:yes: tak toto tu chyba uz strasne dlho, no neviem sa dockat kedy bude ESP pre celu supravu povinne v celej EU, len minuly tyzden v mojom okoli lezalo, resp. lietalo viac nez 5 truckov...v prvom rade treba kvalitnejsie cesty, no aj toto ESP by neskutocne pomohlo. Vie niekto, pre navesy to uz existuje vsak???
Napr. sused odbocoval do dvora, na mokru prudke pribrzdenie kamiona (inac, tiez FH) spôsobilo smyk navesu, ktory ostal v priekope pod cca 100 stupnovym uhlom (takmer kolmo) a tahač na ceste stal uz len 3-mi kolesami - jedno mal vo vzduchu tak ostal nakloneny... nic, len dupnutie na brzdu!!!! s takymto ESP by sa nestalo nic!!!
Ano ABS musí zachovat směrovou stabilitu. I v zatáčce se má postarat o bezpečnější zastavení. Esp je tu k tomu aby pomohlo zvládnout přetáčivost,nedotačívost... nebo u souprav jejich rozhození, připadně tomu všemu předejít. Volvo jde správným směrem protože ESP je zvláště u cisteren velkým pomocníkem.
Teď ještě k zmíněné kolizi. Je otázkou jestli vůbec měla ABS celá souprava(měla by mít protože mít koně z ABS a návěs ne je hazard),jaky to mělo náklad, rychlost... to vše i z ABS přeci při vyhýbnem manévru může způsobýt smyk, při kterém by se ESP šiklo.
ALE, uvědomte si že ikdyž mate ve vozidle tyto pomocníky, fyzikalní zákony neoklamete. ESP jen posune hranici nezvladnutelného smyku: Auto bez ESP např.projede danou zatáčku v 60km/h , to stejné ale z ESP v 70-80km/h, když tam ale vletíte ve stovce tak auto musí někam "uhnout" a pokud mate uzkou cestu hned z příkopou, tak ji pěkně vymetete. ;-)
Tak naves bol uplne prazdny...a isiel po rovine, ABS to zjavne nezvladlo a fyzika sa tak lahko oklamat neda. Ved som to pre vas hodil na net, tak sa na to pozrite! Tu priekopu co tam vidno s pravou stranou navesu preletel vzduchom a az lava strana ostala v nej, inak by bol lahol!!!!
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
Samozrejme, ze ESP pomaha najme pri stabilite v zakrutach, pri smykoch, alebo rozkivani... no urcite by pomohlo podla mna aj tuto situaciu ustat...nestalo by sa, ze tahac brzdi ako najaty a naves sa tlaci tym padom dopredu bokom!! co vy na to???
Dost zvláštní že by na rovné cestě toto ABS nezvládlo, ještě prázdné. Aquaplayning si myslím že je nesmysl, Tady šlo spíše o to že návěs neměl ABS, takovou soupravu jsem zažil dokonce i v autoškole. Těžko říct, ale logicky, při brzdění na rovině ABS drží směrovou stabilitu a auto se může právě takto zlomit při zatáčení. Takže buď verze chybějicího ABS na návěsu, nebo se snažil vybočit ze směru což sesmyklo brdící kola na návěsu v příčném směru až do škarpy. Neviděli jsme to.
Nejsem odborník na analýzu dopravních nehod ale jen pár poznatků.
Pochybuji že tento návěs nemá ABS. To spíš to mělo poruchu ABS nebo třeba praskl brzdovej kootuč a jedno kolo se zablokovalo (pokud by teda 1 kolo mělo na to nějaký vliv). Těch faktorů je v úvaze mnoho a asi to byla jejich kombinace. Co když se vycvakla koncovka nebo praskla ovládácí hadice brzd. V takovém případě návěs okamžitě plně brzdí a nefukční ABS to neodbrzdí.
Ono taky nelze podcenit ani nerovnost silnice, opotřebení pneu, tlumiče + mokro a prázdný návěs dává malou adhezi. Kdyby to byl starej návěs tak bych řekl ještě špatně nastavený zátěžový regulátor ale tady je asi určitě automatika.
Každopádně návěs musel dostat boční silový impuls. Utržená krajnice? Úlek řidiče? Nerovnost?
Asi to bude kombinace několika faktorů co jsem to vyblil ale třeba i něco jiného.
Ano, uvadíš tu důvody které to mohli mít za následek. Nemá to cenu nějak moc řešit. Jen když jsme se bavili o ABS a ESP, tak opravdu ho měl návěs nejspíše z nějakého důvodu nefunkční, protože tento model by ABS měl mít.
nestalo by sa, ze tahac brzdi ako najaty a naves sa tlaci tym padom dopredu bokom!! co vy na to???
Tak možný by to bylo. Buď při blokování kol návěsu - s nějakým bočním impulsem to už sjede ze silnice lehce (zase vliv mokra, pneu tlumičů...)
Nebo když návěs nebrzdí vůbec. Tam už by boční impuls musel být opravdu velký a spíš by se to mělo tendenci lámat do jedničky, než aby to huplo do škarpy.
Ale říkám nejsem na to odborník tak třeba jen plácám.
Zás tak neplácáš. Uvažujme o tom nejpravděpodobnějším. Kůň z ABS má na mokru kratší brzdnou dráhu, návěs se zablokuje, má ji delší a začíná tlačit tahač, ale každá i nová vozovka má určitý sklon aby odtékala voda, tudíš navěs uhne po směru sklonu k příkopě. Ale jsou to jen dohady ddyby ABS z nějakého důvodu nešlo, třeba se to seběhlo i jinak...
Zdravim chalani, dal som ale chrobaka do hlavy co??
Mne taktiez nejde do hlavy, aby tento naves nemal ABS, no ako ste vymenovali tie faktory, tak moze to byt ich mix dohromady.
Tu cestu poznam na spamat, byvam tu, no prave v tomto useku je takmer bez chyby, cize odskok velmi nie je na mieste, zlaknutie vodica tiez vylucujem...hovoril, ze len prudko zabrzdil. Mokro bolo, skor nejake prudke brzdenie+nejaka zahadna porucha niecoho alebo pneu...k tomu sklon vozovky... no aj tak sa mi to zda privela. Ako som vravel, ten naves preletel cca 1,5 metra vzduchom - bokom, cize to nebolo len spadnutie dole z cesty, ale svih ako hovado!!
Neni to prvy ani posledny pripad, no zahada je, ze na rovnej ceste. Raz tak v zakrute pri brzdeni to iste spravil naves a skryzil cestu z protismeru - spratal autobus s detmi iducimi do divadla... Chavala Bohu nikomu nic nebolo... a napr. zabrzdenu Karosu s LKT neni problem odtiahnut. Tento truck na obrazku bol vytiahnuty za 5 min. a 8 sekund :yes::-)