28.12. 2012 Martin Frei

Výměna čelních skel: Sklo a štěstí křehké, na praskliny lehké

Výměna čelních skel: Sklo a štěstí křehké, na praskliny lehké

Výměna čelního skla dříve představovala banální opravu. Dnes se vše komplikuje a prodražuje. Co na to zákazník, servis a pojišťovna?

O pojištění se říká, že je lépe ho celý život mít a nikdy nepotřebovat než celý život nemít a potřebovat jen jednou. O pojištění čelního skla to platí dvojnásob. Zatímco cenu opravy po menší havárii, kde se vymění nárazník, maska a světlo, si každý umí aspoň přibližně představit, náklady na výměnu čelního okna leckoho zaskočí. Stejně jako všechny automobilové součástky totiž i skla procházejí vývojem, zdokonalováním – a zdražováním.

Značkový, nebo odborný?

Obrovská poptávka po rychlých a odborných opravách v devadesátých letech dala vzniknout husté síti specializovaných servisů, které nic jiného než okna nedělají. Jejich rozmach podpořily i svého času předražené originální díly, vysoké sazby za práci a dlouhé čekací lhůty ve značkových opravnách. To vše se alespoň místy změnilo, ale nezávislé servisy mají stále velkou výhodu: levnější skla z druhovýroby. Je však čelní okno správným místem na hledání úspor? Ředitel firmy Autosklo servis CZ Radek Tichý naše obavy mírní. „I v oboru skel platí, že automobilky mají specializované dodavatele, kteří pod vlastní značkou prodávají produkty srovnatelné kvality na volném trhu. U takových výrobců není důvod k obavám,“ vysvětluje. Stejně jako u ostatních autodílů se kvalitní dodavatelé najdou i v Číně,“ překvapuje nás pan Tichý. A má pravdu. Skla značek Fy a XYG dnes skutečně najdeme na evropských automobilech už v prvomontáži. A na co bychom si měli dát jako zákazníci pozor? Na evropskou homologaci, která musí být vyznačena v rohu skla. Bez ní vozidlo neprojde technickou kontrolou.

Abych tě opravdu viděla

Pakliže nezávislý servis použije kvalitní sklo a dodrží předepsaný postup výměny, je u většiny vozidel věc vyřízena. Dnes ale kvapem přibývá aut vybavených bezpečnostními systémy, jimž je při výměně okna nutné věnovat pozornost. Za zpětným zrcátkem jsou umístěné kamery pro přepínání dálkových světel, infračervené senzory pro jízdu v pruzích a zejména laser, který řídí nouzové brzdění při nízkých rychlostech. Tuto funkci najdeme pod názvem City Safety i ve Škodě Citigo. Přestože to tak na první pohled nevypadá, pouzdra těchto čidel nedoléhají ke sklu úplně dokonale. Mezi oba povrchy mohla proniknout vlhkost a prachové částice. Aby k tomu nedošlo, je mezi sklo a kamerový modul vložená těsnicí fólie se speciálním gelem, kterou je třeba po demontáži skla také vyměnit. Nikdo jiný než značkový servis také neudělá druhý nutný krok – překalibrování optických čidel po výměně okna. U některých vozů sice stačí jet několik minut po dálnici, aby se optika naladila na čáry jízdních pruhů, jiné systémy však vyžadují spartakiádu s terčíkem přesně zavěšeným na stěně dílny.

Svěříme-li výměnu okna levnému neautorizovanému servisu a předepsaný kalibrační úkon neproběhne, značně nám to ztíží reklamaci jakékoli závady v bezpečnostním systému. Přeloženo do řeči peněz – kdo je pojištěný, může si bez obav dovolit kompletní službu.

Když pojistka nestačí

Než se ovšem jakékoli pojišťovně upíšeme, měli bychom mít jasno o tom, kolik peněz od ní budeme po nehodě chtít. Bezpečnostní i komfortní výbava dnešních aut žene ceny skel do astronomické výšky. Jeden příklad za všechny: Ford Mondeo, vůz oblíbený manažery, taxikáři i rodinami. Základní netónované čelní sklo bez dalších funkcí na loňský model dostaneme za deset tisíc korun. Mondeo však může mít také takzvané determální okno se speciální vrstvou pohlcující ultrafialové záření nebo vyhřívané, které se v zimě nemusí škrábat od ledu, a samozřejmě také sklo s dešťovým senzorem a úpravou pro kamerový systém. Pokud si do mondea dopřejeme všechny tyto vychytávky najednou, čáry máry fuk – a čelní sklo stojí dvacet šest tisíc!

Jak rozebíráme na následující straně, pojišťovny nabízejí připojištění skel s různou výší plnění. Nejčastější hranicí bývá dvacet tisíc korun: pro řadu dnešních aut to stačí jen s odřenými ústy, pro některá vůbec.

Pakliže se chystáte připojištění uzavřít, vřele doporučujeme ověřit si cenu originálního skla úplně přesně – ve značkovém servisu podle čísla karoserie. K tomu je třeba přičíst tři hodiny práce na výměnu, u vozidel s kamerovými systémy další hodinu na kalibraci.

Ceny čelních skel
Škoda Yeti – základní 4500 Kč
Škoda Yeti – vyhřívané 8700 Kč
VW Passat – základní 10 100 Kč
VW Passat – vyhřívané 15 900 Kč
Ford Mondeo – základní 10 430 Kč
– determální 18 021 Kč
– vyhřívané se senzory 16 104 Kč
– vyhřívané se senzory a kamerami16 023 Kč
– vyhřívané a determální se senzory a kamerami26 055 Kč
Citroën C4 Picasso – základní 12 845 Kč
– determální se senzory a anténou 18 900 Kč

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Zetor se drží v zisku, i když prodeje traktorů klesly až o polovinu Zetor se drží v zisku, i když prodeje traktorů klesly až o polovinu

Brněnský výrobce traktorů Zetor Tractors loni hospodařil…

Glosa Jaroslava Bukovského: Korunová spravedlnost Glosa Jaroslava Bukovského: Korunová spravedlnost

Českým dovolenkářům svitla po roce opět naděje…

U tepláren vyrostou velké elektrické baterie U tepláren vyrostou velké elektrické baterie

Spojením baterií s konvenčními generátory elektřiny si…

Praha se snaží stát chytrým městem, připravuje celopražské úložiště dat Praha se snaží stát chytrým městem, připravuje celopražské úložiště dat

Městská firma Operátor ICT chystá celopražské úložiště…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

 





 
Porsche Cayenne S – Ferdinand měl pravdu!

TEST: Porsche Cayenne S – Ferdinand měl pravdu!

Dnes 12:51

Porsche Cayenne přijíždí ve třetí generaci a právě esko má být ze současné nabídky žádaným středobodem. Vyzkoušeli jsme jej i s celou řadou příplatkových položek.




Blesk.cz

Klause uvěznil v Alpách sníh. Kalamita mu znemožnila návrat do Prahy

Klause uvěznil v Alpách sníh. Kalamita mu znemožnila…

Exprezident Václav Klaus platí za vášnivého lyžaře. Za zimními radovánkami se proto nyní vydal do rakouských…

Zlý vlk zneužil 274 dětí, zatkli ho ve Venezuele

Zlý vlk zneužil 274 dětí, zatkli ho ve Venezuele

Muž, po kterém pátrala Kolumbie kvůli podezření ze zneužití 274 dětí, byl zatčen ve Venezuele. Zadržený Juan…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Česko-slovenská MEGAbitva je blízko! Terminátor Vémola vyzval Végha

Česko-slovenská MEGAbitva je blízko! Terminátor…

Čeští i slovenští fanoušci MMA si tento střet přejí vidět už dlouho. A možná se brzy dočkají. Karlos Vémola…

 

Reflex.cz

Prezident lhář i

Prezident lhář i "nerušit, kradu". Podívejte se na…

„Miloši, končíme.“ „Miloše, do koše...“ To byla nezapomenutelná davová skandování v listopadu 1989. A k tomu…

Lidovec Bartošek: Kopání do Drahoše Zemanovi škodí, Babiš druhé jmenování premiérem jisté nemá

Lidovec Bartošek: Kopání do Drahoše Zemanovi škodí,…

Druhá vláda s ANO už bez premiéra Andreje Babiše? Podle místopředsedy KDU-ČSL Jana Bartoška je to aktuálně už…