GTV (alfy)
OPC (Opel)
DB (aston)
HP (hodně starých aut)
CV (u francouzských aut hlavně Renault)
JTD a JTDm (nejvíc u fiatů) a i CDTi (třeba Opel)
SE (víc výrobců)
SP (Ferrari)
TT (Audi, a v historii i Ford)
CX (Citroën)
WR-V, XR-V, FCX, (Honda)
SSKL (Mercedes) úplně nejprovařenější zkratka všech dob a chybí ??? Tady by mě zajímalo, jestli to "L" znamená leicht -lehký nebo licht-světlo, v různých textech to vychází tak 50 na 50. Ale tady se to asi nedozvím.
Jen tak co mě napadlo a zasloužilo by si to zmínku a vysvětlení (vyjmul bych možná jedině ty Hondy i když nějaký důvod budou ta označení mít také). Dalo by to klidně na druhý díl. ;-)
L je jednoznačně Leicht. Ono i logicky vzato není důvod menší a tím pádem i lehčí verzi pojmenovat Světlo. Sice to vzniklo za Hitlera kterej byl magor, ale zase ne takovej jako jsou severokorejští Kimové - Slunce nejjasnější a podobné výblitky.
Tak jednoznačné to není, některá vysvětlení odůvodňují výraz "světlo" odlehčením rámu pomocí "prosvětlujících" otvorů, které tvořily vizuální dominantu této verze.
(To menší, jak píšeš, je předešlé písmeno kurz - krátký.)
Zudem sind die Wagen ca. 200 kg leichter als die Typen SSK („SSKL“ bedeutet „Supersport Kurz leicht“)
Jsem už trošku starší kousek, o auta se zajímám celý život, německy umím líp než česky, ale Licht jsem ve spojení s žádným označením Mercedesu ještě nečetl.
Píše se tam o SSK Leicht a pak je tam anglický překlad do Light, což je sice výraz pro světlo, ale ty doslovné překlady jsou nejhorší překlady, možná proto je v tom textu the SSKL was even lighter, což znamená lehčí a je to i přesný překlad německého Leichter - lehčí.
Když porovnám Porsche 911 GT3 RS a Ford Focus RS, tak jeden z nich devalvoval toto spojení na úroveň trochu rychlejšího hatchbacku, který se závodním sportem nemá nic společného. :-)
Ale zatímco Focus RS je plnohodnotné adrenalinové auto sice výkonově slabší než to Porsche ( ale i o dost dostupnější), tak ta Octavia RS je jízdně stejně nudná jako ta s tříválcem, jenom je rychlejší a tvrdší. A po Fuckliftu i pěkně ošklivá.
Já bych řekl, že RS neznamená adrenalinové ani zábavné auto (což FoFo RS jistě splňuje), ale renn/racing/rallye sport. A ještě jsem neviděl současné sériové FoFo RS (sériovou Octavii RS samozřejmě také ne) v nějaké rallye nebo na okruhu v seriózním závodě. Naproti tomu ta 911 GT3 RS je běžný závodní vercajk tak, jak se vyrábí a prodává. FoFo RS je zábavné auto, Octavia RS je cesťák s výkonnějším motorem, ale ani jedno není "RS".
Neni potreba porovnavat s Fordem, staci s minulosti:
100L - zaklad
110LS/110R - lepe vybaveny zaklad se silnejsim motorem
120S - silnejsi, upraveny motor, drobne upravy pro sportovni pouziti, bez komfortni vybavy.
130RS - zasadni upravy konstrukce, motor vyvinuty specialne pro tento vuz, odlehcena a rozsirena karoserie s mnoha vzhledovymi odlisnosti
200RS - vzhledove zaklad pripomina jen vzdalene, technicky s nim nema temer nic spolecneho. Ukazka moznosti automobilky.
Kdyz se porovna octavka s touto historockou radou, kde se nachazi?
Pozor, neplest si 120S (sport) se 105S (Standard). V dobach kila jeste "standart" verze neexistovala a 120 (rada 742) v S-ku neexistovala
120S byla 110 se zvetsenym zdvihem na 72mm a chladicem vpredu - tuto techniku pouzivala rada 742 v serii, ale az o radku let pozdeji. Na rozdil od 130RS mela puvodni uzke napravy a brzdy.
110L melo 39kW, 110R melo 46kW - u LS si nejsem na 100% jisty, podle nekterych zdroju melo motor z L-ka, podle jinych z R-ka. Pozdeji u rady 742 ale platilo, ze LS (A GLS)byla "silna" 120 se 42kW (oproti L s 37kW). Pak byla 120GL, ktera mela luxusni vybavu, ale slabsi verzi motoru. Pro zmenu 105 a 130 verzi LS ani GLS nemely - silnejsi varianty jejich motoru neexistovaly. Zkratky se tedy netykaly jen vybavy, ale i vykonu motoru