Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v lednu 2010 v kategorii MPV: Malí se propadali, velcí rostli

Abarth
Abarth
Abarth
Abarth
44 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (82)
Mezi malými MPV stále vládne Roomster, ve střední kategorii najdeme na nejvyšším stupínku Renault Scénic a mezi velkými je jedničkou Ford S-Max.

Všechny tři tabulky velkoprostorových vozů ovšem prodělaly změny. V malých jsou jen kosmetické – z nižší střední třídy sem byl přeřazen Nissan Note. Mezi středními se už nesetkáme s Loganem MCV a Fordem Tourneo Connect.

Ve velkých pak chybí luxusní dodávky typu Volkswagenu Multivan/Caravelle/California, Mercedesu Viano, nebo Fordu Tourneo. Naopak tato třída se jeví jako jediná smysluplná, kam bychom mohli zařadit crossover třídy R od Mercedesu.

Malá MPV: Meziroční propad o 17,5 %, pohoršily si všechny modely

Celkové registrace v této kategorii meziročně spadly ze 441 na 364 vozů (-17.5 %), a to i přes výše zmíněné úpravy, které byly pochopitelně zahrnuty rovněž do srovnání s loňským lednem.

Domácí lídr mezi malými MPV - Roomster - zaznamenal v lednu 224 nových registrací (z toho 53 užitkových). Druhá Meriva měla na kontě 52 nových vozů a třetí Citroën C3 Picasso 36. Čtvrtý skončil při své premiéře v tomto žebříčku Nissan Note (19) a pátý je nováček z Nošovic Kia Venga se 13 vozy.

Note rozhodně není žádnou novinkou, na českém trhu se nabízí již čtyři roky a od loňska navíc v modernizovaném provedení. Třída malých MPV se ovšem rozšířila i díky jeho přeřazení již na devět modelů, z nichž jen Lancia Musa zatím nebodovala.

Třída malých MPV, registrace na českém trhu v lednu 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období1/20101/20101/20101/2010
1.Škoda ROOMSTER22422461,5%61,5%
2.Opel MERIVA525214,3%14,3%
3.Citroen C3 PICASSO36369,9%9,9%
4.Nissan NOTE19195,2%5,2%
5.Kia VENGA13133,6%3,6%
6.Hyundai MATRIX11113,0%3,0%
7.Mercedes-Benz A551,4%1,4%
8.Renault MODUS441,1%1,1%
-CELKEM364364100,0%100,0%

Roomster si oproti lednu 2009 pohoršil o 11,1 %, loni se prodalo 252 vozů. Není bez zajímavosti, že před dvěma lety jich bylo 644! Meriva vykazuje také pád o 34,2 %, loni v lednu jich bylo zaregistrováno 79. Nissan Note pak ztratil skoro polovinu, přesně 18 aut z 37, tedy 48,6 %. C3 Picasso ještě není porovnatelné, to samé platí i pro Vengu.

Skokana budeme hledat v pořadí tentokrát marně. Největší propadáky jsou v druhé polovině první desítky. Nejhůře je na tom Renault Modus (-81,8 %, pohoršil si z 19 na pouhé 4 kusy). Sekunduje mu Hyundai Matrix s poklesem o 74,4 % (ze 43 na 11 aut).

Podíl vznětových motorů u Roomsteru činil 13,8 % (31 vozů), u většiny ostatních byl zanedbatelný. Meriva má například na kontě 2 auta (3,9 %). U nejmenšího Picassa to bylo ale 11,1 %, i když se prodala jen čtyři s dieselovými agregáty. Kia Venga byla s turbodieselem jedna (7,7 %), Nissany Note pak poháněly výhradně zážehové pohonné jednotky.

Střední třídě vládnou Francouzi, Seat ani Toyota nestačí

Trh v této třídě meziročně vyrostl o 35,2 %, z 253 na 342 kusů. Jednička z let 2008 a 2009, rumunské maxikombi Dacia Logan MCV, statistiky středních MPV opustilo a vrátilo se zpět do nižší střední třídy k sedanům Logan.

Na prvním místě se tak ocitl Renault Scénic, rozhodlo se pro něj celkem 72 zákazníků. Druhý skončil Citroën C4 Picasso s 58 registracemi, třetí Peugeot 3008 (55). Čtvrtá příčka patří Seatu Altea s 42 vozy, o dalších deset méně jich má Toyota Verso, která nejlepší pětici uzavírá (32).

Třída středních MPV, registrace na českém trhu v lednu 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období1/20101/20101/20101/2010
1.Renault SCENIC727221,1%21,1%
2.Citroën C4 PICASSO585817,0%17,0%
3.Peugeot 3008555516,1%16,1%
4.Seat ALTEA424212,3%12,3%
5.Toyota VERSO32329,4%9,4%
6.Ford C-MAX24247,0%7,0%
7.Volkswagen TOURAN21216,1%6,1%
8.Mercedes-Benz B11113,2%3,2%
9.Citroën XSARA PICASSO772,0%2,0%
10.Opel ZAFIRA551,5%1,5%
11.Peugeot 5008441,2%1,2%
12.Mazda 5330,9%0,9%
12.Toyota COROLLA VERSO330,9%0,9%
14.Fiat MULTIPLA220,6%0,6%
14.Kia CARENS220,6%0,6%
-Ostatní modely110,3%0,3%
-CELKEM342342100,0%100,0%

Scénic si oproti loňskému lednu polepšil o 100 %, registrace se tehdy zastavily na 36 exemplářích. C4 Picasso získalo také hodně: 28 aut, tedy 93,3 %. Třetím a posledním modelem, který lze z nejlepší pětky porovnávat, je Seat Altea. Španělský zástupce následuje své soky ze země galského kohouta, u něj registrace narostly z 23 loňských aut o dalších 19 (+82,6 %).

Skokanem je tedy Scénic, stejné navýšení má i Fiat Multipla, ale ten si polepšil z jednoho na dva, což není zrovna relevantní výsledek. Propadákem vyhlašujeme Kiu Carens. Loni jich bylo zaregistrováno 23, letos pouze dvě, tedy o 91,3 % méně.

Podíl turbodieselů v první pětce vypadá následovně: Renaultů Scénic se vznětovými motory se prodalo v lednu 33 (45,8 %), Citroënů C4 Picasso bylo celkem 43 (74,1 %), Peugeot 3008 má na kontě 31 vozů (56,4 %), Seat Altea 12 (28,6 %) a naftových Toyot Verso bylo 19 (59,4 %).

S-Max králem velkých, Carnival s Alhambrou na druhém místě

Celkový objem trhu oproti lednu 2009 stoupl o 4 kusy, tedy 10,5 %. Zatímco před rokem se prodalo 38 velkých MPV, letos 42. Pochopitelně jsou zde zahrnuty poměrně radikální změny.

V největší třídě velkoprostorových vozů zvítězil po vyškrtnutí luxusních dodávek Ford S-Max s 12 registracemi. Na druhém místě jsou Kia Carnival a Seat Alhambra, kterých se prodalo jen 6. O velká MPV nebyl v prvním měsíci roku 2010 příliš velký zájem. Pouhé čtyři kusy stačily Chrysleru Voyager a Renaultu Espace na to, aby doplnily první pětku.

Třída velkých MPV, registrace na českém trhu v lednu 2010
-¨OA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období1/20101/20101/20101/2010
1.Ford S-MAX121228,6%28,6%
2.Kia CARNIVAL6614,3%14,3%
2.Seat ALHAMBRA6614,3%14,3%
4.Chrysler VOYAGER449,5%9,5%
4.Renault ESPACE449,5%9,5%
6.Ford GALAXY337,1%7,1%
6.Mercedes-Benz R337,1%7,1%
8.Volkswagen SHARAN224,8%4,8%
9.Lancia PHEDRA112,4%2,4%
9.Peugeot 807112,4%2,4%
-CELKEM4242100,0%3,2%

Co se meziročního srovnání týče, mezi nejlepšími najdeme pouze nárůsty. Vedoucí S-Max získal třetinu (+3 vozy), Carnival 200 % (+4), Alhambra 100 % (+3), Voyager třetinu (+1) a Espace 100 % (+2). Počet registrací je obecně velmi nízký, výše zmíněné hodnoty tedy považujme za relevantní.

Největší skok zaznamenal zmíněný Carnival, pád -80 % pak náleží Volkswagenu Sharan. Místo deseti loňských se prodaly jen dva vozy.

Dva modely z Top 5 měly stoprocentní podíl vznětových motorů, jsou jimi Kia Carnival a Seat Alhambra. U S-Maxu činil 83,3 %, prodal se jeden zážehový. Chrysler Voyager pak má podíl 75 % (tři turbodiesely, jeden benzin), zatímco u Espace jsou oba nejrozšířenější druhy pohonných jednotek vzácně vyrovnané.

Vstoupit do diskuze (82)