Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Na nový Volkswagen Golf dnes vyděláme skoro dvakrát rychleji než před sedmi lety

Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
71 Fotogalerie
Diskuze (196)
V souvislosti s příchodem sedmé generace Volkswagenu Golf jsme zavzpomínali, za kolik se Golf prodával dříve.

Golf sedmé generace již zná svou českou cenu, k dispozici máme i kompletní ceník. Pojďme si jeho cenu a cenu příplatkových výbav porovnat s jeho předchůdci.

Pro porovnání vezměme ceník Golfu páté generace ze začátku roku 2005 a šesté generace z poloviny roku 2009. U obou aut tedy již šlo o dobře zavedené hráče na trhu, Golf VI se prodával od ledna 2009 a Golf V od roku 2003.

Železné pravidlo: ocelové patnáctky

Začněme u nejnovějšího Golfu. S agregátem 1,2 TSI (63 kW) a pětistupňovou manuální převodovkou jej ve výbavě Trendline pořídíte za 339.900 Kč. To vypadá hodně zajímavě, uvážíme-li, že v základní výbavě je pětidveřové provedení, sedm airbagů včetně kolenního řidiče, rádio se čtyřmi reproduktory vpředu a pětipalcovým monochromatickým displejem, vnější zrcátka a kliky v barvě vozu, halogenové světlomety, palubní počítač nebo automatická klimatizace Climatronic. Nezapomínejme také, že u předcházejících verzí byla součástí ceny daň ve výši 19 %, zatímco dnes je to o jeden procentní bod více.

Předchozí Golf šesté generace s atmosférickým motorem o objemu 1,4 litru a výkonu 59 kW nás přišel na 359.900 Kč. Trendline zahrnoval taktéž sedm airbagů, elektronickou uzávěrkou předního diferenciálu (tedy automatické přibrzďování protáčejícího se vnitřního kola) však na rozdíl od nejnovější generace disponovala pouze vrcholná verze GTI. Klimatizaci jste v základu dostali pouze poloautomatickou (Climatic), dvouzónový Climatronic přišel na 5.700 Kč. Vnější zrcátka a kliky v barvě vozu byly za příplatek 1.200 Kč. Základní rádio RCD 210 s CD a MP3 mělo 4 reproduktory, lepší rádio „RCD 310“ s osmi reproduktory přišlo na 2.800 Kč. V praxi kupující využívali ve velké míře speciální zvýhodněný balíček „Comfort“ pro Trendline, zahrnující 5 dveří, malý kožený paket a kliky dveří a zrcátka v barvě vozu za 4.900 korun.

To zákazníci, kteří si šli pro nového Golf páté generace, museli v porovnání s novějšími verzemi dost podstatně připlatit. Základ v klasické nejnižší výbavě Trendline s motorem 1,4 (55 kW) totiž vyšel na celých 439.900 Kč. Ano, to je o celých 100 tisíc více než dnes, při přepočtu na tehdejší platy je však rozdíl ještě větší. K tomu se však ještě vrátíme.

Co bylo v základní výbavě? Dvojice čelních, bočních (stejně jako u novějších jen pro přední cestující) a hlavových (pro obě řady) airbagů, stejně jako u novějších verzí ESP a patnáctipalcová ocelová kola, elektrické ovládání oken, poloautomatický Climatic, rádio „RCD 300“ se šesti reproduktory (příplatek za další čtyři reproduktory činil 4.000 Kč) či posilovač řízení servotronic. Palubní počítač jste dostali za příplatek 5.300 Kč, dvouzonový Climatronic potom za 5.600 Kč. To je mimochodem o stokorunu méně, než u generace šesté. Za pět dveří se připlácelo výrazných 27.900 Kč, zvýhodněný balíček po vzoru Golfu šestky, jsme v ceníku nenašli.

Přepočet na platy: jaká byla reálná hodnota auta?

Při pohledu do ceníků nesmíme zapomenout, že koruna v roce 2005 není ani zdaleka tou stejnou korunou jako v roce 2012. Tedy myšleno samozřejmě vzhledem k její hodnotě, mince jsou pořád stejné.

Zatímco v roce 2005 byla průměrná hrubá měsíční mzda těsně nad osmnácti tisíci hrubého, v roce 2009 to bylo již přes 23 tisíc. Při příchodu Golfu VII se průměrný hrubý plat již blíží 25 tisícům. Co to znamená? Golf V stál ze tří posledních generací nejvíce, přitom jsme také měli nejnižší platy. Obecný trend zlevňování automobilů je na tomto příkladu velmi pěkně patrný, podobně by to vypadalo u téměř všech konkurenčních modelů, protože cenové kalkulace vždy zohledňují momentální situaci na trhu i její pravděpodobný výhled.

 Golf 5Golf 6Golf 7
Motor1,4 55 kW1,4 59 kW1,2 63 kW
Cena (Kč)439.900359.900339.900
Průměrný plat v době prodeje (Kč)18.34423.34424.626
Počet průměrných platů potřebných ke koupi2415,413,8

Ještě výraznější rozdíl uvidíme v případě nejvýkonnějších dieselových verzí s automatem a s nejvyšším stupněm výbavy.

 Golf 5Golf 6Golf 7
Motor2,0 TDI 103 kW2,0 TDI 103 kW2,0 TDI 110 kW
Převodovka6st. DSG6st. DSG6st. DSG
VýbavaSportlineHighlineHighline
Cena (Kč)764.800636.300592.900
Průměrný plat v době prodeje (Kč)18.34423.34424.626
Počet průměrných platů potřebných ke koupi41,727,324

Pro českého zaměstnance je situace rok od roku růžovější. Zatímco na základní Golf V jsme museli „dát dohromady“ 24 hrubých mezd, šestou generaci už bylo možno pořídit za mnohem příznivějších 15,4 hrubého platu. Nejnovější Golf VII vyjde na méně než 14 platů, což znamená, že spoření na základní Golf se během osmi let zkrátilo o více jak deset měsíců.

Fakt, že zatímco v roce 2005 jsme si za dva roky (v hrubé mzdě) vydělali na základní verzi Golfu, zatímco přesně stejný počet průměrných platů nyní stačí na nejsilnější naftovou verzi s dvouspojkovou převodovkou v nejvyšším stupni výbavy, vlévá optimismus do žil. Ano, opravdu směřujeme na Západ.

Příplatky: Kola, kůže, metalíza, navigace...

Zastavme se také u příplatků. Jejich podoba a provedení se sice od roku 2003, kdy byla uvedena pátá generace Golfu, změnila, ale položky jako „metalíza“ či „navigační systém“ stále v konfigurátoru rádi zaškrtneme. Pojďme se tedy podívat i na jejich cenu, vztaženou ke stupni výbavy Highline (u Golfu V Sportline).

 Golf 5Golf 6Golf 7
17“ litá kola14.10013.0008.900
Kožené čalounění64.80059.90061.900
Metalíza14.20013.10013.900
Navigace s barevným displejem57.50016.60017.000
Bi-xenony32.70030.20022.000
Celkem (Kč)183.300132.800123.700

Závěr: Levný...jako Golf?

Zvyšující se kupní síla na jedné straně a stále sílící konkurence na straně druhé znamenají, že nové automobily nyní můžeme u dealerů koupit za opravdu zajímavé peníze. V případě Golfu je situace o to pikantnější, že na našem trhu musí soupeřit s velice silným domácím hráčem, Škodou a její Octavií III. Tedy přesněji řečeno, bude muset, zatím pouze svou nabídkou zničil klidný spánek lidem, kteří mají na starost cenovou politiku Rapidu. Není od něho totiž příliš vzdálený a velmi zajímavě vypadá i srovnání příplatkové výbavy. Zle na zavedené značky v nižší střední třídě dotírá i korejská produkce, nabízející k solidním produktům lákavě dlouhou záruku či pocit domácího výrobku.

Vstoupit do diskuze (196)