Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Automobilové zkratky: Víte, co znamená AMG, CC, MCV, RS nebo WRX?

David Bureš
Diskuze (22)
Víte, kdo byli pánové Aufrecht a Melcher? Víte, jak vznikl název slavného Golfu GTI? A jak dostal jméno Logan MCV? Jestli ne, odpovíme vám.

Automobilový svět je plný zkratek. Některé pro zkrácení značí bezpečnostní systémy, jiné druh motoru nebo jiné techniky. V tomto případě se však zaměříme na ty zkratky, které se objevují v samotných názvech modelů.

I takových zkratek je více než dost, a přitom takové zkratky jako GT, ST nebo RS mají různé významy. Znáte je? Jestli ne, tímto článkem vám odpovíme.

AMG

Název sportovní divize automobilky Mercedes-Benz je zkratkou. Písmena AMG značí Aufrecht Melcher Großaspach, což jsou příjmení zakladatelů firmy vzniklé v roce 1967 doplněná o název rodného města prvního z nich. AMG založili bývalí inženýři Mercedesu Hans Werner Aufrecht a Erhard Melcher jako úpravce vozů s trojcípou hvězdou na přídi. Od roku 1993 firma oficiálně spolupracuje přímo se značkou Mercedes-Benz, o šest let později se dokonce stala její součástí.

Video se připravuje ...

C-HR

Přesný význam názvu výrazně stylizovaného crossoveru od Toyoty neznají ani sami jeho tvůrci. Zkratka se dá vyložit jako coupé high rider (vyvýšené kupé), případně cross hatch rider nebo dokonce cross hybrid revolution.

CR-V

Název středně velkého SUV od Hondy je také zkratkou, CR-V znamená comfortable runabout vehicle, což se v překladu dá volně přeložit jako komfortní automobil do každého terénu.

CC

Zkratku CC máme obvykle spojenou s kupé-kabriolety, automobily používajícími místo plátěné stahovací střechy pevnou skládanou. Volkswagen jej ale použil i pro sportovně střižený model na bázi Passatu, v jeho případě tato zkratka měla znamenat comfort coupé, tedy komfortní kupé. A to přestože se nejednalo o kupé, Passat CC (později jen CC) měl totiž dva páry bočních dveří. Z nabídky Volkswagen ale vůz už zmizel, letos ho nahradí model pojmenovaný Arteon.

CTS

Jestliže Cadillac v minulosti používal u svých modelů zajímavé názvy jako Eldorado nebo de Ville, dnes sází hlavně na jednoduchá jména složená z několika znaků. Prvním takto pojmenovaným vozem byla první generace velkého sedanu CTS. Ta v roce 2001 nahradila model Catera, na něž právě odkázala svým názvem – CTS značí Catera Touring Sedan. U dalších modelů bylo jméno upraveno podle tohoto vzoru, třeba název sedanu střední třídy, ATS, si ale lze vyložit jako Alpha Touring Sedan. Alpha přitom odkazuje na název platformy tohoto auta. DTS zase má značit de Ville Touring Sedan s odkazem na předchozí model s poetickým jménem de Ville.

GT

Zkratka GT je automobilovými výrobci hojně používaná. Originálně se jedná o sportovně střižený automobil přizpůsobený dlouhým přejezdům – gran turismo (případně anglicky grand tourer), třeba BMW jím ale označuje svůj velkoprostorový model – 2 Gran Tourer.

V průběhu let pak byla zkratka několikrát doplněna o další písmeno. Vzniklo tak GTE jako Grand Touring Estate (sportovní kombi Reliant Scimitar GTE), GTS jako Gran Turismo Sport (Porsche 911 GTS), případně Grand Touring Einspritzung podle německého výrazu pro vstřikování (Opel Manta GT/E). Existuje také označení GTC, které rovněž má více významů. U Bentley znamená Gran Turismo Cabriolet (Continental GTC), u Opelu Gran Turismo Compact (Astra GTC) či Gran Turismo Crossover (Antara GTC). Zapomínat bychom neměli ani na zkratku GTR (GT-R) pro Gran Turismo Racing používanou Nissanem (GT-R) nebo McLarenem (P1 GTR).

GTI

Označení zřejmě nejvíce proslavené Volkswagenem Golf je zkratkou pro grand touring injection. U první generace tohoto hot hatche chtěla automobilka zdůraznit použití motoru se vstřikováním od Bosche, přičemž následníkům už tento výraz zůstal. Golf GTI ale v tomto ohledu není sám, zkratka se objevila i na mnoha dalších vozech (např. Citroën AX, Peugeot 205). Právě Peugeot zkratku GTi dodnes také používá, a to u sportovních verzí modelů 208 a 308.

HR-V

Japonská automobilka Honda si zkratky oblíbila, vedle superauta nebo SUV jej používá i pro menší SUV. HR-V značí hi-rider revolutionary vehicle, tedy revoluční vozidlo s vysokým posazem. Jako první ji totiž nesl malý crossover z přelomu tisíciletí, jehož koncepce byla v té době ryze atypická.

MCV

Kombi verze Dacie Logan se prodává s přídomkem MCV, což značí Multi Convivial Vehicle, neboli velice pohostinné vozidlo. Výrobce zkratku poprvé užil u první generace Loganu MCV, který spíše než typickým kombi byl vozidlem s prvky MPV, jeho kabina byla totiž opravdu velká. Po mezigenerační změně si vůz jméno uchoval, přestože je už běžným kombíkem.

NISMO

Také název divize Nissanu zaměřené na sportovní a závodní auta je zkratkou. Založena byla v roce 1984 jako Nissan Motorsport International Limited. Celosvětově je však výhradně známá pod svoji zkratkou.

NSX

Supersport z dílny japonské automobilky je sice povedený, podle mnohých až tolik, že je ve výsledku trochu nudný. To platí i pro design, který ve srovnání s italskými superauty není tak výrazný, nebo název. Tam, kde Lamborghini využilo krásná jména jako Countach, Miura nebo Murciélago, používá Honda zkratku. NSX značí nové, sportovní, experimentální. Není to trochu škoda?

OPC

Zkratka využívaná pro označení sportovních verzí opelů znamená Opel Performance Center s odkazem na středisko, které mělo na starosti jejich vývoj.

R/T

Milovníky americký musclecarů dobře vědí, že zkratka R/T americké automobilky Dodge značí Road/Track. Výrobce ji poprvé užil na konci šedesátých let pro model Coronet a užívá ji dodnes. Jestliže původně tímto způsobem označoval sportovní variantu Coroneta, dnes se spíše jedná o model umístěnými mezi běžnými a sportovními verzemi.

RS

Se zkratkou RS je to podobně těžké jako s již zmíněnou zkratkou GT. Používá ji množství výrobců, přičemž každý po svém, spojuje je každopádně fakt, že jsou jí označeny sportovní modely. Většinou se tak jedná o zkráceninu slov Rallye Sport (Ford, Škoda), u německých výrobců to je ale Rennsport (tedy motorsport) – viz. Audi RS 5 nebo Porsche 911 GT3 RS. V případě Renaultu se pak jedná o zkratku Renault Sport (R.S.), tedy jeho sportovní divize. Zajímavostí v tomto ohledu je fakt, že Ford má ve Velké Británii zkratku Rallye Sport registrovanou, kvůli čemuž se Škoda Octavia RS na britských ostrovech prodává jako Octavia vRS. Písmeno v přitom je zkratkou pro slovo victory, tedy vítězství.

QV

Alfa Romeo pomocí nové Giulie oživila označení Quadrifoglio Verde používané pro sportovně laděné vozy. V překladu značí zelený čtyřlístek, kterým jsou takto pojmenované vozy ozdobeny. Jako první si jej pro štěstí nakreslil na svoji Alfu Romeo závodník Ugo Sivocci, a to v roce 1923 na tehdejším závodě Targa Florio, který posléze vyhrál. Díky tomu se zelený čtyřlístek na bílém pozadí stal symbolem používaným Alfou i v následujících letech. Jelikož se ale Italové nějakými konvencemi moc nezabývají, klidně lze používat i jednoduché označení Quadrifoglio, tedy čtyřlístek.

SRT

SRT je další značení spjaté s americkou značkou Dodge, využívá jí ale i Jeep a Chrysler Značí Street & Racing Technology, přičemž krátce ji nesla i samostatná značka koncernu Fiat Chrysler zaměřená na sportovní automobily. Příliš se ale neujala, a tak v roce 2014 po pouhých třech let zase skončila a její modely se rozprostřely mezi ostatní značky Fiat Chrysleru. Dnes tak zkratku SRT nesou sportovně orientované vozy Dodge, Jeepu a Chrysleru.

ST

Také zkratku ST lze vykládat různými způsoby. Opel nebo Seat jí označují své kombíky, když ji vysvětlují jako Sports Tourer. Naopak v případě Fordu ji najdeme u sportovní verze Focusu, kde značí Sports Technologies (tedy sportovní techniky).

SL

Model s označením SL je součástí nabídky Mercedesu už od poloviny padesátých let. Jedná se o zkratku Sportlich-Leicht, tedy sportovní a lehký. Právě s odkazem na toto pojmenování byl v devadesátých letech pojmenován malý roadster s pevnou skládací střechou SLK – Sportlich-Leicht-Kurz, sportovní lehký, krátký. Dnes už se nástupce SLK jmenuje SLC, a to kvůli zpřehlednění nabídky, kdy Mercedes posledním písmenem v názvu auta značí jeho velikost.

STI

Fanoušci Subaru dobře vědí, že písmena STI značí Subaru Tecnica International, tedy závodní divizi japonské automobilky. Ta se proslavila v devadesátých letech ve světě rallye, což se přeneslo i do sériové výroby. Zkratku STI od té doby nesou sportovně laděná subaru.

SV

Lamborghini užívá zkratku SV už od dob slavné Miury. Jestliže původně zkratka Spinto Veloce (velmi rychlý) značila poslední evoluci Miury, dnes je užívána pro vrcholnou verzi dvanáctiválcového modelu Aventador, přičemž automobilka ji dnes vykládá jako Superveloce (super rychlý). To platilo i pro předchozí Murciélago SV, zatímco Diablo SV bylo lehkou, základní variantou. Vrcholná forma Diabla dostala přídomek GT.

SVR

Divize automobilky Jaguar Land Rover zaměřená na speciální automobily se sice jmenuje Special Vehicle Operations (SVO), jí vyvinuté sportovní modely ale nesou zkratku SVR, tedy Special Vehicle Racing. Britský výrobce již dal najevo, že nabídku takto pojmenovaných aut bude postupně rozšiřovat.

SW

Zkratku SW sice lze vyložit jako software, v automobilovém světě ale značí station wagon, tedy automobil s karoserií kombi. Dnes své kombíky takto označují Fiat nebo Peugeot.

TT

Jméno sportovního modelu od Audi odkazuje na značku NSU, jejíž transformací Audi vzniklo. NSU bylo úspěšné v motocyklovém závodě Tourist Trophy na ostrově Man, jehož zkratka dala název i modelu TT. Někdy je však jméno této audiny vysvětlováno také jako tradice a technika.

WRX

Také WRX je zkratka spjatá s vozy Subaru. Automobilka tímto označením naznačuje, že daná verze pochází z vývoje závodní Subaru Tecnica International a že je inspirovaná světem rallye, ať už technikou nebo vzhledem. Značí totiž World Rally eXperimental, podle některých zdrojů World Rally Cross.

David Bureš
Diskuze (22)
Avatar - Cloner
7. 5. 2017 22:33
R-line
VW R (R-Line) chybí.
15. 3. 2017 09:35
Re: Devalvácia skratiek.
Pozor, neplest si 120S (sport) se 105S (Standard). V dobach kila jeste "standart" verze neexistovala a 120 (rada 742) v S-ku neexistovala

120S byla 110 se zvetsenym zdvihem na 72mm a chladicem vpredu - tuto techniku pouzivala rada 742 v serii, ale az o radku let pozdeji. Na rozdil od 130RS mela puvodni uzke napravy a brzdy.

110L melo 39kW, 110R melo 46kW - u LS si nejsem na 100% jisty, podle nekterych zdroju melo motor z L-ka, podle jinych z R-ka. Pozdeji u rady 742 ale platilo, ze LS (A GLS)byla "silna" 120 se 42kW (oproti L s 37kW). Pak byla 120GL, ktera mela luxusni vybavu, ale slabsi verzi motoru. Pro zmenu 105 a 130 verzi LS ani GLS nemely - silnejsi varianty jejich motoru neexistovaly. Zkratky se tedy netykaly jen vybavy, ale i vykonu motoru
15. 3. 2017 07:59
Re: Devalvácia skratiek.
L - de Luxe
S - Standard
LS - de Luxe Super
15. 3. 2017 07:58
další zkratky
CSL - Coupe Sport Leichtbau
GTO - Gran Turismo Omologato

nevím co u Dodge znamená SXT; T/A
14. 3. 2017 19:30
Re: Devalvácia skratiek.
Neni potreba porovnavat s Fordem, staci s minulosti:
100L - zaklad
110LS/110R - lepe vybaveny zaklad se silnejsim motorem
120S - silnejsi, upraveny motor, drobne upravy pro sportovni pouziti, bez komfortni vybavy.
130RS - zasadni upravy konstrukce, motor vyvinuty specialne pro tento vuz, odlehcena a rozsirena karoserie s mnoha vzhledovymi odlisnosti
200RS - vzhledove zaklad pripomina jen vzdalene, technicky s nim nema temer nic spolecneho. Ukazka moznosti automobilky.

Kdyz se porovna octavka s touto historockou radou, kde se nachazi?