Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

ZAP: Na Slovensku už peníze na šrotovné došly

redakce AUTO.CZ
Diskuze (108)
Slováci ode dneška už nemohou žádat o dotaci, takzvané šrotovné. Peníze měly podle dřívějších informací vystačit na podporu nákupu více než 22.000 vozů.

Slovenské státní příspěvky v celkové výši 33,2 milionů eur (asi 908 milionů Kč) na nákup nového osobního auta výměnou za likvidaci staršího vozu byly vyčerpány. Na své internetové stránce to ve středu večer oznámilo Združenie automobilového priemyslu (ZAP). Slováci tak ode dneška už nemohou žádat o dotaci, takzvané šrotovné. Peníze měly podle dřívějších informací vystačit na podporu nákupu více než 22.000 vozů.

"Poskytování dotací na nákup nového osobního motorového vozidla (...) je ukončeno z důvodu vyčerpání přidělených finančních prostředků. Vozidlo odevzdané na zpracování od 26. března nemá nárok na dotaci," uvedlo ZAP. Motoristé mohli o příspěvek žádat od 9. března; slovenská vláda tak chtěla podpořit automobilový průmyslu jako jedno z opatření proti dopadům světové hospodářské krize.

Zájemci včetně podnikatelů mohli získat příspěvek maximálně do výše 1500 eur (asi 41.000,- Kč) na jedno vozidlo odevzdáním nejméně deset let starého auta na sešrotování. Dotaci následně mohli získat při ceně nového auto do 25.000 eur (asi 685.000,- Kč) s daní z přidané hodnoty.

Slovenské ministerstvo hospodářství na středečním zasedání vlády požádalo o dalších 33,2 milionů eur na šrotovné. Kabinet zatím nerozhodl, ministerstvo financí totiž chce vyhodnotit dosud poskytnuté příspěvky. O dalším postupu bude podle ZAP jednat příští týden v pondělí Rada pre hospodársku krízu.

"Potřebujeme určitý čas, abychom zhodnotili přínosy a zápory tohoto opatření. Nejvíce nás samozřejmě zajímá výběr DPH z prodaných automobilů," řekl po jednání vlády státní tajemník ministerstva financí Peter Kažimír. Dodal, že ministerstvo financí zajímá také například struktura věku sešrotovaných vozidel.

Vyplácení šrotovného, které je vázáno na koupi nového vozu, přináší podle ministerstva hospodářství pozitivní efekt i pro státní rozpočet. Celkový přínos pro státní finance z rozdílu mezi vyplacenou dotací a výší přijaté DPH z prodaných nových aut a správních poplatků by mohl dosáhnout 4,8 milionu eur. "Z našich poznatků jednoznačně vyplývá, že šrotovné bylo efektivní a dokonce bylo i bonitní pro státní rozpočet," uvedl ministr hospodářství Ľubomír Jahnátek.

Kritici zavedení šrotovného však upozorňovali na to, že příspěvek podpoří spíše dovoz aut ze zahraničí. Tři slovenské automobilky, které kvůli krizi upravily výrobní program a pracovní čas, totiž většinu produkce vyvážejí.

Šrotovné letos zavedlo Německo, Francie, Kypr, Itálie, Lucembursko, Portugalsko, Rumunsko, Španělsko, Slovensko a chystá jej Rakousko.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (108)
29. 3. 2009 23:50
Re: Omyl mistnich diskuteru
...nechapem. Ale problem nebude vo mne. Argumentovalo sa tu nastartovanim ekonomiky a nie vymenou autoparku. Toto bolo vraj "protikrizove" opatrenie a nie "bezpecnostne" a pod. Datum vyroby a min. dlzka vlastnictva bola dana, aby sa pomohlo (?) tym, co to skutocne potrebuju (co ale netrafilo ucel, lebo je to cele na hlavu a nelogicke). Ekonomiku nemali rozhybat datum vyroby, ani dlzka vlastnictva! Takze si to pleties trosku Ty ;-)
29. 3. 2009 23:34
Re: Omyl mistnich diskuteru
Sedenie na peniazoch je pravo. Je absurdne nazyvat tychto ludi brzdou ekonomickeho vyvoja. Omnoho viac pribrzdi ekon. vyvoj ten, kto sa zapricini o vstup do vlady alebo parlamentu takym ludom, ktori nerozumeju ekonomike a slubuju od statu vsetko mozne. Auto je velmi zlou investiciou, prakticky sa nejedna ani o investiciu (pokial priamo nim nezarabame). Peniaze pod vankusom stracaju hodnotu, ale omnoho (!) pomalsie ako investovane do auta!!! (s vynimkou pripadu, ktory som uviedol).
29. 3. 2009 23:29
Re: Robo sa smeje, autickari smeruju...
Lenze kupa auta nie je soc. davkou (ale aj o soc. davkach by sa dalo vela diskutovat...). OK, dal si 6,6 Euro za nahradenie 22000 aut (pozor, obrovska cast z nich bola vo velmi dobrom stave). Na kolko aut si ochotny prispiet a kolko Euro si ochotny za toto dat? Myslim to vazne. A ak uz budes mat odpoved, tak si este potom uvedom, ze to si Ty a nie 5,5 miliony Slovakov. A okrem toho toto nebolo myslene ako "obnova" autoparku, ale "protikrizove opatrenie". Prispievat priamo statom na obnovenie autoparku je absolutne nelogicky a nesystematicky krok, nieto este v obdobi financnej krizy (!). O toto tu ide. Tiez rad uvidim, ze po nasich cestach jazdia nie horsie auta, ako na zapade a pod., ale nemoze predsa stat takto vyhadzovat nase peniaze, inak ten zapad nedobehneme ani tolko, co mozme. Ekonomika v bavylom rezime bola na dne a tomu zodpovedal aj autopark. Ako bude vyzerat nas autopark, ked vyhadzujeme peniaze? Autopark sa neda menit z vole statu, ale stat ma vytvorit podmienky, aby to mozne bolo ;-) V dobrom ;-)
29. 3. 2009 16:09
Re: Robo sa smeje, autickari smeruju...
Budu reagovat jen na část tvého názoru - tu, kde píšeš, že každý spoluobčan věnoval 6,6 Eur ostatním. Stejně to funguje se sociálníma dávkama, kde každý spoluobčan dává minimálně desítky Eur ostatním - i lidem, kteří je nepotřebují...Těchhle 6,6 Eur alespoň pomohlo vyřadit nějaké vraky a nahradit je novými ekologičtějšími a bezpečnějšími auty.
29. 3. 2009 14:59
Re: Omyl mistnich diskuteru
Tvrdíš věci, který si jen myslíš a vydáváš je za fakta. Jak můžeš vědět, že si auta koupili jen lidé, kteří šetřili na opravu baráku? Mohli si je koupit právě lidé, kteří peníze jen šetřili "pod polštář". Tito lidé právě brzdí ekonomický rozvoj "sezením na penězích".