Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v lednu 2010 v kategorii MPV: Malí se propadali, velcí rostli

Aleš Dragoun
Diskuze (82)
Mezi malými MPV stále vládne Roomster, ve střední kategorii najdeme na nejvyšším stupínku Renault Scénic a mezi velkými je jedničkou Ford S-Max.

Všechny tři tabulky velkoprostorových vozů ovšem prodělaly změny. V malých jsou jen kosmetické – z nižší střední třídy sem byl přeřazen Nissan Note. Mezi středními se už nesetkáme s Loganem MCV a Fordem Tourneo Connect.

Ve velkých pak chybí luxusní dodávky typu Volkswagenu Multivan/Caravelle/California, Mercedesu Viano, nebo Fordu Tourneo. Naopak tato třída se jeví jako jediná smysluplná, kam bychom mohli zařadit crossover třídy R od Mercedesu.

Malá MPV: Meziroční propad o 17,5 %, pohoršily si všechny modely

Celkové registrace v této kategorii meziročně spadly ze 441 na 364 vozů (-17.5 %), a to i přes výše zmíněné úpravy, které byly pochopitelně zahrnuty rovněž do srovnání s loňským lednem.

Domácí lídr mezi malými MPV - Roomster - zaznamenal v lednu 224 nových registrací (z toho 53 užitkových). Druhá Meriva měla na kontě 52 nových vozů a třetí Citroën C3 Picasso 36. Čtvrtý skončil při své premiéře v tomto žebříčku Nissan Note (19) a pátý je nováček z Nošovic Kia Venga se 13 vozy.

Note rozhodně není žádnou novinkou, na českém trhu se nabízí již čtyři roky a od loňska navíc v modernizovaném provedení. Třída malých MPV se ovšem rozšířila i díky jeho přeřazení již na devět modelů, z nichž jen Lancia Musa zatím nebodovala.

Třída malých MPV, registrace na českém trhu v lednu 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období1/20101/20101/20101/2010
1.Škoda ROOMSTER22422461,5%61,5%
2.Opel MERIVA525214,3%14,3%
3.Citroen C3 PICASSO36369,9%9,9%
4.Nissan NOTE19195,2%5,2%
5.Kia VENGA13133,6%3,6%
6.Hyundai MATRIX11113,0%3,0%
7.Mercedes-Benz A551,4%1,4%
8.Renault MODUS441,1%1,1%
-CELKEM364364100,0%100,0%

Roomster si oproti lednu 2009 pohoršil o 11,1 %, loni se prodalo 252 vozů. Není bez zajímavosti, že před dvěma lety jich bylo 644! Meriva vykazuje také pád o 34,2 %, loni v lednu jich bylo zaregistrováno 79. Nissan Note pak ztratil skoro polovinu, přesně 18 aut z 37, tedy 48,6 %. C3 Picasso ještě není porovnatelné, to samé platí i pro Vengu.

Skokana budeme hledat v pořadí tentokrát marně. Největší propadáky jsou v druhé polovině první desítky. Nejhůře je na tom Renault Modus (-81,8 %, pohoršil si z 19 na pouhé 4 kusy). Sekunduje mu Hyundai Matrix s poklesem o 74,4 % (ze 43 na 11 aut).

Podíl vznětových motorů u Roomsteru činil 13,8 % (31 vozů), u většiny ostatních byl zanedbatelný. Meriva má například na kontě 2 auta (3,9 %). U nejmenšího Picassa to bylo ale 11,1 %, i když se prodala jen čtyři s dieselovými agregáty. Kia Venga byla s turbodieselem jedna (7,7 %), Nissany Note pak poháněly výhradně zážehové pohonné jednotky.

Střední třídě vládnou Francouzi, Seat ani Toyota nestačí

Trh v této třídě meziročně vyrostl o 35,2 %, z 253 na 342 kusů. Jednička z let 2008 a 2009, rumunské maxikombi Dacia Logan MCV, statistiky středních MPV opustilo a vrátilo se zpět do nižší střední třídy k sedanům Logan.

Na prvním místě se tak ocitl Renault Scénic, rozhodlo se pro něj celkem 72 zákazníků. Druhý skončil Citroën C4 Picasso s 58 registracemi, třetí Peugeot 3008 (55). Čtvrtá příčka patří Seatu Altea s 42 vozy, o dalších deset méně jich má Toyota Verso, která nejlepší pětici uzavírá (32).

Třída středních MPV, registrace na českém trhu v lednu 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období1/20101/20101/20101/2010
1.Renault SCENIC727221,1%21,1%
2.Citroën C4 PICASSO585817,0%17,0%
3.Peugeot 3008555516,1%16,1%
4.Seat ALTEA424212,3%12,3%
5.Toyota VERSO32329,4%9,4%
6.Ford C-MAX24247,0%7,0%
7.Volkswagen TOURAN21216,1%6,1%
8.Mercedes-Benz B11113,2%3,2%
9.Citroën XSARA PICASSO772,0%2,0%
10.Opel ZAFIRA551,5%1,5%
11.Peugeot 5008441,2%1,2%
12.Mazda 5330,9%0,9%
12.Toyota COROLLA VERSO330,9%0,9%
14.Fiat MULTIPLA220,6%0,6%
14.Kia CARENS220,6%0,6%
-Ostatní modely110,3%0,3%
-CELKEM342342100,0%100,0%

Scénic si oproti loňskému lednu polepšil o 100 %, registrace se tehdy zastavily na 36 exemplářích. C4 Picasso získalo také hodně: 28 aut, tedy 93,3 %. Třetím a posledním modelem, který lze z nejlepší pětky porovnávat, je Seat Altea. Španělský zástupce následuje své soky ze země galského kohouta, u něj registrace narostly z 23 loňských aut o dalších 19 (+82,6 %).

Skokanem je tedy Scénic, stejné navýšení má i Fiat Multipla, ale ten si polepšil z jednoho na dva, což není zrovna relevantní výsledek. Propadákem vyhlašujeme Kiu Carens. Loni jich bylo zaregistrováno 23, letos pouze dvě, tedy o 91,3 % méně.

Podíl turbodieselů v první pětce vypadá následovně: Renaultů Scénic se vznětovými motory se prodalo v lednu 33 (45,8 %), Citroënů C4 Picasso bylo celkem 43 (74,1 %), Peugeot 3008 má na kontě 31 vozů (56,4 %), Seat Altea 12 (28,6 %) a naftových Toyot Verso bylo 19 (59,4 %).

S-Max králem velkých, Carnival s Alhambrou na druhém místě

Celkový objem trhu oproti lednu 2009 stoupl o 4 kusy, tedy 10,5 %. Zatímco před rokem se prodalo 38 velkých MPV, letos 42. Pochopitelně jsou zde zahrnuty poměrně radikální změny.

V největší třídě velkoprostorových vozů zvítězil po vyškrtnutí luxusních dodávek Ford S-Max s 12 registracemi. Na druhém místě jsou Kia Carnival a Seat Alhambra, kterých se prodalo jen 6. O velká MPV nebyl v prvním měsíci roku 2010 příliš velký zájem. Pouhé čtyři kusy stačily Chrysleru Voyager a Renaultu Espace na to, aby doplnily první pětku.

Třída velkých MPV, registrace na českém trhu v lednu 2010
-¨OA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období1/20101/20101/20101/2010
1.Ford S-MAX121228,6%28,6%
2.Kia CARNIVAL6614,3%14,3%
2.Seat ALHAMBRA6614,3%14,3%
4.Chrysler VOYAGER449,5%9,5%
4.Renault ESPACE449,5%9,5%
6.Ford GALAXY337,1%7,1%
6.Mercedes-Benz R337,1%7,1%
8.Volkswagen SHARAN224,8%4,8%
9.Lancia PHEDRA112,4%2,4%
9.Peugeot 807112,4%2,4%
-CELKEM4242100,0%3,2%

Co se meziročního srovnání týče, mezi nejlepšími najdeme pouze nárůsty. Vedoucí S-Max získal třetinu (+3 vozy), Carnival 200 % (+4), Alhambra 100 % (+3), Voyager třetinu (+1) a Espace 100 % (+2). Počet registrací je obecně velmi nízký, výše zmíněné hodnoty tedy považujme za relevantní.

Největší skok zaznamenal zmíněný Carnival, pád -80 % pak náleží Volkswagenu Sharan. Místo deseti loňských se prodaly jen dva vozy.

Dva modely z Top 5 měly stoprocentní podíl vznětových motorů, jsou jimi Kia Carnival a Seat Alhambra. U S-Maxu činil 83,3 %, prodal se jeden zážehový. Chrysler Voyager pak má podíl 75 % (tři turbodiesely, jeden benzin), zatímco u Espace jsou oba nejrozšířenější druhy pohonných jednotek vzácně vyrovnané.

Aleš Dragoun
Diskuze (82)
2. 3. 2010 13:02
Re: MPV
Bít Tě nebudu, promiň, pochopil jsem to špatně. Pokud myslíš, že vtšina majitelů Pokojstrů dělá z osobních verzí dodávky a vozí s nimi cement a cihly místo rodinných příslušníků, pak máš možná pravdu :-) Já bych si ale k tomuhle účelu koupil Logan MCV v nějaké holé verzi, přece jen, když ho někde člověk poškrábe, ať už zevnitř, nebo zvenku, nemusí mu to tolik vadit.
2. 3. 2010 12:56
Re: Růmstr
To zní logicky, i ty uvozovky jsou namístě :o))
Avatar - Ronault.
2. 3. 2010 11:38
Re: VOLEJTE VĚŠTCE!
To snad každý. Těch důvodů je nepřeberně. Prostornost, je vyspělejší, praktičtější, dvě varianty, cena, design, spolehlivost atd. Pro Tourana mluví snad jen to, že bys to odsouhlasil, což je malinkatá útěcha
Avatar - Ronault.
2. 3. 2010 11:35
Re: VOLEJTE VĚŠTCE!
:yes:
2. 3. 2010 07:52
Re: KATEGORIZAČNÍ KATEGORIE
;-)
Uvidíme ako sa mu zadarí. pekný, kvitujem posuvné zadné dvere a veľkú plochu okien. Tie "svetlá z Golfa" si ale mohli odpustiť, plusom je, že je predok štíhly a nie taká hrča ako napr. na Fiate Dobló.
Trochu ma sklamal interiér, mám pocit, že u VW vyzerá posledných 20 rokov stále rovnako.