ZAP: Na Slovensku už peníze na šrotovné došly
Slovenské státní příspěvky v celkové výši 33,2 milionů eur (asi 908 milionů Kč) na nákup nového osobního auta výměnou za likvidaci staršího vozu byly vyčerpány. Na své internetové stránce to ve středu večer oznámilo Združenie automobilového priemyslu (ZAP). Slováci tak ode dneška už nemohou žádat o dotaci, takzvané šrotovné. Peníze měly podle dřívějších informací vystačit na podporu nákupu více než 22.000 vozů.
"Poskytování dotací na nákup nového osobního motorového vozidla (...) je ukončeno z důvodu vyčerpání přidělených finančních prostředků. Vozidlo odevzdané na zpracování od 26. března nemá nárok na dotaci," uvedlo ZAP. Motoristé mohli o příspěvek žádat od 9. března; slovenská vláda tak chtěla podpořit automobilový průmyslu jako jedno z opatření proti dopadům světové hospodářské krize.
Zájemci včetně podnikatelů mohli získat příspěvek maximálně do výše 1500 eur (asi 41.000,- Kč) na jedno vozidlo odevzdáním nejméně deset let starého auta na sešrotování. Dotaci následně mohli získat při ceně nového auto do 25.000 eur (asi 685.000,- Kč) s daní z přidané hodnoty.
Slovenské ministerstvo hospodářství na středečním zasedání vlády požádalo o dalších 33,2 milionů eur na šrotovné. Kabinet zatím nerozhodl, ministerstvo financí totiž chce vyhodnotit dosud poskytnuté příspěvky. O dalším postupu bude podle ZAP jednat příští týden v pondělí Rada pre hospodársku krízu.
"Potřebujeme určitý čas, abychom zhodnotili přínosy a zápory tohoto opatření. Nejvíce nás samozřejmě zajímá výběr DPH z prodaných automobilů," řekl po jednání vlády státní tajemník ministerstva financí Peter Kažimír. Dodal, že ministerstvo financí zajímá také například struktura věku sešrotovaných vozidel.
Vyplácení šrotovného, které je vázáno na koupi nového vozu, přináší podle ministerstva hospodářství pozitivní efekt i pro státní rozpočet. Celkový přínos pro státní finance z rozdílu mezi vyplacenou dotací a výší přijaté DPH z prodaných nových aut a správních poplatků by mohl dosáhnout 4,8 milionu eur. "Z našich poznatků jednoznačně vyplývá, že šrotovné bylo efektivní a dokonce bylo i bonitní pro státní rozpočet," uvedl ministr hospodářství Ľubomír Jahnátek.
Kritici zavedení šrotovného však upozorňovali na to, že příspěvek podpoří spíše dovoz aut ze zahraničí. Tři slovenské automobilky, které kvůli krizi upravily výrobní program a pracovní čas, totiž většinu produkce vyvážejí.
Šrotovné letos zavedlo Německo, Francie, Kypr, Itálie, Lucembursko, Portugalsko, Rumunsko, Španělsko, Slovensko a chystá jej Rakousko.