Budúcnosť Jaguaru. Téma nielen pre dnešný článok, ale predovšetkým pre vedenie materského koncernu Ford. Osudy oboch spomenutých spoločností sa totiž začali v uplynulých mesiacoch až príliš nepríjemne prekrývať.
tedy "Markovo kvalitní počteníčko", plné informací, bohužel nedávající moc důvodů k optimismu, pokud jde o naděje na "světlé zítřky" pro Jaguar, nezbývá než doufat, že ať to dopadne s jeho vlastnictvím jakkoliv, podaří se z větší části plány naplnit a Jaguar nakonec opravdu, slovy Marka, "nevyhyne". ;-)
ja by so si jaga nekupil ..ani stare modely ani nove ani som o nom nikdy neuvazoval .. lakali ma ine napr ASTON ... atd ... ALE je to legenda kus krasneho auta [vzdy bol] a su to auta ktore rad na ulici vidim a odivujem ich [aj ked niesu presne TO co chcem] .. BOLA BY OBROVSKA SKODA KEBY TATO ZNACKA ZANIKLA ... ja sa trochu bojim ze automobilovy priemysel , v takej forme ako ju pozname, je na vrchole a potom pride pad , pad k vodikomobilom a elekromobilom a cojaviemcomobilom .... mozno tento druh automobilou bude rchlejsi lepsi ovladatelnejsi .. ale zmiznu legendy , teda aspon v tom stave a charaktere ako ich pozname ... dajme tomu kolko 20-30 rokov ... ale mne to az tak vadit nebude ... potom si zozeniem Ferarri GTO 1962 ... a budem sa prehnat niekde tam kam ruka ochranarskeho zakona [ja viem musime tu nasu planetu chranit .. ale ked ja tak rad benzin] nedosiahne :-)
Chcel som s kamaratom vydavat fak exkluzivny magazin (obsahom): Bohuzial, nenasli sme investora (pre tuto stratovu cinnost?), alebo sa nasli taki, ktory mali o exkluzivnom casopise tu predstavu, ze exkluzivitu nerobia ani tak info a fotky, ako skor lakovany kartonovy obal a vysoka cena. :-) Ale takych exotov je plny narod...takze sme sa na to (predbezne) vykaslali..
pochopil som ... ono dobry papier je ale prijemny .. cena by nemusela byt premrstena .. v prvom rade ide o obsah foto ... ale dobry papier by mal byt cita sa mi prijemnejsie SPEED ako TOPGEAR .... ale inac dufam ze predbezne :-)
Temné čtení. Přesahuje rámec auto.cz a vede tě realitou pocitů nejistot i očekávání. Jistě, globalizace distihne jednou i tebe. Tak teď se v tom dokonale zmítá Jaguar. Chyby nejsou v Jaguaru, chyby jsou v lidech... Dřív chtěl mít každý Jaguara, a když ho neměl, představoval si za volantem svého lidového snu, že jej SKORO má... byly jasné ikony, byla jasná pravidla hry. Tohle všechno postupně smetl dokonalý tah obchodních šachistů světa směrem k lůze. Postupně dokázali většině, že bude zobat přesně to, co jí bude předhozeno a ikony svěřili prachu historie. Dnes už po tobě nikdo nechce vlastní nasazení, vytváření vlastních legend, dnes ti naservírujou všechno, včetně auta do tvého života. Splní ti sen... tak objednávej tu vatu... ostatně za tři roky ji vyměníš, tak na co pouta? Ani nevíš, proč s tím autem vlastně jezdíš. Tak co s takovými srdečními ikonami, jako je Jaguar, když svět zachází na své neschopnosti žít život a vítězí povrchem falše a pozlátkem vnuceného stylu. Není cesta, vlastně je... sbalit seznam těch pár srdcí, co planou vztahy, co planou věrností, co planou nadějí a jim předhodit novodobou ikonu. Žádné "ixtajpí kýče", je nutno jít na dřeň, je nutno pozvednout hledí, vytrčit korouhev k nebi a zvolat - AŤ ŽIJE NOVÝ JAGUAR :yes: P.S. Ten Markův článek si přečti nejméně třikrát... BRAVO MARKO :yes:
..na osudu "jedne" britske automobilky jste ve své reakci poměrně výstižně (a myslim zaměrně) vystihl to postmoderní těkání,nestálost čehokoliv a kohokoliv..která se projevuje i v automobilovém průmyslu..unifikace a "nepotřeba" dělat věci (auta) poctivě je dnes synonymni už teměř každému oboru.bohužel.držím palce Jagu i všem automobilkám,které toto prohlédnou co nejdříve a dají alespoň částečně přednost poctivemu fochu před ekonomickou lobby dnešní doby..
S tím, co GTI napsal, se dá souhlasit, to co píšeš, je ale už přílišné zjednodušení. A jen poznámku, požadavek na to, aby se dělaly věci poctivě, je jistě oprávněný, ale od někoho, kdo akcentuje poctivou práci, bych čekal stejně poctivý přístup například ke svému jazyku. To, jak ležérně zacházíš s jazykovou formou, zatím spíše napovídá přístupu povrchnímu. ;-)
Pardon, ze som na tak peknu uvahu neodpovedal hned vcera...ale nejak som nestihal. Takze teraz mozem odpovedat tiez uvahou:
Vacsina ludi a firiem ma dnes vizie (....ale len tak trochu), sny (....ale len tak trochu), smerovanie(....ale len tak trochu), sebadisciplinu (....ale len tak trochu), usilovnost(....ale len tak trochu), rozhlad(....ale len tak trochu)., ochotu prekonavat prekazky (....ale len tak trochu). Ak toho ma niekto viac ako len tak trochu, musi zit na pokraji ekonomickej (a mozno aj "socialnej") rentabilnosti. Pretoze je vinny tym, ze nie je priemerny. Tak ta "bezbolestna" priemernost je totiz v dnesnom svete dobrym bontonom.
Marko opet vyborne a snad i celkem dobre zpravy. Ja doufam, ze tvoje prognoza se vyplni. A musim si zase povzdechnout, proc nebude XF o rok drive ;-\ Drzme Jagu palce, byla by to nenahraditelna ztrata pro vsechny milovniky aut, kdyby tato znacka a jeji filozofie zmizela ze sveta!
Kdyby JAG musel z finančních důvodů ukončit výrobu, to by mi bylo moc líto. To sakra v dnešní době neexistují manažeři jako Lee Iacoca, který vyzdvihl Chrysler z popela a udělal z něj 3. nejsilnější značku v USA? JAG se musí přizpůsobit požadavkům evropských zákazníků a začít konkurovat BMW a Mercedesu, jinak nepřežije. Jinak mě trochu rozesmálo motto W. Lyonse: dělat auta tak nízká, jak to jen jde. V našich podmínkách by se to asi těžko aplikovalo. Ale v Británii, prosím. Přeji JAGu hodně úspěchů do budoucna.
To konkurovani BMW a MB je prave to , na co Jag , mimo jine, dojel. Nikdy nedokazou udelat takovou modelovou siri, aby byli konkurenty a navic se tim dostanou uplne jinam. Jag musi stat podel segmentu "masovych" premiovek. Tam s dobrym marketingem a silnym vlastnikem prezije.
Zbývá už jen dodat: DOUFEJME! Doufejme, že to vyjde, doufejme, že se to podaří a doufejme, že Jaguar najde opět své místo - ne mezi auty, tam ho má, ale mezi lidmi. Snad vykročil správným směrem ;-):yes:
Marko, se Sirem Lyonsem a jeho vlastnictvím to bylo trošku jinak. Promiň, nemohl jsem si to nechat pro sebe. Ale je to jen taková poznámečka, nechci tím kazit diskusi a velmi pozitivní dojmy z článku.
:-) Blog o tom zatím mlčí. Ale když chceč: Lyons prodal Jaguar roku 1966 British Motor Holdings (a tak vznikla British Motor Company). Chytrý tah - udržel si vliv a získal finance na vývoj XJ6 a dvanáctiválce. 1968 se sloučila BMC, Leyland a Rover a vznikla British Leyland Motor Company, kvůli hluboké finanční krizi roku 1975 znárodněná pod názvem British Leyland Ltd. Mezitím Lyons odešel roku 1972 do důchodu. A 1984 byl Jaguar zprivatizován. To je ve stručnosti celá historie.
Ano, samozrejme ....moja chyba. :-( Ja som ale cerpal z internej knizocky o historii Jaguaru s nazvom The Jaguar Story. Tam o vstupe do BMH nie je ani slova (ale samozrejme mas pravdu). To, ze Sir Lyons odisiel z vedenia firmy v 1972 tam je (aj to, ze ho nahradil Lofty England). A co som ja popisal v tom clanku? Musim si to precitat.... (Aha, ale meno Lyons sa v mojej knizke objavuje az takmer do jeho smrti - takze nejkaky vplyv na chod tej firmy musel mat...)
"...až do 80. rokov v majetku svojho zakladateľa..."...to je ta veta! Ospravedlnujem sa za nu (...a vies ze povodny tvar tej vety bol: "...az do 80. rokov pod vedenim svojho zakladatela..." - akurat pri jednej z korekcii som to zmenil, pretoze mi zle znela. A zmenil som bohuzial kompletne aj jej vyznam. Mea culpa...mea maxima culpa... :-(:*)
Marko, nevadí, neospravedlňuj sa! Mýliť sa je predsa ľudské :-) Nemůžeš vědět všechno - i když to tak často vypadá ;-) - a na nesporné kvality článku to nemá nejmenší vliv. Opožděné PS: co mailík, pomohl v něčem?
Taky by se mi líbila moderní "kopie", ale myslím, že ze současné pozice nemají na takový experiment nárok. Navíc mají nové XK, což je stejná kategorie vozidla. A ještě k tomu navíc, myslím, že většina současné generace potencionálních kupců by asi XJS a jeho reinkarnaci moc nerozuměla.. Bohužel. Ale jak píšu, jsem optimistický a třeba i na XJS jednou dojde. :-)
Problém dlouho používaných tvarů - příliš zalezou pod kůži a vytvoří se trvalá asociace s určitou dobou, situací a taky společenským postavením. Proto jsou dnes designová témata E-Typu, XJ-S, S-Typu, ale taky klasické bavorácké 5er a za nějakou dobu možná i Audi mrtvá. A XJ jak ho známe dnes taky - podle článku.
je taka ze v prvej a ciastocne aj zaciatkom druhej polovive 20 stor. bol jag na špici vyvoja. Bola to skvela "zavodna" značka ktora vyrabala auta na absolútnom špici . Dizajnovo aj technologicky.. Preto mala úspech.Jag dnešných dní je naozaj všetko možne len nie značka na vrchole automobiloveho olmpu. XJ je diazajnovo pre mna nadherné auto. Stačilo by málo a mohlo by s nej byť po dizajnovej stranke užasne auto pre 21 storočie. Viac mohutnosti viac vyžarovania viac energie. Interiér by mal narásť. Ale čo jagu naozaj chýba je technologická základňa. Motory sú skvelé ale litrové výkony sú ubohé elektronická výbava v porovnaní s A8 7mou a nedajbožes Skom LSkom je o triedu nižšia. Ak bude jaguár XJ nabity technologiou ako lexus a mercedes dokopy, bude jazdiť ako 7ma , bude mať interier kvalitný ako A8 a kasnu sexi ako qatropole mám vítaza... inak budeme na neho iba spomínať v múzeách.. trochu lepsie je na tom rad XR. A stype je naozaj ..no.. treba ho komplet zmeniť. To je podla mna cesta pre jag. članok za 1 ako vždy
No rozhodně nesouhlasím s tím, že by XJ mělo v současné podobě ještě více zmohutnět. Už X350 je na můj vkus moc mohutná, což byl ústupek kvůli vnitřnímu prostoru. Na předchozí přikrčené generace to nemá. Jak už jsem tu kdysi psal, současný trend designu Jaguaru příliš nesvědčí, zejména tedy nelze naroubovat klasický tvar XJ a moderní prvky a tvarosloví. Proto také další generace XJ bude tvarově jiné, nové vozidlo.
Trochu nesouhlasim, ze byl mel byt Jag nabouchany vsema moznejma kravovinama. Vim, ze si to mnoho zakazniku zada, ale Jag by mel stat trochu stranou od trendu, dame tam vse co "sviti a blika". Proc si to myslim? Protoze Jag neni poutove auticko a mel by si zachovat jistou uroven. Protoze vse co v lux aute potrebujes, ti Jag nabizi. Navic tohle "nabouchani" elektronikou vede k vyssi poruchovosti, coz Jag zrovna ted vubec nepotrebuje. S velikosti XJ plne souhlasim s PM.
Souhlas, "technologická" cesta reprezentovaná např. Lexem není to pravé pro Jaguar, jeho luxus by měl být opřen spíše o neprůstřelnou kvalitu provedení a špičkové materiály podpořené samozřejmostmi ve smyslu výborných jízdních vlastností a komfortu jízdy, to vše zabaleno v moderním designu s pouhými odkazy na minulost.
jazdec (to som ja len sa mi nechce prihlasovat) Technologická pozícia modelu je konkrétne v prípade XJ nevyhnutná. Osobne som zvažoval kúpu xj. Dizajn ma berie, Ale niekto tu už napísal že jag vyzerá ako by sa mal rozprašiť na prach keby do neho buchlo niečo ako Sko alebo 7ma. A technologickou výbavou nemyslím el stahovanie okien alebo dvd na zadných sedačkách. Myslím tým omnoho sofistikovanejšie systém ktoré konkurencia má ale jag-u chýbaju. Napísal som ze jag bol dlhé desatrocia na spici.. Ale to bolo dávno. dnes byť na olympe zamená mat náskok v dizajne jazdnych vlastnostiach(podvozok) výkone(motor) a ELEKTRONIKE(všetko od aktívnych systemov na sledovanie okolia radarom infrakom a pod aktívneho brzdenia sledovania vodica aktívneho riadenia ktore raguje na radarove sig.....................a tak dalej a tak dalej). Je to kruté a nám sa to nemusí vobec páčiť.Ale žial Sk ani Czk sú neni trhy ktore rozhodujú akým smerom má isť vývoj. A vývoj ide smerom ktorý som popísal. Stací si zobrat príklad qatropole.. pekné(ako pre koho) výkonné a s dobrým podvozkom.. A predsa si vacsina vyberie S LS alebo 7mu A8 a možno jaga.. Prečo?? lebo qatropolle je pekný exot ale chýba mu sofistikovanosť a technologický náskok. Jeto superlimuzína ale zo "starej" skoly.. A to pre jaga nie je cesta.. Ako som povedal. Na olympe si ked máš všetko(dizajn podvozok pohon a elektronické sys. a nepriestrelnú kvalitu) Ak ti chýba len jedna zložka si žial dole..
tak a další automobilka přešla na kompletní písmenné názvy. holt asi kdo dnes je nemá tak je nemoderní a může se jít zahrabat ... že to takhle podobně bylo před pár měsící u jiné fordovy značky :-) ... jinak doufám že styl nových jaguárů půjde trochu jiným směrem než k xk - ten mě moc nenadchnul. mrzí mě že nebude nástupce x typu protože to fakt nezvdláli ... :'-(
je to tak. Kedysi drava selma je dnes uz len krotkou mackou...Z nostalgie sa vecne zit neda, nemecka konkurencia utiekla jaguaru na mile daleko. Jaguar sa nemoze hrat na nieco cim uz davno nie je. Aj Jag sa preto musi vyvijat a ist s dobou. Inak neprezije. Tak to chodi - zakaznik rozhoduje, ma svoje poziadavky, ktore dnes najlepsie splnaju nemecke premiovky. Aj v strednej - podla mna bol X-type dobrym zamerom pri rozsirovani modelovej palety smerom nadol. Mal byt uspesny a priniest firme peniaze podobne ako BMW 1, A3, A-klasse. Nestalo sa...Preco? Jednoducho nebol lepsi ako 3er, A4 a spol. Nevyrazne motory, podvozok, v interieri prvky z mondea, az prilis konzervativny design, nepresvedciva kvalita... Asi to u Jag/Forda odflakli, alebo jednoducho nemaju potrebne know-how...skoda, X-type sa mohol v dalsej generacii dotiahnut na nemecke premiovky :'-(
Dovolim si oponovat. To klise, ze je Jag cely Ford je samozrejme blbost. Prvky z Mondea, prosim te, zaklad pacek pod volantem a ovladac svetel. To te pohorsuje? Spolecne komponenty treba u Audi nevadi? Nevyrazne motory, taky nemas pravdu, podivej se na tech. data a svez se. Nic za co by se nekdo musel stydet. Samozrejme pokud nerazis tezi, ze Jag musi mit nejvetsi litrovy vykon. A o podvozku radsi vubec nemluv, protoze, jestli ma neco dobre jizdni vlastnosti, plne srovnatelne s konkurenci, tak je to prave Jag. Nicmene mas pravdu, ze X-Type byla promarnena sance. Ale hlavne diky naprosto spatnemu, nebo zadnemu, marketingu. Kdyby u Jagu prodaval auta management VW, tak i se stavajici modelovou paletou by byl v cernych cislech. A X-type by byl modlou stredni premiove tridy. Smutne, ale fakt.
Naprosto souhlasím... Otázkou je, jestli tento stesk není irrelevantní...neboť management VW by prodal i regulérní hovínko s kolečkama... ;-) Čest jejich práci...
Jaguar ma jedinou sanci. Odhodit mnoho ze smrtici zateze designovych tradic, zapomenout jednou provzdy na retro a zacit vyrabet designove (i technicky) moderni autaky za ceny nizsi nez nemecka Holy trinity. V designu novych modelu staci ponechat nekolik malo liniovych odkazu na predchudce a vyrabet levne(myslim tim narocnost vyroby) a moderne(myslim tim libive). Takze podle mne by mel byt Jaguar takovym anglickym Audi. Sdilet koncernove komponenty...hooodne investovat do designu a marketingu. Vzdyt dneska prodava auta design a VZDY dealer! ;-) Sjednoceni nazvu modelovych rad mi dava signal, ze neco uz prece jen pochopili...na tradice neni nikdo moc zvedavy. Jeste unifikovany predni gril a hlavne zachovat model ve stredni tride, ALE musi vypadat hoodne podobne jako ten z vyssi stredni za cenu o pul mega vyssi :-) Vzdyt je to vlastne tak jednoduche. Anglicanum se asi nechce moc veci menit. Holt uvarene zaby. ;-\
Jen ne anglicke Audi!!!! 8-s K tem cenam, mytus predrazeneho luxusu se za Jagem tahne jako smrad. Kdybys porovnal ceny srovnatelnych aut napric D3 a Jagu, tak by ti Jag malokdy vysel nejdrazsi. Spis naopak. Ad marketing, v tom musim souhlasit. To je nejvic zanedbana cast Jagu a rekl bych ,ze temer neexistuje. Ad sdileni komponent, to je preci to, co Jagu vsichni vycitaji, nicmene s tebou souhlasim. Sdileni urcitych komponent neni jen rozumne, ale i nutne. Jinak vyrobis auto, ktere bude mit cenovku, ze ktere se kazdemu udela mdlo. A nakonec konzervatismus. Urcity dil by si Jag mel udrzet. Je to prece jen zakladni kamen jeho image.
S tim Audi to je primer...smer...cesta ;-) Oni totiz vsechno vyse uvedene praktikuji a proto vyrabeji a prodavaji cim dal vic ;-) Ja prece netvrdim, ze Jaguar je drazsi nez D3 :-O ...neni...JENZE on musi byt levnejsi...tak o 15%. Musi mit cenu a design auta, ktere si odvazlivec troufne koupit i pred panelak :-) ...trochu prehanim, ale proste musi zlidovet jinak konci v muzeu, coz by mne mrzelo ;-\ Takze pristi novy Jag vyssi tridy musi lakat na ultramoderni design a technicke vychytavky. Tim nemyslim, ze ti zablikaji ciferniky, kdyz prekrocis 50kmh >:-[] .Drzet se hliniku a v tomto smyslu (marketingove) zdokonalovat a prodavat sve produkty. Jo...a az se jim zacne darit zvysovat vyrobu ( a ja verim, ze jo)...tak rychle novou fabriku mimo UK, protoze to je tahne jako kamen ke dnu. ;-)
je tedy v současnosti šelma v Bílé knize (automobilek). Mne však markozní informace mistra Marka naplňují optimismem, pravda sice mírným jen, ale přesto ... a tož držme Jagu všecky drápopalce, a věřme - vždyť kočka má devět životů, a tahle určitě nežije svůj devátej. Tož tak. A Makro, opět vynikajúce :yes::yes::yes: ostatně jako vždy ;-)
No já miluju kočky... Ale úpřimně...? Tahle kočka už teď je mrtvá... Bohužel...Měli 10 let šanci se z toho vymotat a neudělali to. Vlastně neudělali skoro nic. A platí zásada... Když už nic neděáš , tak aspoň předstírej, že něco děláš...Ford už tam nenalije zcela zjevně ani kačku... Když to za deset let nezvládli se zvednout ani s těmi penězi co se tam vrazily, tak teď už nic... P.S. K těm penězům se vyjadřuji proto, že se to aspoň tak deklarovalo... Teda myslím... Jediná šance je jeho prodej někomu jinému...Ale komu? Že by VW (o nikom jiném nevím, kdo by je byl schopen an nohy postavit)
Taky nemas pravdu. Jag se pod Fordem neuveritelne technologicky zvednul. Staci si porovnat jen XJ. Uplne neco noveho. Jen se to proste nevi. Rozhodne maji na cem stavet, mrtva tahle kocka rozhodne neni.
Doporučuji koupit/půjčit/či jinak obstarat si prosincové vydání časopisu CHIP, resp. jeho DVD přílohu - a byť je to magazín o PC a spol. je tam aj něco "málo" o JAGu (tedy na tom DVD, v časáku není logicky nic). Tož tak. P.S. i v několika předchozích číslech byly na DVDs docela zajímavé dokumenty o autech.