Český trh v lednu 2010 v kategorii MPV: Malí se propadali, velcí rostli
Všechny tři tabulky velkoprostorových vozů ovšem prodělaly změny. V malých jsou jen kosmetické – z nižší střední třídy sem byl přeřazen Nissan Note. Mezi středními se už nesetkáme s Loganem MCV a Fordem Tourneo Connect.
Ve velkých pak chybí luxusní dodávky typu Volkswagenu Multivan/Caravelle/California, Mercedesu Viano, nebo Fordu Tourneo. Naopak tato třída se jeví jako jediná smysluplná, kam bychom mohli zařadit crossover třídy R od Mercedesu.
Malá MPV: Meziroční propad o 17,5 %, pohoršily si všechny modely
Celkové registrace v této kategorii meziročně spadly ze 441 na 364 vozů (-17.5 %), a to i přes výše zmíněné úpravy, které byly pochopitelně zahrnuty rovněž do srovnání s loňským lednem.
Domácí lídr mezi malými MPV - Roomster - zaznamenal v lednu 224 nových registrací (z toho 53 užitkových). Druhá Meriva měla na kontě 52 nových vozů a třetí Citroën C3 Picasso 36. Čtvrtý skončil při své premiéře v tomto žebříčku Nissan Note (19) a pátý je nováček z Nošovic Kia Venga se 13 vozy.
Note rozhodně není žádnou novinkou, na českém trhu se nabízí již čtyři roky a od loňska navíc v modernizovaném provedení. Třída malých MPV se ovšem rozšířila i díky jeho přeřazení již na devět modelů, z nichž jen Lancia Musa zatím nebodovala.
Třída malých MPV, registrace na českém trhu v lednu 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1/2010 | 1/2010 | 1/2010 | 1/2010 |
1. | Škoda ROOMSTER | 224 | 224 | 61,5% | 61,5% |
2. | Opel MERIVA | 52 | 52 | 14,3% | 14,3% |
3. | Citroen C3 PICASSO | 36 | 36 | 9,9% | 9,9% |
4. | Nissan NOTE | 19 | 19 | 5,2% | 5,2% |
5. | Kia VENGA | 13 | 13 | 3,6% | 3,6% |
6. | Hyundai MATRIX | 11 | 11 | 3,0% | 3,0% |
7. | Mercedes-Benz A | 5 | 5 | 1,4% | 1,4% |
8. | Renault MODUS | 4 | 4 | 1,1% | 1,1% |
- | CELKEM | 364 | 364 | 100,0% | 100,0% |
Roomster si oproti lednu 2009 pohoršil o 11,1 %, loni se prodalo 252 vozů. Není bez zajímavosti, že před dvěma lety jich bylo 644! Meriva vykazuje také pád o 34,2 %, loni v lednu jich bylo zaregistrováno 79. Nissan Note pak ztratil skoro polovinu, přesně 18 aut z 37, tedy 48,6 %. C3 Picasso ještě není porovnatelné, to samé platí i pro Vengu.
Skokana budeme hledat v pořadí tentokrát marně. Největší propadáky jsou v druhé polovině první desítky. Nejhůře je na tom Renault Modus (-81,8 %, pohoršil si z 19 na pouhé 4 kusy). Sekunduje mu Hyundai Matrix s poklesem o 74,4 % (ze 43 na 11 aut).
Podíl vznětových motorů u Roomsteru činil 13,8 % (31 vozů), u většiny ostatních byl zanedbatelný. Meriva má například na kontě 2 auta (3,9 %). U nejmenšího Picassa to bylo ale 11,1 %, i když se prodala jen čtyři s dieselovými agregáty. Kia Venga byla s turbodieselem jedna (7,7 %), Nissany Note pak poháněly výhradně zážehové pohonné jednotky.
Střední třídě vládnou Francouzi, Seat ani Toyota nestačí
Trh v této třídě meziročně vyrostl o 35,2 %, z 253 na 342 kusů. Jednička z let 2008 a 2009, rumunské maxikombi Dacia Logan MCV, statistiky středních MPV opustilo a vrátilo se zpět do nižší střední třídy k sedanům Logan.
Na prvním místě se tak ocitl Renault Scénic, rozhodlo se pro něj celkem 72 zákazníků. Druhý skončil Citroën C4 Picasso s 58 registracemi, třetí Peugeot 3008 (55). Čtvrtá příčka patří Seatu Altea s 42 vozy, o dalších deset méně jich má Toyota Verso, která nejlepší pětici uzavírá (32).
Třída středních MPV, registrace na českém trhu v lednu 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1/2010 | 1/2010 | 1/2010 | 1/2010 |
1. | Renault SCENIC | 72 | 72 | 21,1% | 21,1% |
2. | Citroën C4 PICASSO | 58 | 58 | 17,0% | 17,0% |
3. | Peugeot 3008 | 55 | 55 | 16,1% | 16,1% |
4. | Seat ALTEA | 42 | 42 | 12,3% | 12,3% |
5. | Toyota VERSO | 32 | 32 | 9,4% | 9,4% |
6. | Ford C-MAX | 24 | 24 | 7,0% | 7,0% |
7. | Volkswagen TOURAN | 21 | 21 | 6,1% | 6,1% |
8. | Mercedes-Benz B | 11 | 11 | 3,2% | 3,2% |
9. | Citroën XSARA PICASSO | 7 | 7 | 2,0% | 2,0% |
10. | Opel ZAFIRA | 5 | 5 | 1,5% | 1,5% |
11. | Peugeot 5008 | 4 | 4 | 1,2% | 1,2% |
12. | Mazda 5 | 3 | 3 | 0,9% | 0,9% |
12. | Toyota COROLLA VERSO | 3 | 3 | 0,9% | 0,9% |
14. | Fiat MULTIPLA | 2 | 2 | 0,6% | 0,6% |
14. | Kia CARENS | 2 | 2 | 0,6% | 0,6% |
- | Ostatní modely | 1 | 1 | 0,3% | 0,3% |
- | CELKEM | 342 | 342 | 100,0% | 100,0% |
Scénic si oproti loňskému lednu polepšil o 100 %, registrace se tehdy zastavily na 36 exemplářích. C4 Picasso získalo také hodně: 28 aut, tedy 93,3 %. Třetím a posledním modelem, který lze z nejlepší pětky porovnávat, je Seat Altea. Španělský zástupce následuje své soky ze země galského kohouta, u něj registrace narostly z 23 loňských aut o dalších 19 (+82,6 %).
Skokanem je tedy Scénic, stejné navýšení má i Fiat Multipla, ale ten si polepšil z jednoho na dva, což není zrovna relevantní výsledek. Propadákem vyhlašujeme Kiu Carens. Loni jich bylo zaregistrováno 23, letos pouze dvě, tedy o 91,3 % méně.
Podíl turbodieselů v první pětce vypadá následovně: Renaultů Scénic se vznětovými motory se prodalo v lednu 33 (45,8 %), Citroënů C4 Picasso bylo celkem 43 (74,1 %), Peugeot 3008 má na kontě 31 vozů (56,4 %), Seat Altea 12 (28,6 %) a naftových Toyot Verso bylo 19 (59,4 %).
S-Max králem velkých, Carnival s Alhambrou na druhém místě
Celkový objem trhu oproti lednu 2009 stoupl o 4 kusy, tedy 10,5 %. Zatímco před rokem se prodalo 38 velkých MPV, letos 42. Pochopitelně jsou zde zahrnuty poměrně radikální změny.
V největší třídě velkoprostorových vozů zvítězil po vyškrtnutí luxusních dodávek Ford S-Max s 12 registracemi. Na druhém místě jsou Kia Carnival a Seat Alhambra, kterých se prodalo jen 6. O velká MPV nebyl v prvním měsíci roku 2010 příliš velký zájem. Pouhé čtyři kusy stačily Chrysleru Voyager a Renaultu Espace na to, aby doplnily první pětku.
Třída velkých MPV, registrace na českém trhu v lednu 2010 | |||||
- | ¨ | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1/2010 | 1/2010 | 1/2010 | 1/2010 |
1. | Ford S-MAX | 12 | 12 | 28,6% | 28,6% |
2. | Kia CARNIVAL | 6 | 6 | 14,3% | 14,3% |
2. | Seat ALHAMBRA | 6 | 6 | 14,3% | 14,3% |
4. | Chrysler VOYAGER | 4 | 4 | 9,5% | 9,5% |
4. | Renault ESPACE | 4 | 4 | 9,5% | 9,5% |
6. | Ford GALAXY | 3 | 3 | 7,1% | 7,1% |
6. | Mercedes-Benz R | 3 | 3 | 7,1% | 7,1% |
8. | Volkswagen SHARAN | 2 | 2 | 4,8% | 4,8% |
9. | Lancia PHEDRA | 1 | 1 | 2,4% | 2,4% |
9. | Peugeot 807 | 1 | 1 | 2,4% | 2,4% |
- | CELKEM | 42 | 42 | 100,0% | 3,2% |
Co se meziročního srovnání týče, mezi nejlepšími najdeme pouze nárůsty. Vedoucí S-Max získal třetinu (+3 vozy), Carnival 200 % (+4), Alhambra 100 % (+3), Voyager třetinu (+1) a Espace 100 % (+2). Počet registrací je obecně velmi nízký, výše zmíněné hodnoty tedy považujme za relevantní.
Největší skok zaznamenal zmíněný Carnival, pád -80 % pak náleží Volkswagenu Sharan. Místo deseti loňských se prodaly jen dva vozy.
Dva modely z Top 5 měly stoprocentní podíl vznětových motorů, jsou jimi Kia Carnival a Seat Alhambra. U S-Maxu činil 83,3 %, prodal se jeden zážehový. Chrysler Voyager pak má podíl 75 % (tři turbodiesely, jeden benzin), zatímco u Espace jsou oba nejrozšířenější druhy pohonných jednotek vzácně vyrovnané.