Ano, řada Praktik není ve statistikách SDA samostatně vedena, takže je započítávána do Roomsteru. Pro jistotu jsem se podíval do dva roky starých tabulek SDA. Poměr osobní:užitkové byl 338 : 306. Letos bylo osobních 171. I tak se tedy jedná o takřka poloviční počty oproti situaci z před dvou let.
Sice ses podívat mohl, ale nezjistils z toho nic. Spousta R se prodávala ještě jako N1, takže Praktiky neodlišíš. Propad je mnohem vyšší, konkurenci už jenom ve vlastním portfoliu - Tour, dolů šly po FL ceny základních OII, dost lidí vezme dneska za 400k Yetiho za stejnou cenu, kterou stál R před dvěma až třema rokama..
Jestli jsem to dobře pochopil, tak OndraH repsal o pádu Roomsteru a sděloval, že je to Praktikem. Odpovídal jsem, že tomu tak úplně není. Kolik z Roomsterů N1 bylo Praktiků a kolik osobáků z přepážkou, to opravdu bohužel nezjistím, takže termín "spousta" beru s rezervou :-) S Octavií (a asi zejména Tourem) máš samozřejmě pravdu - tam je navášení registrací markantní a asi si i spousta lidí uvědomila, že vlastně auto typu Roomsteru nepotřebuje. Jenže, ceny šly dolů i u něj.
Tak hlavně podle toho, co jsem zjistil je velká většina Tourové vlny složena z vlastníků základních jedničkových Fabií a přemýšlení je jednoduché: konečně si můžu dovolit "velké" auto za cenu mírně vyšší než Fabie.
Zatímco u Modusu je výsledek očekávaný (je tak ošklivý, že dokonce atakuje téměř nedostižnou míru ošklivosti Rumunstera), výsledek elegantního Sharanu, který je jediným vozem 4x4 s motorem TDI PD v této kategorii, je nepochopitelný. Možná to souvisí s tím, že počet přemýšlivých lidí v naší populaci je nevelký.
Niekedy je až nepochopiteľné, ako dlho u VW váhajú s novm modelom. Ford už svoje modely Galaxy/S-Max faceliftoval, Volkswagen ešte stále predáva (a nie lacno) súčasníka predchádzajúceho Galaxy. Niekedy akoby ani neuvažovali dopredu...
To je, povedal by som, niečo iné. Ak neplánuješ nástupcu, je jasné, že posledný model zostarne a výrobu ukončíš, keď hrozí, že na ňom začneš škodovať.
Ale nechať model zostarnúť až do krajnosti, a s novým prísť až skoro po hodine dvanástej, to je fakt podivná politika.
Uklidni se, Ádo, nový Sharan je blízko a bez TDI-PD, to je snad jediná jistota na tomto neklidném světě...
Na TDI-PD se můžeš chodit dívat již jen do muzea a do diesel servisů, kde je jeho značná poruchovost velice dobře živí... :no:
Malé MPV
Ten Roomster je tam skutočne nepatrične, to snáď ani MPV nie je, apoň pokiaľ viem, kupuje sa skôr ako užitkáč do firiem. Variabilita zadných sedadiel je fajn, ale to prostredné je prakticky nepoužiteľné a tie krajné kvôli nemu tiež nie sú bohviečo - hlavne na šírku. Obrovské okná, ak na nich nie sú poriadne tmavé fólie, sú vyslovene negatívom. Chúdence deti na zadných sedadlách, keď na ne pečie letné slnko opreté do okien...
Vzhľadom na sebavedomú cenu hneď od uvedenia na trh je celkom milým prekvapením umiestnenie Vengy, kupodivu aj výbehová Meriva stále boduje. V tejto triede dosť nepochopiteľne váha Renault, s nástupcom mal prísť už dávno, ani povýšenie Modusu na "Grand" mu príliš nepomohlo - zrejme bude musieť siahnuť po podobnom recepte, aký používa konkurencia a on sám o triedu vyššie - C3 Picasso zástupcu Renaultu totálne valcuje.
Stredné MPV
Jednoznačná záležitosť, na prvých troch miestach francúzske autá. C-Max a Touran so sotva polovičnými predajmi v roli štatistov. Uvidíme, ako sa uvedú nové chystané Fordy, ktovie, kedy sa dočkáme nástupcu Touranu...
Veľké MPV
Predané počty v tejto triede sú už skutočne na hranici humoru. Niet divu, že niektoré značky túto triedu opúšťajú - podobná situácia je zrejme nie iba na českom trhu. Predávajú sa doslova kusovky a podľa toho, možno výnimkou prvého miesta S-Maxu, môže byť každý mesiac poradie celkom iné.
Zkus se zeptat lidí s malejma dětma, jak se jim zamlouvají velká okna a přestaň plácat. Mimochodem, Sunset se dodává jako standardní výbava do všech aktuálně relevantních výbav.
Ty si expert, a prečo myslíš, že tie veľké okná kritizujem? Ja mám malé deti a pomerne veľké okná na Renaulte Scénic si pochvaľujem rovnako ja ako ony. Ale len dovtedy, kým cez ne nepáli slnko. Našťastie Renault to má vyriešené - na oknách zadných dverí sú roletky, ktoré priame slnečné žiarenie podstatným spôsobom eliminujú. Na Roomsteri som si nič podobné nevšimol. Okná bočných dverí siahajú hodne vysoko, čiže slnko začne byť nepríjemné skôr. Tienidlá s prísavkami sa dajú kúpiť, občas ale nedržia, sú obvykle bledé a málo účinné a s nimi môžeš na otváranie okien vo dverách rovno zabudnúť.
Alebo sa mýlim, a Roomster má roletky v zadných dverách v niektorej z výbav?
P.S.Nepíš mi o "plácání", ak niečo napíšem, obvykle to mám skúsené. Ak nie, tiež sa dočítaš, že si to len myslím. ;-)
Klaudie, moc nerozumím tomu, proč se neustále opakuješ. Roomster je MPV. Prodej užitkových aut už jsme taky řešili. Rozhodně není pravda to, o čem tu píšeš. Podíl N1 v celé řadě není nadpoloviční a pokud někdy byl, tak před dubnem 2009. Musel bych se ale podívat, což se mi v tuhle chvíli vůbec nechce.
V tomto sa až tak neopakujem. A nemienim rátať N1, nikam sa nepozeraj, proste mi len príde, že Roomster sa kupuje viac ako užitkáč než ako MPV, podľa toho, čo vidím vonku, tak určite. Ja ho primárne ako MPV neberiem vzhľadom na to, čo ponúka, ale to je môj názor, nejdeš ma zaň snáď biť... >:D
Bít Tě nebudu, promiň, pochopil jsem to špatně. Pokud myslíš, že vtšina majitelů Pokojstrů dělá z osobních verzí dodávky a vozí s nimi cement a cihly místo rodinných příslušníků, pak máš možná pravdu :-) Já bych si ale k tomuhle účelu koupil Logan MCV v nějaké holé verzi, přece jen, když ho někde člověk poškrábe, ať už zevnitř, nebo zvenku, nemusí mu to tolik vadit.
U veľkých MPV súhlasím, ale u malých - veď si všimni Merivu, alebo hoci Matrix. Ten je relatívne úspešný vďaka cene, veď stojí dnes toľko, čo malé autá (aspoň na Slovensku - okolo 10 tis. €). Podobná politika by sa vyplatila aj Volkswagenu, keby stiahol cenu Sharanu kúsok pod úroveň konkurencie, predaje by boli určite lepšie. S cenou na úrovni o generáciu novšieho Fordu Galaxy ťažko niečo dokáže...
Jenže Meriva -34 %, Modus -82 % a Matrix -74 %, takže zájem o ty starší auta rapidně klesá. Samozřejmě těžko soudit po jediném měsíci, ale přijde mně, že pozornost zákazníků se prostě obrací k těm autům, co jsou na trhu relativně krátce.
Môžme to prebrať o mesiac-dva. Ak bude pokles pokračovať tak jasne že priority sú inde, ak nie, je to na zamyslenie. Uvidíme. Počty sú aké sú, kam sa to dostane o mesiac si chvíľku počkajme.
Každá auto-kategorie má samozřejmě protipól v kategorii lidské. Lépe řečeno - každá lidská kategorie nakonec dojde uspokojení v široké škále karosářských kategorií. Komu je určena kategorie lux se poměrně náruživě vyskloňovalo ve vedlejším článku o prodejích BMW 7 a spol., nyní je potřeba se soustředit na kategorii takřka protipolnou až protimluvnou, totiž kategorii malých MPV.
Velká prostorná auta, doména to především USA, našla v Evropě uplatnění zejména díky Renaultu, který jako průkopník risknul tento segment na zdejší silnice. Ok, jednoprostorová auta, nešetříci vnitřním prostorem pro dálkové evropské přesuny posádek s náležitou bagáží, i tohle je realismus silnic.
Jenže tu máme předznačený do jisté míry i protimluvný segment, totiž malá MPV... Přiznávám, tato kategorie mi z pozice smysluplnosti dokonale uniká. Domnívám se, že tato auta se kupují jinak, než například ty áosmy aspol... Představuji si to tak, že si rodinka sedne ke stolu v kuchyni a řeší jaký vůz si koupí. Strniště, ostré vačky, dlouhej táhlej, meziplyny a ostrá pravá na plnou tři jdou v tuto chvíli samozřejmě stranou, dokonce jsem přesvědčen, že tyto pojmy kuchyní neprolétnou ani náhodou, to je snad vyloučeno i ze své podstaty... No, takže se rodinka usnese pořídit si malý dopravní prostředek s velkým (opravdu?) místem uvnitř... A to je vše.
Tedy velebme výrobce malých, mini, i mikro MPV aut, neb jak píši nahoře, každá lidská kategorie (a to jak majetková, tak vkusová) prostě dnes dojde uspokojení svých... potřeb, neb o touhách se principiálně v tomto segmentu zdráhám psát...
Tam někde spatřuji i motivaci škodovky při konfiguraci Roomstera. Naštěstí jde o dvouprostorový vůz, který jakoby ve skrytu kapot na sebe do světa křičel - proboha, já chci být brán jako slušně vnitřně dimenzovaný... subkompakt nikoliv nějaký mini MPV produkt... A že se tato filosofie zdařila, tomu napovídají výborné prodeje.
Ještě snad velebme jeden vůz vřazený do tabulky jemně na hraně - Mercedes-Benz A... auto, které umí vypadat i v tomto podivuhodném segmentu.
P.S. A co si o smysluplnosti těchto karoserií myslí jednička Evropy a budoucí jednička světa, Volkswagen, Porsche-Volkswagen, na to ti dává jednoznačnou odpověď především modelem Sharan...
přiznám se, že téměř VWšechny příspěVWky poctiVWě čtu, ale jakmile narazím na tVWoje bláboly tak tady je to ztráta času a odcházím, nic osobního.........
No, tak pravdu povediac, v týchto segmentoch VW Group príliš dobré karty nemá.
Dobré predaje Roomstera sú len zbožným želaním, nebyť slušných predajov firmám, ktoré ho berú ako užitkáč, neviem neviem, či by sa udržal vo výrobe.
Touran je na tom slabo. Cena prevyšuje ponúkané hodnoty. Veľký kufor, viac nič. Najporuchovejší voz v segmente - však má vnútornosti z Golfa, ako je to možné? Najnudnejšie tvary, iba priemerný priestor pre posádku. Proste neláka.
Sharan - nie za jedným, ale už aj za dvomi horizontami. Konkurencia je už dnes inde. Že by po Francúzoch ďalší model bez nástupcu?
K čomu malé MPV? Presne k tomu istému ako stredné a veľké MPV. Okrem pohodlia ponúka variabilitu, a tiež interiér rozmermi typický skôr pre autá o triedu vyššie. Je to málo?
Pamätám si slovenskú premiéru Touranu na bratislavskom hrade. To už bude aj 7 rokov myslím. A podľa mňa sa nástupcu nedočká, ešte dáky ten facelift a končí. Na nový Sharan som celkom zvedavý:
[odkaz]
Nový Sharan bude opět a jen tím, čím je každý nový Volkswagen - nejlepším produktem své třídy, svého segmentu. Bude soupeřit s produkty od Fordu. Úspěšnější bude Sharan. Tohle ví každý.
Starý Sharan byl nejlepším produktem své třídy. Zejména co se týče spolehlivosti. Bohužel - z úplně opačného konce :-) Ba ne, Kia Carnival... ta je na tom ještě hůř :-)
V malých MPV získáváš větší prostor vzpřímenějším posazem (oproti obdobné hatchback platformě), a tedy už vůbec nemůžeš poměřovat takto ob třídu. Ano, MPV obecně jsou o vnitřních poměrech. Ta velká.
To bolo - dnes aj v MPV môžeš sedieť nižšie nad podlahou a s natiahnutými nohami. Hoci vyššia poloha môže byť pohodlnejšia a máš lepší výhľad a prehľad o dianí na ceste. MPV sú o variabilite, využitím priestoru nad pomery triedy aj priestorom nad pomery triedy.
MPV majú nie iba veľký interiér - ale väčší ako klasika v danej triede. To je rozdiel. ;-)
Myslíš variabilitu, která spočívá ve vyndání a posunování zadních sedadel? Kolikrát jsi toho využil. Jinak velikostí interiéru jsou na tom MPV stejně jako kombi stejný třídy. Jen mají oproti kombi více prostoru nad hlavou a menší kufr.
Využitie? Ale hej, a docela dosť. Hlavne posúvanie sedadiel, keď mi kufor len tak-tak stačil. Na uloženie cestovnej detskej postieľky mi chýbali 3 cm - no ako to rýchle vyriešiš? Výška kufra tiež bodla, keď som vozil kočík. Nastavenie sklonu zadných operadiel je super, keď je na každom iná detská sedačka. Stolíky pred deti na chrbtoch predných sedadiel tiež občas poslúžia. na sklopenom operadle spolujazdcovho sedadla sme mimo domu vždy prebaľovali decká, keď boli malé. A je príjemné, ak vezieš niečo väčšie, že sklopíš iba to sedadlo, ktoré potrebuješ.
Ukáž mi kombi nižšej strednej, v ktorej je toľko priestoru ako v Scenicu - možno sa približuje cee´d. Samozrejme, ak berieš v úvahu interiér Touranu, tak máš pravdu. Ja si cením aj pocit väčšieho priestoru, mám radšej vzdušnejší interiér ako ten, čo má klaustrofóbiou zaváňajúce atribúty.
S tým kufrom máš pravdu iba čiastočne. C3 Picasso nemá menší kufor ako 207 SW, starý Scénic asi o 10% voči kombíku, vo verzii grand ho má väčší, u nového je to podobne.
Nie, trieda MPV má pre mňa veľké výhody a o opaku ma presviedčať nemusíš.
No, modelem Sharan dává VW odpověď dvousečnou - nevidíme perspektivu segmentu a tak se nebudeme snažit konkurovat Fordu, který tu zjevně dominuje.
Mimochodem, když už mluvíš o tom Renaultu, nemohu nevzpomenout na odpověď VW na příchod Scenicu - tedy nevěřícný pohled s otevřenou pusou trvající několik let :-).
Rozhodně... ať už kvůli variabilitě, legendárnímu výsledku Touranu v dlouhodobém testu AutoBildu nebo ceně. Scenic se mi i víc líbí, to je ale důsledek generační obměny. Touran by mohl zaujmout možná nějakým TSI... no, ale do MPV bych asi dal stejně přednost naftě.
To jsem ale na mysli neměl, narážel jsem spíš na dlouhých 6 let, které VW potřeboval na to, aby v tomto tehdy velmi atraktivním segmentu něco nabídl.
To není tak úplně pravda, třeba SUV chytil VW v samém začátku ve velkém stylu a tahle módní vlna mu neutekla. Nikoliv ovšem kompaktní MPV, tam zaspal na startu a tu ztrátu už nikdy nedohnal. Nevím, proč by měl být Touran sázkou na jistotu...
Mám strach, že by mi nabídli stejně kvalitní auto... což vzhledem k několika dalším místům u dna tabulky považuju za pravděpodobné.
To snad každý. Těch důvodů je nepřeberně. Prostornost, je vyspělejší, praktičtější, dvě varianty, cena, design, spolehlivost atd. Pro Tourana mluví snad jen to, že bys to odsouhlasil, což je malinkatá útěcha
Prečo? Silný súper je dnes dôvodom na rezignáciu, a nie na vystupňovanie snahy...?
Touran nemá šancu zvládnuť ani vlastný segment, nie ešte o triedu vyššie. Multivan je prerobená dodávka, podobne ako Viano, ku skutočným osobákom ako sú dva zmienené Fordy, Espace, Carnival alebo C8/807 má ďaleko. Predsa len je iného razenia, hoci isté kvality mu nemožno uprieť.
Je to prostě otázka peněz, jak jinak. Nejlepší obchodní příležitost je segment s velkou poptávkou, růstovým potenciálem a malou konkurencí. Nejhorší je upadající segment s velkou konkurencí. A úplně nejhorší je upadající segment s velkou konkurencí a velkou náročností vývoje produktu.
Viac-menej jediný schopný konkurent je veľká konkurencia? Jasne, o raste sa tu hovoriť nedá a s klesajúcou ponukou ani nebude dať. Až raz túto kategóriu zas niekto vytiahne na svetlo a založí novú triedu... ;-)
;-)
Uvidíme ako sa mu zadarí. pekný, kvitujem posuvné zadné dvere a veľkú plochu okien. Tie "svetlá z Golfa" si ale mohli odpustiť, plusom je, že je predok štíhly a nie taká hrča ako napr. na Fiate Dobló.
Trochu ma sklamal interiér, mám pocit, že u VW vyzerá posledných 20 rokov stále rovnako.
tak po pravdě. je jedno, zda je nebo není malé., tedy mini MPV, když vezmu, jak vpadá normální MPV:-)
prostě, vezměme to jako fakt, že tu to auto je, a že je někam zařazený, někam, kam asi nejspíš patří:-)A podívejme se na prodeje:-)
Pořád tu někdo prská, jak to auto je hrozný a ono se moc neprodává a podobný hezmy a cancy a slintgy, ale realita je tady v tabulce:-) 225¨4 proti 52 na druhém místě:-)
co se týká toho, že malí propadli a větší rostli nesouvisí to taky s tím, že obecně ceny menších aut ač klesaly hezky a pěkně, tak přece jen klesaly míň a ne tak zajímavě, jako klesaly cely těch "vyšších"? A pokud jsme šetřil (nebo firmy maj vyhrazený prostředky) na to menší a přitom cena toho většího se dost přiblížila k tý původní ceně malýho, na který potřebuju prostředky, je pak otázka: ušetřím penízky koupením toho co sem původně chtěl (při jeho nižší ceně ušetřím) a nebo ty peníze, který jsem na to vyčlenil, použiju na větší, prostornější, asi lepší motor, možná výbava (možná ne) BTW mimo segment - na tomhle stojí prodeje Octavií momentálně:-) Kdo z lidí šetřil na fabii, nebo firmy měly vyčleněný prostředky na ni, tak když její cena klesla, tak se dá přece ušetřit, ale co když teda ty peníze použiju všecky, co na to mám vyčleněný a koupim si za to radši tu Octavii? Co získám navíc? auto, který vypadá jako auto, ne jako slisovaná krabice, má to velkej kufr, třeba lepší jízdní vlastnsoti (u touru nevim, ví někdo?) motor, no 1.4/55 (je tam ještě?) nevim , jeslti ve větší octavii nebude skoro horšjčí , jak 1.2/51 ve fabii, 1.4/75 kW nerbo kolik by mi dávalo smysl. a to prosím nejen Tour, za 280 ale i OII za 320, tam začínaj:-) A Tour docela chápu, že ho chtěj zabalit, když si vemete, že stejně jak OII (dokud její cena nesapdla na 320) jeho cena začínala na nějakých 450 (nebo kde to bylo, asi kolem těch 400 +/-)tak si vemte ten rozdíl, i kdyby to bylo 400 tak 270 je proti tomu bída. Ale tour už si na sebe asi vydělal tuším:-))
Zajímavé téma je ten Tour. Mnoho značek zjišťuje, že zákazníci nejsou zase tak žhaví na nový model každé 4 roky. Že spousta lidí chce jen obyčejné a prostorné nové auto za dobrou cenu. Minulý model to splňuje a jeho vývoj nic nestojí, na druhou stranu ale nezbytně ubírá zákazníky novému a dražšímu modelu. Toto dilema řeší emisní předpisy, myšlenka představit druhého nástupce Octavie I mi ale přijde podivná.
mně přiznám se taky:-)
Ale když vidíš že renault se rozhodl vměstnat mezi Clio a Megane ještě nějaký Fluence, tak to už tak nesmyslně nezní, vměstnáme tam nějakej takovej model, aby ten menší (třeba fabia) mohl jít aniž bysme moc tratili ještě trochu níž a ten větší (tady octavia II)aby mohl zase po tom propadu maličko podražit, protože tendle stav se nám nevyplácí:(
nebo jinak ten mezimodel ani u renaultu nechápu:(
u tohotouru bych ale co se týká prostornsoti moc nemluvil felicie i současná fabie je jinde:-)dokocne fabie I co ji začli vykrajovat zezadu ty přední sedáky tak bude asi maličko prostornější jak tour:-)
výkřilk psolední techniky to taky není, fabie II taky bude trochu jinde.i motoricky. tak možná tohio "jakobynsátupce" lze asi zdůvodnit tagle.
i todle se musí vyvíjet, špatně by si ček taky představil že budou furt dělat 120cítky, když jsou pořád ještě oblíbené cena by byla asi velmi nízká, a kdekdo s nima jezdí a nechce se jich vzdát jako "pro ně dokonalých aut" po půl roce i s tou pro někoho "mizernou fabií" by se ke 120cítce nevrtil asi nikdo:-)
Fluence není mezi Cliem a Meganem, Fluence je zároveň s Meganem - za podobnou cenu nabízí více prostoru a trošku slabší techniku.
Fabie II je rozhodně menší než tour. Hodně kupujících má na prostor zjednodušený výpočet: prostor, to je počet cestujících + počet litrů zavazadlového prostoru. A do touru dáš 5 lidí a hodně litrů. Na nějaké vnitřní rozměry interiéru se tolik nehledí.