Diskuse

Výkon vs. točivý moment: K čemu jsou dobré koně? A k čemu newtonmetry?

27.12.2016

Při čtení technických údajů automobilů narazíte hlavně na dvě veličiny vztahující se k motoru - výkon a točivý moment. Co které z nich vyjadřuje? Čím se liší a k čemu je každá z nich při jízdě dobrá?

 

  • 23 Reagovat !

    foto maxi-

    maxi! 27.12.2016  08:18

    to ste ma dostali....

    huh, tazka ale interesantna otazka!
    tiez som tak nad tym cez vianocne dni uvazoval....
    nema to nieco spolocne s pohonnou jednotkou pre vozidla na verejne komunikacie ( tak logicky si myslim, kedze sa volate ze auto.cz?)
    edit>
    pouzijem foto mojho zimneho auta do avataru - chcel som vydrzat do noveho medveda E ale teraz mi to zkomplikovali s E Coupe, takze sa to moze riadne pretiahnut.... tak aspon zatial bude Disco!
  • 50 Reagovat !

    foto Emel

    Emel 27.12.2016  08:25

    To jako fakt?

    Auto nejlépe zrychlí při otáčkách maximálního momentu - to jako fakt? A nepřijde vám to po tolika měření pružnosti divné?
  • 01 Reagovat !

    foto Sinuhet

    Sinuhet 27.12.2016  08:34

    super článek

    Trochu fyziky: Výkon=Kroutící moment*úhlová rychlost , rovněž platí: Kroutící monent=Výkon/úhlová rychlost. (úhlová rychlost = rad/sec)To tedy znamená, že obě hodnoty spolu úzce souvisí.
    Bez kroutícího monentu není vyšší výkon a bez výkonu není výšší kroutící moment.
    • 10 Reagovat !

      foto briza

      briza 27.12.2016  11:12

      « Re: super článek

      Vzorečky správně, ale ta poslední věta není nutně pravdivá (tedy záleží na tom kde ten moment měříme jestli na hřídeli motoru nebo za převodovkou).
      Motor může mít i vysoký výkon a zároveň malý točivý moment pokud je schopen vysokých otáček - viz např. motory silničních motorek (a ještě výrazněji motory, které používají letečtí modeláři).
    • 00 Reagovat !

      foto hipisko

      hipisko 29.12.2016  17:28

      « Re: super článek

      v motoroch sa vykon pocita aj v kombinacii s otackami, preto moze byt motor, ktory ma 150nm a 500kw a na druhej strane motor, ktory ma 500nm a 150kw
  • 123 Reagovat !

    foto kalousek

    kalousek 27.12.2016  08:37

    Pane Dusil nepište už prosím o technice

    Zkuste se věnovat designu, ekonomice provozu nebo něčemu jinému, ale technika aut opravdu není Vaší parketou. Tak zmatený článek plný chyb a nepřesností neřekne čtenářům nic, pochopit jeho myšlenku téměř nemají šanci ani ti, co tématu skutečně rozumí

    Asi se to tady nemůže. ale doporučil bych nejen ostatním, ale především Vám přečíst si napříkled článek který vyšel na konkurenčním serveru 15.5. letos, určitě o něm víte.
    Je tam vše přehledně od základů a je tam i přehledně popsána funkce výkonu i momentu včetně různých charakteristik motorů.
    • 51 Reagovat !

      foto kuny

      kuny 27.12.2016  09:16

      « Re: Pane Dusil nepište už prosím o technice

      ... z clanku bych pomalu nabyl dojem, ze se mam rozjizdet na sestku >:-[]
    • 10 Reagovat !

      foto rokyta-p

      rokyta.p 27.12.2016  10:46

      « Re: Pane Dusil nepište už prosím o technice

      tady například na d-fensu to popisují o něco lépe [odkaz]
    • 41 Reagovat !

      foto Ada-je-zase-tady

      Ada je zase tady 27.12.2016  10:51

      « Re: Pane Dusil nepište už prosím o technice

      a takhle vznikají žvásty... mimo jiné třeba o tom vzniku decibelů pod kapotou... >:D Co článek, to perla... >:-[] >:-[] >:-[]
    • 02 Reagovat !

      foto Jenik3

      Jenik3 27.12.2016  11:44

      « Re: Pane Dusil nepište už prosím o technice

      To je jen placnuti do vody.
      Uvedte jasne chyby a hlavne odkaz na konkurencni clanek.
      • 11 Reagovat !

        foto rohYpnol

        rohYpnol 27.12.2016  12:04

        « Re: Re: Pane Dusil nepište už prosím o technice

        [odkaz]

        nebo třeba tenhle
        [odkaz]
        • 00 Reagovat !

          foto kalousek

          kalousek 27.12.2016  12:22

          « Re: Re: Re: Pane Dusil nepište už prosím o technice

          Cenzura zasáhla a zkomolila první odkaz na konkureční článek který věci vysvětluje srozumitelně a správně. Odkaz ale jde přesto dešifrovat

          Zároveň ale cenzura ponechala druhý odkaz na starý článek Petra Broži ze spřátelené Autorevue: Ten je ovšem ještě daleko větší katastrofou než dílo pana Dusila. Doporučuju vůbec nečíst
          • 10 Reagovat !

            foto rohYpnol

            rohYpnol 27.12.2016  12:37

            « Re: Re: Re: Re: Pane Dusil nepište už prosím o technice

            taky nechápu jak tu (ne)fungují ty odkazy 8-s
          • 00 Reagovat !

            foto Floyd

            Floyd 28.12.2016  04:43

            « Re: Re: Re: Re: Pane Dusil nepište už prosím o technice

            Tak ten odkaz zkusíme znovu:
            [odkaz]
            Edit se slovy klasika: A pak že to nepůjde. Půjde >:D >:D >:D
            • 00 Reagovat !

              foto rohYpnol

              rohYpnol 28.12.2016  18:28

              « Re: Re: Re: Re: Re: Pane Dusil nepište už prosím o technice

              Jak jsi tam ten odkaz dostal?
    • 00 Reagovat !

      foto Floyd

      Floyd 28.12.2016  04:41

      « Re: Pane Dusil nepište už prosím o technice

      >:D >:D >:D :yes:
  • 40 Reagovat !

    foto Horst-Fuchs

    Horst Fuchs 27.12.2016  08:46

    Popis

    No nevím, mám ale takový dojem, že po přečtení článku by si i u M-divize BMW rozpačitě cucali palec.
    Dále mě překvapil fakt, že maximum točivého momentu leží ZPRAVIDLA někde mezi volnoběhem a otáčkami největšího výkonu. Z toho vyplývá, že existují spalovací motory, kde je tomu jinak. Mohl by někdo uvést prosím nějaký příklad?
    • 15 Reagovat !

      foto hittman

      hittman 27.12.2016  09:06

      « Re: Popis

      Atmosféra benzin
      • 10 Reagovat !

        foto kalousek

        kalousek 27.12.2016  09:12

        « Re: Re: Popis

        Tak uveď konkrétní parametry :-)
      • 41 Reagovat !

        foto kuny

        kuny 27.12.2016  09:14

        « Re: Re: Popis

        uz jsi snad nekdy videl jakykoliv motor, ktery ma maximum kroutaku v otackach nad maximem vykonu??? vzhledem k fyzikalnimu vztahu mezi kroutakem a vykonem je to fantasmagorie.
        • 00 Reagovat !

          foto hittman

          hittman 27.12.2016  22:28

          « Re: Re: Re: Popis

          Přečti si ještě jednoho položenou otázku
          • 00 Reagovat !

            foto kuny

            kuny 28.12.2016  07:55

            « Re: Re: Re: Re: Popis

            tak to vrele doporucuju tobe a jeste jednou se zamysli nad svou odpovedi. voditkem ti muze byt jeste jedno pozorne precteni me reakce.
            • 00 Reagovat !

              foto kalousek

              kalousek 28.12.2016  08:42

              « Re: Re: Re: Re: Re: Popis

              Ten zázrak před pár lety dokázali například v Tesle. Dokonce to bylo dlouhou dobu na jejich ofic.stránkách, chlubili se maximem krouťáku do 5300 ot. a zároveň maximem výkonu v rozsahu 5000-8600 ot. Pak tu pitomost přece jen stáhli, ale na internetu koluje dodnes. Například ji najdeme na spřáteleném webu Autorevue, kde ji šéfredaktor (!!) pan Červenka loni bez nejmenšího uzardění opět uveřejnil. Dokonce ani v následné diskuzi netušil, že by na tom mělo být něco špatně :-)

              [odkaz]
              • 00 Reagovat !

                foto kuny

                kuny 28.12.2016  09:49

                « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Popis

                ze nekdo napise kravinu, dalsi ji zkopiruje a na internetu to zustane, to se stava. ale myslim si, ze hittman na tu svou kravinu dostal i celkem slusnou reakci, ktera ho mela zorientovat, kde je sever, ale zda se mi, ze ho to porad jeste netrklo ;-).
      • 00 Reagovat !

        foto Horst-Fuchs

        Horst Fuchs 27.12.2016  09:16

        « Re: Re: Popis

        No, to asi ne. "Moje" atmosféra má například 160k při 5800 otáčkách (kterých jsem popravdě ještě snad nikdy nedosáhl) a 220 Nm při 4600 otáčkách. Maximální točivý moment je u atmosfér cca v 3/4 otáčkách nejvyššího výkonu, u OHV zpravidla níže.
        • 10 Reagovat !

          foto Jirka-26

          Jirka_26 27.12.2016  11:51

          « Re: Re: Re: Popis

          Mezi OHV a OHC není rozdíl, rozdíl nastává u čtyřventilového provedení bez dalších hejblátek v rozvodu (změna úhlu otevření nebo pootočení vaček, změna zdvihu ventilu), kdy se motor lépe plní ve vyšších otáčkách, dáno čtyřmi ventily a povětšinou větším úhlem otevření vačky pro dosažení většího max. výkonu. Osmiventil se stejně otevřenou vačkou má vrchol točivého momentu ve stejných otáčkách bez ohledu na typ rozvodu. A max. točivý moment je tam, kam ho konstruktér nastaví. Když otevřu vačku na 260 a více stupňů, poleze mi moment hodně nad 3500 rpm, pokud nechám cca 240°, budu se motat okolo 3000 rpm a možná níže, záleží na uspořádání sacího potrubí.
      • 20 Reagovat !

        foto speedfred

        speedfred 27.12.2016  09:46

        « Re: Re: Popis

        áááá pán sa troška vyzná
      • 10 Reagovat !

        foto -MT-

        _MT_ 27.12.2016  11:44

        « Re: Re: Popis

        >:D Je to samozřejmě nemožné (a důkaz je triviální). Maximálně ve stejných otáčkách a žádný takový mě nenapadá.
        • 00 Reagovat !

          foto kalousek

          kalousek 27.12.2016  12:41

          « Re: Re: Re: Popis

          Maximum momentu i výkonu při stejných otáčkách je dost často u turbobenzínů, kde široká oblast max.momentu (konstantního) končí v otáčkách, od kterých nastupuje oblast konstantního max.výkonu (a moment samozřejmě klesá po hyperbole). Tj. v jednom bodě otáček se obě oblasti protínají. Nepředpokládám ovšem že by hitman zrovna tohle věděl

          A podobně je to i u většiny trakčních elektromotorů v elektromobilech
          • 10 Reagovat !

            foto -MT-

            _MT_ 27.12.2016  15:32

            « Re: Re: Re: Re: Popis

            Jasně, ale tam maximum výkonu typicky pokračuje dál do vyšších otáček. Nenapadá mě motor, u kterého by tomu tak nebylo. Maximum tedy nemá být bod, ale interval. To jsem sem netahal. Navíc je otázkou, jak přesně ten bod (kde se teoreticky mají ty dvě maxima dotknout) vypadá. Co prezentují výrobci, je hodně uhlazené, tedy ty hodnoty jsou hrubé. Spíš bych čekal, že se ve skutečnosti nedotknou.

            Pokud je výkon konstantní, měl by moment klesat po přímce (musí klesat tak rychle, jak otáčky rostou, což je lineárně).
            • 10 Reagovat !

              foto kalousek

              kalousek 27.12.2016  16:33

              « Re: Re: Re: Re: Re: Popis

              Pokud je výkon konstantní, moment klesá po hyperbole. Jedna se o graf standartní lomené funkce Mk=P/omega, kupecké počty

              Ostatní souhlas
              • 10 Reagovat !

                foto -MT-

                _MT_ 27.12.2016  18:45

                « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Popis

                Máš samozřejmě pravdu. Nevím, na co jsem myslel. Když se otáčky zdvojnásobí, moment musí klesnout na polovinu, aby byl výkon stejný. Je to tedy lineární lomená.
    • 10 Reagovat !

      foto michal-t

      michal.t 27.12.2016  18:34

      « Re: Popis

      To ZPRAVIDLA je tam zcela správně - maximum momentu totiž může ležet i pod volnoběžnými otáčkami (u kterých závisí jen na výrobci jak vysoko je nastaví).
      Může se to vyskytovat u některých velkých dieselů používaných např. v lokomotivách či lodích.
      • 11 Reagovat !

        foto kalousek

        kalousek 27.12.2016  18:49

        « Re: Re: Popis

        Poznámka je sice zajímavá a třeba na ní i trochu pravdy může být, nicméně bude se jednat spíše o okrajový provozní režim
        Ovšem vzhledem k faktu že se článek týká automobilových motorů, zkus dát na podporu svého tvrzení konkrétní příklad z automobilní branže a pokud možno včetně hodnot.
        • 10 Reagovat !

          foto michal-t

          michal.t 27.12.2016  19:15

          « Re: Re: Re: Popis


          Ale no tááák... když už tady všichni ten článek "chytají za slovíčko", tak bys taky mohl brát mou reakci trochu s rezervou, ne? Dej si pod plynový pedál nějaké poleno a hned budeš mít maximum krouťáku někde pod volnoběhem i Ty a ve Tvém v autě. ;-)
          • 11 Reagovat !

            foto kalousek

            kalousek 27.12.2016  19:34

            « Re: Re: Re: Re: Popis

            Tak asi tady neřešíme poruchové stavy takže polínko pod pedálem není úplně vhodný příklad. Samozřejmě rozumím jak jsi to myslel a proto jsem napsal že trochu pravdy na tom být může. Ale zároveň ani trochu nepředpokládám, že by to takhle myslel i autor článku.
  • 12 Reagovat !

    foto vonavy-stromecek

    vonavy_stromecek 27.12.2016  08:56

    definice

    na tohle tema znam krasne jednoduche vysvetleni:
    Vykon je, jak rychle narazite s autem do zdi.
    Kroutak je, jak daleko tu zed vezmete sebou.
    • 11 Reagovat !

      foto kalousek

      kalousek 27.12.2016  09:01

      « Re: definice

      Nicméně tohle vysvětlení nemá s realitou nic společného
    • 20 Reagovat !

      foto briza

      briza 27.12.2016  11:00

      « Re: definice

      Což je ovšem blbost, protože to jak "daleko tu zeď vezmete sebou" závisí na celkové pohybové energii auta - 1/2 * hmotnost [kg] * druhá mocnina rychlosti [m/s] (a motor v tu chvíli nemusí vůbec běžet).
    • 11 Reagovat !

      foto Nicco

      Nicco 27.12.2016  15:30

      « Re: definice

      Ja bych to mirne vylepsil. Tocivy moment je kolik cihel to uveze, nebo z kolika se dokaze rozjet. Vykon, jak rychle s nima dokaze jet.
      Moje prakticke vysvetleni je, ze proti pohybu vozu pusobi sily - odpor vzduchu, silnice, lozisek, oleje v prevodovce,... a samozrejme hmotnost vozu. Cim vyssi tocivy moment je, tim vyssi protisily dokaze zdolat/eliminovat, aniz by doslo ke ztrate jeho rychlosti.

      Pokud si vememe hmotnost auta 1300kg, tak napriklad dieselu staci 77kw na stejnou dynaminku, jakou da benzin s treba 88kw turbo nebo 99kw atmo. Protoze diesel ma 250Nm (elektro jeste vic), turbo na 200 a atmo ma 170. hodnotyu jsou jenom orientacni
      Samozrejme je to hodne zjednodusene vysvetleni. Zalezi na sprevodovani, kdy a kde ma moment, vykon, ale tak pro jednoduche pochopeni to staci.

      Nebo vrtacka, vykon, jak rychle dokaze tocit a Nm je jak silne muzu tlaci vrtak do zdi a jak tuhe muze byt zdivo.
  • 00 Reagovat !

    foto PIV

    PIV 27.12.2016  09:05

    Ještě jeden důležitý parametr

    jste o pomněl. A sice rozsah otáček a tím nutnost "zpřevodování". Zjednodušeně, diesel max.4000 /min, benzin 6000 /min. Např. jednodušší turbobenziny mají malý rozsah otáček, takže sice oslnivý točivý moment, ztratíte na převodech. Jediná výhoda bude, že na dálnici nebude točit třeba 4 000 ale 3 000. Nevýhodou může být, že třeba po 15 letech bude už "oprava" turba nerentabilní k zbytkové ceně vozu. Ale to už je na jiný článek.
    • 01 Reagovat !

      foto sinistre

      sinistre 27.12.2016  09:17

      « Re: Ještě jeden důležitý parametr

      Dnešní turbobenzíny se musí točit o stupeň níž, než by zvládly a o dva stupně níž, než ukazuje rádce řazení.
    • 20 Reagovat !

      foto -MT-

      _MT_ 27.12.2016  11:59

      « Re: Ještě jeden důležitý parametr

      Užší rozsah znamená, že jsi nucen častěji řadit. Délka převodů je primárně o (normované) spotřebě (a přeplňovaný motor, díky většímu momentu, unese o něco těžší převody), sekundárně o odlišení různých motorů s podobným průběhem (typicky u atmosférických motorů o stejném objemu a různém výkonu). Navíc dlouhé převody nejsou problém; tak tam budu mít čtyřku místo pětky, je to úplně jedno. Na délce záleží hlavně u prvního a posledního (protože už nemáš kam řadit); s dlouhým prvním se špatně jezdí pomalu, krátký poslední bude na dálnici hlučnější.

      U rozsahu si pak člověk musí dávat pozor na to, že ve skutečnosti nejde o rozdíl maxima a minima, ale o jejich poměr. Tedy 2-4 tisíce je z hlediska řazení stejné jako 3-6 tisíc, byť máš k dispozici o tisíc otáček víc. Pokud bys zvolil převod tak, aby minimum odpovídalo rychlosti X, tak maximum bude v obou případech 2X (například 50-100 km/h). Jen ten druhý motor bude potřebovat o třetinu lehčí převod.
      • 00 Reagovat !

        foto kalousek

        kalousek 27.12.2016  12:24

        « Re: Ještě jeden důležitý parametr

        MT: velmi správně
  • 00 Reagovat !

    foto King-of-rain

    King of rain 27.12.2016  09:56

    Kroutící Eurohulán

    Chybí tam závislost krouťáku na emisích. >:D
  • 11 Reagovat !

    foto Tycoon

    Tycoon 27.12.2016  10:02

    Tentokrát se musím ozvat

    Teorie:
    1) Pokud zanedbáme jízdní odpory či prokluzování kol, tak zrychlení auta závisí přímo úměrně na okamžitém výkonu a nepřímo úměrně na hmotnosti auta a rychlosti auta.
    2) Okamžitý výkon motoru závisí na otáčkách a míře sešlápnutí plynového pedálu. Otáčky závisí na rychlosti, zařazeném rychlostním stupni a na zpřevodování daného stupně.
    3) Několikrát si zopakuj body 1) a 2)
    Praxe:
    Budu konkrétní. Mám auto s atmosferickým motorem s maximem točivého momentu 170 Nm při 2400 rpm a maximem výkonu 85 kW při 5400 rpm. Nejlépe to zrychluje, když se motor blíží oblasti nejvyššího výkonu a zároveň rychlost auta není moc vysoká. Takže například, když jedu na dvojku při 70 km/h a sešlápnu pedál na podlahu, zatlačí mě to do sedačky. Když zařadím pětku, dostane se motor do otáček nejvyššího točivého momentu, ale po sešlápnutí pedálu na podlahu je zrychlení znatelně menší.

    Co říká maximum točivého momentu? Nic moc. Jen určitým způsobem naznačuje, jaké je charakteristika motoru ve středních otáčkách. Často ale neříká vůbec nic o nižších otáčkách.
    • 10 Reagovat !

      foto rokyta-p

      rokyta.p 27.12.2016  11:17

      « Re: Tentokrát se musím ozvat

      To cos vypozoroval jsou subjektivní dojmy. Nejlépe zrychluje když ....a rychlost auta není vysoká. Neumíš vyjádřit odpory. Je přitom snadné vykreslit graf závislosti zrychlení v čase. Jde pouze o kinematické rovnice. Článek má pravdu v tom, že z motoru lezou Nm a ne koně ( nebo waty po kilech). Výkon je totiž jen jednotka dopočtená za čas. Nejpodstatnější je křivka točivého momentu v závislosi na otáčkách. Dále zpřevodování a dynamický poloměr kol a jednotlivé jízdní odpory. Z toho vypočteš trakční hyperboly a můžeš spočítat vše! Někdy jsou problém koeficienty, třeba rotační na motoru, to vůbec nejde sehnat tak dosazuješ podobné od známých. Tření v ložiskách je sice skoro konstrantní, ale jen v menších rychlostech. Aerodynamický odpor taky trochu závisí na teplotě atd. Takže mírně nepřesné to je. Ale primárně pak odpovíš na všechny otázky typu za jak dlouho mé auto zrychlí v 5% stoupání z 0 na 150 km/h? Jak se změní zrychlení mého auta když jej zatížím 5 osobami? Nebo utáhne mé auto 2t karavan za šikmém protivětru v dané rychlosti? A vyjde ti třeba že na čtverku už by se přetočil, ale pětka nemá dost tažné síly. Nebo navrhni převodové poměry převodovky tak, aby se auto rozjelo s 2t přívěsem v 15% stoupání a zároveň mělo optimum okolo 130 km/h atd. Je to pěkná a nekonečná hra co všechno jde. Autor článku někde viděl název problematiky, ale za první stránku se nedostal. Už jsem si toho všiml na článku o výměnách oleje. Protože ten kdo to popsal takto si olej v autě určitě sám nemění.
      • 00 Reagovat !

        foto Tycoon

        Tycoon 27.12.2016  12:21

        « Re: Re: Tentokrát se musím ozvat

        Subjektivní dojmy? Podpořím je objektivní daty.
        Zrychlení z 80 na 120 km/h. Na pátý převod, kdy se motor pohybuje v oblasti maxima točivého moment, jsem naměřil zrychlení 11,6 s. Na třetí převod, kdy se motor ke konci měření dostane do otáček maximálního výkonu, je zrychlení 7,6 s.

        Z motoru lezou Nm i kW. Ale lezou do převodovky, což je v podstatě měnič momentu, takže na kola se dostanou úplně jiné Nm, v závislosti na zvoleném převodovém poměru. Naopak výkon motoru se přenáší na kola nezávisle na převodovém poměru, kolik jde z motoru, tolik jde na kola. Proto z výkonu motoru při daných otáčkách můžeme počítat jeho zrychlení.
        Vyjádření odporů. Aerodynamický odpor je jednoduchý, výkon potřebný pro jeho překonání je úměrný třetí mocnině rychlosti. Ale třecí odpory, tzn. pneumatiky, ložiska, převodovka atp., tam je to dosti složité, neexistuje pro to univerzální závislost. Proto jsem se tomu raději vyhnul.
        • 20 Reagovat !

          foto kalousek

          kalousek 27.12.2016  12:29

          « Re: Re: Re: Tentokrát se musím ozvat

          Z motoru lezou především koně (nebo kilowatty). Samotné Nm by nic neřešily, bez otáček auto nepojede. Motor obrazně řečeno působí pohyblivými newtonmetry, tedy Nm i otáčkami, což je ve výsledku výkon. Ten je pro dynamiku auta rozhodující
          • 00 Reagovat !

            foto -MT-

            _MT_ 27.12.2016  13:09

            « Re: Re: Re: Re: Tentokrát se musím ozvat

            Nemyslím si, že by jedna veličina byla primární. Ze spalovacího motoru "leze" oboje. Kde je jedno, je nutně i druhé. Otáčky jsou nutné pro jeho funkci a bez momentu se nebude hřídel točit. S výkonem se mi však lépe pracuje, protože se až na ztráty na převodu nemění.
            • 00 Reagovat !

              foto kalousek

              kalousek 27.12.2016  16:36

              « Re: Re: Re: Re: Re: Tentokrát se musím ozvat

              Nesouhlas, výkon bez momentu být nemůže ale moment bez výkonu ano. Neplatí tedy že kde je jedno musí být nezbytně i druhé. Typicky se to projevuje u elektromotoru v počáteční fázi rozjezdu (anebo u zatažené parkovací brzdy stojícího auta), moment je v té chvíli velký ale výkon prakticky nulový

              Ale asi si rozumíme
              • 00 Reagovat !

                foto -MT-

                _MT_ 27.12.2016  19:16

                « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tentokrát se musím ozvat

                Bral jsem to v rámci spalovacích motorů, jak je známe v autech. A takový motor nezvládne moment bez výkonu (tedy otáček). Sice má startér a na elektromotory jsem nezapomněl, nepřišlo mi to však relevantní. Takže si rozumíme. Z fyzikálního hlediska samozřejmě není problém mít sílu bez práce (výkonu).
                • 00 Reagovat !

                  foto kalousek

                  kalousek 27.12.2016  19:35

                  « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tentokrát se musím ozvat

                  Pokud se bavíme výhradně o spalovacích motorech, máš zcela pravdu
        • 01 Reagovat !

          foto Jirka-26

          Jirka_26 27.12.2016  13:00

          « Re: Re: Re: Tentokrát se musím ozvat

          Druhé mocnině, zatím se nepohybujeme za hranící rychlosti zvuku... :-)
          • 20 Reagovat !

            foto Tycoon

            Tycoon 27.12.2016  13:19

            « Re: Re: Re: Tentokrát se musím ozvat

            Druhá mocnina rychlosti platí pro velikost aerodynamické odporové síly. Výkon motoru nutný pro překonání této síly se ale ještě jednou násobí rychlostí ... a výsledkem je třetí mocnina rychlosti.
        • 00 Reagovat !

          foto twistedTSD

          twistedTSD 27.12.2016  15:49

          « Re: Re: Re: Tentokrát se musím ozvat

          Otázka zní, zda ti auto více zrychluje na (třeba) třetím stupni v 5400 ot/min. než ve 2400 ot./min. A to si troufnu říct, že nezrychluje.
  • 00 Reagovat !

    foto jam2015

    jam2015 27.12.2016  10:20

    Citujem: "Síla krát rameno"

    Pán Dusil, patrilo by sa teda napísať aj niečo o zvihu - podštvorcový, nadštvorcový motor a o prenose "síly" cez "rameno" na kľukovú hriadeľ takýchto motorov. ;-)
    • 00 Reagovat !

      foto briza

      briza 27.12.2016  11:20

      « Re: Citujem: "Síla krát rameno"

      Z pohledu fyzikálního definice momentu je to jedno. Ta platí stejně, i když budu na té páce zvedat štoudev vody ze studny nebo houpat dítě na "pákové" houpačce.
      • 00 Reagovat !

        foto rokyta-p

        rokyta.p 27.12.2016  11:26

        « Re: Re: Citujem: "Síla krát rameno"

        briza má pravdu ;-)
  • 10 Reagovat !

    foto KANKUNEN

    KANKUNEN 27.12.2016  10:31

    Pane Dusile, dáme si závody z 0 na100 se stejným turbodieslem

    Já budu řadit pří 4t otáčkách ( to říkáte, že už diesel nezrychluje) a vy využijete největší kroutící moment to říkáte, že auto zrychluje nejlíp. Hned i napíšu proč vyhraju já, díky nižším převodům budu mít na kolech vyšší kroutící moment a budu rychlejší.
  • 51 Reagovat !

    foto Papezja

    Papezja 27.12.2016  10:31

    Mohl to být zajímavý článek..

    .. nebýt toho, že ve výsledku tvrdí skoro to samé, co hospodské "výkon dělá rychlost, krouťák dělá zrychlení"

    Ve vysvětlení například chybí důležitý údaj - zatímco točivý moment mění svoji hodnotu dle zařazeného převodu, výkon (zanedbáme-li ztráty) je na kolech vždy stejný. Pokud se tedy bude držet motor v oblasti maximálního výkonu, vždy bude zrychlení největší možné při dané rychlosti, protože se nejvíce výkonu dostává i na samotná kola. Skvěle by to ilustroval graf točivého momentu/výkonu při daných stupních.

    Obecně je nejlepší řadit, když točívý moment na nižším stupni klesne na hodnotu momentu při dalším stupni (pokud se dřív nenearazí na omezovač). Většinou je tato hodnota až za maximem výkonu. Chtěl bych Vás vidět, jak ve Felicii budete v 90km předjíždět na pětku (maximum má při 2600RPM). Na trojku v dvojnásobných otáčkách zrychluje mnohem lépe, i když je tam k dispozici tak 70% točivého momentu.

    Hodnota točivého momentu tedy o dynamice neřekne téměř nic - jedině může napovědět, jak se vozidlo bude chovat v běžných provozních otáčkách - to by se ale musela uvádět hodnota v tomto spektru otáček, což hlavně u šestnáctiventilových atmosfér rozhodně neplatí
    • 00 Reagovat !

      foto JohnyRnR

      JohnyRnR 27.12.2016  14:14

      « Dá se ta hospoda ještě zjednodušit? :-D

      Že zatlačení do sedaček dělají newtonmetry a koně rozhodnou, jak dlouho to zatlačení potrvá? >:D
  • 00 Reagovat !

    foto McMatej

    McMatej 27.12.2016  10:39

    Newtonmetry nejsou kilowatty

    Ani jsem to moc nečetl, protože jsem tušil úroveň.

    Opravdu zajímavé a snad i správné články jsem to tom četl tady [odkaz] tady [odkaz] a tady [odkaz]
    • 10 Reagovat !

      foto rokyta-p

      rokyta.p 27.12.2016  11:28

      « Re: Newtonmetry nejsou kilowatty

      noo hlavně třetí odkaz, to je slovo chlapa :-! :yes:
  • 41 Reagovat !

    foto elviiis

    elviiis 27.12.2016  11:22

    to je ale blbost

    Tak takto vědecký článek jsem již dlouho nečetl. Tady opravdu znalost fyziky končí někde u té základky.

    Tak sí říkám průrměrný evropan 75Kg N/m tedy sílá přímo úměrná na délku páky 1m. Taaakžé cyklista vyvine sílu, pokud stojí v sedle a klika je dlouhá 175mm, 131N/m elektro motor yamaha má při svých 250W maximum kroutícího momentu 160N/m tedy sečteno pokud si stoupne cyklista na elektrokole a rozbuší to, má k dispozici 291N/m, nemluvě o 150Kg zápasníkvy ten má již k dispozici 422,5 N/m nooo a ja bych neřekl že by mu člověk s 1,2 htp se 100N/m neujel.

    A teď aby to pochopil pisatel: Výkon je defakto práce. Takže pokud mistr světa v silových soutěžích sedí doma na gauči, vykoná mnohem méně práce než doručovatelka české pošty pobíhající s balíčky po paneláku.
    • 20 Reagovat !

      foto rohYpnol

      rohYpnol 27.12.2016  12:26

      « Re: to je ale blbost

      poslední odstavec >:D >:D :yes:
      • 10 Reagovat !

        foto Floyd

        Floyd 28.12.2016  04:55

        « Re: Re: to je ale blbost

        Přidávám se taky za ten poslední odstavec >:D >:D >:D :yes:
  • 26 Reagovat !

    foto irij51

    irij51 27.12.2016  11:34

    Pěkné vysvětlení

    Jsem automechanik a motorizmem se zajímám celý život.
    Konečně to někdo pořádně popsal.Připadá mi, že ty příspěvky píšou 15tiletí kluci co nemají prachy na auto.
    • 30 Reagovat !

      foto Enthusiastic-driver

      Enthusiastic.driver 27.12.2016  12:42

      « Re: Pěkné vysvětlení

      A pak se clovek muze divit, jake z "autimechaniku" lezou moudra, rady, nazory a prace...
      • 10 Reagovat !

        foto kalousek

        kalousek 27.12.2016  16:39

        « Re: Re: Pěkné vysvětlení

        Jj, k takovému bych se taky zdráhal jet. I když, tlumič třeba vyměnit umí a víc zjevně nepotřebuje
        • 00 Reagovat !

          foto Floyd

          Floyd 28.12.2016  04:56

          « Re: Re: Re: Pěkné vysvětlení

          >:D >:D >:D :yes: Za ten tlumič >:D >:D >:D
  • 00 Reagovat !

    foto Jenik3

    Jenik3 27.12.2016  11:47

    a proto mazda 2.0 benzin

    Jen jsem si trochu rypnul.
    Ten motor se mi moc zamlouva. Jede od cca 2k do 4.5k rpm a nema turbo :-)
    • 01 Reagovat !

      foto Jirka-26

      Jirka_26 27.12.2016  12:48

      « Re: a proto mazda 2.0 benzin

      Mezi námi - jezdil jsem s Octavii 1,8 TSI, která měla max. moment 250 Nm od 1500 do 4500 a 1218 kW při 5500-6000 rpm, uměla na šestku jezdit po městě padesátkou a dokonce se z ní rozjet na rychlost vyšší, ovšem ne raketově, na šestku to dá rozum. Od cca 1300 rpm už se mnou kamarádila. Takže Mazda nic moc teda... :-)
      • 00 Reagovat !

        foto Jenik3

        Jenik3 27.12.2016  12:55

        « Re: Re: a proto mazda 2.0 benzin

        Nemá turbo, což beru jako kladnou vlastnost.
      • 00 Reagovat !

        foto vlada75

        vlada75 27.12.2016  14:42

        « Re: Re: a proto mazda 2.0 benzin

        @Jirka_26 : >:D >:D >:D to nemyslíš vážně , že ne >:D >:D
        • 10 Reagovat !

          foto -MT-

          _MT_ 27.12.2016  14:51

          « Re: Re: Re: a proto mazda 2.0 benzin

          Jestli myslíš ten výkon, asi chtěl napsat 118 a uklepl se (dostala se mu tam navíc dvojka).
        • 00 Reagovat !

          foto Floyd

          Floyd 28.12.2016  04:58

          « Re: Re: Re: a proto mazda 2.0 benzin

          Kdo ví, umí číst. Samozřejmě že myslel 118 kW, normální překlep.
      • 00 Reagovat !

        foto -Karel-

        _Karel_ 27.12.2016  19:55

        « Re: Re: a proto mazda 2.0 benzin

        Mazdí dvoulitr umí samozřejmě totéž. Jen pomaleji, než ta 1,8tsi. Neb má o 30kw míň. Silnější verze Mazdy pojede i daleko nad ty 4500ot, kde už nic moc nepředvede tsi.
        • 10 Reagovat !

          foto -MT-

          _MT_ 27.12.2016  22:18

          « Re: Re: Re: a proto mazda 2.0 benzin

          O tom nic moc bych polemizoval. Pocitově to nemusí být tak zajímavé, ale pořád tam má maximum výkonu a stojí to za to ten motor vytočit, pokud z něj chceš vydolovat maximum, jinak budeš zbytečně pomalejší. Se 4,5 tisíci Jenika samozřejmě také nesouhlasím.
  • 51 Reagovat !

    foto rohYpnol

    rohYpnol 27.12.2016  12:10

    A k čemu je dobrý tenhle článek??

    Na tohle téma toho bylo napsáno už opravdu mnoho, a bylo napsáno slušně. Tento článek je velmi povrchní, chyby nebudu rozebírat, o to se jistě postarají jiní >:-[]

    Za mě si raději přečtu znovu konkurenční články, opakování je zkrátka matka moudrosti.

    Zdůrazním ale přeci jen dvě věci:
    1) výkon a točivý moment úzce souvisí a nejde je od sebe oddělovat.
    2) udávané hodnoty výrobců nejsou výstupními hodnotami, které člověk dostává na kolech

    Cením si snahy napsat vlastní článek, ale zrovna zde byste udělali lépe, kdybyste dali jen odkaz na lépe napsané články :-!
    • 00 Reagovat !

      foto Floyd

      Floyd 28.12.2016  04:58

      « Re: A k čemu je dobrý tenhle článek??

      >:D >:D >:D :yes:
  • 31 Reagovat !

    foto rohYpnol

    rohYpnol 27.12.2016  12:24

    I když...

    Dovolím si přecijen dvě citace:

    1) "Pro dynamiku auta je tedy rozhodující výkon, přesněji řečeno jeho okamžitá hodnota."

    2) "Kdy auto zrychluje nejlépe, při maximálním výkonu nebo v maximu momentu?
    Odpověď je zcela jednoduchá - nejvyšší okamžité zrychlení při určité rychlosti závisí především na okamžitém výkonu motoru."


    Zdroj:
    http: // www.autoforum.cz /technika /vykon-vs-tocivy- moment- konecne- srozumitelne- tak- o-co- jde- predevsim /?3
    (musíte si odmazat mezery - cenzura)

    No, je zvláštní, že pro ACZ zřejmě platí zcela jiné fyzikální zákony a autor dospěl ke zcela odlišným závěrům >:-[] >:-[]

    Na obhajobu autora se raději neptám, bychom se asi dozvěděli o novelizvaných zněních fyzikálních zákonů >:D >:-[] ;-)
    • 20 Reagovat !

      foto Jirka-26

      Jirka_26 27.12.2016  12:43

      « Re: I když...

      Ono to zase tak špatně napsáno není, jen tam chybí to podstatné - převodový poměr mezi motorem a koly. Na trojku mi bude auto v rychlosti odpovídající tomu kvaltu zrychlovat lépe, než při stejné rychlosti na pětku. Jenže pna trojku dostanu od motoru větší výkon, než při stejné rychlosti na pětku... :-)
    • 30 Reagovat !

      foto kesumb

      kesumb 27.12.2016  14:29

      « Re: I když...

      Tenhle článek je top blábol posledního měsíce tady. Pochopitelně, že nejvyšší zrychlení záleží na okamžitém výkonu motoru. Kdyť je to přeci zcela zřejmé, pohybující se těleso má energii závislou mimo ostatním (hmotnosti) na rychlosti. A pokud chci zvýšit rychlost, musím vynaložit práci a poskytovat ji po čase zrychlování, tedy v čase. Což je výkon.
      Realita je ale taková, že podstatně slabší auto s výrazně lepší převodovkou dokáže silnějšímu slušně zatopit. Konkrétně třeba 6 rychlostní DSG v Golfu R dokáže při zrychlování lépe (déle) držet motor v otáčkách, kdy poskytuje maximální výkon (a to i díky výše zmíněnému rozsahu v rámci cca 1000 otáček) než třeba 4 rychlostní převodovka v obstarožním V12.
      Takže i přes to, že výkon/hmotnost mají auta podobnou, bude Golf R v rychlostech, kde je DSG naladěno pro maximální zrychlení rychlejší.
      Vyšší kroutící moment je především nutný pro vysokou zátěž (težko potáhnete do kopce soupravu s hmotností 5t a krouťákem 300Nm - Opel Vivaro bude mít celkovou hmotnost soupravy možná i vyšší). Respektive budete muset držet motor v otáčkách a celý se to začne pekelně hřát. A pak dále pro pohodlí přo jizdě. Motor s 600Nm v rozumným rozsahu otáček (6 litrová V12 má 500Nm kolem 1300otáček) umožní převodovce běžnou jízdu s dostatkem síly bez řazení. Tomu také ve výsledku odpovídá velmi nízká spotřeba mastodontu jako je SQ7. Převodovka to při bežný jízdě dokáže držet v nízkých otáčkách, kdy to má relativně malé ztráty.
    • 00 Reagovat !

      foto twistedTSD

      twistedTSD 27.12.2016  15:40

      « Re: I když...

      Vytrháváš to ale z kontextu, ve stejném článku se také píše " Nejvyšší zrychlení při jízdě na jeden stupeň tedy auto skutečně dosahuje při otáčkách maxima momentu, " což se shoduje s tvrzením pana Dusila.
      • 10 Reagovat !

        foto rohYpnol

        rohYpnol 27.12.2016  16:12

        « Re: Re: I když...

        z jakého kontextu? Z toho, co autor nenapsal a musíme si domyslet, aby dával text smysl?
  • 00 Reagovat !

    foto Jirka-26

    Jirka_26 27.12.2016  12:38

    Dusile, nech toho...

    Pan Dusil by se skutečně měl věnovat něčemu jinému, než je technika v motorismu...

    Základní charakteristikou motoru je točivý moment, který se měří na motorové brzdě, výkon se vypočítává z hodnoty momentu a otáček (pak se to podělí nějakou konstantou, aby seděly jednotky). Hodnota max. momentu je podstatná pro dimenzování spojky a převodovky, jinak je hodnotou málo vypovídající. Viděl jsem průběh závodní Octavie 2,0 s turbem (známý pětiventil), kdy měl sice max. moment 600 Nm, ale jen ve velmi malém rozsahu otáček cca 50 rpm, před ním málo, za něm také málo. Takže taková hodnota je naprosto k ničemu. Důležité je, jakou má motor momentovou charakteristiku, jaký je rozdíl mezi maximem a minimem. Pokud mám v celém rozsahu minimálně 90% momentu, je jízda s takovým vozem fajn, nemusí se moc řadit a motor táhne skoro v celém rozsahu rozumných otáček (od cca 1300 rpm do maxima). Taková charakteristika se dá jednoduše docílit u nepřeplňovaných motorů a měly ji třeba motory Škoda do Favorita včetně. Mít motor, kde je vysoký moment v malém rozsahu otáček znamená mít mnohastupňovou převodovku, abych udržel tah motoru v rozumných mezích. Moderní turba mají jeden problém - špatnou charakteristiku dmychadla, které potřebuje určité minimální otáčky pro dosažení kloudného tlaku, tedy diesely moc pod 1500 rpm nejedou a pokud se jim nepomůže jinak, ani nepojedou bez ohledu na přečipování. Takže dole nic, ale zase ve vyšších otáčkách začíná kombinace protitlaku turba ve výfuku a opět poklesu tlaku dmychadla, které se už dostalo ze svého optima. Technici už sice přišli na způsob, jak turbodmychadlo vylepšit nějakými pohyblivými klapkami atd. a rozsah maxima točivého momentu rapidně narostl proto dobám dřívějším, ale stále je problém pod těch 1500 rpm a pak nad 4 - 4500 rpm u benzínu a cca 2700 - 3000 rpm u dieselu. Hodnota momentu a výkonu se udává na spojce, tedy není započítána ztráta v převodovce a rozvodovce, ovšem ta je důležitá jen pro výpočty zrychlení, v praxi je nám to jedno, zajímá nás, jak to jede a v jakém režimu. Průběh momentu na kole zůstane stejný, jen je jeho hodnota asi o 15% nižší.

    Takže k věci - v otáčkách max. momentu auto na daný převodový stupeň nejlépe zrychluje (pozor - na daný převodový stupeň a tedy odpovídající rychlost), při otáčkách max. výkonu zase jede na daný stupeň nejrychleji. Pokud do toho zamotám převody a použiji plynule měnitelnou převodovku, mohu držet otáčky max. výkonu a zrychluji změnou převodu, toto by mělo být nejrychlejší možné zrychlení, protože součin momentu při max. výkonu a převodového poměru mi dá jasně největší obvodovou sílu na poháněném kole. Hodnota otáček max. výkonu nám říká, kam až můžeme motor točit bez jeho poškození a pro konstruktéra je to hodnota pro výpočet počtu převodových stupňů a jejich hodnoty. Výkon je v tomto případě důležitější, protože ten nám dává maximální rychlost a i možnost dosáhnout maximálního zrychlení díky správnému zpřevodování.

    Vysoký moment umožňuje použít menší převodové číslo převodů a rozvodovky a má využití v nízkých provozních otáčkách, kde dá vysoký výkon. Nízký moment zase potřebuje pro stejné provozní vlastnosti vysoké otáčky a lehčí zpřevodování. Stejná hodnota max. výkonu různých provedení motorů dává stejnou maximální rychlost, pokud je ve stejném autě při stejné hmotnosti a je správně zpřevodován (nejvyšší kvalt je nastaven tak, že max. rychlost nastává v otáčkách max. výkonu). Pro stejné podmínky viz předchozí věta dává vysoký moment v určitém rozsahu otáček vyšší zrychlení.

    Jen tak pro zajímavost - motor tanku T-54 měl 520 koní při cca 2000 rpm a životnost 6000 km (šest tisíc) do GO. Tento motor je možné nahradit historickým motorem z F1 Ford Cosworth, který měl na konci vývoje shodný výkon při 10 500 rpm. Jen je třeba změnit zpřevodování... :-) Akorát ta životnost bude kapánek kratší, asi 100 km... :-)
    • 00 Reagovat !

      foto -MT-

      _MT_ 27.12.2016  14:47

      « Re: Dusile, nech toho...

      "při otáčkách max. výkonu zase jede na daný stupeň nejrychleji."

      To rozhodně není obecně pravda. Za maximem sice výkon klesá, ale nikde není psáno, že ho pořád nemůže být dost na další zrychlování. Záleží na rychlosti auta (tedy odporech). A pokud by převod byl příliš těžký, ani by se tam nevyškrábal (klidně by mohl dosáhnout nejvyšší rychlosti [na daný převod] s motorem v otáčkách maxima momentu; i níž).

      "Hodnota otáček max. výkonu nám říká, kam až můžeme motor točit bez jeho poškození"

      To také není pravda. Maximum výkonu bývá pod otáčkami, kde zasáhne omezovač/ začíná červené pásmo.
      • 00 Reagovat !

        foto Jirka-26

        Jirka_26 27.12.2016  17:13

        « Re: Re: Dusile, nech toho...

        Obecně je to pravda, protože jsem psal, že je vozidlo zpřevodováno tak, aby maximální rychlosti dosáhlo při otáčkách max. výkonu. A jelikož a proto a tudíž pak výkon klesá a odpory stoupají, max. rychlost se nezvýší (pokud tedy nejedu z kopce, ale o tom nebyla řeč). Fyzikální zákonu obejít nelze, odpor vzduchu a valení má požadavky na dodaný výkon a pokud ho dodám méně, nemohu této rychlosti dosáhnout. Pokud dodám více, budu dále zrychlovat, ale se opět dostanu do rovnovážného stavu výkon versus odpory.

        Pokud budu motor přetáčet a něco se v záruce stane, opravu zacvakám ze svého. Ono se nestane, ale motoru to v žádném případě neprospívá. Výrobce provoz nad otáčkami max. výkonu nedoporučuje, a to je pro mě směrodatné. Mimoto kolikrát mají auto stejnou přístrojovku pro všechny druhy motorů shodné, u dieselu jsem měl červené pole někde na 6500 rpm... Nevím, ale tak vysoko mě omezovač nepustí i kdybych chtěl... :-)
        • 00 Reagovat !

          foto kalousek

          kalousek 27.12.2016  17:34

          « Re: Re: Re: Dusile, nech toho...

          Obecně to pravda není, protože jsi nepsal o nejvyšším stupni ale o daném stupni. Takže při nižších stupních určitě půjdou otáčky u naprosté většiny motorů navýšit nad maximum výkonu a rychlost auta se pak ještě zvýší.

          Mimochodem mnohá auta vůbec nejsou zpřevodována tak jak tvdíš, že by maximální rychlosti dosáhla při otáčkách max. výkonu. Často mají poslední kvalty ještě výrazně delší
          • 00 Reagovat !

            foto Jirka-26

            Jirka_26 27.12.2016  17:48

            « Re: Re: Re: Re: Dusile, nech toho...

            "Stejná hodnota max. výkonu různých provedení motorů dává stejnou maximální rychlost, pokud je ve stejném autě při stejné hmotnosti a je správně zpřevodován (nejvyšší kvalt je nastaven tak, že max. rychlost nastává v otáčkách max. výkonu). Pro stejné podmínky viz předchozí věta dává vysoký moment v určitém rozsahu otáček vyšší zrychlení." Co je na tomto tvrzení špatně? A netvrdím, že je tak nejvyšší kvalt nastavený, tvrdím, jak by to vypadalo, kdyby byl.
            • 00 Reagovat !

              foto kalousek

              kalousek 27.12.2016  18:00

              « Re: Re: Re: Re: Re: Dusile, nech toho...

              Na tomto tvrzení myslím není špatně nic

              Já ale předtím reagoval na to přetáčení motoru nad otáčky maxima výkonu
        • 00 Reagovat !

          foto -MT-

          _MT_ 27.12.2016  19:47

          « Re: Re: Re: Dusile, nech toho...

          Reagoval jsem na odstavec třetí. Nic takového tam nepíšeš. Jen pro jistotu, celé souvětí:

          "Takže k věci - v otáčkách max. momentu auto na daný převodový stupeň nejlépe zrychluje (pozor - na daný převodový stupeň a tedy odpovídající rychlost), při otáčkách max. výkonu zase jede na daný stupeň nejrychleji."

          Co jsi dole citoval, je až ve čtvrtém k něčemu jinému.

          Omezovač má motor právě od toho, aby ho ochránil před přetočením. I červené pásmo bývá na otáčkoměru vyznačené až nad maximem výkonu. A ještě jsem neviděl auto, kde by cejchování otáčkoměru bylo očividně pro jiný motor.

          Ty máš skutečně v příručce napsáno, že nemáš (respektive není doporučené) motor vytáčet nad otáčky, které odpovídají maximu výkonu? Toho jsem si nějak nevšiml. Samozřejmě, že je to pro motor zátěž, ale chtěl bych je vidět, jak by tím zkoušeli u soudu argumentovat. Řešení je totiž prosté - pokud to tak škodí, má být omezovač/ červené pole o něco níž. Když už, tak spíš budou argumentovat v rovině nestandardního využití.
          • 00 Reagovat !

            foto Mino21

            Mino21 27.12.2016  20:20

            « Re: Re: Re: Re: Dusile, nech toho...

            Souhlasím, vytáčet motor nad max. výkon není nic proti ničemu, otázkou zůstává, zda to má u konkrétního motoru smysl a kde už to konkrétnímu motoru škodí, to je ale řešeno omezovačem. Třeba moje Primera měla červené pole 900 otáček nad max. výkonem a omezovač zasahoval ještě o dalších 700 otáček výše.
  • 12 Reagovat !

    foto Beefcake

    Beefcake 27.12.2016  14:47

    wtf

    auto weby, hejtersky raj, kazdy kto ma v ... dieru si moze kopnut, je to predsa narodny sport :-)
    Clanok dal priemernemu citatelovi viac nez dost informacii, ktore nie su uplne od veci.
    Ze sa tu zase chyta za slovicka, ci riesi stylizacia, to uz je klasika. Resp. niektorym by sa zrejme scvrklo ego a e-peen, keby sa neozvali.
  • 11 Reagovat !

    foto Bertold

    Bertold 27.12.2016  14:48

    Názorný príklad

    Tradične viacerých rozhodilo tvrdenie Tomáša Dusila, že auto má najväčšie zrýchlenie v oblasti maximálneho krútiaceho momentu a nie maximálneho výkonu. Tomáš má v tomto pravdu. Treba však zdôrazniť, že to bolo myslené v rámci zrýchlenia na jeden prevodový stupeň. Podradením, samozrejme, auto zrýchľuje ešte viac, ale to je vďaka ľahšiemu prevodu. Maximálne zrýchlenie však auto dosahuje pri využívaní maximálneho výkonu. Tu má síce motor menší krútiaci moment, ale zato ľahší prevod. Názorný príklad je v mojej recenzii Fabie III 1,2 TSI 81 kw. Tu sú síce v grafe uvedené hnacie sily, to je však krútiaci moment na kolesách vynásobený polomerom kolesa.

    hnacie sily- [odkaz]

    priebeh výkonu- [odkaz]

    vlastné amatérske meranie na III. prev. stupni- [odkaz]
  • 00 Reagovat !

    foto twistedTSD

    twistedTSD 27.12.2016  16:23

    Musím se tentokrát autora zastat...

    Přijde mi, že většina kritiků článek nečetla celý a jednotlivá jeho tvrzení nevnímá v souvislostech. Mně, ač fyzika není zrovna mou silnou stránkou, přijde celkem v pořádku a polopaticky (možná pro někoho až příliš) vysvětlený.

    Hned za na pohled kontroverzním odstavcem o nejvyšším zrychlení se píše: "Uvedené tedy platí pouze v případě, že bychom měli motor bez převodovky, či jeli pouze na jeden předem zvolený „kvalt“. Nižší a tedy lehčí převody, logicky umožňují lepší zrychlení než vyšší a tedy těžší „kvalty“."

    Čili jasně, rozjížděním se na šestku maximálního zrychlení nedosáhnu, ani kdybych se blížil maximu Nm a příklad s předjížděním v praxi vlastně až tak praktický není. Vlastně je velmi teoretický a zavádějící, protože v praxi nejsem omezen jedním stupněm. Vyloženě faktických chyb jsem si ale nevšiml.
    • 10 Reagovat !

      foto rohYpnol

      rohYpnol 27.12.2016  16:35

      « Re: Musím se tentokrát autora zastat...

      tohle nebyla smlouva, kde musíš číst i poznámky pod čarou :-!
    • 00 Reagovat !

      foto kalousek

      kalousek 27.12.2016  18:04

      « Re: Musím se tentokrát autora zastat...

      Twisted: chyby a nesmysly jsou například tady (citace):

      - Točivý moment závisí na otáčkách motoru. Tato závislost je poměrně složitá....Výkon motoru závisí podobně jako točivý moment na otáčkách motoru. Tato závislost je ovšem odlišná a lze říci, že je jednodušší.

      - Naopak točivý moment se uplatní, pokud požadujete nejlepší zrychlení. Třeba při předjíždění a tedy takzvaném pružném zrychlení předjede vozidlo při stejném převodu rychleji při otáčkách maxima točivého momentu než při otáčkách maximálního výkonu)

      - Teoreticky vzato pak nejrychleji pojede vozidlo s motorem, jehož vrchol točivého momentu bude co možná nejbližší otáčkám vrcholu výkonu.
      • 02 Reagovat !

        foto Ada-je-zase-tady

        Ada je zase tady 27.12.2016  18:50

        « Re: Re: Musím se tentokrát autora zastat...

        Další nesmysl je ten poslední odstavec: "Proto také bude zážehový motor ve
        stejném vozidle vždy rychlejší než diesel."
        Vždy totiž záleží i na řadě
        dalších okolností. Takové zevšeobecňování bez výčtu dalších podmínek je naprostá
        kravina.


        M.j. je třeba rozlišit, zda jde jen o dosažení maximální ustálené rychlosti v
        oblasti výkonové špičky, nebo o rychlost na konci časového úseku pružné
        akcelerace, kdy motor prochází  různými otáčkami. Lidi mají rádi
        přeplňované motory z toho důvodu, že jim pocitově dávají "stejnou sílu pod
        plynovým pedálem" v širším spektru otáček.

        • 00 Reagovat !

          foto BOLESotex

          BOLESotex 27.12.2016  20:36

          « Re: Re: Re: Musím se tentokrát autora zastat...

          Bud jsi klidné a podívejte se to [odkaz] :-!
          • 00 Reagovat !

            foto Floyd

            Floyd 28.12.2016  05:06

            « Re: Re: Re: Re: Musím se tentokrát autora zastat...

            TSI forever >:D
      • 00 Reagovat !

        foto twistedTSD

        twistedTSD 27.12.2016  20:51

        « Re: Musím se tentokrát autora zastat...

        O tom druhém bodu jsem právě psal. V článku je to pak upřesněno s tím, že není uvažováno více převodových stupňů. Bodu prvnímu rozumím tak, že výkon je přímo závislý na otáčkách, které jsou jeho utvářející složkou, zatímco točivý moment se sice mění v závislosti na otáčkách, ale vysvětlení jejich vztahu je složitější.
        • 00 Reagovat !

          foto kalousek

          kalousek 27.12.2016  20:57

          « Re: Re: Musím se tentokrát autora zastat...

          Vysvětlení průběhu momentu není o nic složitější než u průběhu výkonu, oba parametry se liší jen otáčkami

          Bod 2 je v článku formulován zcela nesmyslně. Pokud budu někoho předjíždět, tak na stejný kvalt ho při 5000ot. předjedu daleko rychleji než při 3000 otáčkách, tj. skutečnost je zcela opačná než tvrdí autor článku
          • 10 Reagovat !

            foto kuny

            kuny 28.12.2016  18:09

            « Re: Re: Re: Musím se tentokrát autora zastat...

            jisteze, protoze pri 5000 otackach bude moje rychlost 5/3 (petitretinova) oproti rychlosti ve 3000 otackach, takze predjedu pomalejsiho ridice pred sebou mnohem rychleji :-))). autor tim podle meho soudu chtel rici neco jineho a to to, ze mam-li ve 3000 otackach vetsi moment nez v 5000 otackach, pak v tech 3000 otackach mi po seslapnuti plynu auto bude rychleji zrychlovat. coz je sice fakt, ale pro prakticke pouziti je to pitomost, protoze auta maji prevodovky a ty si nevibiras, jakou rychlosti te zdrzuje ta avie pred tebou, za to si pro predjeti vyberes ten kvalt, ktery ti poskyne maximum vykonu, nikoliv kroutaku (jak ty samozrejme vis a spravne to tu pises), protoze takto vybrany kvalt ti zabezpeci nejvetsi porci sily na hnanych kolech a tedy nejvetsi mozne zrychleni.

            autor je samozrejme kokos, timto clankem pokracuje v serii lehce infantilnich a zavadejicich clanku ohledne techniky v autech.
            • 00 Reagovat !

              foto kalousek

              kalousek 28.12.2016  20:09

              « Re: Re: Re: Re: Musím se tentokrát autora zastat...

              Určitě se nemusí každý perfektně orientovat v technice. Pan Dusil ale přece musí cítit, jak zoufale v tom tápe. Fakt nechápu, proč se takhle sám dobrovolně zesměšňuje a zároveň i sráží dolů úroveň celého serveru Auto.cz 8-s
              • 00 Reagovat !

                foto kuny

                kuny 28.12.2016  20:31

                « Re: Re: Re: Re: Re: Musím se tentokrát autora zastat...

                souhlas.
  • 10 Reagovat !

    foto michal-t

    michal.t 27.12.2016  19:34

    rozjezdy

    Když už se v tom článku polopaticky propírá max. moment a výkon, mohlo tam být zmíněno, kdy je skutečně výhodnější zaměřit se na dosažení max. momentu a ne max. výkonu… Třeba takový příklad s rozjezdem mi tam chybí – pro dosažení co největší trakční síly (či zrychlení vozidla) je potřeba udržovat otáčky při pouštění spojky právě na otáčkách max. momentu a nikoliv max. výkonu (nehledě na životnost spojky). Ale to je tu určitě všem jasné…
    • 10 Reagovat !

      foto O5kar

      O5kar 27.12.2016  21:30

      « Re: rozjezdy

      Já jenom nevím, proč při takových znalostech,ti testéři rvou ten motor na každou rychlost vždy až do omezovače, když ten max. Mk končí podstatně níž a ten výkon také?
      • 00 Reagovat !

        foto michal-t

        michal.t 28.12.2016  22:49

        « Re: Re: rozjezdy

        Tak ono to u řady motorů, které nemají moc "ploché" výkonové maximum, dává obvykle smysl, pokud si chce někdo dopřát maximální zrychlení. Taky se občas k omezovači podívám, když mám chuť.
  • 20 Reagovat !

    foto GeekStar

    GeekStar 28.12.2016  01:24

    Triviální priklad

    Nejsem fyzik, ale přesto mám čelo rudé, jak jsem se do něj placal při čtení článku...

    Pritom pokud se nepletu, je to celé totálně triviální - Zrychlení záleží na výkonu. Výkon je přímo úměrný otáčkám a točivému momentu.

    Úplně jednoduše (čísla střílím, jednotky záměrně neuvádím, jen pro pochopení principu) - pokud mám výkon 100 při 1000 ot/min a točivému momentu 1000, budu zrychlovat úplně stejně, jako bych měl výkon 100 pri 10000 ot/min a točivém momentu 100.
  • 10 Reagovat !

    foto Hothenthoth

    Hothenthoth 28.12.2016  10:22

    Doufam, ze autor rezignuje

    Vidim, ze zde ceske skolstvi totalne selhalo. Kroutici moment je staticka velicina, ktera neni na case zavisla. Je to sila krat rameno, jak spravne pise autor. Se zrychlenim to nema nic spolecneho.
    Vykon je Mt*omega, nebo kroutici moment krat otacky, nebo Mt*2*Pi*n. Mt je kroutici moment, Pi je 3.14, n jsou otacky za sekundu.

    Vysvetlit se to da zcela jednoduse na cyklistovi. Jedete na kole a pusobite urcitou silou na pedaly a diky tomu se pohybujete urcitou rychlosti. Kdyz chcete zrychlit, mate dve moznosti. 1.zaradite tezsi prevod a zvysite silu, kterou pusobite na pedaly. Frekvence slapani se nezmeni, zvysi se kroutici moment (sila krat rameno) a diky tomu ze vykon je kroutici moment krat otacky, tak se zvysi i vykon. Proto jedete rychleji.
    2. Budete tlacit stejnou silou na pedaly, jen zvysite frekvenci slapani. Kroutici moment zustane stejny. Za jednotku casu, dejme tomu minutu neslapnete 50x ale treba 80x. Silu, kterou tlacite na pedali jste odevzdali vicekrat za minutu. Vykon se zvysi, jedete rychleji viz vzorec- Vykon je Mt*2*Pi*n.
    Analogicky pro spalovaci motor. Pri horeni paliva vznika tlak. Tento tlak pusobi na pist. Pist pres ojnici otaci klikovym hridelem. Sila od tlaku horiciho paliva pusobi na rameni klikoveho hridele. Velikost sily a velikost ramene da kroutici moment. A to jak casto dojde k vybuchu to nam da vykon. Takze lze mit teoreticky jen jeden silny vybuch za sekundu, nebo milion malych za sekundu a vykon muze byt stejny.
    U tocivych stroju se uvadi hodnoty krouticiho momentu a vykonu proto, aby se dal predstavit charakter takoveho pohonu v zavislosti na otackach. A tim i vhodnost pohonu (nakladak vs osobni auto).

    S autorem si rad dam sprint, klidne o 50 000kc. On bude zrychlovat v oblasti maximalniho krouticiho momentu motoru a ja v oblasti maximalniho vykonu. Jen tak mimochodem, podle vaseho clanku jsem pochopil, cim vetsi moment tim vetsi zrychleni, takze na sprint by byl nejlepsi traktor, ktery ma specialne co nejvyssi prevyseni krouticiho momentu :-)

    V oblasti maximalniho kroutuciho momentu ma motor zravidla nejlepsi mernou ucinnost. To znamena ze za litr paliva vytvori nejvice prace. V oblasti maximalni vykonu spotrebuje treba dvojnasobek paliva ale odevzdana prace nebude dvojnasobna, ale treba jen 1.6krat vyssi.
    • 10 Reagovat !

      foto rohYpnol

      rohYpnol 28.12.2016  18:35

      « Re: Doufam, ze autor rezignuje

      myslíš tenhle?

      [odkaz] >:-[]
      • 00 Reagovat !

        foto Hothenthoth

        Hothenthoth 28.12.2016  19:30

        « Re: Re: Doufam, ze autor rezignuje

        Tak to je hodně kvalitní traktor >:D
    • 00 Reagovat !

      foto Beefcake

      Beefcake 29.12.2016  12:03

      « Re: Doufam, ze autor rezignuje

      Tak toto bolo s prehladom najlepsie vysvetlenie, ake som cital. :yes:
  • 10 Reagovat !

    foto hipisko

    hipisko 29.12.2016  17:25

    neshlasim s naj zrychlovanim pri naj tocivom momente

    Uz z podstaty je vykon konecna velicina, takze pri maximalnom vykone dava motor maximalny co? Kua ani ajnstajn nemusim byt aby som povedal vykon. Takze logicky ma kazde auto najvacsie zrychlovanie v oblasti otacok maximalneho vykonu a nie tociveho momentu.
    To, ze subjektivne pocitujete najvacsi prenos sil prave v oblasti krutaku popisuje nieco uplne ine, ale urcite nie to, ze auto vtedy najdynamickejsie zrychluje.
    Tocivy moment je len jedna z velicin, ktora je potrebna na vypocet momentalneho vykonu, vykon je ta ultimatna velicina, tento clanok stavia tocivy moment na rovnaku uroven, ako vykon.
    To znamena ze ma turbomotor pri 2000rpm najvacsi krutak ale momentalny vykon len napriklad 40kw, pricom pri 4000rpm bude mat 80kw(v praxi nie je narast vykonu s otackami konstantny ale, koli dalsim faktorom a aj samotnemu klesajucemu krutaku) Takze sa asi chapeme ze rozhodne vykon 40kw neda lepsie zrychlenie ako vykon 80kw
  • 00 Reagovat !

    foto martinikus

    martinikus 20.04.  13:28

    Maximální výkon vs. maximální moment na klikové hřídeli

    Tento článek obsahuje zavádějící, až nebezpečné informace.

    Maximálního zrychlení rozhodně automobil nedosahuje při otáčkách nejvyššího točivého momentu (na klikové hřídeli), nýbrž při otáčkách maximálního výkonu, což odpovídá maximálnímu točivému momentu na kolech a maximální síle, který automobil urychluje. Autu je rozhodně jedno, jak vysoký moment je na klikové hřídeli, kola o něm vůbec neví.

    Nejnebezpečnější chybné výroky z článku jsou tedy:
    "V praxi tak nejrychleji předjedete, budete-li držet motor v otáčkách co možná nejblíže maxima točivého momentu. "
    "Třeba při předjíždění a tedy takzvaném pružném zrychlení předjede vozidlo při stejném převodu rychleji při otáčkách maxima točivého momentu než při otáčkách maximálního výkonu" - pokud si čtenář nevšimne důležité vsuvky "při stejném převodu".

    Z toho by mohl řidič dedukovat, že pokud má dosáhnout co nejvyššího zrychlení, tak má přeřadit na takový převodový stupeň, který bude co nejlépe odpovídat otáčkám maximálního točivého momentu. Ve skutečnosti musí přeřadit na převodový stupeň odpovídající otáčkám maximálního výkonu

    Pokud si člověk nepřečte následující (pravdivý) odstavec, který je ovšem zásadně důležitý, zůstává dezinformován:
    "Uvedené tedy platí pouze v případě, že bychom měli motor bez převodovky, či jeli pouze na jeden předem zvolený „kvalt“. Nižší a tedy lehčí převody, logicky umožňují lepší zrychlení než vyšší a tedy těžší „kvalty“."

    Ale my máme automobily s převodovkou, což ovšem prvně citovaný výrok nějak nebere v úvahu...

    Další diskutabilní text je:
    "Točivý moment přijde vhod také tam, kde potřebujeme s vozidlem něco tahat. Proto motory třeba stavebních strojů nemají v porovnání s agregáty osobních aut nijak vysoký výkon, zato točivý moment mají mnohem vyšší."

    Opět, zásadní je točivý moment na hřídeli poháněného kola, nikoliv na klikové hřídeli. Proto i při tahání nákladu je potřeba vysoký výkon, který ovšem by byl v traktoru nevyužitý, protože např.při použití benzínového motoru by vzhledem k potřebným výstupním otáčkám kola vytvářel příliš úzké výkonové špičky. Naopak oblasti dostatečně vysokého výkonu při různých převodových stupních a stejné výstupní rychlosti se u dieselového motoru lépe překrývají, což je důvod toho, proč se dieselový pohon uplatňuje jak v těžkých strojích, tak i v automobilech, kde vytváří pocit "příjemného" zrychlení a pružnosti.
Přihlásit se Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!







Blesk.cz

Severní Korea se otřásla: Způsobila to exploze, míní Čína. Norové nesouhlasí

Severní Korea se otřásla: Způsobila to exploze, míní…

V Severní Koreji bylo v sobotu zaznamenáno zemětřesení o síle 3,4 stupně, které mělo ohnisko nepříliš daleko od…

Na novém iPadu Pro konečně můžete sledovat i HDR filmy, má to ale háček

Na novém iPadu Pro konečně můžete sledovat i HDR…

Apple na zářijové konferenci kladl velký důraz na technologickou vlnu 4K a HDR, kterou začíná aktivně chytat a…

 

iSport.cz

Výhru Realu vystřelil Ceballos, Barceloně pomohly vlastní góly

Výhru Realu vystřelil Ceballos, Barceloně pomohly…

Ve šlágru šestého kola španělské ligy fotbalisté Atlética Madrid porazili 2:0 Sevillu a posunuli se na druhé…

SESTŘIHY: Výhru slaví Plzeň i Olomouc, Slavia remizovala ve Zlíně

SESTŘIHY: Výhru slaví Plzeň i Olomouc, Slavia…

Fotbalisté Slavie získali ligový rekord v neporazitelnosti, ve Zlíně ale brali jen bod za remízu 1:1. Další…

 

Reflex.cz

Sex, drogy a peep show: Slavné Times Square v New Yorku 80. let

Sex, drogy a peep show: Slavné Times Square v New…

V dnešní době navštíví nejproslulejší náměstí New Yorku přes 130 milionů turistů ročně. Stojí tu obří obchod s…

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Domov pravé víry

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Domov pravé víry

„Marino, slyšíte mne? Přijedete pro nás?“ snažím se z Moskvy dovolat do kláštera na Solovecké ostrovy…