije...první na ráně se zdají být chlapci z PSA, kteří už fungují se ztrátou...a stejně tak i FIAT kterého aspoň zachraňuje americký zisk
Ty utratíš za posledních ý let třikrát rychleji (tedy trojnásobek) za jídlo, bydlení a energie? To asi nežiješ v Česku, že? Benzín se zdražil ze všeho nejvíc, ale pořád je to (když to vezmu hodně tvrdě) z 25 na 38, což je 60%, k tvýmu trojnásobku to má hódně daleko, elektrika a plyn se za tu dobu zdražily ještě míň (cca 40%) a potrviny ani ne o třetinu. Většina spotřebního zboží šla dolů, poprvé za loňský rok nestoupla reálná mzda, jestli víš, co to je....
Věčně ukňouranejm lidem, jao seš podle tvé reakce ty přeji upřímně opravdickou nouzi a bídu, aby jsi ty i tobě podobní měli skutečně na co stěžovat a hlavně aby měli důvod pro rodnou sestru svého věčného kňourání, ublíženosti a hlavně takřka národní vlastnost - závist.
dnes na nove auto sa nesetri pol zivota ako kedysi.... ceny aut sli za poslednych 10 rokov snad o polovicu dole.... platy sa tiez aj ked pomaly ale predsa len dvihaju smerom hore.... preto kupovat dnes jazdenu sunku to fakt nepochopim.... za 7000 eur ma dnes uplne hociktory bezny slovak nove male a plnohodnotne auto nie nejaku ostudu...a ma ho so zarukou a krasne vonave.... :yes:
preto mi nepride divne ze uz studenti chodia v octaviach... golfoch, meganoch..... do skoly... , chvalabohu ze je tomu tak...... a ze ceny su ake su :yes:
říká ti něco pojem inflace? Ono je hezký že jdou pomalu platy nahoru, ovšem když to přeženu - za 30 000 kč v roce 2012 koupíš to, co v roce 2000 za 16 000 >:D
Další chytrej....kolik byla infalce za posledních 7 let? Máš to nějaký pomotaný, protože zrovna v roce 2000 bys koupil dráž za míň vydělaných peněz....Pojem reálná mzda ti asi nic neříká, co?
topper1982 ... :yes::yes::yes: Ale určití lidé budou stále brblat.
Barrichelo ... Inflace není tak velká. Platy se od roku 2000 zvedly významně, řekl bych o 100% a ceny spotřebního zboží zůstaly stejné. Koupit si nové auto v roce 2000 byl luxus. Dneska stačí dva roky intenzivně šetřit a zbytek si vzít na výhodný program (doplacení po roce nebo půjčka bez navýšení) a máte nové auto hned. :-)
Co nájmy, služby, energie, léky, potraviny.....ty stejné rozhodně nejsou.
Malý příklad - duben 2004 N95, pumpa Agip 25,90 litr. Září 2012, stejná pumpa Agip, N95 37,50 litr
chceš další příklady? >:D >:D >:D >:D
Aneb delnas co brla v roce 2000 14 000 čistýho (což byl tehdá dost dobrej plat) si koupil 541 litrů benálu.
delnas co bere dneska 20 000 čistýho si koupí 533 litrů.
To stoupla za 12 let životní úroven, co, hehehehe
Mam nadhodit kolik stály v tý době nájmy, energie , maso, sýry, mléččný výrobky, léky atd.?
Aby ten delans co bral tehdá 14 se měl nějak líp jak dneska, musel by mí tak 25 čistýho, jenže o tolik nikomu kdo měl tehdá 14 ty vejplaty nestouply :-)
Olomoucké tvarůžky v roce 2000 byly jednou tak velké jako ty pidmidi co se dnes prodávaj za 20-24 kaček, jestli ti to náhodou neuniklo, chleba taky nestál 28-35 kč jako dnes; rohlík nestál 1,90-2,50; elektřina, plyn, uhlí, dřevo......
a můžeme pokračovat dlouho. Co třeba poplatky za odpady, na úřadech atd. který bud tehdá vůbec enbyly nebo byly třetinový?
Vem kalkulačku, spočtni náklady na potraviny, energie, bydlení, benzín, léky a další, srovnej ty výlaty a jestli ti vyjde, že se osoba co má dnes 20 má výrazně líp jak osoba co mměla před 12ti lety 14, tak špatně počítáš
Některé věci co jsi vypíchl je ale nutno brát taky v širším kontextu:
- bydlení v Praze logicky zdražuje nejvích, protože se tam nejvíc lidí cpe - kde poptávka převyšuje razantně nabídku, je jasné, že se ceny nezvedají o inflaci.
- zdravotnictví byla dříve černá díra, kterou nikdo neřešil a lidi to zneužívali, poplatky mají jasně regulační funkci a taky se tak osvědčují - opět nejde o inflační zdražení (nevytahuj tu důchodce, ti jsou od určité výše osvobozeni, nehledě na socany, kteří poplatky v krajských nemocnicích snížíli atd, to tu rozebírat nebudem)
- olomoucké tvargle mi přijdou pořád stejné, že se zdražily je přece logické, když mají v mlékárně větší výplaty, musí výrobky stát více, nicméně po přepočtu na kusy za výplatu jsme na tom dnes jasně lépe
- chleba stál dvacku a dneska stojí 25, můžes si koupit ale i za 40, tos mohl i dřív, toto není razantní zdražení snižující životní úroveň
- jediné co souhlasím jsou energie, ty zdražují neustále, pravda
Sumasumárum se vše zdražuje, po přepočtu na tom hůř nejsme, když to vztáhnu k hornímu Golfu, z výplaty nám zůstává procentuálně pořád stejně, tím pádem ten Golf dostupnější je
Ten chleba co stál dřív tu dvacku (i 18) dnes stojí těch 28(i 35 někde na vsi).
Mě je ale fuk co bylo černá díra a kde je jaká poptávka.
Počítáme pouze čísla a tabulkový hodnoty a máme dělníka z prahy 2000 rok co bral 14 a dělníka který žije pořád na tom samým msítě v roce 2012 a bere 20. A otázka z ní zda se má výrazně líp, já tvrdím že nikoliv.
Řečeno jinak, ten golf je dostupnější pouze pokud budeš mít vlastní domeček, budeš hamat to co si vypěstuješ na zahrádce a nsoit si to v kastrůlku do hokny, spát budeš chodit jak se setmí abys nevyplácal energie a topit budeš dřevem z lesa, na který ti dá někdo povolení že si můžeš pokácet 20 stromů za cenu xy a ty pokáš 35 protože ten kdo ti dal povolení tam jezdí jednou za pětiletku na kontrolu.
Ano, takto se dá na toho gofa nebo na cokoliv jinýho vydělat o hodně dřív jak tehdá. Ale takhle žijjí 2 lidi se sta >:D
Tak zaprvé - statistik ti právěže potvrdí, že na toho Golfa si vyděláš dříve, nepleť si pojmy s dojmy (doslova), to co tu zmiňuješ jsou tvé "známosti" (dělník v Praze bere 20?).
Zadruhé - bydlím v nájmu (s přítelkyní) v Brně, vyděláváme cca průměr a mám nové auto za 400 tis., i přesto si žijeme normálně, jsem nějak divnej?
odečti přítelkyni a počítej, za jak dlouho při tom tvým "prměru" si vyděláš na tu káru za 400, zejména pokud by ten nájem byl jen pronájem byut od někoho a neříkal ti byt pane
Je přece jedno, jestli žiju sám nebo ne, tak jako tak zaplatím pořád stejné procento ze mzdy za výdaje a ze zbylých peněz na golfa vydělám rychleji, o tom to přece celé je, ne? Nemotej se v tom, článek je jednoduše napsaný, že na Golfa se dá vydělat rychleji, já jasně říkám (a statistika to potvrzuje, ne ten tvůj vypíchnutej dělňas), že výdaje jsou procentuálně pořád stejné, tzn když golg i nominálně zlevňuje, ze zbylých peněz bych na něj uspořil rychleji, ne? Nemotej se na tom, jestli je Golf nový atd, je to jedno z aut, které jasně dokladuje to, že auta razantně zlevňují.
Btw jak chápeš slovo "nájem"? Samozřejmě že bydlíme v cizím bytě a platíme tržní nájemné někomu jinému, jak jinak si nájem představuješ?
Nájem - žiješ tam sám nebo s rodinou a platíš někomu (družstvo, společenství)
Pronájem - někdo ti to pronajal, není to tvoje, v lepším případě máš papír že to můžše na něakou dobu používat a solíš jak mourovatej
Podnájem - bydlíš u někoho "cizího" v bytě domě, kde má akorát pokoj či část domu
Jééžiš ukájej se tu třeba, tys vyzdvihoval klasicky nejhorší příklad, což je samozřejmě klasický nájem placený cizí osobě, vymýšlej si tomu názvy jaké chceš.
A moc to s tou chytrostí nepřeháněj, to jakože když platím rodině, je to nájem a když cizímu, je to pronájem? :-) Nebo do 3 tis je to nájem, výš už pronájem? Nehraj si tu na právníka, je to úplně jedno, důležité je, kolik je daná suma, nazývej to třeba vydřidušné, pořád se bavíme o tom stejném
Nevím jestli je ten klaun z Prahy, já jo, a proto Tě mohu ubezpečit, že běžný byt na sídlišti v Praze stojí tak 6 až 8 tisíc a víc nedostaneš ani korunu. Za desítku se pronajímá na sídlišti nejmíň 3 + 1. My jsme tetin byt pronajímali 8 let, díky tomu vím, jak se ty ceny vyvíjely.
Energie zdražují, souhlas, ten benzín nejvíc (60%), ostatní za tu dobu tak pod padesát.
Nicméně k národnímu folklóru patři si furt stěžovat, kňourat a hlavně - závidět. Vošvindlovat, co se dá a ukrást kde to jde a pak jenom všude možně povykovat o zlodějině politiků, korupci a je jedno jsetli je to III. cenová nebo anonymní internetová diskuze.
Typický čecháček a la Mr. Barrichello se bude na jedné straně tvářit jako člověk velkýho světa (viz. ty jeho ameriky...) a na druhé straně bude kňourat a nadávat na drahotu a poměry.....
JInak paradoxně, za ty drahé energie vděčíme víc různým "zeleným" vylepšením a iniciativám, než čemukoliv jinému.....
Za 6 tisíc je v praze tak možná garsonka a to ještě někde.
1+1 a 2+1 ve slušným stavu (opravenej byt a barák) na slušným místě stojí cca 8-10.
Ty tvoje 3+1 stojí 10-15 a větší byty než 4+1 už na sídlišti moc nejsou, mimo pár novostaveb.
Vzhledem k tomu že znam několik studentů popř. vím kolik kamarádi platí, tak mi to nemusíš vyprávět.
Za 6tisíc máte garsonku někde na širším okraji Prahy. 3+1 je minimálně od 10t. Bráno vše bez energiíí, takže reálně o 1-2tisíce víc.
Nijak nefňukám a nekňourám jak píšete, vydělávám hodně nad průměr a upřímně nedokážu si představit brát pod průměr. To už bych možná fňukal :-) Ono záleží na životním stylu, někdo tu psal jak bere sotva průměr a v pohodě si našetřil na auto za 400t. No tak takový člověk buď kupuje všechny možné srágory v akci, sedí doma u tv a za nic neutrácí nebo to šetří několik let, to mi neřikejte.
Ten výpočet je docela jednoduchý. Pokud je jim oběma cca 25 let a berou cca 25 hrubého, tj. 20 čistého, ať se to dobře počítá, tak každý měsíc mají 40 000 doma. Jelikož bydlí v pronájmu od rodiny (asi, jak jsem vytušil), tak neplatí nikomu marži, takže za byt dají měsíčně řekněme 6 000 i s energiemi a internetem. Zůstává jim 34 000. A protože jsou v cizím, nemusí řešit hypotéku, rekonstrukce, vybavení - zkrátka leccos dostali a spokojí se s provizoriem, pořád proto mají 34 000. Jako mladí zdlabou kde co, takže za potraviny a kosmetiku měsíčně dají 8 000, zůstává jim 26 000. 3 000 na benzin a další 3 na běžnou útratu + rozmělnění pojistky za auto apod., čili ve výsledku není problém uspořit 20 000 měsíčně a těch 400 tisíc za 2 roky nakupit. Facka přijde v okamžiku, kdy budou z těch 20 000 měsíčně splácet 10 000 hypotéku, 500 pojištění nemovitosti, dalších 1 000 životní pojistky a zajištění, budou muset řešit rekonstrukce, vybavení. Dojde jim, že salámu junior jsou přejezení a že je lepší si občas koupit svíčkovou, které kilo ale stojí 800. Dovolená pod stanem v Chorvatsku za 10 000 pro oba i s cestou autobusem taky není to pravé. A pak najednou zjistí, že další auto si hned tak nekoupí.
Mimochodem, v roce 2003 jsem tankoval u shellu natural za 18,90 Kč/l, dneska stojí 38,90 na té samé pumpě, takže nárůst je tam 100 %, ne 60. Rohlíky stály 10-50 haléřů, dneska stojí 1,90-2,90 Kč. Na pokrytí spotřeby bytu 3+1 stačila záloha na elektřinu 500 a dneska nestačí 1 000 a není to jen tím, že je tu plazmová televize, myčka nádobí a sklokeramická deska.
A jak tu BeranK pořád operuje s čísly, mě by zajímal, má-li možnost to tu dát, vývoj cen spotřebitelského koše. Docela rád bych to viděl v grafu, kde druhá křivka bude značit vývoj průměrné mzdy a třetí vývoj reálné mzdy.
já tankoval za 25,90 v dubnu 2004, to si přesně pamatuju.
nejlevněší cena to nebyla, ta byla tehdá tuším 24,50, ale i tak je to pořád o 11 kaček (dnes nejlevnější 35,50).
Zapomínáš, že 2003, 2004 byla ještě doba, kdy rozdíl ceny na litr v jednotlivých regionech byl i několik korun zcela běžně. Já tehdy ještě studoval, takže cena benzinu byla pro mě docela zásadní, neb určovala, co mi z výplaty zbude. A proto si to pamatuju sakra dobře.
V Kauflandu nebo v tescu, například. Tehdy se ty dvě sítě snad předháněly, kdo na to utáhne víc lidí, ale faktem je, že to pravidelně drželo cenu široko daleko do 60 haléřů za kus i v obyčejných večerkách. Že neexistovaly desetníky, neznamená, že něco nemohlo stát deset haléřů. Já osobně jsem si tehdy ale rohlíky kupoval přímo v pekárně, protože jsem tam pracoval. Na to čerstvé pečivo vzpomínám se silnou nostalgií.
S tou cenou naturalu to máš taky tak, že to byla cena průměrná, daná předpisem, pro účetnictví, pro celou republiku - až najdeš graf, který vyvrátí, že jsem dlouhodobě tankoval na shellce v Ostravě-Třebovicích za jiné peníze, tak se ozvi. Ale nenajdeš, zatímco já možná někde účty ještě jo. Mimochodem už tehdy shellky platily spíše za ty dražší stanice a ti, co chtěli mermomocí ušetřit, tankovali u carrefouru (dneska tesco). V roce 2004 byla cena na pomezí 23-24 korun a za 25 korun se tankovalo až někdy v roce 2005 a když se tehdy V-Power 95 dostal ke konci roku na 27,90, tak jsem začal přemýšlet, jestli nemám zase začít jezdit na normální natural. Dneska beru Vervu 100 od Benziny za 41,30. A už to ani neřeším, koupil jsem si skútr se spotřebou 2,4 l/100 km. :-)
A ten spotřebitelský koš by mě právě zajímal konkrétně (že se mění jejich význam si čas od času uvědomí i ČSÚ - [odkaz] - že jsme v průměru zdražili o nějakých 30 %, "OK", ale ty jednotlivé položky tam budou slušně lítat.
Ono je pěkné říkat, jak nám zlevnila auta (sám si pamatuju, když jsme před přesně deseti lety - říjen 2002 - kupovali punto II, výbava Class, za obyčejné origo rádio na kazety se připlácelo 7 000, mělo to jeden pytel, 5 dveří, klimatizace samozřejmě chyběla, disky byly plechové, ale i tak to stálo 320 000 korun). Jenže za korunu bylo rohlíků 10 a ne půlka, takže z obyčejného živobytí se na to nové auto přecejen šetřilo lépe - v tom souhlasím s Barrichellem.
V globálu máš pravdu, ale nemůžeš porovnávat akční ceny Tesca. Berou se průměrný tehdejší ceny.
To bysme mohli zajít k tomu, že se máme stejně blbě jako za totáče, protože když dá Tesco banány za 16 kč, tak tam za hodinu není ani jeden, stejně jako nebyl za totáče. >:D
A to samý s veškerým dalším superlevným akčním zbožím, který mizí rychlostí blesku a zůstává díra v regálu >:D
Když bydlíš mezi tescem a kauflandem, které si v tomhle konkurují, do toho na půl cesty staví lídl, tak to není akce, ale trvalá cena... (bez ohledu na to, že jsem ty rohlíky nosil z práce za stejné peníze a s vědomím, že je ty řetězce při téhle ceně dotují) >:D Ale OK, tohle beru, skutečně to mohlo být a nejspíše bylo velmi lokální specifikum.
Co se šetření na auto týče, cena rohlíků tě nezachrání. Podle mě se teď nové auto z průměrné mzdy kupuje snáz než v roce 2002... ale nějak moc pitvat se mi to nechce.
V nějaké obecné diskusi nemůžeš argumentovat extrémy. Žádný graf pro Třebovice samozřejmě nemám.
To je sice pravda, ale platí i naopak, co by si kupovali "bazarníci", nebýt těch neracionálně rozmařilých kupců nových vozů... ;-)
Je to taková motoristická symbioza.
Sice nevím proč je to pro tebe tak podstatné, ale auto z druhé ruky jsem nikdy nevlastnil, ani dlouhodoběji nejezdil, ale jestli ti to pomůže, tak ještě za komančů jsem jezdil čtyřválcovou Hondu (motorku), kterou jsme z druhé ruky koupili, hlavně proto, že se tu nová ani nedala běžně/normálně koupit.
Samozřejmě dávku socíální ;-\ Miluji kouzlení s čísly, ať se na ty tabulky koukám zepředu, zezadu z boku, tak výsledek je jediný, člověk s průměrným platem si nikdy nekoupí nové auto v ceně 300k Kč, neb na něj prostě nikdy mít nebude a bude-li, tak jenom platba za zimní obutí, roční POV a havarijko znamená několikaměsíční hladovění... >:D
přesně tak, argumentovat při nákupu nového auta průměrnou mzdou, která je tak sotva na přežití a na kterou ke všemu 70% národa ani nedosáhne je pěkná hovadina. Lidi s průměrnou mzdou nová auta nekupují...
A ježiši to je nářku ..... fakt vidím ty hladovějící lidi s průměrnou mzdou co si nemohou dovolit nové auto každý pátek v Globusu. Narvaný košík, který nemohou téměř utlačit a když to naloží do svého ojetého auta, skoro drhnou zadkem o silnici.
Ono je to trochu o prioritách. Chceš nové auto? Tak začni trochu šetřit. Přestaň kouřit, odpusť si pivko, nemusíš si koupit každou blbost co vidíš, zkus začít šetřit. A nebo si klidně tohle všechno užij, ale neskuhrej, že nemáš na nové auto. Ani Němec nevezme jednu výplatu a nejde koupit Golfa.
Je to opravdu o prioritách. Někdo si staví domek a jezdí ve staré škodovce, Někdo bydlí v paneláku a ty peníze raději dá do nového auta. Jeden nemůže mít všechno hned.
nejde o nářky, stačí počítat, pokud zaplatíš bydlení třeba i v tom paneláku a další běžné náklady, tak ti z té průměrné mzdy moc na šetření nezůstane. A ať už z ní šetříš jakkoliv, tak na to abys koupil každý 3 roky nové auto za cca 300k to nebude tak jako tak. Nebo myslíš, že učetříš 10000 měsíčně z průměrného platu 24500 tj čistého cca 19000? A frekvence nákupu jednou za 6 a více let automobilkám nepomůže, mimo jiné i díky tomu jdou právě ke dnu. Například kolega v práci má něco kolem 40.000, platí hypotéku, někde bydlet musí, manželku na mateřský a jezdí 10 let starým Cliem, které pořídil za 50k. Jako prioritu si určí nové auto asi málokdo, většina lidí chce, respektive potřebuje v první řadě bydlet případně založit rodinu a platit jiné důležitěší věci a pak je to nové auto prostě nesmysl i s nadprůměrným příjmem. Ono se stačí podívat na statistiky, drtivá většina nových vozů jsou firemní. Běžný člověk prostě jezdí ojetinou. Znám i více lidí co mají vyšší než průměrnou a novotou nejezdí a není to tím, že by si kdovíjak vyhazovali z kopejtka.
Typický příklad "skromnosti", nové auto a rovnou každé tři roky. Za komančů měli auto jen někteří a to pomalu jedno-dvě na celý život, nemluvě o "výběru", shánění pod pultem pořadnících... .
Životní úroveň stoupá, sice relativně pomalu, ale zcela objektivně stoupá.
no s dobou za komančů bych to nesrovnával. Jinak netvrdím, že by měl být jakýsi standard auto každé 3 roky. Jen říkám, že delší frekvence nákupu automobilky nezachrání. A prodeje táhnou hlavně firmy právě udávané každé 3 roky a ne soukromé osoby to je neodiskutovatelné.
Primárně přece nejde o to, aby náhodou nějaká ta automobilka nezkrachovala, kdyby si všichni kupovali nové auto každé tři roky, jak by to tu vypadalo např. z hlediska ekologie a kdo by si tolik jetých tříletých aut kupoval potom..., kdyby všichni brali co tři roky nové?
Dyk my už tady dávno víme, že seš synáček z bolševický rodiny, to už se tady projevilo i v jiných diskuzích, viz. tvoje blábolení o cenách a dostupnosti zboží za komoušů.... >:-[]:no:
Nikdo v KSČ nebyl, stačilo pouze znát ty správný lidi jako ted.
Pak se dala sehnat lednička a mrazák, která nikde nbyla za 14 dní.
POZOR: já nikde netvrdil že bylo všechno dostupný. Nebylo. Byly podpultový věci, ale to že tu enšlo sehnat žádný západní auto, což se řešilo v těch diskuzích loni je naprostý nesmysl, doložený počtem registrovaných západních vozů, tím co člo koupit běžně v mototechnášch, ač to byly oemzené série několika stovek/tisíc vozů.
Na konci 80. let už se na škodovky fornty nestály, víš, ty se normálně vávlely na polše vedle mototechny, sice možná ne v požadovaný barvě ale když si slevil a vzal barvy co měli, nebyl problém.
A v roce 1967 se na "embéčko čekalo rok na pořadník".
Já netvrdím že nečekalo. Za podobný peníze byla Volha 21 nebo Renault 8 ale na ty se čekalo ještě dýl.
Přesně tak, litr benzínu stojí 40 kaček, ale cesty jsou plné pořád a většina lidi je tak zdechlých, že raději "jedou" i jeden km po městě v zácpě (se spotřebou sto na sto), než by udělali pár kroků pěšky, nebo jeli na kole. Až bude tak hodně špatně, jak tu mnozí píšou, budou cesty a města téměř bez aut a košíky v sámoškách budou vozit jen základní potraviny v nezbytném množství.
to jsou zas oposlouchaný eko řeči z medií, opravdu máš vysledováno proč a kam ty lidi jezděj? Speciálně do Prahy jedou mimopražský většinou za prací a jinak než autem se tam nedostanou, odstavný parkoviště nejsou. Před supermarketem jsou auta taky oprávněně, nebo chceš aby ta ženská tahala 4 tašky nákupu busem? A na kole po městě může jezdit s prominutim jen magor.
Já sobně dojíždím do práce 25km a na kole to denně fakt nedam, zvlášť v zimě by to byla pecka. O tom jaký bych tam měl odér nemluvim. Nezlob se na mě, ale probuď se.
Jinak než autem se nedostanou - opravdu? Máš přehled, jaké je vlakové a autobusové spojení s Prahou? Odkud že se to nedostaneš do Prahy jinak než autem?
Řeknu ti to asi takhle. Z naší vesnice příměstský autobus PID ve špičce každou hodinu na Zličín 45 minut, metro do centra dalších 25 minut. Cesta MHD s přestupem tedy 70-75 minut. Autem od nás z vesnice za 20 minut po dálnici na Nových Butovicích a odtud metrem do centra cca. 13 minut. Se zaparkování auta a přestupem od nás do centra Prahy nejvýš 40 minut. A nemluvě o cestě zpátky, kdy čekat hodinu na autobus se mi fakt nechce. Až bude adekvátně rychlé spojení MHD, začnu o tom uvažovat. Do té doby si za komfort a rychlost autem rád příplatím..
Tak kolo opravdu ne, tedy na cesty do práce. Spíš jde o to, že jsou lidi, co opravdu jezdí všude. Speciálně mě vadí, že se z Prahy stává parkoviště pro půlku (nejen) středočeskýho kraje a není obecně větší legislativní podpora práce z domova nebo blíže místu bydliště a že se vše stahuje do hl. města.
Práce z domova je skvělá věc, pokud ti to povolání umožňuje. Když jsem si spočítal, o kolik peněz potenciálně přicházím na ušlých příležitostech, tak to pro mne byl jednoznačný požadavek, když jsem hledal zaměstnání. Do kanceláře jsem pak chodil jednou týdně na poradu, nebo v případě potřeby.
Když pominu lidi, kteří jezdí autem snad i 800 metrů, tak je to do určité míry důsledek centralizace/ shlukování/ koncentrace. Nutí tě cestovat zbytečné vzdálenosti. Proto se mi líbí menší města. Ideál je mít v docházkové vzdálenosti práci, školu, obchody, kulturu, přírodu. Znám vesnici, kde býval cukrovar. A měli tam všechno, i banku. Všechny běžné potřeby jsi dokázal uspokojit v okruhu pár set metrů.
Ale prd eko řeči, realita? Snad si nemyslíš, že to cos tu právě popsal jsou všechny příklady toho kdo kam a proč jezdí.
Bydlím v menším 20ti tis. městě, kde znám osobně spoustu zdravých lidí kteří jezdí autem cca 1km třeba jen tak na kafe, nebo dokonce do posilovny, přitom i v počasí dokonalého babího léta.
25 km není tak moc. Vhodnost kola je otázkou více méně prostředí. Pokud máš sprchu (já se tedy běžnou jízdnou nezpotím) a do práce nejezdíš po frekventovaných silnicích, tak to může být dobrá volba. A čas, který na kole strávíš, není úplně promarněný.
No pravdu díš. Problém je ten, že lidi by spíš nemuseli tolik žrát obeceně, když vidím některý ty mátohy tlustý, tak bych jim nejradši lípnul záhlavec. Tlustá matka, tlustý smradi, basto celá rodina. A nejlepší je, že v košíku dva kartony coly a samý jiný "dobroty". Když to spočítám, těch pár korun navíc za pár litrů benálu se v tom nákupu rozloží a defacto je to cena jedný dvou lepších housky, nebo jedný nevalný hyperlaskonky. ;-)
Ale houby... průměrná mzda je 24.600 měsíčně, to dělá čistého něco přes 19.000. Pokud teoreticky mladí manželé makají oba za průměr a nemají děti, není problém si nové auto koupit. A dokonce i z jednoho průměrného platu se dá... pokud budu počítat celkem 360.000 (splátky) na 5 let, pak to je 6.000 na měsíc... s náklady na bydlení trošku na hraně, ale dá se.
Ano budou vydělávat jen na auto, to dává smysl. Kolik takových lidí je? Ty ten průmysl asi neutáhnou. Dnes je ke všemu čím dál větší trend být singl a jak říkáš, že se to z jednoho platu dá, ano dá, pokud bydlíš u maminky pak ano.
Já nevím, ale stačí se podívat kolem sebe nebo i na ty silnice a ojetiny drtivě převažují, z lidí co znám má nové auto 1 z 10ti a znám lidí dost. Taže tak.
Já si nestěžuji, jen jsem vyjádřil nesouhlas s uváděním průměrné mzdy v souvislosti s jednoduším nákupem auta za 336.000 za takový příjem.
Ve dvou nebudou vydělávat jen na auto, z 38.000 dají 10-15 za bydlení, 5 za jídlo, zbývá cca 20. Pokud z toho padne 6 na auto, je to celkem realistické... pořád ještě dost ušetří nebo utratí za zábavu.
Souhlasím, aby sis jako singl chlapec kupoval nové auto z průměrné mzdy vyžaduje už nadstandardní nadšení pro věc, to jsem tak i napsal.
no 5 za jídlo ve dvou lidech.. to asi tezko, a nutne naklady nejsou jen bydleni a jidlo, co obleceni, drogerie, doprava at uz mhd nebo benzin, telefon, internet, ruzna pojisteni a spostu dalsiho a krome toho jak jsem psal nize, 2 lidi dnes casto potrebuji 2 auta.
5.000 je takový odhad, může to být více nebo méně... každodenní stravování v Pražské restauraci to může zvednout na trojnásobek, naopak s obědem v podnikové kantýně za 50 a kusem chleba k večeři se to dá.
Na ty "jiné věci" ti zbývá 20.000 měsíčně, z nich 6.000 dáš za auto a pořád ti zbývá 14.000 na drogérku a hadry a benzín a dovolené. Když dáš za jídlo 8, zbývá ti 11.000. Nechci tu plánovat spotřebu zubní pasty, ale vod voka to vypadá ok.
V každým podniku je takzvaná oddechová místnost, jejímž účelem je vyjma podnikovýho stravování sníst jídlo, ať už z domova nebo koupený. A za 90kč máš už poměrně slušný jídlo, což dělá bratru 1800kč/měs. To je zlý?
Jojo, ohřívat si v mikrovlnce donesenou ukuchtěnou baštu z domova v krabičce. Hmmmm
Anebo se ládovat nějakým salámem a sejrem popř. pokud chceš jíst "zdravotně" nějakým jogurtíčkem, zeleninkou a cereálním rohlíčkem. A zapít to studenou vodou.
Za pár let budeš u gastroenterologa častějc než u kamarádů :-)
Nevím co je na ohřátý domácí, kvalitní stravě špatnýho??? Představa, že to je "levný", nedůstojný řešení??? Sakra kde to jsme?!
Ne, jde jen o vlastní lenost a maloměšťáctví!
No krabičkáři sou úsměvnej druh, připomínající mi důchodce co si v ešusech nosí jídlo odněkud z hospody za dotovanou cenu, protože si sami neumí vařit.
Ještě to má takovej drobnej detail - aby sis měl co přinést z domova, musíš mít někoho kdo tito uvaří (ne každej má, když je třeba single popř. to není poživatelný od osoby s kterou sdílí domácnost) a jednak na to musí mít taky čas a náladu, když přijde 7 večer domu aby ještě něco hodinu dvě klohnil u plotny >:D >:D
Ta představa je mimo...nemá smysl jmenovat, ale věř mi, že spousta z aktivních Top bus lidí tímto způsobem stravu řeší a ostuda to není.
A na každým záleží, zda se odbude půlkilem točeňáku a šesti rohlíky nebo dá přednost kvalitnímu jídlu za téměř ty samý peníze.
Já si nestěžuju na nic, jestli sis nevšiml.
Já jen tvrdím že průměrná osoba se vůbec nemá lepší než před 10 leti, má se pořád stejně. Nebo možná o 10-15% líp, to je u mě stejně.
To co na jedný straně zlevnilo na druhý zas zdražilo, takže se ti to krásně vyrovná.
To že nadávám na politickou situaci a stav společnosti je druhá věc.
Některý zboží je dostupnější, některý držší...auto patří do první skupiny...o co tedy jde? Sám se považuju za průměrnýho obyvatele ČR a přiznávám, že se mám líp než před 12-ti lety.
Podle něj asi 3 auta za totáče jo. Za 22 let si asi Beranovy rodiče 3 káry nemohli dovolit no. Třeba měli jiný priority, třeba stavěli barák(y).
Nejvíc kričí ti, co tehdá kradli kde mohli, co je státu je naše.
Doprava zdarma nákladáky z jzd, materiál rozkradený ze soc staveb nebo dírou v plotě přímo ze stavebnin, popř. to někdo ze známých znárodnil tam kde dělal.
V práci se fušovalo co šlo, nikdo nekoupil domů šroubek když k němu měl přístup.
Ale hlavní je řvát jak to stálo tehdá všechno za kulový. Krom neschopných lidí ve vedení podniku a státu k tomu ovšem samotný národ přispěl rovnakým dílem, akorát si to dneska nechce nikdo přiznat.
Ale šáhnout si do svědomí kolik lidí takhle postavilo svoje chaty a baráky to neee.
Potrefená husa kejhá vždycky nejvíc a útočí na ostatní aby zamaskovala sebe sama
>:D >:D >:D
Odporuješ především sám sobě, to o čem píšeš právě dokazuje, že to tu stálo za houby, nikoli (jak se tu naivně snažíš naznačit) to, že to tu nebylo zas tak hrozné.
Obírat socialistický stát, řízený komunisty, byla svým způsobem záslužná činnost, a to nejen pro vlastní rodinu, to co si lidi ze státního nevzali sami, stejně prodrbali, nebo si nakradli, zase komanči. A jako bonus buzerace a totální nesvoboda.
Co mohl od svých občanů čekat stát, který byl založen na principu hromadné krádeže (za bílého dne, dokonce organizované státem) nedotknutelného a poctivě získaného soukromého majetku (znárodnění a kolektivizace) a principu potlačování svobody jednotlivce.
To, co mnoha lidem tento primitivní systém vzal, si nemohl nikdo z nich vzít zpátky, ani kdyby žil tři životy v socialismu vedeném komunisty a přitom trpělivě cíleně kradl ze státního.
Já mluvil JEN A POUZE o ekonomikcých výsledcích socialismu a tam kde se rozkradlo co mohlo a vyrábělo všechno možný jen ne to co se vyrábět mělo to nikdy nemohlo ekonomicky fungovat. A to ani kdyby na vedoucích postech neseděli ti umělci co tam seděli :-)
Jednak je to otázka kvality, ale také času. Nemluvě o lidech, kteří mají specifickou dietu. Pro mne oběd v restauraci představuje tak dvě hodiny. To je nepřijatelné. Do kanceláře chodím pracovat, ne tam strávit mládí. A to jím sedmkrát denně. Ale ty máš možná "kvalitní restauraci" přes ulici.
hezkej článeček, jestli pak ho podplatili supermarkety anebo jenom neuvádí skutečné složení výrobku. Jak se píše v komentáři pod článkem, moc by mě stejně jako jiné zajímalo, jestli by výsledky z laborky potvrdily závěry článku, kde to hodnotí dle etiket.
Dost pochybuju že marmeláda Schwartzau je víc chemická jak noname z LIDLu o kterým člvěk ani neví kde ho vyrobili, protože tady to náhodou není chorvatsky >:D a tudíž se výrobce neuvádí
Podle mě je i ekonomičtější a rozumnější si pořídit ojetinu do 3let stáří což dělá právě většina lidí, prodeje nových aut táhnou jak jsem psal firmy. Takže, že by v těch bazarech nic nebylo se bát nemusíme.Naposledy jsem kupoval právě původně firemní 15měsícu starý Mitsubishi Lancer za 270.000, najeto skutečných 34.000 km. Já osobně nevidím důvod proč kupovat za stejné peníze novou Fabii HTP/TSI. Ono koupit nové auto a instantně po vyjetí z showroomu přijít o 20% jeho hodnoty mi nepřipadá jako dobrý kauf.
Nove auto je o pocitu, taky jsem mel predtim ojetiny... zacinal jsem na 120tce, potom prisla druha, potom prvni ojetina Vectra B 97, potom B 2001, potom prvni rejze a loni druha :-) Je to neekonomicke... ale po zkusenostech s Vectrami jsem si rekl, ze ojetinu uz nechci... leda od nekoho, koho znam a o kom vim, ze neni dobytek ;-)
Průměr je prostě průměr... někdo má víc, někdo méně. Můžeme diskutovat, jestli je více vypovídající medián... ale podle mě je vážený průměr celkem v pořádku.
Bydlení je samozřejmě další náklad, řekněme 10-15.000 se vším všudy (pro dva lidi), z těch 38.000 se to dá. A opět, záleží na celé řadě faktorů, v některých lokalitách to bude méně, ale tam zase bude nižší ta průměrná mzda.
A bydlení sis taky koupil za hotové? Pokud si naplánuju životnost auta na minimálně 5 let a po tu dobu ho budu splácet, pak tomu říkám, že na to mám a nevidím v tom žádný problém.
Medián je rozhodně reálnější... to je bez debat a polemik.
Ano presne ses trefil do meho nakladu na bydleni, me stoji hypoteka (prvni a posledni pujcene penize v zivote) vc. poplatku necelych 16.000 mesicne. Jsem OSVC, takze jsem (zatim) schopen udrzet prijem vyrazne vyssi nez je prumerna hruba mzda (tento rok je ale min o 16% horsi nez minuly, co prinese 2013?).
Muj nazor je ten, ze "mit" na neco je "mit cash" (ktery muzes pri trose umu dale mnozit).
Vsechna ta ostatni virtualizace penez se ukaze v dobe tech splatek, kdy se muze prestat darit v podnikani, nebo kdyz zamestnanec prijde o praci... kde pak bude tvoje auto?
Medián je jiná veličina, eliminuje extrémy... dejme tomu, klidně bychom mohli mluvit o mediánu. Nevím sice přesně co je na průměru "nereálného", ale budiž.
Takže na bydlení jsi vlastně "neměl"? Pokud vylezu ze školy a mám na účtu 0, ale dostanu nástupní plat 50.000 měsíčně a ještě se o mě firmy přetahujou... proč bych si nové auto nekoupil? A když bude opravdu nejhůř, tak se moje auto prodá a budu bez auta.
Tak polopate... Prumer je nerealny protoze nezohlednuje vetsinovou "pravdu" a pocita prave s temi extremy, kdy ten vetsi extrem vzdy vyrazne ovlivni realitu... 1 milionovy prijem proti 15cti dvacetitisicovym... podle toho prikladu by kazdy z tech patnacti bral o cca 75% vetsi plat... blbost ze ano :-!
Kolik lidi vyleze ze skoly a dostane 50 tisic? Mozna tak v IT a to musi byt sakra nahoda... ja vylezl z CVUT v roce 2007 a dostal jsem nastup 22 hrubeho (samozrejme potom to bylo lepsi a na vrcholu kariery pripravare jsem se vyskrabal na 33)... v Praze u nadnarodni stavebni spolecnosti... prijde mi, ze zijes v nejake virtualni realite... ;-\ dnes jedu na sebe a konecne se dohrabu na pekna cisla... ale ty vykyvy jsou obcas sila, takze primarne setrim, abych mel odkud brat, az se z lidi co mi pomahaji prezit stanou diky ceskym hruzovladam zebraci...
Představa, že naprosto syrovej člověk-absolvent dostane horentní nástupní sumu je zcestná, ale podmínky k jejímu dosažení už díky vzdělání samozřejmě má.
Ano, to přesně je průměr. Jestli je to blbost nebo ne záleží na tom, k čemu ho chceš použít. Ale samozřejmě souhlasím, že pro nějakou diskusi o "běžném Čechovi" je lepší medián.
Těch 50 po škole je dost extrém, samozřejmě... to uvádím spíš jako ilustraci toho, že auto na půjčku nemusí být nutně špatně, že to je prostě otázka životní situace a realistického výhledu do budoucna.
Emel - přesně tak jsem to myslel. A 80Kč na jídlo osobu/den není tak málo, zvlášť když část té stravy připravují pro oba najednou - večeře, víkendy. Pokud ovšem každý z nich denně chodí na oběd za stováka, pak se na auto těžko šetří. Většinou to spraví rychlá snídaně, oběd za 40 v kantýně, svačina a společná večeře. Pro dva lidi 200Kč ať nežeru.
A ještě jedna věc. Nemluvíme tu o studentovi, který zrovna vyšel ze školy. Takže mluvme o 35cátníkovi. Začal u Favorita, časem ho prodal a pořídil jetou Felicii z bazaru. Něco došetřil, střelil feldu a koupil novou Fabii. Po 5 letech co doplatil půjčku ji prodal, něco došetřil a klidně může jít do Oktávky.
Když čtu třeba tebe nebo emela, jsem rád, že ještě existujou normální lidi, kteří normálně myslej a ne magoři, kteří věčně kňouraj a přitom si myslí, že všechno budou mít hned a za dvě pětky.
V jednom českém filmu byla písnička, z níž cituji :
"Kdyby to tak bylo možný,
dát dvě pětky do záložny,
a za dva tři měsíce,
vybrat si tři tisíce...."
Bohužel, takhle uvažuje množství lidí (i tady na diskuzi) a bude to čím dál tím horší, dokavad bude možné na té závisti stavět tak snadno jako nyní.
můj názor je ten, že co se týká aut a elektroniky, tak si na ceny stěžovat nemůžeme(samozřejmě ve srovnání s cenami v USA ano). Tohle jsou ale zbytené věci, bez kterých se lze obejít.
Bohužel u těch nezbytbých(bydlení, jídlo) je to kapku jiné.....
Osobně si myslím, že s průměrným platem 24 000 hrubého (19 čistého) se velká díra do světa neudělá, v Praze je to akorát tak na chcípnutí. Ve dvou je to jiné, ale záleží na výdajích na bydlení, pokud budu mít ve dvou 38 000 a platí komerční nájem(nebo hypo) a mají dvě děti, tak to na nové auto taky nevidím....
ale přesně tak, všichni asi programovat za 60 nemuzou ze. Vetsina dela prave za tech 10-15 cistyho a z toho to auto proste nekoupis, a tech par programatoru ten trh z auty nezachrani.
Docela mě tady baví ty kecy, jak tady mnozí lamentují nad tím, že 70% lidí vůbec průměrnou mzdu nemá... Statistika pánové (a dámy)! Průměrná mzda je pramálo říkající, vezměme si medián!
Údaje za rok 2010, průměrná mzda 23 951 .-. Vyšší mzdu než 24 001 Kč v Česku pobírá 38,8 % zaměstnanců (docela dost, nemyslíte?). A medián byl 20500.-.
Samozřejmě, hrodama kalkulací, jak z této výplaty vyjít nelze.
Nevím, jak Vy, ale já mám taky pracující partnerku, což jsou výplaty 2.
Dál jen dodám, že další počty a nakládání s rodinným rozpočtem jsou o prioritách a vozy, dle mého skromného názoru jsou mnohem dostupnější, stejně tak, jako blahobytnější život.
Pro docenty ekonomie dodávám, že v rámci diskuze jsem se dopustil zjednodušení.
no, taky je třeba říct, že v dnešní době 2 lidi = 2 auta a nebývá to luxus ale nutnost. Takže s výdaji si pomůžeš maximálně s tím bydlením, tam se ve dvou ušetří, to je pravda, na autech už ne, šetřit se tak musí na dvě.
Jak jsem psal, priority. Některé oblasti se dají skvěle obsloužit i bez vozu, jen pomocí MHD/pěšo/kolo. Měl jsem možnost studovat v Olomouci a tam to fungovalo naprosto ukázkově - studium/práce/nakupování. A vůbec jsem se necítil nějak omezován.
Není ani tak důležité, za kolik průměrných mezd či za kolik průměrných platů lze dnes pořídit jednoho Golfa, jde vždy, výhradně, jen a než o to, za kolik almužen si toho GOLFa můžeš pořídit ty. Věc je přitom poměrně přehledná - zdá-li se ti, že vláda uvalila na mzdy a platy prohibici, vyvaž se z pracovních pout a buď sám sobě šéfem i vrátným, tedy jak se tu podivně říká - buď osoba samostatně výdělečně činná.
Samozřejmě, že z průměrné mzdy nelze střádat na supermainstreamovou ikonu kompaktní třídy, a to i když se třeba mnohým zdá, že Golf je nyní opravdu za jednu garážovou hubičku :yes: Nelze na něho střádat především proto, že... než si naškudlíš potřebný obnos, vymění Wolfsburg modelovou generaci.
Vzato racionálně a objektivně - na (nová) auta se nestřádá, na nové auto buďto zcela přirozeně máš, nebo skrzevá drátěný voko bazarového plotu nasáváš atmosféru staré zašlé (sub)korejské slávy... Ostatně, jsme-li u bazarů, ty snad znáš někoho, kdo by si v tom bazaru chtěl po sobě koupit svý olítaný auto? Jistě ne, vždyť existence bazarů je důkaz především toho, že touha po autě opravdu nezná lidských hranic... Však znáš mojí větičku - Svojí holku, tu už si sám nezajedeš, vždycky se najde někdo, kdo byl rychlejší, než ty, tak si tu rozkoš užij alespoň u svý nový káry... A věř, že usednutí za volant (svého) nového vozu, to je pocit, kterému se v podstatě na tomhle světě nevyrovná takřka nic. A když si u toho ještě představíš rozjásaný voči sousedů, až tě spatřej, rovná se tenhle pocit jistojistě nebeskýmu orgasmu...
Tak jak... no, nechápej to všechno v rovině absolutní, takříkajíc v rovině nominální hodnoty, na nové auto nemusíš mít dnes samozřejmě hotovost, například jako osobě (OSVČ) ti tvůj daňový poradce třeba poradí, že pro tvou živnost vede optimální cesta k autu přes úvěr či přes leasing. Ano, tohle svou finanční logiku jistě má. Jenom je potřeba držet svá garážová křídla v bankovních relacích svého účtu. A pak... nezapomeň, že daná třída auta vyžaduje též korespondující status majitele. Jde o adekvátní kopyta a tak, přece bys nechtěl, aby sis musel v novým lambu jezdit pro sociální dávky naboso. Ber tedy na vědomí, že třeba daný supermainstreamový golf žádá od majitele minimálně kožený kopyta. Jako kožený celý, kapiš? Ve filcovejch bačkorách po babičce dědy to holt budeš muset zkoušet v jiný káře... Značku a model ti jistě psát nemusím... Však to znáš - Jsi než to, co tvůj vůz, běž do garáže otevři vrata, koukáš na sebe. Ostatně vše, co si myslíš o svém autě si klidně můžeš myslet i o sobě...
Auto, to chce prostě zkušenost, eleganci a styl. Záleží jen na tobě. Neboť auto, to se dá vyměnit rychle. Sám sebe ovšem nevyměníš nikde...
Jenže ono je to se mzdovou prohibicí trochu jinak.
Ne každý má povahu na to, aby podnikal, nebo vlastnil prosperující firmu.
Ne každý si vybere ekonomicky profitový obor.
A ono je to jen dobře, protože pak by tu jen všichni přehazovali na počítači vidlema ekonomické statky za provize. Nikdo by pak neučil, nikdo by pak nedělal ze sebe dobrovolně otroka systému ve školkách-či školách. Nebo dobrovolně netrpěl neplacených 80 hodin měsíčně v přesčasech v nemocnicích.
To, že soukromé zisky bank jsou pak kryty z veřejných daní a těchto "socek" je podle políček největšího kalibru i lidem ze soukromýho sektoru, kteří se snaží něco vyrábět a produkovat.
Tvé pošťuchování tedy podle mě není na místě.
Totiž i vzdělaní lidé jsou v čr často socky, neb to odráží realitu dnešního dne.
Přesně tak, vždycky mě pobaví, když se někdo náhodou pustí do oboru, který je profitový (tzn. vydělat peníze v něm umí i totální blbec), a pak si připadá jako neskutečně úspěšný jedinec, který má potřebu o své schopnosti vydělávat neustále kázat >:D Být schopný a mít peníze jsou dvě věci, které spolu často vůbec nesouvisí.. Naštěstí ne každý má peníze na první příčce pomyslného žebříčku hodnot a díky tomu ještě nezanikla většina užitečných povolání..
Pokud nejsi cílovou skupinou GTIho příspěvků, tím lépe pro tebe... ;-)
Jestli je tvůj život lepší, nebo horší, než jeho, s tím původním příspěvkem nijak nesouvisí.
...jak psalo pár lidí přede mnou...chceš-li plakat, začni jedině nad sebou. A stejně jako GTI píše stále stejnou a pravdivou větu "jsi než to, co tvůj vůz", překlop to do životní úrovně a platí to himlhergot furt stejně.
Nežijeme v zemi ovládaný desperátem s hrstkou bohatejch hrabivců, ale v oproti mnohým jiným ve stále ještě fungujícím demokratickým státu. Záleží jen na tobě jakou cestou a kam se vydáš. Pokud skončíš s pláčem nad svojí vlastní situací, pak si za ní většinou můžeš sám. Nepomůžeš pak ani sobě, ani blízkým, ani potřebným (myslím tím solidaritu...).
Jedno ti poradím...vždy je lepší se spojovat s úspěšnými a pomáhat neúspěšným, než obráceně.
A ještě jedna...snaha dvacetiletých mít vše hned a najednou je úsměvná...ale každej si tím musí projít. Tady platí to co všude jinde...postupná evoluce, lepší revoluce.
To, co nám neustále omílá tisková velmoc platí v bleděmodrým v každým státě, ve kterým se může svobodně psát. Představa, že v Německu, Francii, USA, Švédsku, Japonsku (pracoval jsem pro japonce a se smíchem mi tvrdili, že nemáme vlastně ani pojem co je korupce) se děje něco významně lepšího je lichá.
Takže to, že někde je to ještě horší, automaticky pasuje ČR do role fungujícího státu? I když samozřejmě chápu, že je podstatně jednodušší vyhrabat svinstvo na ostatní, než se snažit sám pro zlepšení situace něco udělat..
Nene, to v žádným případě, jen některý věci jednoduše vyplývají ze samotný podstaty člověčenství a určitě velmi jednoduše zkalkulovatelnýho procenta parchantů na počet lidí.
To rozhodně. Nedělám si iluze, že některá země má počestnou vládu. To ale nic nezmění na faktu, že ta naše je extrémně zaprodaná. Mohutný odliv kapitálu a zrušení vlastní výroby z nás dělá levnou pracovní sílu a odbytiště produktů. A jestli si opravdu myslíš, že se lidem v tebou zmíněných zemích nežije lépe, tak bys tam měl zkusit vycestovat a těch lidí se zeptat. Mně se teď naskytla možnost odjet pracovně na dva roky do USA, tak moc doufám, že to vyjde a že si mě tam už nechají..
Nemluvím tak kvůli neznalosti prostředí...to bych si nedovolil. Já neříkám, že se někde nežije líp, jen říkám, že podíl parchantismu je v zásadě všude stejnej.
Pokud pokukuješ po USA, pak a to bez urážky de facto odléváš českej pracovní kapitál... Ale to už je spíš filozofická otázka ;-)
Tak co člověku zbývá, když jen v rámci změny lokality se člověku razantně zvedne plat, i když dělá tu samou práci, pro tu samou firmu a jedná s těmi samými lidmi. Ideálně z domova. Člověk by řekl, že firmě bude jedno, zda sedím u počítače v ČR nebo v Německu. Ale není. V momentě, kdy si k tomu kompu sednu za hranicemi, tak beru 130 - 150 tis. A to mi za to stojí :yes: Už jen z toho důvodu, že teď jsem levná pracovní síla a živím někoho za hranicemi. Ale já chci, aby lidi makali na mě >:D
Tak je potřeba vidět, že sezením u compu se nedokáže živit každej a dám třeba modelovej příklad prosperující švýcarský strojírenský společnosti, kde průměrnej plat ve výrobě právě ve Switz je v přepočtu cca 4,5kEUR/m a na THP 6kEUR/m. Tomu samozřejmě odpovídají životní náklady.
Tak zrovna Švýcarsko je drahé jako prase, to uznávám. Ale rozhodně neplatí "kolikrát větší plat, tolikrát vyšší náklady". Ani zdaleka. Příkladem budiž můj bratranec, který si tu před x lety udělal učňák (kuchař). Vařil tu v nějaké hospodě a sotva vyžil. Taky chtěl zjistit, jak se žije jinde, tak zkusil Švýcarsko. Vařil tam asi čtyři roky, pak se vrátil v době hypotečního boomu a koupil si byt v centru Prahy a Audinu.. Takže abych to srovnal : v ČR by za 4 roky neměl nic, tam si vydělal na auto a podstatnou část bytu (zbytek byl na hypo). Opravdu bych neřekl, že to je poobná životní úroveň.. A Německo je taky úplně super, zboží kvalitnější, mnohdy levnější, ale platy nesrovnatelně vyšší. Sice dražší bydlení a služby, ale ne tolikrát, kolikrát je vyšší plat. Kdo tvrdí, že životní úroveň je podobná, tak tam nikdy nebyl.
Je to pravda. A ještě bych přidal tu o tom, jak Čechy pálí dobré bydlo. 9 z 10 Čechů nadává na poměry, kritizují, vzpomínají, 2 z 10 pak jdou volit komanče. Přitom po té kritice sednou do jednoho z dvou aut v garáži, v prosinci si koupí čerstvé jahody, v létě uvažují kam poletí k moři a průměrně se dožijí o 10 více než před 20 lety.
A v neposlední řadě je největším nepřítelem národa nejchytřejší politik, který se nebojí dělat nepopulární ekonomická opatření a říká to lidem naplno.
Ano, souhlas... A nejvíc nadávají ti, co přijedou na víkendovou zábavu do marketu, kde nechjí procentuální majlant, přivezou ke svýmu obstarožnímu autu dva plný košíky nejlevnějších věcí s přesvědčením, jak to tomu kapitalistovi nandali. Večer pustí zprávy na Nově a nadávají, ráno koupí Blesk a nadávají...v práci toho moc nenadělají...oni totiž nadávají.
fungující stát? nechtěl si napsat rozklájící se bor**el který je šlenem EU-RVHP která se nezadržitelně * do totální.....vším kam >:-[] >:-[] >:-[]
Prolezlý korupcí až na dno kde je všechno sehnat a zařídit když máš známý, všechno očůrat a obejít.
To šlo za totáče taky, jedninej rozdíl je že tam kde tehdá stačila 500ka a dneska potřebuješ 5000 a kde s tehdá potřeboval 10 000 potřebuješ dneska 250 litrů >:D >:D
Poměrově bezesporu víc než v USA. Jde mi o to, co reálně pohledávají snílci v zemi zaslíbený. Úspěšnej se může stát téměř každej a u nás zrovna tak špatný podhoubí na to jak malej stát jsme není.
Celkem souhlas, jen ti hrabivci bych tady asi i viděl. A něco mi říká, že bych jich našel kolem 200 >:D
Nicméně je fakt, že se přece líp nadává na všechno kolem, než začínat u sebe.
A jestli jsem z cest po světě něco pochytil, tak především to, že tohle nám čechům jde náramně.
S timhle jsem nikdy nesouhlasil "jsi než to, co tvůj vůz" ... co jsem kdyz litam v olitanym desetiletym kramu, vlastnim tri nove DAFy a bavi me ovladat muj CAT? Co jsem kdyz jezdim veterana, nebo youngtimera?
Znam architekta, ktery ma velmi solidni prijmy, pravdepodobne prevysujici moznosti vsech zdejsich virtualnich vataku, a jezdi v Meganu Grandtour a bydli v drevostavbe na 150m2... co to o nem vlastne vypovida, cim je? Paradox on to koupil proto, ze Rencka ma tchan a je spokojeny...
Je otázka, jestli bereš deset let starou káru jako svojí, nebo tím označíš právě novej DAF. Architekt je umělec, kterej už z podstaty věci najde, či nenajde zálibu v jiným technickým odvětví. Architekti kolem mě mají třeba XC70, X6 nebo 9-5.
Ne, to co jsem popsal je pripad jednoho neuveritelne skromneho (a pro me naivniho) podnikatele v oboru dopravy, ktery v beznem zivote ridi starou olitanou Xantii, ale vlastni 3 nove DAFy (+4 starsi Actrossy) a uplne novy CAT 966K na kterem dobrovolne a sam maka.
Clovek se az nekdy divi, ze se svym pristupem a hromadou tech kur*v napric stavebnictvim jeste nezkrachoval.
Kdyz budu mluvit o sobe, tak s klidem priznam, ze jsem majitelem uz druheho kompaktu od KIA a az si po 5ti letech odslouzi to sve, tak bude nasledovat pravdepodobne treti... a nemyslim si, ze bych si kvuli sve volbe mel pripadat jako nekdo, kdo na to nema ;-) Dnes bych v tom limitu do 300 vybral z vice ruznych modelu, ale zase na druhou stranu, proc menit kdyz jsem spokojen... :-)
Argument "jsi než to, co tvůj vůz" je nejspíš argumentem lidí, kteří se ničím jiným v životě chlubit nemůžou...
Auto je ryze dopravní prostředek ryze praktického charakteru. Za mě mohou mluvit jiné věci.
Pokud se oprostíš od posuzování auta coby jakýsi hodnoty, pak nto samozřejmě platí. Přece si nikdo nekupuje auto, který mu setsakra nevyhovuje. Neber v potaz nákupní cenu, taq s tím nemá co dělat.
Praveze to je naprosta blbost. Mne muze stejne dobre vyhovovat Clio kombi, Megane, Meriva nebo treba Mercedes A. Co o mne vypovi to,ze jsem si vybral kterekoli z nich,kdyz jsou to navenek zcela odlisna auta? O tyhle psychoanalyzy tu prosim uz delsi dobu,ale nikdo mi zadnou nedal. Samozrejme,ani nemuze,je to toiz nesmysl.
Až přestaneš brát podobné "argumenty" tak absolutně, jako v tomto případě, můžeš je začít chápat.
Spousta citátů (nebo přísloví) nedává v úplně absolutní rovině příliš smysl.
Pokud otevřeš (tu svou pomyslnou) garáž, může být klidně prázdná, protože pokud to naplňuje tvá přání/očekávání, jsi (v tomto ohledu) evidentně úplně v pohodě.
kteří zde hovoří o nějakém "šetření". Pokud máte Pražskou průměrnou mzdu (31k) nebo Českou průměrnou mzdu (24,5k) tak není problem si vzít leasing a auto splácet. Těch 400k budete splácet na 72 měsíců tak za 6500CZK měsíčně. Tak s tím zbytkem snad na měsíc vyžijete ne? Takhle se to dnes dělá - kupovat auto za hotovku jsem už dlouho nikoho neviděl. Ten výraz "jak dlouho na auto šetříme" je teoretickým konstruktem, který demonstruje kupní sílu. Neznamená to, že je to skutečně realizovatelné, ale to ani v tom slavném Německu...
Tak vyžijou, ale pořád jde docela o podstatnou část platu.. tak když budu mít 19 čistého, tak se mi fakt nebude chtít dávat třetinu platu na leasing, když třeba ve výsledku v autě strávím půl hodiny denně. Abych splácel 6500 tis. měsíčně (tzn. víc než mě stojí polovina nájmu) a necítil se tím nějak výrazně omezen, tak to chce alespoň 30 - 40 čistého..
Ano, šest a půl tisíce měsíčně jde splácet i pár let, pokud se nikde nic nepokazí. A co s neočekávanými výdaji? Další půjčka a další splátky? Splátky, splátky, splátky... Přesně z toho důvodu je dnes tolik domácností v háji.
Problém je ve vlastní omezenosti, kdy si spousta lidí neuvědomuje, že každá půjčka se musí vrátit. To vše podpořený odpornou kampaní finančních společností, jak je vše naprosto easy.
Pokud tedy funguješ alespoň s nějakým střednědobým výhledem nemá se ti pokud se nepodělá celej systém v zásadě co stát.
Na tvuj strednedoby vyhled je potreba trosku vice,nez republikovy prumer. Vezmu-li bydleni,jidlo, mobil, obleceni a tech 6500 na auto,neco na jeho provoz,jsem i na malem meste ci na vesnici na hodnote blizke nule. A to jeste nepocitam s nejakou kulturou ci sportem,to dovede byt vubec jina liga. Z nuly se jakakoli nenadala situace moc spatne plati...
Ty mi nerozumíš, jsou cíle a cesty jak jich dosáhnout. Pokud funguju pouze na základě měsíční výplaty a nikam se neposunuju, pak je to i evidentně dlouhodobej cíl.
Souhlas. Jít do leasingu bez jakýchkoliv finančních rezerv je hloupost. Stejně tak je ale hloupost 8 let šetřit na auto a být o chlebu. Chce to nějaký kompromis. Můj příspěvek ani tak nepropagoval leasing (u kterého bych byl velmi opatrný), jako spíš vysvětloval, že je teorie dlouhodobého šetření jen ukazatelem životní úrovně a ne realitou (alespoň většinou). Je to o zhodnocení situace...
Tak si spočítej, kolik je 72x 6,5. 400 to rozhodně neni. Prej bezúročně... Co se týká akontace, tak to je případ od případu. Zkušenost mám s BMW financial services (pravda, asi ne zrovna typická destinace českého zájemce o nový vůz) a tam je 0% akontace samozřejmostí. Řekl bych, že při dnešní krizi není problém si podobné podmínky vyjednat i autorizovaných dealerů jiných značek.
Dávat za auto jako dopravní prostředek více než deset procent příjmů mi nepřijde rozumné (při pětiletém používání je to šest platů). Ale to jsou má měřítka a zásady.
A to je také můj pohled na věc. Že s průměrným příjmem není nové auto racionální volbou. Ale pomalu se k tomu suneme, možná časem bude za 120 tisíc i výběr. ;-) Když mi bylo 16, tak jsem si říkal, že mi nějakých 80-120 tisíc měsíčně bude stačit. To je přeci silně nadprůměrný plat. To jsem už ten zbohatlík v řeči některých stran. Tak jsem chvilku počítal a moc jako zbohatlík jsem si nepřipadal. Pár let zpět si sestřenka s manželem chtěli pořídit byt v novostavbě, nic exkluzivního, prostě byt vhodný pro rodinu s dvěma dětmi. A banka jim řekla, že musí mít příjem alespoň 70 tisíc. V tu chvíli byl důležitější rozvoj firmy, tak to nechali být. V šestnácti by mne asi překvapilo, jak může nejnižší administrativní pracovník (rozuměj, sekretářka vedoucího na nejnižší úrovni) brát 80 tisíc měsíčně, pokud má děti, tak bez problémů přes 100 tisíc. Dnes mi to zvláštní nepřipadá.
Inu, dle místní intelektuální smetánky by nemajetní měli odevzdat klíče od svých řeťězů na kola. Následně občanky a nechat se dobrovolně uvěznit docentem Chocholouškem.
Neřku-li tupce, kteří auto nemají z nějaké zásady, či pofidérního přesvědčení.
Taková drzost by se neměla tolerovat a měl by jim odebrán nárok na vzduch.
To je trochu násilný a překroucený. Pokud nemáš auto, nebo nemáš na auto neznamená to přece zhola nic. Jen jde o to si říct, že ho upřímně nechceš a je to tvoje věc...jen tvoje. Nebo, že ho chceš a přestat plakat a něco dělat. Bez lidský touhy bejt dál a výš bychom byli stále na stromech...
Asi mate obaja pravdu. Ale co uz, ked v dnesnom svete, auto je "Statussymbol". Ved to Nemci sami priznaju. Vacsina kupuje auto, ktore sa nasledne da "ukazat" susedovi, kamaratovi, rodine, znamemu atd. Preto si kupuju Land Rover, Volvo, Jaguar...Individualizmus nezna hranice: komu nestaci "obycajny" BMW, ten si kupi Alpinu, namiesto Mercedesa sahne na Brabusa, namiesto 911 na RUF :-!:-!:-!
Zostane len tenka vrstva obyvatelstva, komu to bude jedno, vsak auto potrebuje na presun z bodu A do B.
(je to celkom zaujimave, podla coho kupuju ludia auta: chcu nemecky engineering, japonsku kvalitu, italsky design, svedsku bezpecnost, americku majestatnost. Sranda, auta od anglicanov a eskimakov nemaju taku dobru povest, okrem malych angicakov ) >:D
Ale spousta lidi bude nadávat a naříkat vždy. Já mám to štěstí(nebo smůlu), že si dobře pamatuju první porevoluční roky, kdy auto ze "západu" byl téměř nedosažitelný sen a Favorit stál v přepočtu tolik, kolik dnes E-klasse.
Pro spousty lidí je dnes nedosažitelný sen vlastní bydlení, resp. jediný způsob jak se k němu dopracovat je pro ně hypotéka.
Ale nesmí je nedejbože vyhodit z práce nebo být půlroku nemocní....Pár lidem už se to splatit nepovedlo, barák v tržní ceně 3 mega prodali v aukci za 1,2 mega, ten je fuč, splacený mega je taky fuč a ještě furt dluží 1,5 mega a nemaj vůbec nic :-)
No, k tomu existují třeba pojistky - pojistka pro případ nezaměstnanosti, nemoci... až na 12 měsíců při ztrátě zaměstnání. Během 12ti měsíců se dá nemovitost např. prodat. Z utržené sumy se dá hypotéka umořit a ještě něco zbude (zpravidla to, co do toho člověk vložil ze svého).
Zejména pojistky pro případ nemoci dneska fungují taky dobře (sám tak pojištěn jsem).
edit: jen bych ještě doplnil, že známí brali hypotéku na nějakých 30 let na celý dům v roce 1993, dnes platí nějakých 700 Kč/měs. To je třeba zohlednit, hypotéka v čase zpravidla zlevňuje. Když člověk zohlední vývoj posledních let, tak tomu bude i u současných hypoték.