28.12. 2012 Martin Frei

Výměna čelních skel: Sklo a štěstí křehké, na praskliny lehké

Výměna čelních skel: Sklo a štěstí křehké, na praskliny lehké

Výměna čelního skla dříve představovala banální opravu. Dnes se vše komplikuje a prodražuje. Co na to zákazník, servis a pojišťovna?

O pojištění se říká, že je lépe ho celý život mít a nikdy nepotřebovat než celý život nemít a potřebovat jen jednou. O pojištění čelního skla to platí dvojnásob. Zatímco cenu opravy po menší havárii, kde se vymění nárazník, maska a světlo, si každý umí aspoň přibližně představit, náklady na výměnu čelního okna leckoho zaskočí. Stejně jako všechny automobilové součástky totiž i skla procházejí vývojem, zdokonalováním – a zdražováním.

Značkový, nebo odborný?

Obrovská poptávka po rychlých a odborných opravách v devadesátých letech dala vzniknout husté síti specializovaných servisů, které nic jiného než okna nedělají. Jejich rozmach podpořily i svého času předražené originální díly, vysoké sazby za práci a dlouhé čekací lhůty ve značkových opravnách. To vše se alespoň místy změnilo, ale nezávislé servisy mají stále velkou výhodu: levnější skla z druhovýroby. Je však čelní okno správným místem na hledání úspor? Ředitel firmy Autosklo servis CZ Radek Tichý naše obavy mírní. „I v oboru skel platí, že automobilky mají specializované dodavatele, kteří pod vlastní značkou prodávají produkty srovnatelné kvality na volném trhu. U takových výrobců není důvod k obavám,“ vysvětluje. Stejně jako u ostatních autodílů se kvalitní dodavatelé najdou i v Číně,“ překvapuje nás pan Tichý. A má pravdu. Skla značek Fy a XYG dnes skutečně najdeme na evropských automobilech už v prvomontáži. A na co bychom si měli dát jako zákazníci pozor? Na evropskou homologaci, která musí být vyznačena v rohu skla. Bez ní vozidlo neprojde technickou kontrolou.

Abych tě opravdu viděla

Pakliže nezávislý servis použije kvalitní sklo a dodrží předepsaný postup výměny, je u většiny vozidel věc vyřízena. Dnes ale kvapem přibývá aut vybavených bezpečnostními systémy, jimž je při výměně okna nutné věnovat pozornost. Za zpětným zrcátkem jsou umístěné kamery pro přepínání dálkových světel, infračervené senzory pro jízdu v pruzích a zejména laser, který řídí nouzové brzdění při nízkých rychlostech. Tuto funkci najdeme pod názvem City Safety i ve Škodě Citigo. Přestože to tak na první pohled nevypadá, pouzdra těchto čidel nedoléhají ke sklu úplně dokonale. Mezi oba povrchy mohla proniknout vlhkost a prachové částice. Aby k tomu nedošlo, je mezi sklo a kamerový modul vložená těsnicí fólie se speciálním gelem, kterou je třeba po demontáži skla také vyměnit. Nikdo jiný než značkový servis také neudělá druhý nutný krok – překalibrování optických čidel po výměně okna. U některých vozů sice stačí jet několik minut po dálnici, aby se optika naladila na čáry jízdních pruhů, jiné systémy však vyžadují spartakiádu s terčíkem přesně zavěšeným na stěně dílny.

Svěříme-li výměnu okna levnému neautorizovanému servisu a předepsaný kalibrační úkon neproběhne, značně nám to ztíží reklamaci jakékoli závady v bezpečnostním systému. Přeloženo do řeči peněz – kdo je pojištěný, může si bez obav dovolit kompletní službu.

Když pojistka nestačí

Než se ovšem jakékoli pojišťovně upíšeme, měli bychom mít jasno o tom, kolik peněz od ní budeme po nehodě chtít. Bezpečnostní i komfortní výbava dnešních aut žene ceny skel do astronomické výšky. Jeden příklad za všechny: Ford Mondeo, vůz oblíbený manažery, taxikáři i rodinami. Základní netónované čelní sklo bez dalších funkcí na loňský model dostaneme za deset tisíc korun. Mondeo však může mít také takzvané determální okno se speciální vrstvou pohlcující ultrafialové záření nebo vyhřívané, které se v zimě nemusí škrábat od ledu, a samozřejmě také sklo s dešťovým senzorem a úpravou pro kamerový systém. Pokud si do mondea dopřejeme všechny tyto vychytávky najednou, čáry máry fuk – a čelní sklo stojí dvacet šest tisíc!

Jak rozebíráme na následující straně, pojišťovny nabízejí připojištění skel s různou výší plnění. Nejčastější hranicí bývá dvacet tisíc korun: pro řadu dnešních aut to stačí jen s odřenými ústy, pro některá vůbec.

Pakliže se chystáte připojištění uzavřít, vřele doporučujeme ověřit si cenu originálního skla úplně přesně – ve značkovém servisu podle čísla karoserie. K tomu je třeba přičíst tři hodiny práce na výměnu, u vozidel s kamerovými systémy další hodinu na kalibraci.

Ceny čelních skel
Škoda Yeti – základní 4500 Kč
Škoda Yeti – vyhřívané 8700 Kč
VW Passat – základní 10 100 Kč
VW Passat – vyhřívané 15 900 Kč
Ford Mondeo – základní 10 430 Kč
– determální 18 021 Kč
– vyhřívané se senzory 16 104 Kč
– vyhřívané se senzory a kamerami16 023 Kč
– vyhřívané a determální se senzory a kamerami26 055 Kč
Citroën C4 Picasso – základní 12 845 Kč
– determální se senzory a anténou 18 900 Kč

Spolupracujeme s TipCars.com
Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt

Malý užitkový automobil měl mít zhruba poloviční nosnost…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 






 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Včera

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro Nintendo Switch

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro…

S příchodem každé nové herní konzole se hráči těší nejvíce na nové a exkluzivní tituly. Jenže i na nové mašince…

TOP 09 změnila logo. V boji o voliče jí má pomoci Schwarzenbergův motýlek

TOP 09 změnila logo. V boji o voliče jí má pomoci…

TOP 09 změnila logo, zařadila do něj motiv motýlka, jakého nosí její čestný předseda Karel Schwarzenberg.…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…