Jaky je ten duvod vzpominani na zkrachovalou automobilku?
My se v tom vzpominani hodne vyzivame. Stare dobre casy centralniho planovani? Tato produce skoncila tam, kde mela. Neschopnost inovace a s tim souvisejici mizerna vyabva vedly k upadku a zapomeni.
Mercedes a BMW byly o svetelny rok jinde a konkurenci nemeli. Zajimave bylo sledovat vyvoj Audi v 80 a 90 letech. Tam zapracovali na inovaci a marketingu a vysledek se dostavil. V 90.letech bych si nedovolil rici D3, ale dnes ano. Viz clanek o A7.
Obecně je dobré si historii připomínat. A ta automobilka nezkrachovala, jen už nedělá osobáky, ale výhradně náklaďáky.
A ano 613 dojela na podobné důvody jako Jawa... a přesto na ni vzpomínám rád. Vozila nás na Velké ceně v Brně, a byl to fajn zážitek.
A myslím, že ještě i dnes, kdyby Tatra udělala nějaký specifický auto, třeba se vzduchem chlazeným motorem vzadu, tak by se prodával relativně dobře.
I když jasně, k ohrožení Toyoty ani D3 by nedošlo. :-)
Až dokážeš vzadu uložený, vzduchem chlazený motor protáhnout homologací na vnější hluk, tak si auto postav. Doposud před tím kapitulovalo i Porsche :-)
Svatá prostoto, to koukám kam vede vlastenecká hrdost a neznalost reálií. Hans Ledwinka (rakušan) a Ferdinand Porsche (do roku 1935 čech, narozený ve Vratislavicích) byli kolegové, kteří spolu konzultovali......:-) Mimochodem i zde si to lze najít:
[odkaz]
Nic proti. Porsche byl Nemec, ktery se narodil v sudetech (u liberce) za rakouska uherska. Byl to stejny cech jako vincenc priesnitz z jeseniku, cili zadny Cech, ale Nemec.
Nemyslel jsem to úplně vážně.. ale někteří si neustále potřebuete osvěžovat své sebevědomí.
Tak si poslužte... ale nezapomínejte při tom i na jiná fakta, než píšou na wiki.
:-p
však už to českými médii proběhlo,že by Tatra mohla kusově vyrábět některé svoje kultovní osobáky. Pokud by na tom bylo alespoň zrnko pravdy,tak by to mohlo trochu zamávat i s astronomickými cenami veteránů Tatra
zapomínáš že retro je dnes velmi žádané, lidi si kupují zpět staré jawy, simsony atd na čem jezdili jako mladoši a stroje , které jeden čas nikdo nechtěl dnes stoupaj na ceně a stojí 15-50 tisíc.
To samé je to se škodovkami, žiguly, volhami, tratrami, akorát že tam se ceny pohybují někde mezi 70-750 000 kč za zrenovované nebo zachovalé kusy :-)
Jinak 613 do roku 1989 stačila a zas tak extra zastaralá nebyla, že po sametovce nebyly peníze na vývoj nového modelu je věcí druhou...
Navíc tatra byla špatne řízena a částečně i rozkradena. Stačí si dohledat dobová svědectví lidí z té doby kolik desítek milionů bylo prapodivně utraceno, vyvedeno a prošustrováno....
Zapoměl si, že T613 nebyla vrcholovou limuzínou ani u nás. Tou byl ZIL a pod ním byly ještě Čajky M14. Pak teprve byla Tatra. Takže srovnání s Mercedesem je poněkud mimo mísu. Možná s nějakým základním typu řady 123 ;-)
Do roku 89 musela stacit protoze tak trosku nebyly valuty ale po technicke strance stacila s odrenymi zady v dobe sveho uvedeni pak uz to byla jen popelnice.
Osobní Tatry byly super, ale v době Tatraplánu apod. Protože to byla ruční kusová výroba. Jak se vyvíjela technika, nejen Mercedes a Bmw se vzdálilo mílovými kroky. I kdyby v kopru hned uměli, v tak malých výrobních sériích by se to nikdy nezaplatilo. Konec musel zákonitě přijít :-|
Respekt mám ale k pánům Hanzelka-Zikmund, v době kdy byl motorismus jaký byl, v některých zemích co navštívili nebylo zázemí a domorodci viděli automobil snad poprvé to byl nadlidský výkon :yes:
Jj přesně = během socialismu přišlo bezprecedentní zaostání = v technickym vývoji i celkově ekonomicky. Než se moci uchopil komunista = byli sme po stovkách let společnýho státu na úrovni Rakouska. V roce 1990 měli rozpočet na úrovni 10% Rakouska = nepostavili dálnice vyráběli nekonkurenceschopný auta atd. = zdravim voliče KSČM ;-)
1) Jejich centrálním rozhodnutím, že bude vyrábět jen "vládní" vozy, které si nemůže koupit smrtelník
2) Zaostalostí výroby a omezením produkce
Pithart měl rozjednáno s Mercedesem převzetí Tatry, kdy měla být zachována značka Tatra jak u nákladních, tak osobních vozů. Přišel Klaus a Tatru privatizoval českou cestou, tz. nechal rozkrást.
Takže nikoli komunisty, ale privatizujícími kapitalisty. Kluci, vy se v těch lžích topíte tak, že už ani nevíte, co pak píšete. Ale aspoň jste se tu se Sakrou hezky sešli.
nikdo nepochybuje o tom, že tatra byla na počátku 90. let typicky "zaostalá" východní fabrika, nicméně relativizovat skutečnost, že byla po převratu rozkradena může opravdu jen totální blbec ...
Rozkradení státního majetku napříč oborama v 90. letech = je smutný, ale neni to ani zlomek sumy kterou stála revitalizace = nebo jinak, kterou prohospodařili komanči = jak ví každej ekonomicky vzdělanej neblbec :-)
Vzorovej příklad je privatizace Škodovky = tak měly probíhat všechny prodeje. Naprosto zaostalou firmu koupil za 40 mld silnej zahraniční investor a okamžitě investoval 2násobek sumy za kterou koupil + samozřejmě know-how který škodovka využívá dodnes
To logicky nemoh žádnej českej jakoprivatizátor ;-)
Možná to profesor ekonomie Klaus kterej prosazoval českou cestu privatizace = rozkrádání ve velkym = nevěděl? :-)